Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

سنگ کوبیک چیست؟ – خواص، مزایا و انواع آن

سنگ کوبیک یکی از مهمترین سنگ های قدیمی با ویژگی هایی چون مقاومت سایشی و فشاری بالا است. امروزه این سنگ در سنگفرش خیابان ها، پارک ها و پیاده روها، بسیار مورد توجه طراحان و سازندگان قرار دارد. این سنگ یکی از سنگ های پرکاربرد در سنگفرش مکان های پرتردد است. این سنگ مکعبی، جنسی از گرانیت دارد.

برای چسباندن سنگ های مختلف از چسب سنگ استفاده می شود. هاردنر چسب سنگ نیز ماده ای بر اساس اپوکسی بوده و می تواند اتصالات قطعات بزرگتری را ممکن سازد. خرید و فروش هاردنر چسب سنگ در بازار به جهت داشتن ویژگی های خاصی چون پر کردن شکاف ها، رواج دارد. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی خواص سنگ کوبیک و کاربردهای آن می پردازیم.

سنگ کوبیک چیست؟

کوبیک نوعی قطعه سنگ به صورت مکعبی شکل بوده و از ۶ وجه تشکیل شده است. اگر این سنگ ها کنار هم قرار گیرد، پوشش مورد نظر را تشکیل می دهد. دو دسته سنگ کوبیک، منظم و نامنظم وجود دارد. شکل منظم با اندازه های مشخص مکعبی در کوبیک های منظم بوده ولی کوبیک های نامنظم در نتیجه فک های دستگاه سنگ شکن تشکیل شده و دارای اندازه های کوچک تری هستند.

سنگ کوبیک چیست؟
سنگ کوبیک چیست؟

ساخت سنگ کوبیک

ساخت کوبیک سنگها با استخراج قطعات بزرگ سنگ ها آغاز می شود. این قطعات بزرگ سنگ ها، کوب نامیده شده و بعد از انتقال به کارخانه ها، با کمک دستگاه قله بر به ورقه هایی تبدیل می شوند که ضخامت ۱۰ سانتی متری دارند. ابعاد سنگ های ایجاد شده یک متر در یک متر بوده و ورقه یا تختال سنگ نامیده می شود.

سپس با کمک دستگاه تیغه قله، ورقه ها برش داده شده و قطعات مکعب مستطیلی تشکیل می شود که شمش کوبیک نامیده می شوند. برای رسیدن به ابعاد مورد نظر، از گیوتین استفاده شده و شمش ها را به کوبیک منظم تبدیل می کند. کوبیک حاصل، چهار وجه بریده شده و دو وجه شکسته دارد. برای این که کوبیک نامنظم تشکیل شود، همه مراحل فوق انجام شده ولی برشی روی سنگ ها انجام نمی شود. زیرا با شکستن ورقه ها، این نوع کوبیک ها تشکیل می شود.

خرید و فروش هاردنر چسب سنگ به مقاصد مختلفی در بازار صورت می گیرد.

انواع سنگ کوبیک

یکی از اساس هایی که این سنگ را دسته بندی می کنند، تنوع جنس آن ها است.

کوبیک گرانیت

سنگهای کوبیک گرانیت یکی از انواع این سنگ ها است که در نتیجه سرد شدن گدازه های آتشفشانی حاصل می شود. مکان هایی که در گذشته محل فعالیت های آتشفشانی بودند، به عنوان منبع سنگ کوبیک گرانیتی خواهد بود. سنگ کوبیک گرانیت که خارا نیز نامیده می شود، طول عمر بالا داشته و بسیار محکم است. گرانتر بودن این سنگ، به جهت هزینه بالای استخراج آن است.

این سنگ مقاومت بالایی در برابر سرمای زیاد داشته و برای مناطقی که نیازمند مقاومت فیزیکی بالا هستند، قابل استفاده است.

کوبیک تراورتن

در مکان هایی که آب وجود دارد در اثر انباشته شدن رسوبات در طی سال های طولانی، کوبیک تراورتن حاصل می شود. به دلیل نفوذ هوا و یا مواد تجزیه پذیر در لایه های رسوبی این سنگ، شکل آن متخلخل است. در نتیجه، ملات بهتر در آن نفوذ کرده و راحت تر چسبیده می شود. همچنین این ساختار باعث سبک بودن این سنگ نسبت به کوبیک گرانیتی می شود. به همین دلیل از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و سطح بیشتری را پوشش می دهد.

کوبیک مرمریت

با کریستالیزه شدن مواد در حالت اشباع از مایع، کوبیک مرمریت یا کریستال تشکیل می شود. این نوع سنگ از لحاظ ساختاری بین سنگ گرانیت و تراورتن قرار داشته ولی مواد تشکیل دهنده آن مشابهت زیادی به تراورتن دارد.

کوبیک را می توان بر اساس و پایه های دیگری نیز دسته بندی کرد.

قیمت خرید و فروش هاردنر چسب سنگ و سنگ های مورد بحث در این مقاله، با توجه به انواع آن ها متفاوت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا