Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیصنایع شیمیایی

کاربرد آمونیوم لوریل اتر سولفات در چیست؟

آمونیوم لوریل اتر سولفات و آمونیوم لوریل سولفات از دسته مواد سورفکتانت آنیونی بوده و یک عامل فعال سطحی محسوب می شوند. این ماده با خاصیت سورفکتانتی می تواند به پاک کردن کثیفی ها کمک کند. عمده کاربرد آمونیوم لوریل اتر سولفات در ترکیب شامپوها و شوینده های بدن است که می تواند به ایجاد کف کمک کند. این ترکیب در مقایسه با سورفکتانت های آنیونی دیگر، فوم متراکم و پایداری را تولید کرده و خیلی کم روی پوست اثر بدی می گذارد. همچنین این ماده در برابر سختی آب مقاوم بوده و قدرت پاک کنندگی بهتری را ایجاد می کند. به طوری که تاثیر تثبیت آمونیوم لوریل اتر سولفات در PHهای پایین نیز کارساز است.

قیمت آمونیوم لوریل اتر سولفات را می توان با استعلام از شرکت های مختلف عرضه کننده مواد شیمیایی جویا شد. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با کاربرد آمونیوم لوریل اتر سولفات و خواص آن آشنا می کند.

آمونیوم لوریل اتر سولفات چیست؟

ALES ترکیبی با فرمول مولکولی C۱۲H۲۹NO۴S بوده و یک استر سولفات است. این ماده به عنوان آلکیل سولفات، مایعی شفاف، زرد و گریس مانند است. از آمونیوم لوریل اتر سولفات با نام آمونیوم دی اتیلن گلیکول نیز یاد می شود. ساختار این ترکیب از یک زنجیره هیدرکربنی غیرقطبی و یک گروه سولفات قطبی انتهایی تشکیل شده است. علت خاصیت سورفکتانتی آن نیز، داشتن ترکیبی از گروه های قطبی و غیرقطبی است که باعث می شود با کاربرد آمونیوم لوریل اتر سولفات، مواد قطبی و غیرقطبی به راحتی حل شوند.

آمونیوم لوریل اتر سولفات چیست؟
آمونیوم لوریل اتر سولفات چیست؟

تولید آمونیوم لوریل اتر سولفات

برای تولید ALES، ابتدا الکل لوریل اتوکسیلاته شده را با کمک تری اکسید سولفور گازی، سولفاته می کنند. این واکنش در یک رآکتور پردازش پیوسته انجام می شود. اسیدی که در این واکنش تولید می شود، ناپایدار است. در نتیجه با محلول آمونیاک ۲۵ درصد خنثی شده و با استفاده از یک پمپ بازیافت، با آب رقیق می شود. محصول تولید شده در این فرایند، آمونیوم لوریل اتر سولفات است که حالت گریس مانندی داشته و با استفاده از یک پمپ مکانیکی در تانک ها ذخیره و نگهداری می شود.

محصول تولید شده، ۷۰ درصد بوده و با آب می تواند به رقت های ۲۴ تا ۲۶ درصد نیز برسد. یکی از عوامل موثر در قیمت آمونیوم لوریل اتر سولفات، همین درصد خلوص محصول تولید شده است.

خواص آمونیوم لوریل اتر سولفات در صنعت

کاربرد آمونیوم لوریل اتر سولفات در چمن ها به منظور شل کردن خاک فشرده شده بوده و به عنوان عاملی هواساز در این زمینه به فروش می رسد. با این خواص، این ترکیب به رشد بهتر ریشه کمک می کند. برای زیاد کردن چربی در ترکیب شامپوهای با قیمت های ارزان، از آمونیوم لوریل اتر سولفات استفاده می کنند. این ترکیب از سر غیرقطبی به مواد چرکی مو وصل شده و از سر قطبی به مولکول های آب وصل می شود. علت استفاده از سولفات ها در ترکیب شوینده ها، ایجاد ویسکوزیته ی مناسب در این محصولات است. اما احتمال تاثیر آن به دلیل سختی بودن، روی فولیکول های مو است که ممکن است به ریزش مو منجر شود.

در ترکیب مایعات ظرفشویی و دستشویی، ژل های شست و شوی صورت، مواد اولیه شوینده ی خودرو، شیشه پاک کن ها نیز، از آمونیوم لوریل اتر سولفات استفاده می شود.

نکات ایمنی آمونیوم لوریل اتر سولفات

یکی از نکاتی که باید در کاربرد آمونیوم لوریل اتر سولفات توجه کرد، قرار نگرفتن آن در دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی گراد است. زیرا در این دما، خاصیت این ترکیب از دست می رود. همچنین در PH کمتر از ۵ نیز، آمونیوم لوریل اتر سولفات با هیدرولیز، تجزیه می شود. تماس آمونیوم لوریل اتر سولفات با چشم و پوست باعث تحریک آن ها شده و به دستگاه تنفسی آسیب می زند. استفاده از وسایل ایمنی مانند عینک و دستکش در هنگام کار با آمونیوم لوریل اتر سولفات، مهم است.

قیمت آمونیوم لوریل اتر سولفات با برندهای مختلف متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا