Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

اسید فسفریک کشاورزی چیست و چه مزایایی دارد؟

اسید فسفریک کشاورزی برای رشد و توسعه محصولات کشاورزی مورد نیاز است. زیرا گیاهان علاوه بر آب به مواد مغذی زیادی نیاز دارند تا بتوانند رشد و تکثیر یابند. فسفر یکی از این عناصر است. اما گاهی خاک به تنهایی نمی تواند این مواد مغذی را تامین کند. با کاربرد کودهای مختلف به خاک کمک می شود تا گیاهان با کمبود مواد مغذی مواجه نشوند. اسید فسفریک نیز یکی از موادی است که فسفر و نیتروژن مورد نیاز گیاه را تامین می کند. قیمت اسید فسفریک با توجه به نوع کشور تولید کننده و برند آن متفاوت است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با اسید فسفریک کشاورزی و خواص آن آشنا می شوید.

اسید فسفریک چیست؟

فسفریک اسید یکی از اسیدهای معدنی ضعیف با فرمول شیمیایی H۳PO۴ است. این اسید مایعی متراکم، بدون بو، بی رنگ و شفاف است. اسید فسفریک با فلزات، گاز هیدروژن آزاد کرده و یکی از اسیدهای قابل اشتعال است. تولید اسید فسفریک از سنگ های فسفاته ای که به صورت هیدروکسیدی و فلوئوریدی هستند حاصل می شود. آپاتیت یکی از این سنگ هاست.

اسید فسفریک در دو گرید خوراکی و صنعتی روانه بازار می شود. از گرید خوراکی در ترکیب بسیاری از محصولات غذایی از جمله نوشابه استفاده می کنند. این اسید به بهبود طعم غذا و مدت زمان ماندگاری آن کمک می کند. اما نوع صنعتی این اسید برای مصارف دیگری از جمله کشاورزی و داروسازی به کار برده می شود. با توجه به تفاوت کاربردی این دو گرید که به صورت درصد های مختلفی است، قیمت اسید فسفریک تحت تاثیر قرار می گیرد.

اسید فسفریک چیست؟
اسید فسفریک چیست؟

اسید فسفریک کشاورزی

در صنعت کشاورزی از گرید صنعتی اسید فسفریک با درصد ۵۴ استفاده می شود. این درصد بر اساس وجود پنتا اکسید دی فسفر بیان می شود. فسفر اسید فسفریک می تواند آب و خاک درختان و گیاهان ریشه داری چون سیب زمینی، هویج و چغندرقند را اصلاح کرده و فسفر مورد نیاز آن ها را تامین کند. یکی از مشکلاتی را در استفاده از کود اسید فسفریک وجود دارد، حرکت بسیار آهسته آن در خاک و عدم جذب آن است. برای رفع این مشکل از اسید فسفریک مایع در کشاورزی به کار گرفته می شود.

اسید فسفریک مایع حلالیت بالایی داشته و چون دارای PH اسیدی است، به راحتی در آب حرکت می کند. در نتیجه تثبیت و عدم جذب آن کاهش می یابد. اسید فسفریک را می توان در آب آبیاری به کار برده و به جهت اسیدی بودن، به راحتی توسط ریشه جذب شده و عناصری چون آهن، روی، منگنز، مس و … را آزاد می کند.

قیمت اسید فسفریک در بسته بندی و وزن های مختلف با هم تفاوت دارد. شرکت های مختلفی اقدام به فروش این اسید با قیمت های مناسب در بازار می کنند. باید برای تهیه محصولی با کیفیت از مراکز معتبر، خرید را انجام داد.

زمان مصرف اسید فسفریک در کشاورزی

بیشتر از ۹۰ درصد از اسید فسفریک تولیدی در جهان برای تهیه کودها استفاده می شود. بهتر است این اسید در مراحل اولیه رشد گیاه استفاده شود تا ریشه و گلدهی تقویت شود. اسید فسفریک خورنده بوده و در از بین بردن نمک ها و زباله های آلی مفید است. روشی که برای استفاده از این اسید توصیه می شود، آبیاری قطره ای یا جویچه ای است. پس اسید فسفریک را هم می توان به صورت مایع و هم به صورت کود در گیاهان استفاده کرد.

وجود عنصر فسفر در گیاهان، باعث افزایش ریشه زایی، بالا بردن میزان گلدهی، رشد بهتر گیاه، بزرگ شدن میوه، افزایش قطر شاخه و تنه درختان، بالا بردن میزان مقاومت گیاه در برابر آفت و بیماری، افزایش تولید دانه و فتوسنتز گیاهان لازم و ضروری است.

از جمله مزیت های اسید فسفریک، سریع تر جذب شدن نسبت به کودهای دیگر، عدم وجود عناصر سنگینی چون کادمیوم، سرب، نیکل، کبالت و آرسنیکو همچنین رفع انسداد سیستم آبیاری و قطره چکان ها می شود.

قیمت اسید فسفریک را کیفیت و درصد خلوص آن تعیین می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا