Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم قارچ کش سایپروکونازول (آلتو) چیست؟

سایپروکونازول (Cyproconazole)  یک قارچ کش سیستمیک با اثر حفاظتی ، معالجه کننده و ریشه کنی از گروه تری آزول ها است. این سم که با نام تجاری آلتو (Alto) نیز شناخته می شود با ممانعت از سنتز ارگوسترول عمل کرده و از رشد قارچ های بیماریزا جلوگیری می کند.

این قارچ کش برای کنترل سیاهک هندی گندم، سپتوریوز گندم، زنگ های غلات و لکه برگی سرکوسپورایی چغندر قند در ایران مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این سم ارائه می شود.

قیمت خرید و فروش سم قارچ کش سایپروکونازول (آلتو)

قارچ کش سایپروکونازول یک سم مایع است که زمان استفاده باید آنرا به میزان ذکر شده بر روی برچسب با آب مخلوط کرده و سپس اقدام به سمپاشی کرد.

کاربرد سم قارچ کش سایپروکونازول (آلتو)

سم آلتو یک سم سیستمیک است بدین معنی که پس از سمپاشی از طریق شاخ و برگ گیاه جذب شده و در کل گیاه پخش می شود. این سم را می توان برای حفاظت ، پیشگیری و درمان بیماری های قارچی مختلف که مهمترین آنها سیاهک هندی گندم، سپتوریوز گندم، زنگ های غلات و لکه برگی سرکوسپورایی چغندرقند می باشد ، مورد استفاده قرار داد.

از دیگر مصارف این قارچ کش می توان به پیشگیری و درمان زنگ ها (از جمله زنگ های سیاه، قهوه ای، زرد یا خطی غلات، چغندرقند، لوبیا، تره و …) ، سفیدک های پودری (فلات ، چغندرقند و .. ) ، سپتوریوز غلات ، اسکالد و لکه توری جو ، لکه برگی سرکوسپورایی و رامولاریایی چغندر قند و لکه شکلاتی باقلا و غیره اشاره کرد.

سم قارچ کش سایپروکونازول (آلتو) چیست؟
سم قارچ کش سایپروکونازول (آلتو) چیست؟

نحوه و زمان مصرف سم قارچ کش سایپروکونازول (آلتو)

این سم زمانیکه  ۸۰% بوته ها به سنبله رفته باشند برای کنترل سیاهک هندی گندم به مقدار نیم لیتر در هکتار مورد مصرف قرار می گیرد.

مصرف این قارچ کش برای کنترل سپتوریوز گندم به محض مشاهده اولین نشانه های بیماری و قبل از تشکیل پیکنیدهای قارچ به مقدار نیم لیتر در هکتار توصیه می شود. سایپروکونازول را می توان برای کنترل بیماری لکه برگی سرکوسپورایی چغندر قند به میزان ۱ لیتر در هکتار استفاده کرد.

همچنین می توان آلتو را در مزارع چغندر قند به منظور کنترل بیماری لکه برگی سرکوسپورایی و  بیماری سفیدک پودری این محصول مورد استفاده قرار داد.

 عوارض سم قارچ کش سایپروکونازول (آلتو)

از عوارض این سم در صورت سمپاشی گندم زمستانه ، کاهش ارتفاع ساقه است که تاثیر نامطلوبی بر بازدهی محصول نخواهد داشت.

میزان سمیت آلتو برای پستانداران ۱۰۲۰ میلی گرم بر کیلوگرم و برای آبزیان و ماهی ها خطرناک است. بنابراین باید از سمپاشی اطراف نهرها و رودخانه ها خودداری کرد و از شستن ظروف سمپاشی آلوده به قارچ کش در رودخانه ها و آبهای جاری پرهیز کرد.

این قارچ کش مانند سایر سموم کشاورزی از مواد شیمیایی خطرناک برای انسان و جانوران تولید شده است بنابراین هنگام استفاده از آن باید از تجهیزات حفاظتی مانند ماسک ، دستکش ، عینک و چکمه استفاده کرد.

همچنین برای جلوگیری از هرگونه عارضه ای باید این سم را به دور از غذاهای انسان و خوراک دام، در انبارهای خشک و خنک نگهداری کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا