Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

استئارات روی چیست و در چه مواردی استفاده می شود؟

استئارات روی (Zinc distearate)  یک پودر ریز سفید و نرم و بدون بو ، با وزن مولکولی ۶۳۲ است. از ویژگی برجسته این ترکیب اندازه ذرات بسیار کوچک آن با قطر کمتر از یک میکرون است.

زینک استئارات در اثر واکنش محلول سولفات روی و استئارات سدیم ایجاد می شود. این ترکیب دارای نسبت های مختلف اسیدهای پالمتیک و استئاریک است. استئارات روی می تواند به عنوان یک ماده محافظ یا دفع کننده آب در پمادها و پودرها برای درمان آکنه و سایر بیماری های پوستی استفاده شود. همچنین از این ماده به عنوان روان کننده برای بهبود بافت در محصولات آرایشی استفاده می شود و دارای خاصیت ضدعفونی کننده ، موضعی و قابض است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

کاربردهای استئارات روی

توانایی این ماده در روانکاری ، دفع آب ، نقطه ذوب بالا و سازگاری آن را به ماده ای مفید در زندگی روزمره و کاربردهای صنعتی تبدیل کرده است. این ترکیب دارای بسیاری از ویژگی های منحصر به فرد دیگر مانند ژل کردن ، تثبیت کننده ، مهار کننده کف و به عنوان پاک کننده اسید است.

خاصیت نچسب استئارات زینک به تولیدکنندگان کمک می کند مواد شیمیایی برجسته ای تولید کنند. این ترکیب در محصولات آرایشی عمدتا به عنوان ماده ضخیم کننده استفاده می شود. سه کاربرد اصلی این ماده شامل تثبیت کننده حرارت ، ماده آزاد کننده و روان کننده است.

استئارات روی به طور گسترده ای به عنوان عامل آزاد سازی برای تولید انواع مختلفی از لاستیک ها ، پلی اورتان ، سیستم پردازش پلی استر و پودر متالورژی استفاده می شود. این کاربردها از ویژگی های “نچسب” آن بهره می برند. در محصولات آرایشی ، استئارات روی به عنوان ماده روان کننده و ضخیم کننده  برای بهبود بافت استفاده می شود.

زینک استئارات یک ترکیب “فعال کننده” برای تسریع  ولکانیزاسیون گوگرد لاستیک است. همانطور که در روزهای اولیه ولکانیزاسیون  کشف شد ، روی تأثیر مفیدی در واکنش گوگرد با پلی الفین دارد ولی استئارات نوعی روی است که در محیط غیر قطبی پلی الفین ها به شدت محلول است.

چربی دوست بودن این ترکیب باعث می شود که به عنوان یک کاتالیزور انتقال فاز برای صابون سازی چربی ها عمل کند.

این ترکیب به عنوان امولسیون کننده در لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود و خاصیت نچسب آن باعث می شود که به عنوان ماده آزاد کننده قالب برای تولید اشیاء لاستیکی ، پلی استرها و پودر متالورژی مفید باشد. استئارات روی در ولکانیزاسیون لاستیک به عنوان فعال کننده استفاده می شود.

استئارات روی چیست و در چه مواردی استفاده می شود؟
استئارات روی چیست و در چه مواردی استفاده می شود؟

سایر کاربردهای استئارات روی

صنعت پلاستیک از این صابون روی به عنوان ماده روان کننده و آزاد کننده و جاذب هالوژن استفاده می کند. این ماده در رنگ و پوشش کمک می کند تا رنگدانه ها به حالت تعلیق درآیند و قابلیت خرد شدن و جوش خوردگی را بهبود می بخشد. همچنین به عنوان عامل صاف کننده به لاک ها اضافه می شود.

زینک استئارات در صنعت کاغذ سازی یک ماده پوشش دهنده برای کاغذهای با کیفیت و جلوگیری از گرفتگی است. این ترکیب در صنعت بتن به عنوان افزودنی ضد آب استفاده می شود و کاربردهای دیگر آن شامل پودر لباسشویی ، منسوجات ، مصالح ساختمانی ، جوهر ، ترکیبات موم است و توسط تردست ها برای کاهش اصطکاک هنگام کار با کارت ها استفاده می شود.

استئارات روی در زندگی روزمره و صنعت کاربرد گسترده ای دارد و یکی از ترکیبات شیمیایی شگفت انگیزی است که به نظر می رسد بدون آن نمی توانیم راحت زندگی کنیم. این ترکیب برای جلوگیری از جذب رطوبت در محصولات دارویی یا ایجاد بافت های صاف در مواد آرایشی استفاده می شود و یک محصول مفید و ایمن است.

ملاحظات ایمنی استئارات روی

FDA  استئارات منیزیم و روی را به عنوان GRAS یا به طور کلی ایمن برای افزودن به مواد غذایی اعلام کرده است. ایمنی نمک های استئارات در سال ۲۰۰۱ توسط پانل بررسی مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی تأیید شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا