Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

آنالیز و مشخصات کلسیم کلراید چیست؟

آنالیز و مشخصات کلسیم کلراید با بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی این ترکیب مورد ارزیابی قرار می گیرد. کلرید کلسیم نمکی با فرمول شیمیایی CaCl۲ و متشکل از یون های Ca و Cl است. پیوند بین این ذرات از نوع یونی است. کلسیم کلراید یک ترکیب معدنی و بلوری به رنگ سفید است که در دمای اتاق به حالت فیزیکی جامد است. این نمک در آب محلول بوده و یکی از مواد اولیه صنعتی محسوب می شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با آنالیز و مشخصات کلسیم کلراید آشنا می کند.

کلسیم کلراید، هیدارته بوده و تعداد ۰، ۱، ۲، ۴ و ۶ مولکول آب می تواند داشته باشد. عمده کاربرد آن برای یخ زدایی جاده ها است. یکی از کاربردهای مهم این ترکیب در آزمایشگاه و به عنوان ماده ی خشک کننده است.

خواص فیزیکی و شیمیایی کلسیم کلراید

در بیان آنالیز و مشخصات کلسیم کلراید می توان گفت که این ماده ترکیبی غیرآلی با نقطه ذوب ۷۷۲-۷۷۵ درجه سانتی گراد و نقطه جوشی برابر با ۱۹۳۵ درجه سانتی گراد است. این ماده در آب، الکل ها و اسید استیک حل می شود و به نام های دی کلرید کلسیم و کلراید کلسیم خنثی نیز شناخته می شود. با حل شدن کلرید کلسیم در آب که واکنشی گرمازا است، کلرید و کمپلکس آکوا تشکیل می شود. در این محلول، یون های کلسیم و کلرید به صورت آزاد وجود داشته و می تواند با منابعی که یون فسفات دارند، ترکیب شده و رسوب جامد فسفات کلسیم را تولید کند. کلرید کلسیم به صورت ذوب شده، الکترولیز می شود و محصول آن گاز کلر و فلز کلسیم است.

خواص فیزیکی و شیمیایی کلسیم کلراید
خواص فیزیکی و شیمیایی کلسیم کلراید

تولید کلسیم کلراید

کلسیم کلرید از واکنش اسید هیدروکلریدریک و سنگ آهک به دست می آید. یکی از راه های تولید کلرید کلسیم که در بسیاری از کشورها متداول است، استفاده از سنگ آهک است که در فرایند سلوی به صورت یک محصول جانبی به دست می آید. در این فرایند، کلرید سدیم با کربنات کلسیم وارد واکنش شده و کلسیم کلراید و کربنات سدیم به عنوان محصولات واکنش به دست می آیند. یکی دیگر از راه های تولید این ترکیب، استفاده از تصفیه آب نمک است که در آمریکا استفاده می شود.

خواص کلسیم کلراید

کلرید کلسیم دارای چهار ویژگی مهم است که استفاده از آن را در بسیاری از صنایع، معمول کرده است. کلرید کلسیم رطوبت را جذب می کند و در این رطوبت حل می شود. انجماد این ترکیب در دمای پایین ۵۹- درجه فارنهایت اتفاق می افتد. تکامل گرما در این ترکیب به عنوان محلول محصول خواهد بود.

یکی از کاربردهای کلرید کلسیم در حفاری چاه نفت است که برای خشک کردن بسیاری از محصولات آلی گازی و مایع به کار برده می شود. با این ترکیب نیازهای انرژی در تولید الکترولیتی سدیم و منیزیم کاهش پیدا می کند. الکترولیز در حمام های ذوب شده کلسیم کلراید، سدیم کلراید یا منیزیم کلراید رخ داده و سدیم و منیزیم تولید می شوند. این ترکیب نقش کاهش دهنده نقطه ذوب حمام نمک مذاب را دارد.

کلرید کلسیم، یک عامل تهویه یخ زدا و ذوب خوب است، زیرا می تواند یخ را در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد، ذوب کند. به دلیل کاهش نقطه ذوب یخ، برای بالا بردن اصطکاک در جاده ها استفاده می شود. کلرید کلسیم یک ماده بدون خطر در صنعت غذا است که به عنوان یک افزودنی به کار می رود. با افزودن این ترکیب به پنیر، توفو، میوه ها و سبزیجات کنسرو شده، بافتی ترد و محکم پیدا می کنند. کلسیم کلراید به عنوان یک کنترل کننده رطوبت در فروشگاه های بزرگ در کشوها و محفظه ها به کار برده می شود.

از کاربردهای دیگر کلرید کلسیم، در صنعت سیمان، به عنوان تنظیم کننده شرایط بتن در صنعت ساخت و ساز، خشک کننده هوا و گازها، برای نرم کردن بافت کاغذ در صنعت کاغذسازی و صنایع پتروشیمی را می توان نام برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا