Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

روغن سویا برای پوست چه خواصی دارد؟

روغن سویا برای پوست در اغلب محصولات سلامت پوست از قبیل لوسیون ها و کرم ها به کار می رود. وجود اسید لینولئیک، ایزوفلاون و آنتی اکسیدان ها در این روغن باعث ایجاد لایه ی محافظتی خوبی در برابر اشعه فرابنفش می شود. همچنین ویتامین E موجود در روغن سویا برای التیام و سلامت پوست مناسب است. کاربرد روغن سویا در محصولات مراقبت از پوست، گسترده است.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به بررسی روغن سویا برای پوست، ویژگی ها و کاربردهای آن می پردازیم.

روغن سویا چیست؟

روغن سویا نوعی روغن گیاهی خوراکی است که از دانه های سویا استخراج می شود. روغن سویا به عنوان یک روغن همه کاره هم به عنوان خوراکی استفاده شده و هم در اغلب صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

این روغن در ترکیب خود از ۵۲ درصد اسید لینولئیک (نوعی اسید چرب از سری امگا ۶) و ۷.۵ درصد اسید لینولنیک (از خانواده ی اسیدهای چرب امگا ۳) برخوردار است.

روغن سویا چیست؟
روغن سویا چیست؟

ترکیبات روغن سویا

۱۰۰ گرم سویا از ۱۶ گرم چربی اشباع شده، ۲۳ گرم چربی به همراه یک کربن اشباع نشده و نیز ۵۸ گرم چربی به همراه چند کربن غیراشباع تشکیل شده است. همچنین این گیاه از ترکیب اسیدهای چرب اصلی مانند آلفا لینولنیک اسید (ALA) در حدود ۷ الی ۱۰ درصد، ۵۱ درصد لینولئیک اسید و ۲۳ درصد اولئیک اسید اشباع نشده به وجود می آید.

اسیدهای چرب اشباعی مانند اسید استئاریک ۴ درصد و اسید پالمیتیک ۱۰ درصد نیز در این روغن وجود دارد.

همچنین هر قاشق غذاخوری روغن سویا حاوی ۲۵ میکروگرم ویتامین K و ویتامین هایی دیگر نظیر A,C وE است.

خاصیت های روغن سویا برای پوست

روغن سویا به دلیل داشتن ویتامین B قابلیت ترمیم سلول های مرده پوست را دارد. این امر موجب ایجاد رطوبت و لطافت در پوست شده و چین و چروک پوست را برطرف می کند. کاربرد روغن سویا در برخی از محصولات مربوط به پوست نیز به همین دلیل است. همچنین پیری زودرس یکی از مشکلاتی ست که زنان در دوران یائسگی با آن دست و پنجه نرم می کنند. ولی وجود دو آنتی اکسیدان آنتوسیانین و ایزوفلاون در این روغن می تواند از این مشکل پیشگیری کند.

کاربرد روغن سویا و شیر سویا به عنوان ماسک از لکه های سیاه روی صورت جلوگیری کرده و باعث مقاومت بیشتر پوست صورت می شود.

ضد جوش و آکنه

ویتامین E موجود در روغن سویا به دلیل خاصیت ضد التهابی گزینه ی مناسبی برای درمان جوش و آکنه است. می توان از ماسک روغن مذکور برای رفع این مشکل استفاده کرد.

خواص مرطوب کنندگی روغن سویا برای پوست

وجود ویتامین B در این روغن کمبود آب بدن را تنظیم می کند و به پوست رطوبت و درخشندگی می بخشد. همچنین باعث ترمیم پوست شده و لکه های سیاه و سلول های مرده را از بین می برد. ماساژ پوست با روغن سویا به مدت دو بار در هفته منجر به سلامت و رطوبت پوست شود.

مضرات و عوارض روغن سویا

مصرف بی رویه ی روغن سویا احتمال ابتلا به بیماری های کبدی را افزایش دهد. وجود ایزوفلاون های روغن سویا جذب مکمل های مصنوعی تیروئید را با مشکل مواجه می کند. بنابراین بهتر است مصرف روغن سویا در افرادی تیروئیدی کم تر شود.

اسیدهای چرب اشباع نشده می تواند باعث چاقی و تجمع آن ها در کبد و کلیه شود. این اسیدهای چرب در ترکیب روغن سویا وجود دارند که منجر به چاقی و دیابت ودر نهایت بیماری های قلبی خواهند شد.

اختلال در سیستم ایمنی روغن سویا موجب سمیت سلول های ایمنی می شود و بدن را در مقابل انواع عفونت ها تضعیف می کند.

ایجاد آلرژی در نوزادان از عوارض دیگر روغن سویا است. ترکیبات فتوشیمیایی روغن سویا باعث ایجاد حساسیت در نوزادانی می شود که از شیر مادر تغذیه می کنند.

روغن سویا را می توان از فروشگاه ها یا از مکان هایی که دست به تولید انواع روغن ها می زنند، تهیه نمود. این روغن هم به صورت دستی و هم صنعتی تولید می شود. البته خالص بودن روغن سویا مسئله ای ست که باید به آن توجه داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا