Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

تهیه و تولید اسید سیتریک از ملاس چغندر

اسید سیتریک یکی از ترکیبات صنعتی مهم در صنعت محسوب می شود. از این رو تهیه و تولید اسید سیتریک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اسید سیتریک را به طور طبیعی می توان در بسیاری از مرکبات یافت، اما استخراج آن از مرکبات هزینه بر است. بنابراین برای تهیه و تولید اسید سیتریک از روش های صنعتی استفاده می شود. یکی از این روش ها تهیه و تولید اسید سیتریک از ملاس چغندر است. تهیه و تولید اسید سیتریک از ملاس چغندر تحت تاثیر مقدار پی اچ و هوادهی قرار دارد. بنابراین پارامترهای اشاره شده در حین فرآیند تولید باید کنترل شوند. اسید سیتریک در گرید های خوراکی و صنعتی تولید و عرضه می گردد. برای خرید اسید سیتریک می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی اشاره نمود.

اسید سیتریک چیست

اسید سیتریک یک اسید آلی و ضعیف است که با فرمول مولکولی C6H8O7 شناخته می شود. نوع اسید سیتریک طبیعی را می توان در مرکباتی مانند لیمو ترش یافت. اسید سیتریک در انواع خشک و آبدار تولید و در بازار مواد شیمیایی عرضه می شود. اسید سیتریک آبدار به صورت کریستالی و اسید سیتریک خشک شکلی پودری دارد.

لازم به ذکر است که این ماده کم و بیش در چرخه متابولیسم همه موجودات هوازی تولید می گردد. اسید سیتریک به عنوان طعم دهنده و شیرین کننده در محصولات غذایی استفاده می شود.

نحوه تهیه و تولید اسید سیتریک از ملاس چغندر

تهیه و تولید اسید سیتریک عموما از نشاسته و یا ساکارز تخمیری حاصل می شود. البته سایر ترکیبات نشاسته ای، ملاس و هیدروکربن ها نیز از منابع تولید آن محسوب می شوند. موادی که برای تهیه و تولید اسید سیتریک مورد استفاده قرار می گیرند را می توان به دو دسته تقسیم نمود.

دسته اول مواد اولیه با مقدار خاکستر پایین که کاتیون ها با روش های استاندارد رایج از آن قابل خارج کردن هستند. قند نیشکر یا چغندر، شربت های دکستروز و یا کریستال های دکستروز از آن جمله محسوب می شوند.

دسته دوم مواد اولیه با مقدار خاکستر بالا هستند. از آن جمله می توان به ملاس چغندر، نشاسته هیدرولیز و فیلتر شده و نشده خام

ملاس از مهم ترین مواد اولیه در تهیه و تولید سیتریک اسید محسوب می شود. زیرا دارای محتوای قند زیاد (۴۰% تا ۵۵%) است و بعلاوه استفاده از آن مقرون بصرفه است.

عوامل موثر در طرز تهیه و تولید اسید سیتریک

پی اچ

پی اچ در سنتز مواد شیمیایی عامل مهمی محسوب می شود. فعالیت های متابولیکی و میکروبی به شدت تحت تاثیر پی اچ قرار دارند. تغییرات در pH به شدت به فعالیت میکروارگانیسم ها وابسته است.

هوادهی

هوادهی تاثیر زیادی در تخمیر اسید سیتریک دارد. افزایش نرخ هوادهی به افزایش بازدهی و کاهش زمان تخمیر منجر می شود. بنابراین پارامتر فوق در هنگام سنتز باید تحت کنترل باشد. غلظت اکسیژن همواره باید بیش از ۲۵ درصد اشباع حفظ شده و وقفه در اکسیژن رسانی در سنتز بسیار مضر است.

دلایل تهیه و تولید اسید سیتریک از ملاس چغندر

برای تهیه و تولید اسید سیتریک از میکروارگانیسم های مختلفی از جمله باکتری ها، قارچ ها و مخمرها استفاده می شود. برای تولید اسید سیتریک با استفاده از ملاس چندین روش به کار گرفته شده است. ملاس به دلیل کم هزینه بودن و محتوای قند زیاد به روش های دیگر ترجیح داده می شود. بنابراین تهیه و تولید اسید سیتریک از ملاس چغندر بسیار صورت گرفته و روشی مقرون به‌صرفه است.

برای تولید اسید سیتریک از ملاس عصا و چغندر استفاده می شود. اما ملاس چغندر به دلیل داشتن محتوای کمتر در فلزات کمیاب ترجیح داده می شود. این ویژگی ها موجب کاربرد بیشتر آن در تولید این اسید شده است.

کاربرد های اسید سیتریک در صنایع موجب شده است تا این ماده بازار خرید و فروش مطلوبی در جهان داشته باشد. برای خرید انواع اسید سیتریک به سایت های معتبر مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا