Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

بورازین، بنزن معدنی چیست؟ – خواص و مزایا

بورازین, بنزن معدنی ترکیبی معدنی با فرمول شیمیایی B۳H۶N۳ بوده که دارای ساختاری حلقوی مشابه بنزن است. در ساختار این ترکیب، سه واحد BH و سه واحد NH به صورت یک در میان قرار گرفتند. بورازین، بنزن معدنی با بنزن هم الکترون بوده و چون ساختاری شبیه به بنزن دارد، به عنوان بنزن معدنی از آن یاد می شود. اما با این وجود، بنزن و بنزن معدنی، خواص شیمیایی کاملا متفاوتی دارند. قیمت بنزن و بورازین نیز متفاوت است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با بورازین، بنزن معدنی و خواص آن آشنا می شویم.

خواص بورازین، بنزن معدنی

بورازین ترکیبی معدنی به صورت مایعی بدون رنگ با بویی ترکیباتی آروماتیکی است. آلفرد استوک و پولاند در سال ۱۹۲۶ میلادی برای اولین بار توانستند، بنزن معدنی را از واکنش میان دی بوران و آمونیاک به دست آورند. بورازین با آبکافت شدن در آب تولید آمونیاک، هیدروژن و اسید بوریک می کند. میانگین طول پیوندهای یگانه و دوگانه ی BN برابر با ۴۳۶,۱ آنگستروم است. زیرا جفت الکترون هیا غیرپیوندی در ساختار این ترکیب، پایدار نبوده و استقرار ندارند. دمای ذوب بنزن معدنی، ۵۸- درجه سانتی گراد بوده و این ترکیب در دمای ۱۶۱ درجه سانتی گراد به جوش می آید.

خواص بورازین، بنزن معدنی
خواص بورازین، بنزن معدنی

خواص بنزن

بنزن ترکیبی آروماتیک و حلقوی با فرمول مولکولی C۶H۶ بوده که پیوندهای کووالانسی بین اتم های کربن به صورت یک درمیان، ساده و دوگانه است. این ترکیب برای اولین بار توسط فارادی از قطران زغال سنگ به دست آمد.  بنزن ماده ای فرار با قابلیت اشتعال بالا است. این ترکیب آروماتیک با شعله ی زرد همراه با دوده می سوزد و گرمای سوختن و گرمای هیدرژن دار شدن آن کم است.

بنزن مولکولی مسطح به شکل شش ضلعی منظم بوده و یک ترکیب غیرقطبی است. اما پیوند کربن – هیدروژن در این ترکیب، کمی خاصیت قطبی داشته و یک گشتاور دوقطبی ضعیف است. بنزن را از کراکینگ بخار یا ریفرمینگ کاتالیستی LP به خصوص نفتا به دست می آورند.

خواص بورازین

قیمت بنزن در شرکت های مختلف که برندهای متفاوتی داشته و محصولات آن ها با کیفیت مختلف عرضه می شود، با هم فرق دارد.

مزایای بنزن

بنزن را به طور طبیعی می توان در فرایندهای طبیعی مانند آتشفشان ها و آتش سوزی ها یافت. این ترکیب در روغن خام، بنزین و دود سیگار نیز وجود دارد.

کاربرد بنزن در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و در سال های آینده نیز شاهد پیشرفت در میزان مصرف این ترکییب خواهیم بود. به خصوص در کشورهای آسیا و اقیانوسیه از بنزن بسیار استفاده می شود. چین از مهمترین و پرمصرف ترین کشورهای مصرف کننده بنزن محسوب می شود. بازار خرید و فروش و قیمت بنزن، با توجه به موارد گفته شده، می تواند تحت تاثیر باشد.

یکی از کاربردهای این ترکیب به عنوان ماده اولیه در تولید مواد شیمیایی چون الکیل بنزن است که در ساخت مواد شوینده به کار برده می شود. در تولید مالئیک انیدرید، کلروبنزن ها، اتیل بنزن، سیکلوهگزان، کیومن و نیتروبنزن نیز از بنزن اسستفاده می شود.

در صنعت چاپ و رنگ، بنزن به کار برده می شود که یکی از ترکیبات تشکیل دهنده جوهر چاپ است. این ترکیب در صنعت لاستیک سازی به عنوان حلال کاربرد داشته و یک ماده چسباننده در چسباندن کفی کفش است.

بنزن ماده کاربردی در تمیز کردن تجهیزات هیدرولیکی و سیستم های سوخت است که در ترکیب روان کننده هایی برای این منظور به کار برده می شود. ساخت پاک کننده های رنگ، لوسیون ها، حلال ها برای از بین بردن چربی ها و پاکسازی فلزات صنعتی، از بنزن استفاده می شود. قیمت بنزن تحت تاثیر عوامل مختلفی چون نوسانات قیمت ارز و نوع شرکت های تولید کننده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا