Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

دارو و درمان قطعی و فوری بیماری اگزما | علت بیماری اگزما

بیماری اگزما یک بیماری شایع و مادام العمر است که باعث خارش پوست و شعله ور شدن پوست به صورت لکه های قرمز و ملتهب می شود. تصور می شود که اگزما با شرایط دیگری مانند آسم و تب یونجه مرتبط باشد. احتمال ابتلای کودکان به اگزما بیشتر از بزرگسالان است، اما هر فردی در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

علائم اگزما شامل خشکی، قرمزی، خارش و گاهی اوقات تاول زدن پوست است. در موارد اگزمای مزمن، این لکه‌ ها ممکن است بوی نامطبوعی ایجاد کنند، زیرا وقتی خراشیده می ‌شوند از آنها مایع ترشح می ‌شود. این بیماری همچنین در زمان‌ های خاصی از سال (مثلا در فصل بهار) یا تحت تاثیر سایر محرک‌ ها مانند استرس یا گرما/سرمای شدید هوا، تشدید می ‌شود.

اگرچه هیچ درمان پزشکی برای بیماری اگزما وجود ندارد، اما توجه دقیق به روتین مراقبت از پوست و اجتناب از مواد شیمیایی خشن می توان آن را تا حد زیادی بهبود ببخشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با درمان بیماری اگزما و روش های پیشگیری از آن ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

اگزما چیست

اگزما یک بیماری مزمن است که پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث قرمزی، خشکی، خارش و گاهی اوقات عفونت می شود. شعله ور شدن بیماری می تواند توسط طیف وسیعی از محرک ها یا بدون دلیل واضح ایجاد شود. در حالی که سابقه خانوادگی آلرژی تمایل ابتلا به بیماری اگزما را افزایش می دهد، دلایلی که چرا برخی افراد به این بیماری مبتلا می شوند به خوبی شناخته نشده است.

علائم بیماری اگزما
علائم بیماری اگزما

انواع بیماری اگزما

انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد، اما همه آنها به دلیل التهاب در لایه بیرونی پوست ایجاد می شوند. این التهاب می تواند توسط ژنتیک، واکنش آلرژیک نسبت به چیزی در محیط یا رژیم غذایی شما یا عفونت ایجاد شود.

اگزمای آتوپیک

این بیماری معمولا در دوران کودکی ظاهر می شود و با پوست خشک، قرمز و خارش در چین آرنج و پشت زانو مشخص می شود. اگزمای صورت در کودکان و نوزادان نیز شایع است.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی هنگامی که پوست با یک آلرژن یا ماده شیمیایی تحریک کننده تماس پیدا می کند، ایجاد می شود. مایع ظرفشویی و صابون دست از بدترین مواد برای تحریک اگزما هستند. درماتیت تماسی معمولا به دلیل شستن مکرر دست ها باعث اگزمای دست می شود.

اگزمای دیشیدروتیک

اگزمای دیشیدروتیک با تاول های کوچک خارش دار، معمولا روی دست ها و پاها مشخص می شود. خاراندن تاول ها باعث شکستن پوست و در نتیجه خشکی، ترک خوردگی و درد پوست می شود.

اگزمای نومولار

اگزمای نومولار که به نام اگزمای دیسکوئید نیز شناخته می شود، در هر سنی ممکن است، ایجاد شود. با نقاط خارش دار سکه ای شکل روی پوست مشخص می شود.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک معمولا در جایی که غدد چربی بیشتری وجود دارد مثل پوست سر ایجاد می شود. این شکل از اگزما بیشتر مزمن است و چیزهایی مانند هورمون ها و موجودات مخمری که روی پوست زندگی می کنند ممکن است در بروز علائم نقش داشته باشند.

علائم بیماری اگزما

پوست شدیدا خارش دار، خشک، زبر، پوسته پوسته، ملتهب و تحریک شده

پوست در قسمت های مبتلا از نظر بصری ضخیم تر می شود و اغلب پوسته پوسته و ترک خورده است

بیمار معمولا میل شدیدی برای خاراندن پوست خود حتی در هنگام خواب دارد و این می تواند به شدت بر کیفیت خواب و عملکرد روزانه در مدرسه یا محل کار تاثیر بگذارد.

لکه های صورتی تا قرمز روی پوست همراه با التهاب که باعث تغییر رنگ آن می شود.

برجستگی های کوچک که ممکن است پوسته پوسته شوند و هنگام خراش مایع تراوش کنند، یکی از جنبه های رایج اگزما هستند.

علت بیماری اگزما
علت بیماری اگزما

علت بیماری اگزما

  • ژنتیک (ابتلا مادر، پدر یا خواهر و برادر)
  • ناتوانی پوست در عمل به عنوان یک مانع
  • رفتار غیر طبیعی سیستم ایمنی (سلول های دفاعی) در پوست
  • تغییرات در میکروبیوم – باکتری های طبیعی که روی پوست زندگی می کنند
  • عوامل محیطی نیز در ایجاد یا تشدید اگزمای آتوپیک نقش دارند
  • صابون های معطر و شوینده ها – اینها چربی های طبیعی پوست را از بین می برند و باعث خشکی پوست می شوند
  • اصطکاک مداوم پوست
  • عرق (می تواند به دلیل پارچه های مصنوعی باشد که تنفس نمی کنند – مانند نایلون یا پلی استر)
  • گرما
  • افت ناگهانی رطوبت
  • استرس و اضطراب
  • آلرژی غذایی (به احتمال زیاد در نوزادان و کودکان خردسال)

اگزما در کجای بدن ظاهر می شود

اگزما یک بیماری پوستی است که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. اگزما می تواند هر قسمتی از بدن از جمله دست و پا را درگیر کند. در برخی موارد، اگزما می تواند آنقدر شدید باشد که نیاز به درمان با داروهای تجویزی دارد.

اگزما می تواند در نقاط مختلف بدن ظاهر شود. اگزما می تواند در صورت، گردن، دست ها و بازوها، پاها و مچ پا، پوست سر، فرج، کشاله ران و باسن ظاهر شود. همچنین روی سینه، شکم و پشت نیز دیده می شود. در موارد شدید اگزما، ممکن است در کف پا ظاهر شود.

اجتناب از تماس بدن با محصولات حاوی مواد شیمیایی برای به حداقل رساندن شعله ور شدن پوست بسیار مهم است. برخی از افراد علائم خفیفی دارند که فقط گاهی اوقات شعله ور می شوند، در حالی که برخی دیگر به طور مداوم خارش شدید و التهاب پوست را تجربه می کنند.

آیا بیماری اگزما مسری است

اگرچه اگزما در صورت تشدید می تواند کمی نگران کننده به نظر برسد، اما قطعا مسری نیست و نمی تواند از طریق تماس پوستی منتقل شود. این بیماری اما اغلب توسط مواد حساسیت زا مانند غذا یا گرده های گل تشدید می شود. شایع ترین محرک ها گلوتن و محصولات لبنی هستند. اگزما همچنین می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله ژنتیک و عوامل محیطی مانند محرک های پوستی و آلرژن ها باشد.

درمان اگزما

شما می توانید با انجام اقداماتی برای جلوگیری از محرک ها و استفاده منظم از کرم های مرطوب کننده یا پماد اگزما، بیماری خود را مدیریت کنید. افراد مبتلا به بیماری اگزما هر کدام مجموعه متفاوتی از آلرژی ها و محرک ها را خواهند داشت. با این حال، چند قانون کلی وجود دارد که افراد مبتلا می توانند از آنها پیروی کنند و همچنین برخی نکات کلی برای کمک به مدیریت و جلوگیری از شعله ور شدن آن وجود دارد.

وقتی نوبت به مراقبت از پوست می رسد، هیدراتاسیون کار کلیدی است. نرم کننده ها فرمول های مرطوب کننده غلیظ تری دارند که بدون آب هستند. یک مرطوب کننده یا کرم نرم کننده می تواند به محافظت از لایه بیرونی پوست که بسیار حساس به شعله ور شدن است، کمک کند. ترفند این است که هیدراتاسیون و رطوبت بدن را حفظ کنید، حتی زمانی که هیچ عود اگزمایی وجود ندارد.

درمان قطعی اگزما
درمان قطعی اگزما

درمان قطعی اگزما

در حالی که هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، افراد بسته به نوع و شدت بیماری می ‌توانند از طیف وسیعی از درمان‌ ها برای کاهش علائم خود استفاده کنند.

درمان های بدون نسخه: این درمان ها شامل کرم هایی است که می تواند خارش را کاهش داده و از عفونت جلوگیری کند.

محصولات تجویزی: پزشک ممکن است کرم یا پماد تجویزی مانند مهارکننده‌های PDE4، مهارکننده‌ های موضعی کلسینورین و کرم‌ های محافظ پوست را توصیه کند.

فتوتراپی: فتوتراپی شامل استفاده از دستگاهی برای تابش نور ماوراء بنفش B بر روی پوست است. این روش به کاهش خارش و التهاب، افزایش تولید ویتامین D و تقویت توانایی پوست در مبارزه با باکتری ها کمک می کند.

داروی بیماری اگزما

داروهای بیولوژیکی: این داروها با هدف قرار دادن بخش هایی از سیستم ایمنی که باعث التهاب می شوند، عمل می کنند. آنها اغلب از طریق انفوزیون داده می شوند.

مهارکننده های ژانوس کیناز (JAK): روکسولیتینیب (Opzeulra) یک داروی موضعی با تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان درماتیت آتوپیک است. مهارکننده های خوراکی JAK برای درماتیت آتوپیک شامل باریسیتینیب (Olumiant) است.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و ضد التهابی: سیکلوسپورین (Neoral)، آزاتیوپرین (Imuran) و سایر موارد می توانند اگزمای متوسط تا شدید را درمان کنند.

اگزمای صورت

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث التهاب و خارش می شود. این وضعیت می تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود، اما زمانی که روی صورت ظاهر می شود بسیار ناراحت کننده است. اگزما اغلب در صورت کودکان خردسال ایجاد می شود، اما ممکن است در بزرگسالان نیز رخ دهد. درک و اجتناب از محرک‌ ها، رعایت بهداشت و مرطوب ‌سازی منظم، گام‌ های کلیدی برای کاهش اگزمای صورت هستند.

اگزمای دست

اگزما روی دست ها می تواند یک وضعیت ناراحت کننده باشد که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. برای کاهش علائم اگزما در دست، مهم است که علت اصلی را شناسایی کرده و آن را برطرف کنید. علاوه بر این، استفاده از کرم اگزما به حفظ رطوبت در سد پوست شما کمک کرده، از دستان شما محافظت می کند و احتمال بروز اگزما را کاهش می دهد.

فرق اگزما و قارچ

محرک های اگزما شامل رطوبت کم، قرار گرفتن پوست در معرض حلال ها، شستشوی بیش از حد پوست با صابون ها و مواد شوینده یا لوسیون ها، لباس های پشمی خشن، آلرژی های غذایی و خیس شدن و خشک شدن مکرر پوست در میان بسیاری از عوامل دیگر است. در مقابل، عفونت های قارچی پوست با تغییر سیستم ایمنی، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها، انسداد پوست (به ویژه در چین های پوست) و در نواحی پوستی که اغلب مرطوب و در معرض اصطکاک هستند (پوشک، لباس های چسبان، به ویژه) ایجاد می شود.

بهترین پماد برای اگزمای پوستی
بهترین پماد برای اگزمای پوستی

بهترین پماد برای اگزمای پوستی

کرم مرطوب کننده Vanicream به طور خاص برای افرادی که پوست حساسی دارند، ساخته شده است. این کرم بدون رنگ، عطر، لانولین، پارابن و گلوتن ساخته شده است. این فرمول غنی بدون چربی است و به راحتی در طول روز قابل استفاده است.

از آنجایی که عناصر خارجی مانند باد و سرما می توانند باعث خشک شدن پوست شوند، قبل از بیرون رفتن از منزل آن را روی پوست بمالید تا مطمئن شوید که پوست شما رطوبت متعادلی را حفظ می کند. این محصول یک گزینه عالی برای درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، خارش زمستانی یا ایکتیوز است.

تصاویر اگزما

اگزمای حاد قرمز همراه با تورم پوست است که گاهی تا حد ظاهر شدن تاول ها یا وزیکول های ریز پیش می رود. این وضعیت اغلب به طور متقارن توزیع می شود. اگزمای مزمنی که به طور مکرر خارانده شده است ممکن است ضخیم و تیره شود. ویژگی اصلی اگزما این است که خارش دارد!

عکس انواع اگزما

اگزما یک بیماری طولانی مدت است که باعث خشکی، قرمزی، خارش و ترک خوردن پوست می شود. این بیماری در کودکان شایع‌ تر است و می ‌تواند با گذشت زمان بهبود یابد. اگرچه بسیاری از بزرگسالان متوجه می ‌شوند که هنوز در طول دوره‌ های استرس دچار اگزما می ‌شوند. شایع ترین شکل اگزما اگزمای آتوپیک است که می تواند هر قسمتی از بدن را درگیر کند اما اغلب در آرنج ها، زانوها، روی گردن، دست ها، گونه ها و پوست سر دیده می شود.

سرطان اگزما

ممکن است بیش از یک نوع اگزما به طور همزمان در بدن شما وجود داشته باشد و انواع مختلف اگزما می تواند بر قسمت های مختلف بدن تاثیر بگذارد. به عنوان مثال اگزمای صورت اغلب اگزمای آتوپیک و اگزمای دست ممکن است اگزمای دیسیدروتیک ناشی از شستن مکرر دست ها باشد. اگزما یا درماتیت ممکن است تغییرات پوستی مشابهی ایجاد کنند. با این حال، سرطان نیست و باعث ایجاد توده در زیر پوست نمی شود.

تصاویر اگزما
تصاویر اگزما

درمان خانگی بیماری اگزما در طب سنتی

روغن زیتون

روی پوست آسیب دیده روغن زیتون خالص بمالید. باید این فرآیند را یک یا دو بار در روز انجام دهید تا زمانی که اسکار اگزما به طور کامل از روی پوست ناپدید شود.

روغن نارگیل

برای مرطوب نگه داشتن ناحیه آسیب دیده، مقداری روغن نارگیل روی  آن بمالید، نه تنها علائم اگزما را کاهش می دهد، بلکه پوست شما را تسکین و آرامش می بخشد.

بلغور جو دوسر

یک تا دو فنجان بلغور جو دوسر را در آسیاب خرد کنید. این بلغور جو دوسر آسیاب شده را به وان آب گرم حمام اضافه کنید و خود را در آن غوطه ور کنید.

آلوئه ورا

روغن ویتامین E را در ژل آلوئه ورا خالص به مقدار مساوی مخلوط کنید و خمیر نازکی تهیه کنید. فقط آن را روی جای زخم اگزما بمالید و بگذارید تمام شب بماند.

زردچوبه

اعتقاد بر این است که زردچوبه بهترین درمان برای تقریبا همه انواع مشکلات پوستی است. می توانید با ترکیب زردچوبه و روغن زیتون خمیر درست کنید. خمیر را روی پوست بمالید و اجازه دهید نیم ساعت بماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا