Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهیعلوم پایه

انواع هیتر آزمایشگاهی و کاربردهای آن ها

انواع هیتر آزمایشگاهی برای گرم کردن و حرارت دادن آهسته مواد و مایعات به کار برده می شوند. هیتر آزمایشگاهی یکی از پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی است که بیشتر اوقات در ترکیب دستگاه آن، همزن مغناطیسی و یا همزن برقی نیز قرار می دهند. این وسیله در انواع مختلفی روانه بازار می شود. خرید و فروش تجهیزات آزمایشگاهی توسط شرکت های مختلف داخلی و خارجی صورت می گیرد. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، می تواند ما را به طور مختصر با انواع هیتر آزمایشگاهی و کاربردهای آن آشنا کند.

هیتر آزمایشگاهی

در آزمایشگاه ها برای انجام واکنش هایی که نیاز به گرما دارند، از هیتر استفاده می شود. اگر در ترکیب این وسیله، همزن برقی باشد، می تواند به طور هم زمان به هم زدن مایعات و حرارت یکنواخت آن ها بپردازد. در صورت داشتن همزن مغناطیسی، به نام هات پلیت مگمنت نیز شناخته می شود. دمای هیتر آزمایشگاهی بین ۱۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی گراد بوده و ولتاژی که برای تولید این دما لازم است، ۱۲۰ تا ۴۸۰ ولت است.

در صورتی که محلول مورد آزمایش، قابل احتراق باشد، یک صافی بین نمونه و هیتر قرار داده می شود تا مانع ایجاد آتش گرفتگی در دماهای بالا شود.

هیتر آزمایشگاهی
هیتر آزمایشگاهی

قیمت خرید و فروش تجهیزات آزمایشگاهی می تواند متناسب با انواع آن تغییر کند. در این جا به بررسی انواع هیتر آزمایشگاهی می پردازیم.

هیتر استیرر یا هات پلیت مگنت دار

این نوع هیترها برای گرما دادن یکنواخت و آهسته به کار رفته و کار با آن نیازمند آموزش دقیق است. در این نوع هیتر، پیچ های کنترل دما، سرعت و زمان وجود دارد. در این نوع هیتر، قطعه کوچکی وجود دارد که با وارد کردن آن به ظرف محلول، همزن مغناطیسی را فعال می کنند. وقتی دما بالا می رود، قطعه شروع به چرخش کرده و محلول یکنواختی به دست می آید. در ساختمان این هیتر، صفحه ی داغی برای گرم کردن وجود دارد. دمای این نوع هیتر، بین ۱۰۰ تا ۷۵۰ درجه سانتی گراد است.

در فعالیت های تحقیقاتی، زیست شناسی و شیمیایی، هیتر استیرر به کار می رود. این هیتر بازدهی خوبی داشته و نسبت به هیترهای دیگر، سر و صدای کمتری را ایجاد می کند. در استفاده از این هیترها بهتر است از ظروف شیشه ای استفاده شود.

هیتر منتل

معمول ترین هیتری که در آزمایشگاه وجود دارد، منتل است که گستره دمایی تولید شده از آن بین ۱۰۰ تا ۷۵۰ درجه سانتی گراد است. انواع هیترهای منتل در ظرفیت با هم تفاوت دارد به طوری که گنجایش مدل آنالوگی تا ۱۰۰۰ میلی متر است. این نوع هیتر دارای همزن است.

هیتر استیرر دیجیتالی

به هیتر دیجیتالی، هات پلیت دیجیتالی نیز گفته می شود که پیشرفته ترین نوع هیترها در آزمایشگاه است.

هات پلیت شیکر

این نوع هیتر، توانایی هم زدن به شکل دورانی، لرزشی و الاکلنگی محلول ها را در هنگام گرم شدن دارد. نمونه آزمایشگاهی آن برای کنترل سرعت صفحه هیتر و صفحه هوا است.

هیتر آزمایشگاهی صنعتی

این نوع هیترها در صنعت استفاده شده و وزن آن ها بیشتر از ۶۰ کیلوگرم است. از مهمترین کاربردهای هیتر آزمایشگاهی صنعتی، لحیم کردن اجزا به داخل صفحات مدار و همچنین حذف کردن لحیم آن هاست. نوعی از این هیترها به صورت متخلخل است و از این هیترها در ساخت نیمه هادی ها به کار گرفته می شود.

اساس کار انواع هیتر آزمایشگاهی

برای هم زدن مایعات و حرارت دهی آن ها از هیتر استفاده می شود. اساس کار هیترها، ایجاد میدان مغناطیسی است که میله مغناطیسی در مایع غوطه ور می شود. متناسب با تنظیم میدان مغناطیسی در این وسیله، سرعت میله چرخشی خواهد بود.

برای فروش تجهیزات آزمایشگاهی، نمایندگی های مختلفی از برندهای معتبر وجود دارد. با خرید از این مراکز می توان محصولاتی با کیفیت تهیه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا