Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

فرمول مولکولی هیدرازین چیست؟

فرمول مولکولی هیدرازین به صورت N۲H۴ بوده و این ماده ترکیبی معدنی با خاصیت اشتعال پذیری است. هیدرازین به صورت مایعی روغنی و بدون رنگ بوده و بویی شبیه به آمونیاک دارد. این ترکیب گازدار در بسیاری از صنایع به عنوان عامل کف ساز در فوم های پلیمری به کار برده می شود. قیمت هیدرازین در شرکت هایی با برندهای مختلف، فرق داشته و برای خریدی مطمئن و بدون واسطه، برندهای معتبر را انتخاب کنید. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی فرمول مولکولی هیدرازین و خواص این ترکیب می پردازیم.

ترکیب معدنی هیدرازین، حالت فیزیکی مایعی داشته و در آب حل می شود. در فرمول مولکولی هیدرازین، دو گروه NH۲ با پیوند کووالانسی به هم متصل است. نقاط ذوب و جوش آن به ترتیب، ۵۱,۷- و ۱۲۰,۱ درجه سانتی گراد است. یکی از خواص این ترکیب، قدرت کاهندگی بالای آن است که می تواند ایجاد انفجار کند. این ماده در برابر اکسیژن تجزیه شده و با یک واکنش گرمازا، انرژی زیادی تولید می کند. گاز نیتروژن و آب در نتیجه ی این واکنش، تولید می شود. قدرت بازی هیدرازین در مقایسه با آمونیاک، ۱۵ برابر ضعیف تر است.

تولید هیدرازین

میکروارگانیسم هایی چون مخمر، باکتری و قارچ به طور طبیعی، هیدرازین تولید می کنند.

اما در صنعت، هیدرازین را از فرایند اپوکسید به دست می آورند. در این واکنش چند مرحله ای، استون، آمونیاک و پراکسید هیدروژن به کار برده می شود. به طوری که ابتدا از واکنش میان آمونیاک با استون، ایمین حاصل شده و سپس با اکسید شدن توسط هیدروژن پراکسید، اگزادیرین به دست می آید. ترکیب تولید شده، حلقه ای متشکل از اتم های اکسیژن، کربن و ازت بوده و با فرایند آمونیوکافت، پیوند دو اتم نیتروژن به هم صورت گرفته و هیدرازون تولید می شود. در انتها، واکنش بین هیدروازون با چند برابر استون صورت گرفته و آذین تولید می شود. با هیدرولیز آذین، هیدرازین به دست می آید.

تولید هیدرازین
تولید هیدرازین

یکی دیگر از روش های تولید هیدرازین، راشینگ است که مواد اولیه سدیم هیپوکلریت و آمونیاک به کار برده می شود. آمونیاک با مونو کلرامین واکنش داده و هیدرازین حاصل می شود. محصول جانبی در این واکنش، هیدروژن کلراید است.

قیمت هیدرازین برای کاربردهای مختلف آن با توجه به کیفیت محصول تولید شده، تعیین می شود.

خواص هیدرازین

هیدرازین در سوخت موشک ها، نیروگاه ها و در سلول های سوختی به جای هیدروژن به کار برده می شود. این ماده به صورت هیدراته، نقش کاهنده را در مواد پزشکی، آفت کش ها، رنگدانه ها، ماده خنک کننده و توسعه دهنده عکاسی و در صنعت کشاورزی برای ساخت آفت کش ها، علف کش ها، عامل حشره کش، استرلینت و کنترل کننده رشد گیاه به کار گرفته می شود. در صنعت پزشکی برای تولید داروهای ضد دیابت نیز از هیدرازین استفاده می شود. این ماده در تولید فوم های پلیمری به عنوان یک عامل پف زا عمل می کند. در رآکتور دیگ بخار و مخلوط از هیدرازین به عنوان یک تمیز کننده استفاده می شود.

آزید سدیم از هیدرازین و نیتریت سدیم به دست می آید که این ماده، فعال کننده کیسه های هوا است. زیرا با گرم شدن، تجزیه شده و مقدار زیادی گاز نیتروژن تولید می کند.

خطرات هیدرازین

اگر غلظت بالایی از هیدرازین به عنوان ماده ی سمی، در تماس با افراد قرار گیرد، باعث سوزش و تحریک بینی، گلو و چشم می شود. عوارض این ماده در بدن، تهوع، سردرد، تشنج و حتی در برخی از مواقع کما است. کلیه ها، کبد و سیستم عصبی از اعضایی است که با این ماده تحت تاثیر قرار می گیرد. گازهای سمی و خورنده تولید شده با سوختن هیدرازین، باعث سرگیجه و خفگی می شود. بشکه های نگهداری این ماده، باید به دور از نور خورشید و منابع انرژی دیگر باشد. برای این که جرقه های الکتریکی در نتیجه ی الکتریسیته ساکن تولید نشود، بشکه های نگهداری این ماده را به زمین منتقل می کنند.

قیمت هیدرازین خارجی و تولید داخل با هم متفاوت است، زیرا درصد خلوص این محصولات متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا