Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعلوم پایه

با چه روشی اسید فرمیک خشک می شود؟

روش های تولید اسید فرمیک متنوع بوده و می توان این اسید را با استفاده از مواد اولیه مختلف به دست آورد. اسید فرمیک به عنوان ساده ترین اسید کربوکسیلیک، ماده ای بدون رنگ، سمی و خورنده است. اسید فرمیک با نام های متانوئیک اسید، فرمیلیک اسید، هیدروژن کربوکسیلیک اسید و جوهر مورچه نیز شناخته می شود.

مهمترین کاربرد اسید فرمیک در خوراک دام بوده که به عنوان نگهدارنده و ضدباکتری است. به همین دلیل برای این که خرید اسید فرمیک باکیفیت صورت گیرد، مراکز خرید معتبر و شرکت هایی با برندهای معتبر انتخاب می شود. زیرا علاوه بر کاربرد حساس آن در خوراک طیور و دام، در زنبورداری نیز به عنوان میکروب کش در برابر کنه استفاده می شود. روش های تولید اسید فرمیک در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک مورد بررسی قرار می گیرد.

روش های تولید اسید فرمیک

با توجه به کاربرد گسترده اسید فرمیک، متوسط ظرفیت تولید آن در سال زیاد است. در کشورهای مختلفی چون آلمان و چین، این اسید به طور عمده تولید می شود. قیمت خرید اسید فرمیک نیز می تواند با توجه به انواع خارجی و نوع کشور تولید کننده، فرق بکند. در این جا روش های تولید اسید فرمیک بیان می شود.

روش های تولید اسید فرمیک
روش های تولید اسید فرمیک

تولید اسید فرمیک با استفاده از متیل فرمات و فرمآمید

در این روش، ابتدا متانول و مونوکسید کربن با هم واکنش داده و متیل فرمات تشکیل می شود. فاز انجام این واکنش در صنعت، مایع و شرایط انجام آن، فشار بالا (۴۰ اتمسفر) و دمای ۸۰ درجه سانتی گراد است. سدیم متوکسید نیز به عنوان باز در این واکنش استفاده می شود که متداول ترین باز مورد استفاده است. سپس اسید فرمیک در نتیجه ی هیدرولیز متیل فرمات تشکیل می شود. مقدار آب موردنیاز در این هیدرولیز، زیاد است.

در روشی دیگر، فرمآمید با استفاده از اسید سولفوریک، هیدرولیز می شود. فرمآمید استفاده شده در این روش، از تصفیه متیل فرمات با آمونیاک به دست می آید.

تولید اسید فرمیک با هیدروژناسیون دی اکسید کربن

دی اکسید کربن با کمک کاتالیزور هیدروژنه شده و تولید اسید فرمیک می کند. انجام این واکنش ممکن است به صورت همگن باشد.

تولید اسید فرمیک به صورت محصول جانبی از نرمال بوتان و نفتا در تولید اسید استیک

اسید فرمیک یا جوهر مورچه می تواند به صورت محصول جانبی از اکسیداسیون نرمال بوتان تولید شود. بسته به تقاضای خرید اسید فرمیک و اسید استیک از این روش استفاده می شود.

تولید اسید فرمیک با اکسیداسیون بیومس

با استفاده از اکسیداسیون اندک آبی بیومس و با استفاده از کاتالیزور توسط فرایند OxFA، اسید فرمیک تولید می شود. در این فرایند از نوعی پلی اکسومتالات به عنوان کاتالیزور استفاده شده و قندها، چربی ها، کاغذهای باطله و سیانوباکتری ها به اسید فرمیک تبدیل می شوند. محصول دیگر این واکنش، دی اکسید کربن است که به عنوان تنها محصول جانبی است.

روش های آزمایشگاهی تولید اسید فرمیک

اگر اسید اگزالیک را در گلیسرول حرارت داده و با کمک تقطیر با بخار، استخراج کنیم، اسید فرمیک حاصل می شود. در این جا نقش گلیسرول، کاتالیزور است. بالا رفتن دمای واکنش، باعث تولید آلیل الکل می شد.

روش آزمایشگاهی دیگر، واکنش میان فرمات سرب و سولفید هیدروژن است. این واکنش با تشکیل سولفید سرب پیش می رود.

خواص اسید فرمیک

خرید اسید فرمیک برای کاربرد در خوراک دام ها و طیور با حسایت زیادی انجام می شود. با ریختن این اسید روی یونجه های تازه، تخمیر اسید لاکیتک تقویت شده و اسید بوتیریک تشکیل نمی شود. در صنعت چرم و نساجیف به عنوان منعقد کننده در تولید لاستیک از اسید فرمیک استفاده می شود. در تولید تمیزکننده ها نیز به جای اسیدهای معدنی، اسید فرمیک کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا