Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهیعلوم پایه

هود لامینار چیست و چه کاربردی دارد

هود لامینار به عنوان یکی از پرکاربردترین وسایل آزمایشگاهی است که برای کنترل آلودگی در آزمایشگاه ها به کار می رود. این هود با جریان آرام خطی می تواند آلودگی های تولید شده در محیط آزمایشگاه را به بیرون هدایت کند. استفاده از هر کدام از وسایل آزمایشگاهی از جمله هود لامینار، برای اهداف خاصی در آزمایشگاه ها به کار برده می شوند. از این وسیله در آزمایشگاه های پزشکی، داروشناسی، الکترونیک و صنعت بسیار استفاده می کنند. با کمک این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک می توان با این هود و کاربردهای آن آشنا شد.

ساختمان هود لامینار

هود مورد بحث در این مقاله از یک محفظه از جنس استیل و ضد زنگ ساخته شده است. این محفظه دارای پوششی از رنگ کوره ای بوده و درز یا شکافی ندارد. با این ساختار، قارچ، باکتری و یا رسوب نمی توانند به داخل این هود نفوذ کنند. عملکرد این هود با کمک جریان آرام خطی و با کمک یک فیلتر است. به عبارتی عبور هوا از درون فیلتر به صورت آرام و خطی است. این خاصیت در تمام انواع هودهای لامینار یکی بوده و به استریل نگه داشتن محیط کمک می کند. سرعت عبور جریان در این هود بین ۰,۳ تا ۰,۵ متر بر ثانیه است.

ساختمان هود لامینار
ساختمان هود لامینار

انواع هود لامینار

هودی که در این مقاله به عنوان یکی از وسایل آزمایشگاهی مورد بحث است، می تواند به صورت انواع و یا کلاس های مختلفی وجود داشته باشد. بر این اساس این هود به دو دسته ی هودهای عمودی و افقی دسته بندی می شوند.

در هودهای عمودی لامینار، می توان از وسایلی استفاده کرد که اندازه بزرگ و پرحجم داشته باشند. در این نوع هودها، دمیدن هوا به شکل مستقیم به صورت کاربرد دستگاه انجام نمی گیرد.

اما در هودهای افقی لامینار، هوا به صورت مستقیم به نمونه درون دستگاه دمیده نشده و نمونه های حساس در محلی نزدیک به فیلتر HEPA قرار می گیرد.

انواع کلاس های هود لامینار

سه نوع کلاس از این هود وجود دارد که با توجه به نوع تحقیقات، مورد استفاده قرار می گیرند.

هود کلاس یک لامینار، محافظت بسیار بالایی را برای پرسنل آزمایشگاه فراهم می کند. همچنین این نوع هودها، در تکنیک های میکروبیولوژیکی، ازنار محیط نگهداری نمونه محافظت می کند ولی محیط کشت را از آلودگی ها محافظت نمی کند. خواص مربوط به جریان هوا در این نوع هودها، با هودهای میکروبی شباهت دارد.

هود کلاس دو لامینار، می تواند در آزمایش های کشت سلولی، محیط تمیز و ضدعفونی شده ای را فراهم کند. در هنگام کار با مواد خطرناک از این نوع هودها استفاده شده و کاربرد آن می تواند در بیمارستان ها، مراکز تولیدی و مکان های تحقیقاتی باشد.

بیشترین میزان محافظت برای پرسنل در میان انواع کلاس های این هود، کلاس سه است که به صورت کامل، عایق گاز است. از این کلاس هود، برای پاتوژن های انسانی و مواد BSL-4 به کار گرفته می شود.

اجزای تشکیل دهنده

در بخش خروجی هود، فیلتر هوا وجود دارد. وجود پد فیلتری و فن در این وسیله به جهت خارج کردن عوامل ارگانیک در آزمایشگاه های بیولوژیکی است. ۷۰ درصد هوای سیرکوله یا چرخشی در یک تیپ از کلاس دو این نوع هودها وجود داشته و ۳۰ درصد هوا به طور مداوم از فیلتر اگزاست خارج شده و هوای تازه و سالم جایگزین آن می شود. انواع تیپ های مختلف کلاس دو این نوع هودها، دارای ساختاری متفاوت و اندازه های مختلف هستند.

با کمک فیلتر، فن، کار تخلیه کردن هوا از ذرات گرد و غبار را انجام می دهد. بعد از عبور هوا از این فیلتر مقدماتی، از فیلتر دیگری عبور می کند که می تواند ذراتی با اندازه های کوچک مانند قارچ ها و باکتری ها را از خود عبور دهد.

وجود وسایل آزمایشگاهی در هر محیط تحقیقاتی از ضروی ترین نیازهای هر آزمایشگاه است که بدون آن ها، نمی توان آزمایشات را انجام داد. این وسایل می تواند شامل ظروف و یا دستگاه های مختلف باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا