Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم حشره کش اسپینوساد چیست و چگونه مصرف می شود؟

اسپینوساد (Spinosad) یک سم طبیعی است که از تخمیر بی هوازی توسط باکتری های خاکزی به نام ساکاروپلی ‌سپورا اسپینوسا تولید می شود بنابراین مانند سموم شیمیایی عوارض گسترده ای برای موجودات و محیط زیست ندارد. این حشره کش با نام اسپانسر نیز در بازار خرید و فروش می شود. این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم حشره کش اسپینوساد است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم حشره کش اسپینوساد دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم حشره کش اسپینوساد در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم حشره کش اسپینوساد در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم حشره کش اسپینوساد نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم حشره کش اسپینوساد به روزرسانی می‌شود.

اسپینوساد برای کنترل آفاتی نظیر پروانه ‌سانان، مگس، ریشک ‌بال، قاب ‌بالان، راست ‌بالان، پرده‌ بالان و چند نوع دیگر از آفات در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

این آفت کش با اثرات تماسی – گوارشی عمل کرده و با ایجاد اختلال در گیرنده های استیل کولین موجب فلجی حشرات شده و آنها را از بین می برد. قیمت خرید و فروش اسپینوساد بر اساس شرکت سازنده و تغییر قیمت دلار در بازار متفاوت خواهد بود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

موارد مصرف سم حشره کش اسپینوساد

این سم در ایران برای از بین بردن كرم غوزه در پنبه و در سایر کشورها برای کنترل تریپس گل غربی در گیاهان زینتی کاربرد دارد. این سم را می توان برای چمن ها، سبزیجات باغی و درختان میوه نیز مورد استفاده قرار داد و به دلیل دوره کارنس کوتاه خصوصا برای گوجه فرنگی بسیار مورد توجه است.

این سم بر روی مراحل مختلف حشره یعنی تخم، لارو و حشره بالغ موثر است. برای از بین بردن کامل حشرات تخم ها باید بطور مستقیم سمپاشی شوند ولی تماس لارو و حشرات بالغ با سم نیز آنها از بین می برد. اسپینوساد یک سم سیستمیک نیست بنابراین نفوذ و انتشار آن به داخل بافت گیاه محدود می باشد.

روش و زمان مصرف سم حشره کش اسپینوساد

با مشاهده اولین پوره یا حشره بالغ در مزارع و باغ ها باید اقدام به سم ‌پاشی نمایید. برای کسب بهترین نتیجه ۲ الی ۳ بار سم ‌پاشی به فاصله ۷-۵ روز برای كنترل سریع آفت توصیه می شود.

علاوه بر این برای كاهش احتمال مقاومت نسبت به این حشره کش با مشورت کارشناسان از برنامه مدیریت مقاومت استفاده کنید. این سم محیط زیست دوست است و سمیت آن برای حشرات مفید محیط ناچیز است.

سم حشره کش اسپینوساد چیست و چگونه مصرف می شود؟
سم حشره کش اسپینوساد چیست و چگونه مصرف می شود؟

احتیاط‌ های لازم حین مصرف حشره کش اسپینوساد

یکی از نکات منفی در رابطه با این حشره کش در ایجاد پناهگاه‌ هایی عاری از سم در برخی از گیاهان است که می تواند باعث از بین رفتن گیاه علیرغم سمپاشی شود.

از سم پاشی گیاهان با این سم بیش از سه بار متوالی باید خودداری شود و حداكثر دفعات مجاز سم‌ پاشی با حشره کش اسپینوساد ۶ بار در سال است.

اسپینوساد قابلیت اختلاط با تعداد زیادی از سموم و کودها را دارد ولی قبل از سم پاشی گسترده تحمل گیاهان به سموم را در یک سطح كوچک بررسی كنید . برای اثربخشی بهتر از سمپاشی تحت تابش شدید نور خورشید و سمپاشی گل‌های بازشده خودداری کنید.

مشاهده شده که این حشره کش بر روی بعضی از گیاهان مانند بنفشه آفریقایی لكه های سوختگی ایجاد می كند. مانند هر سم دیگری هنگام سمپاشی از وسایل حفاظت شخصی مانند ماسک و دستکش استفاده کنید تا امکان مسمومیت با آن به حداقل برسد.

ملاحظات زیست محیطی حشره کش اسپینوساد

میزان سمیت اسپینوساد برای پستانداران ۵۰۰۰-۳۷۸۳ میلی ‌گرم بر کیلوگرم، برای پرندگان۲۰۰۰-۵۱۵۶ میلی ‌گرم بر کیلوگرم، برای ماهی‌ها ۳۰ -۵/۳ میلی‌ گرم بر لیتر و برای دافنی ها ۱۴میلی‌ گرم بر لیتر می باشد.

بر همین اساس برای ماهی ها و موجودات آبزی بسیار خطرناک است و باید از آلوده شدن آب‌های سطحی و نهرها با سمپاشی یا شستشوی ظروف آلوده سم خودداری نمود.

پس از سمپاشی تا دو هفته باید زنبورها را از منطقه دور کرد ولی برای سایر حشرات مفید سمیت آن سپس از خشک شدن از بین خواهد رفت

این سم در محیط زیست پایدار نیست و در خاک تجزیه می شود. اسپینوساد حلالیت کمی در آب دارد و برای آن آبشویی اتفاق نمی افتد و پس از خشک شدن در مقابل باران شویی نیز مقاوم است. این سم به محض ورود به بدن حیوانات به سرعت متابولیزه و دفع شده و برای پستانداران و پرندگان سمی نیست.

روش نگهداری حشره کش اسپینوساد

سم را در ظروف در بسته و در انبارهای قفل شده خنک به دور از تابش نور خورشید و دسترسی حیوانات و کودکان نگهداری کنید.

قیمت سم اسپینوساد

قیمت سم اسپینوساد در بازار به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برای آگاهی از قیمت این سم و خرید آن می توانید به فروشگاه های اینترنتی سموم کشاورزی مراجعه نمایید.

اسپینوساد شپش

اسپینوساد شپش برای مقابله با این حشرات استفاده می شود و  با تحریک سیستم عصبی شپش ها را فلج کرده و از بین می برد. برای استفاده از این سم حتما در رابطه با روش های مصرف آن با کارشناسان مشورت نمایید.

داروی اسپینوساد

داروی اسپینوساد یک سوسپانسیون موضعی است که برای مقابله با شپش تجویز می شود. دوره درمان موضعی با این دارو معمولا ۷ روزه است و برای شپش سر مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از مصرف بطری دارو را به خوبی تکان داده و آن به اندازه کافی روی پوست و موهای خشک سر استعمال کنید. پس از ۱۰ دقیقه موها را با آب گرم شسته و دوره درمان را کامل کنید.

سم اسپینوزاد

سم اسپینوزاد یک سم طبیعی است که از باکتریها به دست می آید و برای مقابله با بسیاری از آفات گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. این سم سیتمیک نیست و به شکل تماسی لارو و حشرات بالغ را از بین می برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا