Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

بیشترین کافئین در چیست؟

بیشترین کافئین در چیست و چه ماده غذایی بیشترین کافئین را دارد؟ سوالی که آگاهی از پاسخ آن می تواند مربوط به سلامتی بدن و مهم باشد. قهوه، نسکافه، چای، نوشیدنی های انرژی زا، شکلات تلخ و … دارای بیشترین مقدار کافئین هستند. این ماده ی محرک سیستم عصبی مرکزی بدن است که با ایجاد هوشیاری، درمانی برای رفع خستگی است. قیمت کافئین با توجه به این که در چه شرکت هایی با برندهای مختلف تولید می شود، متفاوت است.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به این که بیشترین کافئین در چیست می پردازیم.

کافئین چیست؟

کافئین نوعی ماده محرک و انرژی زای محبوب موجود در برخی از گیاهان که می تواند بدن را از جنبه ی مثبت و منفی تحت تاثیر قرار دهد. این ماده به شکل پودری به رنگ سفید، بدون بو و براق است. بعضی غذاها مانند شیرکاکائو، شکلات تلخ و برخی داروهای سرماخوردگی و مسکن نیز ممکن است دارای کافئین باشند. در میوه هایی مانند هندوانه، خیار، طالبی، پرتقال و آناناس نیز کافئین موجود است.

بیشترین کافئین در چیست؟

قهوه

هرچند بیشترین میزان کافئین به قهوه تعلق دارد ولی وجود عواملی همچون نوع دانه قهوه، شکل و میزان بو دادن دانه ها، شیوه های دم کردن آن می تواند بر میزان کافئین آن تاثیر بگذارد.

چای

میزان کافئین موجود در چای به انواع چای و نحوه ی برداشت و عمل آوری آن ها بستگی دارد. به طوری که چای سیاه دارای بیشترین میزان کافئین و چای سفید کمترین میزان آن را داراست.

انواع نوشابه

نوشابه های انرژی زا دارای ۳/۰ تا ۷/۰ میلی گرم کافئین بوده در صورتی که نوشابه های گازدار تا ۱/۰ میلی گرم کافئین دارند. در فرمولاسیون نوشابه های انرژی زا مقادیر زیادی قهوه، گوارانا و مواد انرژی زای دیگر است.

میزان مصرف کافئین

در کودکان حداکثر مصرف کافئین روزانه به کمتر از ۸۵ میلی گرم می رسد در حالی که در افراد بزرگسال این مقدار مصرف ۲۰۰ میلی گرم الی ۴۰۰ میلی گرم نیز است که برابر با ۲ تا ۴ فنجان قهوه در روز است. برای خرید قیمت کافئین ارزان و با کیفیت به مراکز معتبر مراجعه کنید.

عوارض مصرف کافئین

مصرف بیش از حد آن موجب بروز مشکلاتی در بدن شود که در زیر به آن اشاره خواهیم داشت.

این ماده عضلات روده را شل کرده و همین باعث می شود تا هضم غذا به کندی صورت پذیرد. توصیه ی عدم نوشیدن چای یا قهوه بلافاصله بعد از غذا می تواند از علل آن باشد.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار با شکر می تواند غده ی پانکراس را مجبور به تولید بیشتر انسولین برای هضم شکر کند. این عمل سطح انسولین را بالا می برد.

افزایش فشار خون، کاهش احتمال بارداری در زنان، افزایش استرس و اضطراب، ناراحتی معده، اختلال در خواب، اختلال در ریتم ضربان قلب و پوکی استخوان از دیگر عوارض مصرف نوشیدنی های کافئین دار است.

فواید کافئین

افزایش عملکرد مغز

مغز و سیستم عصبی مرکزی بیشترین تاثیرپذیری را از کافئین دارند، به طوری که مصرف کافئین سطح دوپامین را بالا برده و حافظه، تمرکز و هوشیاری را افزایش می دهد. همچنین منجر به افزایش نوراپی نفرین که هورمون استرس است، می شود.

بهبود انجام حرکات ورزشی

مصرف کافئین باعث افزایش انقباضات ماهیچه ای و رفع خستگی شود. بنابراین توصیه می شود قبل از انجام فعالیت های ورزشی کافئین مصرف شود تا از فشار انجام این حرکات کاسته شود.

افزایش متابولیسم بدن

کافئین به عنوان محرک سیستم عصبی مرکزی باعث افزایش ۱۱ درصدی سوخت و ساز بدن و ۱۳ درصدی چربی سوزی شود. طی تحقیقات به عمل آمده افرادی که قهوه ی بیشتری می نوشند با کاهش وزن ۴/۰ تا ۵/۰ کیلوگرمی مواجه می شوند.

قیمت کافئین با توجه به انواع بسته بندی و کیفیت، متفاوت است.

منع مصرف نوشیدنی های کافئین دار

مصرف نوشیدنی های کافئین دار برای کسانی که با کمبود خواب مواجهند، افرادی با فشار خون بالا، افراد دارای سردردهای مزمن و میگرن، افراد کم سن و سال، بیماران ابتلا به مشکلات معده، زنان باردار و مادران شیرده و افرادی که به آریتمی قلبی دچارند، منع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا