Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

حمل و انبارداری انواع سدیم تری پلی فسفات چگونه است؟

سدیم تری پلی فسفات یک ترکیب شیمیایی صنعتی است. این ماده در صنعت با نام اختصاری STTP نیز شناخته می‌شود. کاربرد انواع سدیم تری پلی فسفات در صنایع تولید شوینده، صنایع غذایی و… دیده می‌شود. انواع سدیم تری پلی فسفات به‌صورت خوراکی و صنعتی در بازار عرضه می‌شوند. قیمت سدیم تری پلی فسفات تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. گرید تولید شده و نوع آن از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت هستند. برای خرید انواع سدیم تری پلی فسفات می‌توان به سایت شرکت های عرضه کننده مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. حمل و انبارداری سدیم تری پلی فسفات بسیار حائز اهمیت است. زیرا این ماده با جذب رطوبت هوا خراب می‌گردد. در حین مصرف این ماده باید مراقب عوارض سدیم تری پلی فسفات باشید.

سدیم تری پلی فسفات چیست

این ترکیب نمکی سفید رنگ است که به دو صورت بدون آب و شش آبه تولید و عرضه می گردد. این ماده محلول در آب است. اما در الکل هایی مانند اتانول نامحلول است. چگالی این ماده ۲.۵۲ گرم بر لیتر بوده و به علت ساختار پلیمری نسبت به سایر فسفات ها پایدار است. این ترکیب نمکی می‌تواند رطوبت موجود در هوا را جذب کرده و برای نگهداری باید گاز زدایی گردد. این ماده در انواع مختلفی قابل تهیه است.

انواع سدیم تری پلی فسفات

  • گرید خوراکی

از گرید خوراکی در صنایع غذایی جهت تولید آبمیوه، کنسرو، صنایع لبنی، تولید سویا و.. در نقش  نگهدارنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • گرید صنعتی

گرید صنعتی نیز در صنایع تولید شوینده، صنایع کاشی و سرامیک، صنعت معدن و… کاربرد دارد. توجه شود که قیمت سدیم تری پلی فسفات تحت تاثیر گرید تولید شده قرار دارد.

سدیم تری پلی فسفات سنگین

انواع سنگین از توده یا ذرات جمع شده سدیم تری پلی فسفات ساخته شده اند. این انواع چگالی کمتری نسبت به حالت غیرتوده ای دارند. با مخلوط فسفات سدیم خشک، STPP بازیافت شده، آب با نسبت مناسب و مخلوط شدن در دمای ۴۰۰ و ۵۵۰ درجه سانتی گراد در کوره حاصل می‌گردد. این ترکیبات در تهیه شوینده ها کارایی دارد.

انبارداری انواع سدیم تری پلی فسفات

این ماده جاذب رطوبت است. به طوریکه حتی رطوبت موجود در هوا را نیز جذب می کند. به همین دلیل برای افزایش ماندگاری باید گاززدایی شود. درب ظروف نگهداری باید کاملا بسته و نفوذناپذیر باشند و در محیط های خشک دارای تهویه نگهداری گردد. سدیم تری پلی فسفات را باید در بسته بندی های مناسب و در مکان های خشک و خنک نگهداری نمود.

ایمنی در انبارداری انواع سدیم تری پلی فسفات

در کار با این ترکیب باید از وسایل ایمنی مانند روپوش های آزمایشگاهی، دستکش و عینک استفاده نمود.

بخارات حاصل از این ماده سمی است و می تواند موجب مسمومیت گردد. در صورت استنشاق بخارات این ماده به‌سرعت به هوای آزاد رفته و نفس عمیق بکشید تا علائم مرتفع گردد.

ایجاد حساسیت و قرمزی از عوارض تماس آن با پوست و چشم است. برای رفع علائم محل تماس را به مدت ۱۵ دقیقه با آب کاملا شستشو دهید.

دلایل استفاده از انواع سدیم تری پلی فسفات

از خواص سدیم تری پلی فسفات خاصیت قلیایی بسیار شدید زنجیره فسفاته آن است. این خاصیت موجب کاربردهای وسیع آن در صنایع گوناگون شده است. از این ماده در خنثی کردن محلول‌های اسیدی و بافری نمودن محیط استفاده می‌شود. این زنجیره قلیایی به‌راحتی با کاتیون‌های فلزی به ویژه فلزات قلیایی و قلیایی خاکی همچون یون‌های کلسیم Ca۲+ و منیزیم +Mg۲ موجود در آب پیوند داده و مانند عامل کیلیت‌ساز عمل می‌کند. این خاصیت موجب کاربرد STPP در صنایع شوینده شده است. عوامل شوینده در آب‌های سخت به دلیل بالا بودن غلظت یون‌های کلسیم و منیزیم غیرفعال می‌شوند. بنابراین سدیم تری پلی فسفات با کمپلکس کردن منیزیم و کلسیم از سختی آب کاسته و به بهبود عملکرد شوینده‌ها در آب‌های سخت کمک خواهند نمود. خواص این ماده است که موجب کاربرد صنعتی آن شده است. قیمت سدیم تری پلی فسفات به گرید و برند تجاری آن وابسته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا