Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

اسید گلوکونیک چیست؟ | موارد مصرف

اسید گلوکونیک ترکیبی ارگانیک است که با فرمول شیمیایی C۶H۱۲O۷ شناخته می شود. این اسید یکی از ۱۶ استرئوایزومر های پنتاهیدروکسی هگزانوئیک اسید است. تولید اسید گلوکونیک توسط اکسید شدن گلوکوز انجام می‌شود. کاربرد اسید گلوکونیک در صنایع غذایی با نام E574 شناخته شده و استفاده از آن اسیدیته را تنظیم می‌کند. از خواص اسید گلوکونیک در پزشکی نیز استفاده شده و این ماده در برخی از درمان‌ها کاربرد دارد. ویژگی ظاهری اسید گلوکونیک به‌صورت کریستال هایی بی رنگ بوده که در محلول های آبی یون گلوکونات آزاد می‌کند.

امروزه مواد شیمیایی جایگاه ویژه ای در صنایع دارند. به همین دلیل واردات و صادرات مواد شیمیایی در جهان گسترش یافته است. برای خرید اسید گلوکونیک در مقیاس صنعتی به سایت ها و مراکز معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

استفاده از اسید گلوکونیک در صنایع غذایی

اسیدگلوکونیک ماده ای صنعتی است که به‌صورت طبیعی هم در برخی میوه‌ها، عسل و… یافته می‌شود. این ماده یک افزودنی غذایی بوده و با نام( E574 )  شناخته می شود. استفاده از اسید گلوکونیک به‌عنوان تنظیم‌کننده اسیدیته صورت می‌پذیرد.

مصرف این ماده در گوشت و فرآورده‌های لبنی نیز صورت گرفته و در آن‌ها به‌عنوان فاکتور ورآورنده استفاده می شود.

همچنین در نوشیدنی هایی مانند لیموناد به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود.

اسیدگلوکونیک یک جذب کننده چربی احیا در پیراشکی و نان بستنی است.

از گلوکونیک اسید برای ممانعت از تشکیل Milk stone در صنایع لبنیات و تمیز کردن قوطی‌های آلومینیومی استفاده می‌شود.

خواص اسیدگلوکونیک و مشتقاتش موجب شده است تا به‌عنوان یکی از بهترین افزودنی ها در صنایع غذایی شناخته شوند. این ماده در واردات و صادرات مواد شیمیایی جایگاهی ویژه دارد.

تولید میکروبی اسید گلوکونیک

امروزه در صنایع غذایی از افزودنی های مختلفی جهت بهبود کیفیت تولیدات غذایی استفاده می شود. افزودنی هایی چون اسید گلوکونیک علاوه بر داشتن خواص ضد میکروبی می توانند موجب طولانی تر شدن عمر نگهداری مواد غذایی شوند. بعلاوه کاربرد این ماده موجب کاهش ضایعات مواد غذایی فرآوری شده می گردد. اسیدگلوکورونیک و مشتقات آن به ویژه گلوکونات سدیم ازجمله این ترکیبات هستند. به همین دلیل تولید میکروبی اسید گلوکونیک جایگاه ویژه ای در صنعت دارد.

تولید گلوکونیک اسید از اکسیداسیون ساده گلوکز در حضور گلوکز اکسیداز حاصل می آید. سودوموناس ساواستانوی از اولین کشت های مصرفی جهت تولید میکروبی گلوکونیک اسید محسوب می‌شوند.

اسید گلوکونیک چیست؟
اسید گلوکونیک چیست؟

واکنش تبدیل گلوکز به اسید گلوکونیک

واکنش گروه آلدهیدی آلدوز و گروه الکلی کربن ۶ اکسید شده و در اثر این اکسیداسیون اسیدهای آلدونیک، اسیدهای ساکاریک و اسیدهای اورونیک تولید می شوند. البته تولید هر یک از این قندها به شرایط اکسیداسیون وابسته است.

طی فرآیند اکسیداسون عامل آلدئیدی اکسید گشته و اسیدهای آلدونیک حاصل می آیند. تبدیل گلوکز به اسید گلوکونیک ازجمله این فرآیند هاست. لازم به ذکر است که آنزیم گلوکز اکسیداز از آنزیم‌های پرکاربرد صنعتی محسوب می‌شود. آنزیم گلوکز اکسیداز کاتالیزور واکنش تبدیل گلوکز به اسید گلوکونیک و آب اکسیژنه است.

موارد مصرف در صنعت

اسیدگلوکونیک و نمک های آن در صنعت کاربردی گسترده دارند. این ماده و نمک هایش دارای عملکرد کلاته کننده بوده و قادر به کلاته کردن فلزاتی مانند آهن، آلومینیوم، مس و… هستند. این خواص موجب شده تا از این ماده در پاک کننده‌های صنعتی و خانگی نیز بتوان استفاده نمود. استفاده از اسید گلوکونیک و نمک های آن موجب شده تا در فرمولاسیون شستشوی بطری نیز به کار برده شوند.

اسیدگلوکونیک و نمک آن در صنایع دباغی و نساجی نیز کارایی دارند.

اسید گلوکونیک در پزشکی

  • گلوکونیک برای به دست آوردن گلوکونات کلسیم ضروری است. گلوکونات کلسیم در درمان بیماران مبتلا به هیپوکلسمی استفاده می شود.
  • گلوکونات کینین نیز در درمان مالاریا استفاده می‌گردد.
  • گلوکونات آهن در درمان کم خونی فقر آهن کاربرد دارد.
  • اسید گلوکونیک در فرمولاسیون بسیاری از داروهای نمک گلوکونات دیده می‌شود.

اسیدگلوکونیک ترکیب صنعتی مهمی محسوب شده و در واردات و صادرات مواد شیمیایی جایگاهی ویژه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا