Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

مزایا الیاف شیشه چیست و چه استفاده هایی دارد؟

الیاف شیشه یا فایبر گلاس ها ترکیباتی هستند که امروزه در صنعت جایگاهی ویژه دارند. درواقع مزایا الیاف شیشه موجب کاربرد گسترده آن در صنایع شده است. از مزایا الیاف شیشه می توان به مقاومت شیمیایی و انعطاف‌پذیری بالای آن اشاره نمود. البته قیمت به نسبت پایین از دیگر مزایا الیاف شیشه محسوب می‌شود. الیاف شیشه در انواع مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌شوند. قیمت الیاف شیشه با توجه به نوع تولید شده و نوع کاربرد آن متفاوت خواهد بود. کاربرد و مزایا الیاف شیشه در صنعت موجب خرید و فروش الیاف شیشه به طور گسترده ای شده است. فروش الیاف شیشه از طریق سایت‌های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی امکان پذیر است. برای دریافت قیمت و یا خرید فایبر گلاس می‌توان به سایت ها و مراکز معتبر مراجعه نمود.

الیاف شیشه چیست

از رایج ترین تقویت کننده های مورد استفاده در صنعت کامپوزیت می توان به الیاف شیشه اشاره کرد. این الیاف درواقع تارهای باریکی از جنس شیشه بوده که دارای انواع مختلفی هستند. هر یک از این انواع کاربردهای ویژه ای در صنایع مختلف دارند. توجه شود که الیاف شیشه با پشم شیشه متفاوت است. طول پشم شیشه محدود است و قطر تارهای آن یکنواخت نیست. از مزایا الیاف شیشه جهت افزایش مقاومت کششی و تقویت کامپوزیت استفاده می شود. این در حالی است که استفاده از پشم شیشه در عایق حرارتی کاربرد دارد.

معایب و مزایا الیاف شیشه

این ترکیبات و استفاده از آن‌ها در صنعت می تواند از مزایا و معایبی برخوردار باشد. در ادامه به برخی از مزایا و معایب این ماده اشاره می شود.

مزایا الیاف شیشه

  • قیمت به نسبت پایین
  • استحکام کششی بالا
  • مقاومت شیمیایی بالا
  • داشتن وزن کم
  • داشتن ضریب انبساط حرارتی بسیار کم
  • عایق الکتریکی
  • مقاومت در برابر محیط های خورنده

معایب الیاف شیشه

  • شکنندگی
  • مقاومت خستگی به نسبت پایین
  • داشتن مدول نسبتا پایین در مقایسه با سایر الیاف
  • حساسیت به سایش
  • حساسیت به سختی بالا

مزایا الیاف شیشه در بتن

مزایا استفاده از الیاف شیشه در بتن، کمک به افزایش استحکام است. الیاف مقاوم به مواد قلیایی به‌ عنوان عضو اصلی حمل بار کششی عمل می ‌کنند. فایبر گلاس ماتریس پلیمری و بتن الیاف را به هم متصل کرده و به انتقال بار از یک الیاف به فیبر دیگر کمک خواهد نمود. بدون الیاف شیشه، بتن استحکام کمتری داشته و بیشتر مستعد شکستگی و ترک خوردگی خواهد بود. مزایای الیاف شیشه موجب افزایش دوام و مقاومت بتن می گردد. بعلاوه مقاومت خمشی و کششی بتن نیز افزایش خواهد یافت. درنهایت استفاده از الیاف شیشه در بتن موجب کاهش ترک های سطحی و انقباض بتن می گردد. مقاومت سایش بتن در این حالت بیشتر شده و در برابر لرزش و تنش، استحکام بالایی خواهد یافت.

مزایا استفاده از الیاف شیشه در خودروسازی

شورولت کوروت مدل ۱۹۳۵ اولین خودروی ساخته شده از کامپوزیت های الیاف شیشه است. وزن کم و ضربه گیری و قابلیت تولید اشکال پیچیده، موجب استفاده از این کامپوزیت در وسایل نقلیه تخصصی کوچک شده و خودروهای سریع شده است. فروش الیاف شیشه از طریق مراکز معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی صورت می پذیرد.

انواع الیاف شیشه

الیاف شیشه E-glass: از متداول ‌ترین انواع الیاف موجود در بازار هستند.

الیاف شیشه C–Glass: در محیط هایی که مواد شیمیایی خورنده وجود داشته دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع الیاف شیشه A-Glass: درصد مواد قلیایی موجود در آن‌ها بسیار زیاد بوده و امروزه کاربرد چندانی ندارند.

الیاف شیشه S-Glass: این انواع از مقاومت و مدول الاستیسیته بسیار بالایی برخوردارند. کاربرد آن‌ها بیشتر در صنایع هوا فضا و تحقیقات فضایی و هوایی جهت پوشش موشک‌ها و قطعات هواپیمایی استفاده می شوند. عملکرد حرارتی مناسب از مزایا الیاف شیشه بوده و تولید این الیاف نیاز به کنترل کیفیت خاصی دارد. قیمت الیاف شیشه S-Glass بسیار بالا بوده و درواقع گران قیمت ترین انواع فایبر گلاس محسوب می شوند. امروزه خرید و فروش الیاف شیشه در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا