Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

معرفی نکات ایمنی اسید سیتریک

اسید سیتریک از ترکیبات صنعتی پرمصرف محسوب می شود. خواص این ماده موجب کاربرد گسترده آن شده است. تولید اسید سیتریک به روش های مختلفی صورت پذیرفته و به بازار عرضه می‌گردد. این ماده در گرید های خوراکی و صنعتی قابل تهیه است. نکته مهم در استفاده از این ترکیب توجه به نکات ایمنی اسید سیتریک در حین استفاده از آن است. با رعایت ایمنی اسید سیتریک در مصرف می توان از مزایای بی نظیر آن بهره برد. اما در اثر عدم رعایت نکات ایمنی اسید سیتریک ممکن است عوارض جبران ناپذیری بروز نماید. برای خرید اسید سیتریک در گرید های مختلف می توان به سایت های معتبر مواد شیمیایی مراجعه نمود. خرید و فروش اسید سیتریک به دلیل کاربرد صنعتی گسترده بسیار صورت می پذیرد.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد اسید سیتریک و نحوه رعایت نکات ایمنی اسید سیتریک می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده صنعتی و خواص و خطرات آن آشنا شوید.

اسید سیتریک چیست

اسید سیتریک یک اسید آلی با فرمول مولکولی C۶H۸O۷ است. این ترکیب با شکل ظاهری پودری، کریستالی و به رنگ سفید موجود است. این اسید در گرید های اسید سیتریک خشک و اسید سیتریک آبدار یا منوهیدرات قابل تهیه است. اسید سیتریک دارای سه گروه کربوکسی بوده و این گروه ها با از دست دادن پروتون خواص اسیدی آن را فراهم می کنند. یون اسید سیتریک معروف به سیترات است. سیترات‌ها بافرهای خوبی جهت کنترل pH محلول‌ های اسیدی محسوب می شوند. یون سیترات با بسیاری از فلزات نمک سیترات ایجاد کرده که سیترات کلسیم (جوهر لیمو) مهم ترین آن‌هاست. از کاربرد اسید سیتریک برای نگهداری غذا و طعم بخشیدن به آن استفاده می شود. البته در عین حال باید به نکات ایمنی اسید سیتریک در مصرف نیز توجه نمود.

دلایل رعایت نکات ایمنی اسید سیتریک

اسید سیتریک ماده ای خورنده‌ است. بنابراین باید در استفاده از آن جوانب احتیاط را رعایت نمود. این ماده می تواند موجب سوختگی، آسیب دائم به چشم و سوزش اعضای مخاطی گردد.

بی احتیاطی در مصرف این ماده و تماس با پوست موجب تاول‌ شده که تا چند ساعت پس از در معرض قرار گرفتن اسید پدیدار می شود.

بنابراین برای رعایت نکات ایمنی اسید سیتریک به هنگام کار با آن از دستکش‌های مقاوم و از جنس پلاستیک نیتریل استفاده گردد. توجه شود که کاربرد دستکش‌های لاتکس ایمنی لازم را ندارند.

فواید رعایت نکات ایمنی اسید سیتریک

برخی از افراد به مرکبات آلرژی داشته و پس مصرف مواد غذایی تهیه شده با مرکبات خام علائمی را تجربه خواهند نمود. این علائم اغلب موضعی هستند. در ادامه به برخی از این علائم اشاره شده است.

  • سوزن سوزن شدن لب
  • خارش شدید لب، زبان و گلو
  • قرمزی و تورم در ناحیه لب و لثه

این علائم با نام سندرم آلرژی دهان شناخته می شوند. افرادی که به این سندرم مبتلا هستند باید حداکثر ایمنی اسید سیتریک را در کاربرد آن رعایت کنند.

این ماده در مجاورت حرارت باعث اشتعال شده و در اثر سوختن گاز های سمی و محرک آزاد می کند.

نکات ایمنی اسید سیتریک در پوست

استفاده از اسید سیتریک برای پوست می‌تواند موجب سوزش، سوزن‌ سوزن شدن و قرمزی موقت گردد. بنابراین باید ایمنی اسید سیتریک در محصولات چک شده و در صورت عدم حساسیت مصرف گردد.

نکات ایمنی اسید سیتریک در چشم

غلظت و زمان تماس این ماده با چشم اثرات مختلفی را در محدوده تحریک چشم خواهد داشت. در صورت تماس این ماده اسیدی با چشم ۲۰ تا ۳۰ دقیقه چشم با آب ولرم یا آب نمک شست‌وشو داده شود.

نکات ایمنی اسید سیتریک خوراکی

مصرف بیش از حد اسید سیتریک خوراکی هم عوارضی را ایجاد خواهد نمود. این ماده می تواند موجب فرسایش دندان ها شود. بنابراین ایمنی اسید سیتریک خوراکی نیز باید در نظر گرفته شود و غذاهای اسیدی مانند مرکبات با آب میل گردد. اسید سیتریک در گرید های مختلف از عوارض مختلفی برخوردار است. هر چه اسید غلظت بیشتری داشته باشد عوارض آن نیز بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا