Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

نمک راشل (Rochelle salt) چیست؟ | موارد استفاده

نمک راشل (Rochelle salt) یک نمکی طبیعی بوده و به صورت پودری بی رنگ یا سفید قابل تهیه است. از خواص نمک راشل می توان به داشتن خواص پیزوالکتریکی آن اشاره نمود. از کاربرد نمک راشل در دستگاه های ارتعاشی و صوتی استفاده می شود. این نمک با نام پتاسیم سدیم تارتارات نیز در صنعت شناخته می شود و درواقع ترکیبی دوگانه از اسید تارتاریک است. خاصیت پیزوالکتریکی نمک راشل موجب شده است تا این ماده، کاربردهای متنوعی در صنایع داشته باشد. استفاده از نمک راشل بخصوص در صنایع مواد غذایی و دارویی بسیار صورت می پذیرد. قیمت نمک راشل با توجه به گرید تولید شده و درجه خلوص محصول می تواند متفاوت باشد.

برای خرید نمک راشل و مواد شیمیایی دیگر همچون نمک اسید سیتریک به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

نمک راشل چیست

Rochelle salt یا پتاسیم سدیم تارتارات ترکیبی شیمیایی محسوب شده و شکلی پودری و سفید رنگ دارد. این نمک در دمای اتاق در آب محلول بوده و ۶۶ گرم از آن در ۱۰۰ میلی لیتر آب حل می گردد. اولین بار در سال ۱۶۷۵ نمک راشل در فرانسه کشف گردید. پتاسیم سدیم تارتارات نمک مزدوج اسید تارتاریک بوده و به عنوان نمکی دارای خواص پیزو­الکتریک کشف شد. امروزه از این نمک در کاربرد های مختلفی بهره برده می شود.

ویژگی و خواص نمک راشل (Rochelle salt)

این نمک به دلیل داشتن ساختار ویژه از کاربرد های صنعتی مختلفی برخوردار است. برای خرید این نمک صنعتی و همین طور نمک اسید سیتریک به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید. در ادامه این مطلب به بررسی برخی از خواص و ویژگی های (Rochelle salt) می پردازیم.

نمک راشل (Rochelle salt) چیست؟
نمک راشل (Rochelle salt) چیست؟
  • قدرت انحلال پذیری بالایی در آب دارد.
  • نمکی مضاعف از اسید تارتاریک محسوب می شود.
  • دارای خواص پیزوالکتریکی است.
  • در دمای ۷۵ درجه سانتی گراد ذوب می شود.
  • نقطه جوش آن برابر با ۲۲۰ درجه سانتی گراد است.

موارد مصرف نمک راشل

کاربرد نمک راشل در صنایع مختلفی صورت می پذیرد. درواقع خواص این محصول موجب کارایی گسترده آن شده است. در ادامه به برخی از کاربرد های نمک راشل اشاره می شود.

استفاده از نمک پتاسیم سدیم تارتارات برای آماده سازی شناساگر بورت برای ارزیابی غلظت پروتئین ها صورت می پذیرد.

کاربرد پتاسیم سدیم تارتارات در تولید محلول فهلینگ نیز صورت می پذیرد. محلول فهلینگ به عنوان معرفی برای هیدروکربن ها شناخته می شود.

نمک راشل ترکیبی پیزوالکتریک است. بنابراین استفاده از آن در ساخت میکروفون رایج است. درواقع این نمک باعث ایجاد خروجی بالاتر شده و به همین دلیل در میکروفون های کریستالی مورد استفاده قرار می گیرد.

از این ترکیب نمکی در صنایع مواد غذایی و دارویی به عنوان بافری قلیایی و ملین استفاده می شود.

این نمک در صنعت آبکاری نیز به عنوان ماده اولیه استفاده می شود.

دیگر کاربرد نمک راشل استفاده از آن به عنوان اکسید کننده و شتاب دهنده احتراق در کاغدهای سیگار است.

استفاده از نمک راشل در ساخت میکروفون

از این نمک در صنایع تولید دستگاه های صوتی مانند میکروفون استفاده می شود. زیرا این ماده موجب داشتن خروجی صدایی باکیفیت خواهد شد. به همین دلیل در صنایع تولید میکروفون و محصولات مشابه کاربرد دارد.

ایمنی نمک راشل (Rochelle salt)

این ماده در اثر تماس با پوست می تواند موجب آسیب گردد. درواقع برخورد نمک پتاسیم سدیم تارتارات موجب واکنش با پوست شده و سبب ایجاد تاول هایی بر روی پوست می گردد.

تشابه ظاهری پتاسیم سدیم تارتارات به نمک طعام، ممکن است موجب بلع اشتباهی آن گردد. درصورت بلع باید به مراکز درمانی مراجعه گردد تا از عوارض و خطرات آن کاسته شود.

این محصول از نمک های صنعتی محسوب می شود که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. برای خرید پتاسیم سدیم تارتارات و مواد شیمیایی دیگر همچون نمک اسید سیتریک به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید. قیمت مواد شیمیایی با توجه به گرید و درجه خلوصشان می تواند متفاوت باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا