Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

مخمر چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

مخمر یک میکروارگانیسم  یوکاریوتی ، تک سلولی است که جزء قارچ ها طبقه بندی می شوند.

اولین مخمر صدها میلیون سال پیش ایجاد شده است و در حال حاضر حداقل ۱۵۰۰ گونه شناخته شده دارد. تخمین زده می شود که آنها ۱٪ از کل گونه های قارچی را تشکیل دهند.شما می توانید مخمر را با عنوان خمیر مایه از فروشگاه های مختلف خریداری کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

مخمرها چگونه تولید مثل می کنند

مخمرها موجودات تک سلولی هستند که از اجداد چند سلولی تکامل یافته اند ، بعضی از گونه ها توانایی ایجاد ویژگی های چند سلولی را با تشکیل رشته هایی از سلول های جوانه دار متصل به نام هیف های کاذب دارند.

اکثر مخمرها با میتوز به صورت غیر جنسی تکثیر می شوند و بسیاری از آنها نیز با فرآیند تقسیم نامتقارن معروف به جوانه زدن ، تولید مثل می کنند. همه ما در درس علوم پایه ششم و هشتم با این ارگانیسم آشنا شده ایم و به خصوص در رابطه با مخمر نان اطلاعات زیادی کسب کرده ایم.

چگونه از مخمر استفاده کنیم

پس از خرید اگر مطمئن نیستید که مخمر شما زنده است یا نه می توانید به راحتی آن را آزمایش کنید. برای این منظور حدود ۲/۱ فنجان آب ولرم را در یک کاسه روی خمیر مایه  بریزید و یک پیمانه شکر روی آن بپاشید. سپس آنرا هم بزنید و بگذارید چند دقیقه بماند. اگر کاملا حل شود و حباب تولید کند ، نشان می دهد مخمر فعال است.

مخمر برای فعال شدن به هوای گرم نیاز دارد بنابراین هنگام استفاده در خمیر آنها را در مکانی گرم و در دمای ۷۰ تا ۸۰ درجه فارنهایت قرار دهید. اگر دستور پخت و پز شما شامل مقدار زیادی تخم مرغ ، کره ، شکر و شیر باشد ، ممکن است کمی صبر بیشتری لازم داشته باشید. زیرا این مواد روند تخمیر را کند می کنند. در ضمن به یاد داشته باشید اگر بلافاصله از خمیر مایه فعال یا تازه استفاده نکنید فقط می توانید سه روز آنرا در یخچال نگهداری کنید ، بنابراین بهتر است در مقادیری خریداری شود که به سرعت بتوان آنرا مورد استفاده قرار داد.

مخمر تازه بوی قوی تری نسبت به مخمر خشک دارد. رنگ آن بژ روشن و بافتی نرم و شکننده دارد. از آنجا که  این ترکیب بسیار فساد پذیر است ، کیک های حاوی مخمر تازه در جعبه های لبنی در نزدیکی کره ذخیره می شوند . مخمر تازه اغلب گرانتر از انواع خشک است و  طعم خاصی دارد و با بویی جا افتاده ، طعمی شبیه به نان و کمی ترش دارد.

شما می توانید از جوش شیرین به عنوان جایگزین مخمر استفاده کنید. برای این کار باید یک اسید به مخلوط اضافه کنید. به این منظور از مقادیر مساوی جوش شیرین و آبلیمو استفاده کنید تا برابر مقدار مخمر مورد استفاده در دستور العمل باشد.

مخمر چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟
مخمر چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

فواید استفاده از مخمر در غذاها

غذاهای غنی از این میکروارگانیسم ها می توانند پروتئین و ویتامین های گروه B را تأمین کنند . از آنجا که مخمر در باکتری های روده شما وجود دارد برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش بسیار ضروری است و بدن با کمک آن می تواند ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذاها را بهتر جذب کند.

کاربرد مخمر چیست

بیشترین استفاده از مخمر در تهیه نان است زیرا  با اکسیژن واکنش نشان می دهد و به افزایش حجم نان کمک می کند. ما در درس علوم پایه ششم و هشتم با این کاربرد آشنا شده ایم. شواهدی وجود دارد که مصریان باستان حدود ۴۰۰۰ سال پیش از این ترکیب برای تهیه نان استفاده می کردند.

برای تهیه شراب و آبجو نیز از قرن ها قبل از آن برای تخمیر استفاده شده و به تولید نوشیدنی های الکلی نیز کمک می کند. انواع مختلفی از مخمرها برای تهیه خمیرمایه ، خمیر ترش ، شراب و مشروبات الکلی استفاده می شود. مخمر شراب در واکنش با قندهایی که به طور طبیعی در این نوشیدنی ها وجود دارد ، الکل ایجاد می کند.

آبجوها و سایر نوشیدنی های غیر الکلی از  این ماده برای افزودن عطر و طعم استفاده می کنند ، اما روند تخمیر قبل از الکلی شدن نوشیدنی متوقف می شود. این بدان معناست که این نوشیدنی ها بسیار شیرین تر از الکل ها هستند و حاوی دی اکسید کربن بیشتری نیز می باشند. آنها همچنین به طور معمول دارای میزان الکل بسیار کمی هستند، این مقدار معمولاً در حدود ۰.۱ درصد است.

علاوه بر موارد فوق این ارگانیسم ها برای تهیه محصولات لبنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا انواع مخمر پنیر برای تولید فراورده های لبنی تخمیری به دلیل توانایی تحمل  PH بسیار پایین مورد استفاده قرار می گیرند.

مخمر شراب سیب ، انگور سیاه و انار انواع دیگری از این ارگانیسم هستند که برای تهیه شراب مورد استفاده قرار می گیرند.  در حال حاضر برای راحتی کار قرص مخمر شراب و آبجو  در دسترس است تا روند تولید شراب را در خانه یا در صنعت تسهیل کند.

قرص مخمر همچنین به عنوان مکمل جهت تامین ویتامین B مورد استفاده قرار می گیرد و یک پروبیوتیک است که به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند. لازم به ذکر است که قرص مخمر آبجو از باقی مانده فرآیند تهیه آبجو تولید می شود و کاربرد گسترده ای در صنعت تولید آبجو دارد.

طرز تهیه مخمر شراب

برای تهیه مخمر شراب کافی است انگورهایی که تهیه کرده اید بدون شستن وارد محلول آب نیمه گرم و شکر کرده و در یک ظرف در بسته در جای گرم قرار دهید. قرار دادن ظرف در مقابل آفتاب باعث می شود تخمیر شدیدتر و زودتر صورت بگیرد. پس از دور روز تخمیر فعال در ظرف رخ داده و پس از حدود یک هفته مخمر شراب آماده خواهد شد که می توانید آنرا تا ۱۰ روز در یخچال نگهداری کنید یا اینکه آنرا خشک کنید تا طول مدت ماندگاری آن افزایش یابد.

پودر مخمر چیست

پودر مخمر ترکیبی غنی از مواد مغذی و همه کاره است. این موارد آن به یک ماده با ارزش در طعم دهنده های غذا، مکمل های آرایشی، خوراک دام و محیط های تخمیر میکروبی تبدیل کرده است. توانایی افزایش طعم، حمایت از سلامت پوست، ارتقای سلامت حیوانات و تسهیل رشد میکروبی، آن را به یک جزء همه کاره با مزایای گسترده تبدیل می کند. پودر مخمر ترکیبی از پروتئین ها و اسیدهای آمینه است که در آب محلول هستند و حمل و نقل، ذخیره و ترکیب آنها را برای تولید آسان می کند.

این میکروارگانیسم تک سلولی متعلق به خانواده قارچ ها است و برای اولین بار صدها میلیون سال پیش به وجود آمد. از آن زمان، مخمر به حدود ۱۵۰۰ گونه مختلف تکامل یافته است. همچنین به عنوان مخمر آبجو یا مخمر نانوایی شناخته می شود، مردم برای قرن ها از آن برای تخمیر آبجو و شراب استفاده می کردند. سپس نانواها از گاز تولید شده توسط مخمر برای تولید خمیر مایه نان و سایر محصولات استفاده می کنند.

به لطف ترکیب منحصر به فرد پروتئین ها، پپتیدها و اسیدهای آمینه پودر مخمر می توانند طعم طبیعی را به نمایش بگذارند و از خاصیت خوش طعم غذاها حمایت کنند. عصاره های مخمر با نوکلئوتید بالا به ویژه در کاربردهایی مانند سوپ، چاشنی ها و سس ها برای این کار موثر هستند.

مخمر همچنین دارای طعم طبیعی اومامی است که پیچیدگی و طعم طولانی تری را به ارمغان می آورد. این طعم متمایز ناشی از اسید گلوتامیک است که به طور طبیعی در مخمر وجود دارد. این همان اسید آمینه ای است که در گوشت، پنیر، قارچ و گوجه فرنگی نیز وجود دارد. بنابراین، هر زمان که طعم های اومامی در غذاها مورد نیاز باشد، عصاره مخمر می ‌تواند به تقویت درک طعم کمک کند.

با تطبیق پذیری باورنکردنی آنها، راه های مختلفی وجود دارد که می توانید از مخمر برای ایجاد یا برجسته کردن طعم ها استفاده کنید. استفاده ماهرانه از عصاره مخمر، می تواند حس آبدار و چرب دهانی را که مردم با گوشت واقعی مرتبط می کنند، فراهم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا