Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

حلال کربنات کلسیم چه ماده ای است؟

کربنات کلسیم ترکیبی است که از کاربردهای صنعتی متعددی برخوردار است. بنابراین حلال کربنات کلسیم از موارد مهم در استفاده از این ماده محسوب می شود. جالب است بدانید کربنات کلسیم در آب کاملا خالص نامحلول است. اما حلال کربنات کلسیم قادر به حل این ماده خواهد بود. البته حلال کربنات کلسیم می تواند آب باشد، اگر شرایطی خاص برای انحلال مهیا شود. عواملی همچون افزایش دما، افزایش انحلال گاز کربن دی اکسید، کاهش پی اچ و کاهش فشار بر حل شدن کربنات کلسیم در آب موثرند. انواع کربنات کلسیم در گرید های مختلفی تولید و عرضه می شوند. برای خرید کربنات کلسیم می توان به سایت های معتبر فروش مواد صنعتی مراجعه نمود. قیمت کربنات کلسیم تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته و با توجه به گرید تولید شده متفاوت است.

در ادامه این مطلب به بررسی کاربرد حلال کربنات کلسیم و همین طور نحوه استفاده از حلال کربنات کلسیم می پردازیم. با ما همراه باشید.

کربنات کلسیم چیست

کلسیم ماده معدنی است که به‌طور طبیعی در غذاها یافت می شود. بسیاری از عملکردهای طبیعی بدن و به ویژه تشکیل استخوان و نگهداری از آن به کلسیم نیاز دارند. از کربنات کلسیم می توان برای جلوگیری یا درمان کمبود کلسیم نیز استفاده نمود. برند های تجاری مختلفی از کربنات کلسیم در بازار عرضه می گردد. کربنات کلسیم ماده اصلی سنگ آهک است. برای خرید کربنات کلسیم می توان به سایت ها و مراکز معتبر فروش مراجعه نمود.

حلال کربنات کلسیم خانگی

رسوب این ماده در دیگ‌های بخار، لوله های آب، اتو و حتی کتری می تواند مشکل ساز باشد. بنابراین شناخت و کاربرد حلال کربنات کلسیم امری ضروری است. همان‌طور که می دانید این ماده ترکیبی کاملا قلیایی است. بنابراین برای حل کردن آن می توان از اسید ها استفاده نمود. نمونه ای از کربنات کلسیم که می توان از آن در استفاده های خانگی بهره برد، سرکه و استیک اسید است.

توجه شود که این اسید ها تنها استفاده خانگی داشته و در صنعت از اسید های قوی تری استفاده می شود.

حلال کربنات کلسیم استخر

یکی از موارد استفاده از کربنات کلسیم، استخرهای شناست. استخر های شنا ممکن است به دلیل عدم کیفیت آب ورودی و داشتن مواد آلی دچار تغییراتی شوند. در این میان افزایش غلظت کربنات کلسیم موجود در آب نیز می تواند مشکلات استخر را بیشتر کند. خرابی دستگاه های تصفیه و فیلترها ازجمله این مشکلات هستند. کربنات کلسیم استخر ها نیز مواد اسیدی هستند. البته این مواد اسیدی موجب کاهش پی اچ آب می شوند. برای رفع این مشکل می توان از جوش شیرین یا سود مایع و… بهره برد.

آب یک حلال کربنات کلسیم

استفاده از آب به عنوان کلسیم کربنات برای انسان ها بسیار حائز اهمیت است. این ماده وقتی در آب حل می شود، موجب افزایش سختی آن می گردد. برای خرید کربنات کلسیم می توان به مراکز معتبر فروش مراجعه نمود. آب های روان سفره های زیرزمینی با فشار های مختلف جوی و سطوحی متفاوت از گاز کربنیک نسبت به آب های سطحی برخوردارند. بنابراین آب های زیر زمینی با برخورد به صخره های کربنات کلسیم به دلیل داشتن شرایط مناسب مقادیری از این ماده را در خود حل خواهند نمود. البته گاز دی اکسید کربن پس از خروج آب های زیرزمینی و جاری شدن بر سطح زمین آزاد خواهد شد.

اسید ها حلال کربنات کلسیم

اسید ها قادر به حل این ماده هستند. درواقع اسید ها ترکیباتی مفید جهت حذف انواع رسوبات در خانه یا مصارف صنعتی محسوب می شوند. استفاده از این اسید ها می تواند رسوبات حاصل از کربنات کلسیم را حذف نماید. البته موارد استفاده از اسید ها متفاوت است. اسیدکلریدریک و اسیدسولفوریک از اسید های قوی محسوب می شوند. اسید استیک، اسید سیتریک، اسید لاکتیک و… نیز در دسته اسید های ضعیف قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا