Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییکشاورزی و دامپروری

کود سوپر فسفات تریپل چیست و چه مصارفی دارد؟

صنعت کشاورزی بخصوص در کشورهای پیشرفته با تغییرات گسترده ای همراه شده است. درواقع استفاده از ترکیبات مختلف در این صنعت موجب شده تا محصولات زراعی با کیفیت تر با مقادیر بیشتری تولید گردد. کود سوپر فسفات تریپل یکی از کودهای مورد استفاده در کشاورزی محسوب می شود. فسفر یکی از مهم ترین عناصر جهت رشد و تقویت گیاهان بوده و کود سوپر فسفات تریپل می تواند فسفر مورد نیاز گیاهان زراعی را تامین نماید. از مزایا کود سوپر فسفات تریپل یا کود سیاه فراهم نمودن مقادیر بالایی از فسفر برای استفاده گیاه است. انواع کود سوپر فسفات تریپل به صورت پودری و گرانولی تولید و در بازار عرضه می گردد. برای خرید این کود و مواد شیمیایی فسفاته همچون تری پلی فسفات می توان به سایت ها و منابع معتبر فروش مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی کود سوپر فسفات تریپل و موارد مصرف آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

کود سوپر فسفات تریپل (TSP)

برای تامین فسفر خاک‌هایی که سطح فسفر پائینی دارند، اغلب از کودهای سوپر فسفات استفاده می گردد. سوپر فسفات تریپل یا کود سیاه منبعی غنی از فسفر بوده و دارای غلظت بالایی از فسفر است. این کود حاوی ۲۳-۱۷درصد فسفر است. تولید این کود توسط اسید فسفریک و سنگ فسفات حاصل می گردد. این ماده از اسیدی کردن سنگ فسفات با اسید فسفریک تولید می شود. انواع کود سوپر فسفات تریپل به صورت گرانول و پودر تولید و قابل تهیه هستند. حلالیت بالای این کود موجب شده است که ریشه گیاهان از فسفر آن راحت تر استفاده نمایند.

دلایل مصرف کود سوپر فسفات تریپل

این ترکیب دارای فسفر بالایی است. همچنین حدود ۹۰ درصد از فسفر موجود در ساختار آن نیز به صورت محلول بوده و به راحتی در دسترس گیاه قرار خواهد گرفت. برخلاف سایر کود های دارای فسفر بالا، این کود هیچگونه نیتروژنی در ساختار خود نداشته و برای گیاهانی مناسب است که از کمبود فسفر در مقادیر بالا رنج می برند.

مزایا کود سوپر فسفات تریپل چیست
مزایا کود سوپر فسفات تریپل چیست

البته در سال های اخیر به دلیل داشتن N وP۲O۵ ، از محبوبیت سدیم فسفات ها کاسته شده است.

TSP از۱۵ درصد کلسیم برخوردار است. بنابراین کاربرد سدیم فسفات ها می تواند کمبود این عنصر را نیز تا حدود زیادی برطرف کند. عدم حضور نیتروژن در ساختار کود می تواند آن را برای استفاده در گیاهان کم نیتروژن مانند یونجه و لوبیا مفید نماید.

مزایا کود سوپر فسفات تریپل

کودهای سوپر فسفات با آهن، منگنز و عناصر دیگر وارد واکنش شده و به تثبیت فسفر محلول منجر می شوند. هر چه درصد کود بیشتر باشد، غلظت فسفر در آن نیز بیشتر است. بنابراین حجم کمتری از آن می تواند نیاز زمین های زراعی را تامین کند. از علائم کمبود فسفر در گیاه می توان به کاهش رشد، کاهش گلدهی، کاهش تعداد برگ ها و شاخه ها، ترش شدن شیره میوه و… اشاره نمود. این آسیب ها موجب کاهش ویژگی انبارداری میوه ها خواهند شد. برای خرید کود سوپر فسفات و تری پلی فسفات به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

نحوه مصرف کود سوپر فسفات تریپل

پیش از اقدام به کاشت محصول یا دانه کودهی باید صورت پذیرد. کود را باید به طور یکنواخت پخش کرده و با خاک مخلوط نمود. البته این روش برای خاک هایی که دارای مقادیر بسیار پایین تا متوسط فسفر هستند، کارایی کمتری برخوردار است. در این موارد می توان از روش نواری استفاده نمود. روش نواری در پخش و مخلوط کردن از مقادیر بالاتر کود سوپر فسفات استفاده می کند. در این روش کود سوپر فسفات در عملیات کاشت استفاده شده و به شکل نواری در نزدیکی بذر قرار داده می شود.

قیمت این کود با توجه به درصد سوپر فسفات تریپل  و همین‌طور برند تجاری محصول می تواند متفاوت باشد. برای خرید سوپر فسفات تریپل  و ترکیباتی همچون تری پلی فسفات به مراکز فروش معتبر مواد شیمیایی مراجعه نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا