Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم قارچ کش مانکوزب چیست و چگونه مصرف می شود؟

مانکوزب (Mancozeb) یک قارچ کش سیستمیک با اثر حفاظتی و پیشگیری کننده است. این سم با غیر فعال کردن آنزیم های سیکل تنفسی و گروه سولفیدریل در آمینواسیدها منجر به اختلال در متابولیسم چربی ها ، فرآیند تنفس سلولی و تولید ATP می شود.

این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم قارچ کش مانکوزب است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم قارچ کش مانکوزب دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم قارچ کش مانکوزب در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم قارچ کش مانکوزب در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم قارچ کش مانکوزب نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم قارچ کش مانکوزب به روزرسانی می‌شود.

این سم در ایران برای کنترل زنگ میخک ، سیاهک سخت جو، لکه آجری بادام، مومیایی درختان میوه، برق زدگی نخود، سفیدک داخلی یونجه، سفیدک داخلی رز، بوته میری کدوییان، بوته میری گلایول و بسیاری از بیماریهای دیگر استفاده می شود.

مانکوزب که با نام تجاری ديتان ام نیز شناخته می شود برای ضد عفونی بذر و همچنین کنترل بسیاری از بیماری های قارچـی مورد استفاده قرار می گیرد. این سم پس از سم پاشی به صورت یک پوشش روی برگ ها قرار گرفته و مانع نفوذ عوامل بيماری زا به داخل نسوج گياهان می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در مورد این سم ارائه می شود.

قیمت خرید و فروش سم قارچ کش مانکوزب

این سم در بسته های ۱ کیلوگرمی پودری و تابل ۸۰ درصد در بازار خرید و فروش می شود و زمان استفاده باید آنرا به نسبت های گفته شده با آب رقیق کرد و مورد مصرف قرار داد. این سم در صورت مصرف نادرست باعث سوختگی گیاه خواهد شد.

کاربرد سم قارچ کش مانکوزب

مانکوزب یا ديتان ام  یک سم گوگردی است که علاوه بر نابودی قارچ های پاتوژن به اصلاح خاک های شور نیز کمک می کند. این قارچ کش در مقابل حرارت و رطوبت به آرامی تجزیه شده و در مناطق بسیار گرم می توان آن را روی خاک پای گیاه پاشید تا باعث گیاه سوزی نشود. این سم در محیط اسیدی ناپـایدار است و در حالت خشک خورندگی نـدارد.

مانکوزب جهت کنترل بیماری هایی مانند بلايت ، لکه برگی زنگ، سفيدک داخلی، لکه سياه و بسیاری از بیماری های دیگر در محصولات زراعی، سبزيجات و گياهان زينتی استفاده می شود.

سم قارچ کش مانکوزب چیست و چگونه مصرف می شود؟
سم قارچ کش مانکوزب چیست و چگونه مصرف می شود؟

از دیگر مصارف این سم پیشگیری از سوختگی دير هنگام  و زود هنگام  و لکه موجی سيب زمينی  و گوجه فرنگی، لکه برگی چغندر قند و خيار، سفيدک داخلی انگور، خيار ، توتون و کاهــو، زنگ غلات، سبزيجات و گياهان زينتی، لکه سياه سيب و گلابی، آنتراکنوز در حبوبات و خيار، پژمردگی، سفيدک داخلی و لکه قهـوه ای در سبزيجات و بسياری ازبيماری های بذر زا در غلات می باشد.

از دیگر کاربردهای اين سم تاثیر فوق العاده آن در کنترل کنه نقره ای در مرکبات است. مانکوزب همچنین برای کنترل قارچ فوزاریوم در قطعات بذری سیب زمینی مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه و زمان مصرف سم قارچ کش مانکوزب

این قارچ کش بسته به نوع بیماری به نسبت ۲ تا ۳ در هزار برای محلول پاشی شاخ و برگ ها و جهت ضدعفونی بذر استفاده می شود و می توان آنرا حدود ۷ تا ۱۰ روز بعد دوباره استفاده کرد. این قارچ کش به دلیل سازگاری بالا با بیشتر آفت کش های معمولی سازگار و قابل اختلاط است ولی از مخلوط کردن آن  با سموم قلیایی و آهک خودداری کنید.

عوارض سم قارچ کش مانکوزب

سردرد، تهوع، تار شدن دید چشم ها، سرگیجه و ضعف شدید از عوارض مسمومیت با این سم است بنابراین هنگام استفاده از همه سموم باید از عینک، ماسک و دستکش استفاده کنید. مقدار سمیت این قارچ کش برای پستانداران ۵۰۰۰ <  میلی گرم بر کیلوگرم است ولی بطورکلی سمیت حادی ندارد.

روش نگهداری سم قارچ کش مانکوزب

سموم را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

نحوه استفاده از قارچ کش مانکوزب برای گیاهان آپارتمانی

قارچ کش مانکوزب برای گیاهان آپارتمانی و غیر آپارتمانی قابل است و برای کنترل قارچ های مختلف در گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. از این قارچ کش می توانید برای حفظ سلامت انواع گیاهان آپارتمانی از قارچ های مخرب استفاده کنید.

استفاده از قارچ کش ها و بطورکلی آفت کش ها کمک می کند گیاهان آپارتمانی سالم و عالی رشد کنند و گرفتار بیماری های مختلف نشوند. برای این منظور ابتدا باید در رابطه با گیاه خود با یک کارشناس صحبت کنید تا در مورد دوز مطلوب قارچ کش به شما کمک کند. از آنجاییکه گیاهان آپارتمانی حساس تر از گیاهان دیگر هستند حتما باید از سموم رقیق تر برای آنها استفاده کرد وگرنه گیاه سوخته و از بین می رود.

در برچسب بیشتر سموم موجود در بازار روش مصرف برای انواع گیاهان وجود دارد. با پیروی از این دستورالعمل شما می توانید بهترین نتیجه را بگیرید و گیاهان خود را کاملا درمان کنید. اگر روی برچسب به موارد گیاهان آپارتمانی اشاره نشده بود شما می توانید از فروشنده سم در این رابطه اطلاعات بیشتری بگیرید.

برای کسب بهترین نتیجه از سم قارچ کش مانکوزب باید کل قسمت های گیاه را به خوبی سمپاشی کنید که شامل سطوح زیرین برگ ها و همچنین ساقه گیاه است. تا ۲۴ ساعت پس از مصرف این سم نباید گیاه را شسته یا تحت بارندگی قرار دهید زیرا تاثیر سم را از بین می برد. این سم را باید به خوبی و تحت شرایط ایمنی با آب رقیق کرده و مورد استفاده قرار دهید زیرا این سم قوی می تواند شما را مسموم کند.

طی سمپاشی حتما ماسک بزنید و از تهویه محل مطمئن شوید. شما می توانید گیاهان بسیاری را با این سم، سمپاشی کرده و از گسترش مشکلات قارچی جلوگیری کنید. برای گیاهان آپارتمانی بهتر است از سمپاش هایی با مخازن کوچک استفاده کنید تا از هدر رفت سم جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا