Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

شربت استویا چیست؟ – خواص و فواید آن

شربت استویا محصولی مایعی شکل با انواع کاربردهاست. از این ماده به عنوان جایگزین مناسبی برای شکر در تهیه ی دسرها، باقلوا و انواع مرباجات استفاده می شود. زیرا همان طور که می دانیم، شکر دارای اثرات مخرب روی سلامتی افراد بوده و برای بیماری دیابت، مضر است. برای تهیه ی شربت استویا از شیرین کننده استویا استفاده می شود. استویا ماده ای ارگانیک و حاصل از گیاه استویا است. این شیرین کننده در مقایسه با شکر معمولی، ۲۰۰ برابر شیرینی بیشتری دارد. قیمت استویا در کشورهای مختلف تولید کننده متفاوت است. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با شربت استویا و کاربردهای آن آشنا می کند.

استویا چیست؟

گیاه استویا درختچه ای بسیار انبوه از تیره کاسنیان بوده و ۱۵۰ نوع از این گیاه وجود دارد. این گیاه در آمریکای شمالی و جنوبی به عنوان گیاه بومی بوده ولی در کشورهایی مانند چین کشت داده می شود. ۸ نوع گلیکوزید در گیاه استویا که تمام آن ها از برگ های استویا استخراج و تصفیه می شود. در بین این گلیکوزیدها، ربودیوسید نوع A و استویوزید، فراوان ترین است. بوی استویای خام نامطبوع بوده و طعم تلخی دارد. در این ماده، ۴۰ مرحله آماده سازی صورت می گیرد تا عصاره نهایی استویا به دست آید.

قیمت استویا در برندهای مختلف با توجه به این که دارای طعم دهنده طبیعی و یا طعم دهنده های مصنوعی و صنعتی هستند، متفاوت است. زیرا در برندهای معتبر، این محصول به استویای طبیعی نزدیک است.

استویا چیست؟
استویا چیست؟

شربت استویا و خواص آن

برای تهیه ی شیرینی جاتی که به شهد نیاز دارند، می توانید از استویای مایع استفاده کنید. حتی به جای عسل در چای صبحانه نیز از این شیرین کننده در بسته بندی ۲۰۰ گرمی استفاده می شود. از خواص شربت استویا می توان به کالری کم و رژیمی و وجود پروبیوتیک در ترکیبات این شیرین کننده، اشاره داشت. استویا مناسب افراد دیابتی بوده و با این که طعم شیرینی دارد، بدون عوارض بوده و سالم است. زیرا میزان کربوهیدرات کمی در این شربت وجود دارد.

تهیه ی شیرینی جات با شکر، باعث ورود کالری زیادی به بدن می شود. با کاربرد شربت استویا، از میزان کالری ورودی به بدن، بسیار کم می شود. همچنین با استفاده از شربت استویا به جای شکر، بیماری دیابت، کنترل می شود، زیرا میزان قند آن صفر بوده و سبب بالا رفتن قند خون نمی شود. وجود پروبیوتیک در این شربت، عملکرد سیستم گوارش و هضم غذا را بهتر می کند، زیرا فیبرهای طبیعی و خوراکی بالایی دارد. از خواص دیگر این شربت، عدم وجود گلوتن است.

فواید گیاه استویا

همان طور که در بالا نیز گفته شد، از فواید مهم استویا، عدم وجود کالری است. با این خاصیت، این ماده به کاهش وزن کمک می کند. استویا با ایجاد حس سیری در افراد، میزان اشتها را کم می کند. زیرا به ترشح زیاد هورمون های سرکوب کننده اشتها، کمک می کند. اگر این ماده را ۳۰ دقیقه قبل از وعده اصلی مصرف کنید، باعث کاهش وزن می شود.

یکی از فواید استویا، کمک به کاهش خطر بیماری های قلبی است. با مصرف این شیرین کننده، میزان تری گلیسیرید کاهش یافته و مقدار چربی مفید خون بالا می رود. با این تاثیر، احتمال بیماری های قلبی و عروقی کاهش پیدا می کند. آنتی اکسیدان موجود در شکر استویا نیز به جلوگیری از حملات قلبی کمک می کند.

ویتامین C موجود در استویا، به دفع نیکوتین بدن کمک کرده و باعث کمک به روند ترک سیگار می شود. وجود آنتی اکسیدان های کورستین، کائمفرول و ترکیبات گلیکوئیدی دیگر، در استویا به پیشگیری از انواع سرطان ها در افراد کمک می کند.

درمان فشار خون بالا، بیماری های کبدی، افزایش سلامت دهان و دندان، بهبود پوکی استخوان، کمک به صاف کردن و شادابی پوست و درمان اگزمای پوستی، از جمله فواید دیگر استویا هستند. بازار خرید و فروش و قیمت استویا با توجه به فواید آن رونق زیادی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا