Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعلوم پایه

متانول آلی چیست؟

متانول آلی، الکل چوب، متیل الکل، روح چوب و یا الکل متیلیک که جزء دسته ی الکل های ساده است. این ماده در سنتز شیمیایی به عنوان یک ماده ی موثر شناخته می شود. متانول آلی همچنین در صنایع شیمیایی، تولید برق، به عنوان حلال، به عنوان سوخت، برای ضد عفونی کردن و … استفاده می شود. قیمت خرید و فروش متانول با برندهای مختلف متفاوت است.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی متانول آلی، ویژگی ها و کاربردهای آن می پردازیم.

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی متانول آلی

متانول آلی با فرمول شیمیایی CH۳OH ماده ای به صورت مایع بدون رنگ و شفاف و دارای بوی تندی است. نقطه ی جوش متانول آلی ۶۵ درجه سانتی گراد و نقطه ی ذوب آن ۹۷.۶- درجه سانتی گراد می باشد. این ماده به طور کامل در آب حل می شود و به عنوان ماده ی فرار با قابلیت اشتعال زایی بالا و البته سمیت بالا برای انسان شناخته می شود.

متانول آلی و صنایع شیمیایی

از متانول به عنوان یک ماده ی پر اهمیت در صنایع شیمیایی یاد می شود. این ماده به عنوان حلال و همچنین به عنوان ضد یخ در خطوط لوله و مایع واشر شیشه کاربرد دارد. در دهه ی ۱۹۰۰ نیز استفاده از آن به عنوان ضد یخ خنک کننده ی خودرو رایج بود. متانول آلی در تولید چسب ها، تولید مواد منفجره، تهیه ی دی متیل اتر، متیل هالیدها و متیل آمین ها، داروسازی و تهیه ی عطر، تولید انواع رنگ و رزین و … نیز کاربرد دارد.

متانول و تصفیه ی فاضلاب ها

افزودن مقدار کمی از متانول به فاضلاب ها برای تغذیه ی باکتری های ضد عفونی کننده صورت می گیرد. این ماده با قابلیت تبدیل نیترات به نیتروژن موجب کاسته شدن نیتریفیکاسیون سفره های زیرزمینی حساس می شود.

خواص و مزایای متانول

در اغلب نیروگاه های برق از متانول به عنوان سوخت استفاده می شود. مزیت متانول نسبت به دیگر سوخت ها این است که دارای آلودگی کمتر، ارزان و در دسترس می باشد.

یکی از دلایل خرید و فروش متانول، کاربرد در لاستیک سازی است. از متانول و مشتقات آن در صنعت پلاستیک و پلیمر استفاده می شود. این ماده در تولید پلاستیک، پلی متیل متاکریلات، پلی استر، پارچه و پشم شیشه کاربرد دارد.

استفاده از متانول برای سوخت رسانی به موتورهای با سیستم احتراق داخلی رواج دارد. از سوختن این ماده آب و کربن دی اکسید تولید می شود. همچنین متانول در اجاق های کمپینگ و الکلی و قایقرانی به عنوان سوخت کاربرد دارد. در کشتی رانی نیز به عنوان سوخت جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد.

از متانول به جای نفت خام استفاده می شود. متانول در ساخت دوربین های عکاسی، کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، در تهیه ی اسید استیک، در تولید لوازم آشپزخانه، تولید و تهیه ی انواع استات سلولز برای تولید الیاف و پارچه، استفاده در موتورهای دیزل دریایی و تولید مواد رنگ زا و … کاربرد دارد.

مسمومیت با متانول

سمیت بالای متانول برای انسان ممکن است خطرآفرین باشد، به طوری که ۳۰ میلی لیتر از آن می تواند به قیمت جان انسان تمام شود. هرچند تاثیر سم آن ساعت ها طول می کشد و همین می تواند مانع از صدمات دائمی شود.

وجود علائمی مانند سردرد، لرزش، برافروختگی، عدم هماهنگی، گیجی، اختلال در دید، حالت تهوع و درد شکم از اثرات مسمومیت با متانول است.

صدمات وارد شده با متانول به بدن

متانول می تواند با صدمات جبران ناپذیری مانند آسیب به سیستم بینایی، نارسایی کلیوی، صدمات جدی به قلب، مغز و اعصاب و کبد باعث ایجاد مشکلات در سلامتی بدن و حتی مرگ افراد شود.

راه های جلوگیری از مسمومیت با متانول

هرگونه بلعیدن، استنشاق و تماس این ماده با پوست می تواند برای انسان خطرآفرین باشد.

برای پیشگیری از پیامدهای خطرناک متانول بهتر است هنگام کار با آن از پوشش های مناسب برای چشم و پوست استفاده شود و یا استفاده از سیستم های تهویه در محیط کار برای جلوگیری از انتشار بخارهای آن لازم باشد. خرید و فروش متانول با برندهای مختلف در بازار صورت می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا