Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک چیست؟

اسید سیتریک و اسید استیک از ترکیبات صنعتی پر کاربرد هستند. اما تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک در ساختار و کاربرد دیده می شود. اسید سیتریک را می توان در مرکبات و استیک اسید را در سرکه یافت. از دیگر تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک تعداد هیدروژن قابل تعویض آن‌هاست. تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک در خواص آن ها نیز دیده می شود. اسید استیک دارای نقطه جوشی برابر با ۱۱۸ درجه و اسید سیتریک دارای نقطه جوشی برابر با ۳۱۰ درجه سانتی گراد است. کاربرد صنعتی این دو اسید نیز با یکدیگر متفاوت است. بنابراین دیگر تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک را می توان به موارد مصرف آن‌ها نسبت داد. همچنین تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک در قیمت نیز دیده می‌شود. قیمت این محصولات تا حدود زیادی به گرید تولید شده وابسته است.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد اسید سیتریک و اسید استیک و تفاوت میان آن‌ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک

اسید استیک و اسید سیتریک ترکیباتی صنعتی محسوب می شوند. این ترکیبات به عنوان افزودنی به مواد غذایی افزوده می شوند. البته به این نکته توجه شود که این دو ماده دارای تفاوت‌ هستند. اصلی‌ترین آن تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک را نیز می توان به وجود اسید استیک در سرکه و اسید سیتریک در آب آهک نسبت داد.

اسید استیک یک اسید مونوبازیک است. اما اسید سیتریک اسیدی ترا بازیک بشمار می آید.

فرمول شیمیایی اسید استیک CH۳COOH است. اما فرمول شیمیایی اسید سیتریک به صورت C۳H۵O(COOH)۳ شناخته می شود.

اسید استیک تنها یک گروه اسید کربوکسیلیک دارد. اما اسید سیتریک از سه گروه اسید کربوکسیلیک تشکیل یافته است. با این حساب اسید استیک تنها یک مقدار pKa و اسید سیتریک سه مقدار pKa خواهد داشت.

از دیگر تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک توده مولی آن هاست. توده مولی اسید استیک در حدود ۶۰ گرم در مول بوده، اما توده مولی اسید سیتریک ۱۹۲ گرم در مول است.

تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک در ساختار

اسید استیک ترکیب آلی است که با فرمول مولکولی CH۳COOH شناخته می شود. این اسید یکی از با مهم ترین ترکیبات کربوکسیلیک بشمار می آید. این اسید دارای اتم‌های  Oو  Hو C است. اسید استیک را با نام‌های دیگری همچون اتانوئیک اسید، استیک اسید گلاسیال، اتیل اسید و… نیز در بازار صنعتی می شناسند.

اسید سیتریک نیز یکی از اسیدهای آلی ضعیف است. این ماده در دو بخش صنعتی و خوراکی کاربرد دارد. اسید سیتریک را می‌توان در بسیاری از مواد غذایی همچون میوه‌ها و سبزیجات مشاهده نمود. فرمول شیمیایی اسید سیتریک به صورت C۳H۵O(COOH)۳ بوده و مشخص می کند که اسید سیتریک از سه گروه کربوکسیل (COOH) و یک گروه هیدروکسیل (OH) تشکیل شده است. بنابراین تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک زا به تفاوت در ساختار آن‌ها می توان نسبت داد.

تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک در خواص

اسید استیک مایعی بی‌رنگ است که با بویی مانند سرکه شناخته می‌ شود. میزان خورندگی این ماده بسیار بالا است و قابلیت حل شدن در آب را داراست. این ماده در متان، اتانول و استون نیز حلالیت دارد. استیک اسید به دو روش مصنوعی و طبیعی قابل تولید است. محلول رقیق استیک اسید با تخمیر و اکسیداسیون کربوهیدرات‌های طبیعی شکل گرفته و سرکه نامیده می شود.

اسید سیتریک ماده ای با جرم مولی ۱۹۲ گرم در مول است و ترکیبی بی‌بو محسوب می شود. تبلور در اسید سیتریک به راحتی قابل انجام بوده و بلورهایش به صورت پودری سفید دیده می شوند. این اسید یکی از اسیدهای تریابازیک بوده و بنابراین می‌تواند در هر مولکول سه پروتون (+H) آزاد کند. در نتیجه مقدار سه pKa  برای آن تعریف شده است. نقش بیولوژیکی اسید سیتریک در سوخت و ساز بدن حیوانات و گیاهان دیده می شود.

با توجه به مطالب عنوان شده تفاوت اسید سیتریک و اسید استیک در خواص قابل پیش بینی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا