Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

استفاده از کربوکسی متیل سلولز در خشک ‌کردن کدو سبز

کدو سبز از ارزش تغذیه ای بالایی برخوردار است. این محصول دارای فیبر فراوانی بوده و بعلاوه ماندگاری بالایی هم دارد. از خواص کدوسبز در پیشگیری از چاقی، فشار خون، بیمار های قلبی و… بهره برده می شود. محبوبیت این محصول موجب شده تا صنایع غذایی آن را خشک کرده و به بازار کنند. نوع خشک ماندگاری بالاتری داشته و فضای کمتری هم اشغال می کند. استفاده از کربوکسی متیل سلولز در این موارد صورت می پذیرد. استفاده از کربوکسی متیل سلولز موجب خشک شدن یکپارچه کدو سبزها شده و بعلاوه طعم و بافت آن نیز حفظ می گردد. درواقع دلایل استفاده از کربوکسی متیل سلولز را می توان به ممانعت از پوسیدگی قارچی و زوال فیزیولوژیکی کدو سبزها نسبت داد. سی ام سی در قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شود. گرید تولید شده و برند تجاری سی ام سی بر قیمت آن بسیار موثر است.

کربوکسی متيل سلولز چیست

کربوکسی متيل سلولز یا سی ام سی ماده ای صنعتی است که در سال های اخیر و به دلایل اقتصادی بسیارمورد توجه قرار گرفته است. به طوریکه در تکنولوژی و کیفیت و کاربری این محصول پیشرفت‌های عمده‌ای صورت پذیرفته است. این پیشرفت‌ها موجب شده است تا بتوان از کربوکسی متیل سلولز در کاربردهای متنوعی بهره برد. سدیم کربوکسی متیل سلولز را می توان جایگزین مواد طبیعی محلول در آب گران ‌قیمتی همچون آلژینات سدیم، خزه ایرلندی، صمغ تراگاکانت و ژلاتین نمود. تولید تجاری CMC در آمریکا به دلیل این ویژگی ها بسیارمورد توجه قرار دارد.

استفاده از کربوکسی متيل سلولز در خشک کردن

کربوکسی متیل سلولز یا سی ام سی از مواد پرکاربرد در فرآیند خشک کردن مواد غذایی مانند میوه‌ها است. استفاده از کربوکسی متیل سلولز کیفیت خشک کردن مواد غذایی را نسبت به روش‌های دیگر افزایش می دهد. کیفیت میوه در میوه‌های رسیده در سطح بالاتری قرار دارد. اما مدت زمان نگهداری میوه های رسیده کمتر است. میوه‌هایی که به‌صورت تجاری در مرحله رسیدن برداشت می‌شوند، مانند کدو سبز و انگور، اغلب دچار پوسیدگی قارچی و زوال فیزیولوژیکی خواهند شد. این موارد منجر به کاهش ماندگاری کدو سبز و سایر میوه ها و سبزیجات می گردد.

مزایا استفاده از کربوکسی متيل سلولز در خشک کردن کدو سبز

سیستم‌های تولید میوه‌ها و سبزیجات امروزه شامل ترکیبات شیمیایی در طی تیمار‌های قبل و بعد از برداشت هستند. کدو سبز غیراقلیمی بوده و در طول زمان نگهداری تحت پوسیدگی، کاهش وزن و تخریب مواد مغذی قرار می گیرد. کدو سبز به طور سنتی با محصولات شیمیایی مختلف مانند SO۲ در کنترل پاتوژن اصلی پس از برداشت درمان می‌ شود. اما گرایش‌های جدید مصرف‌کننده و سالم سازی سیستم‌های تولید مواد غذایی  و سازگاری با محیط‌‌‌‌ زیست سی ام سی را جایگزین نموده است.

استفاده از کربوکسی متیل سلولز  می تواند با محافظت از محصولات غذایی، فساد آن ها را به تعویق اندازد. بعلاوه استفاده از کربوکسی متیل سلولز یا سی ام سی ایجاد یک مانع انتخابی در برابر عوامل زیر بوده و برای کنترل آن ها استفاده می شود.

  • رطوبت
  • اکسیژن
  • دی اکسید کربن
  • سرکوب تنفس
  • بهبود کیفیت بافت
  • کمک به حفظ ترکیبات طعمی فرار
  • کاهش رشد میکروبی

نتایج استفاده از کربوکسی متيل سلولز

نتایج استفاده از CMC افزایش استحکام کششی، ازدیاد طول و انتقال بخار آب ورق‌های خوراکی کدو سبز است. مقدار آب از دست ‌رفته در برش‌های کدو سبز با افزایش غلظت کربوکسی متیل سلولز (سی ام سی) و پکتین و محلول اسمزی ساکارز کاهش خواهد یافت و این موجب بهبود کیفیت محصول خواهد شد.

بهترین شرایط جهت خشک ‌کردن کیتوزان، خشک کردن، دمای ۵۰ درجه سانتی گراد و مدت ۳۰ دقیقه است. کدوهایی خشک شده با استفاده از کربوکسی متیل سلولز دارای بهبود و یکپارچگی ظاهری هستند. بعلاوه این ماده از فساد میکروبی ناشی از باکتری‌های مزوفیل هوازی در حد قابل ‌ملاحظه ‌ای کاهش خواهد یافت. استفاده از کربوکسی متیل سلولز به صورت لایه ای نازک سطح مواد خوراکی را می پوشاند و از آن محافظت می کند. این ماده محصولات غذایی را بدون تغییر طعم و بافت غذا محافظت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا