Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم حشره کش فوزالن (زولون) چیست و چه کاربردی دارد؟

فوزالن (phosalone) یک حشره‌ كش و كنه‌ كش تماسی – گوارشی است که برای مهار طیف گسترده ای از آفات گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. این حشره کش متعلق به گروه ارگانوفسفره ها است و با از بین بردن توانایی حرکتی حشرات آنها را به سرعت از بین می برد و بازدهی محصولات کشاورزی را افزایش می دهد. این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم حشره کش فوزالن (زولون) است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم حشره کش فوزالن (زولون) دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم حشره کش فوزالن (زولون) در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم حشره کش فوزالن (زولون) در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم حشره کش فوزالن (زولون) نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم حشره کش فوزالن (زولون) به روزرسانی می‌شود.

این سم معمولا برای از بین بردن لارو پروانه ها، شپشک ها، مینوزها، شته ها و حشرات مکنده در مزارع و درختان میوه استفاده می شود. با اینکه فوزالن یک سم سیستمیک محسوب نمی شود اما از لایه مومی برگ وارد بافت های گیاهی شده و در میوه ها و کوتیکول ها تجمع می یابد. این سم سریع الاثر و بادوام است و در دماهای پایین نیز به خوبی عمل می کند.

قیمت سم فوزالون و خرید و فروش این سم در بازار تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار تغییر می کند و شما می توانید آنرا از تمام فروشگاه های سموم کشاورزی خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این آفت کش در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

موارد مصرف سم حشره کش فوزالن (زولون)

این حشره کش برای از بین بردن كرم سيب، به و آلو، آفات چغندرقند و سويا، پسيل، زنبور و سرخرطومی های گلابی و سيب، كرم خوشه خوار مو، زنجرک به و مو، پسيل و پروانه چوب خوار، آفات برگ‌ خوار آفتاب گردان، سرخرطومی يونجه، آفات ذرت، سوسک كلرادو و سيب زمينی مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر مصارف این سم در خارج از ایران می توان به کنترل و از بین بردن سخت بالپوشان، جوربالان، شته‌ ها، پروانه‌ ها و تريپس‌ ها در درختان ميوه خصوصاً آلو و ديگر میوه های هسته دار ، آفات مختلف در انگور، دانه‌ های روغنی، گياهان زينتی، سيب زمينی، سبزيجات مختلف اشاره کرد.

مکانیسم اثر سم حشره کش فوزالن (زولون)

همانطور که گفتیم این حشره کش جزء سموم ارگانوفسفره است و با اثر بر روی آنزیم استیل کولین استراز عمل می کند. استیل کولین یک ناقل عصبی تحریک کننده است که در فضای بین سیناپسی ترشح شده و منجر به تحریک آکسون های بعدی می شود. با مهار آنزیم استیل کولین استراز این تحریک به صورت مداوم ادامه یافته و منجر به فلج شدن حشره می شود. این سم برای کنترل کنه ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

علائم مسمومیت با این سم شامل سر گیجه، سردرد، تهوع، تعریق و اختلالات تنفسی است که در صورت مشاهده آنها حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کنید. سولفات آتروپین پادزهری است که هنگام مسمومیت با این سم توسط پزشک تجویز می شود و با کاهش کولین استراز خون عمل می کند.

سم حشره کش فوزالن (زولون) چیست و چه کاربردی دارد؟
سم حشره کش فوزالن (زولون) چیست و چه کاربردی دارد؟

مقدار و موارد مصرف سم حشره کش فوزالن (زولون)

این آفت کش به شکل محلول پاشی به ميزان ۲ تا ۳ ليتر در هكتار يا ۵/۱ در هزار برای اکثر محصولات زراعی مورد استفاده قرار می گیرد. برای آفات زیر به تفکیک مقدار مصرف این سم عبارت است از:

  • پسيل پسته به مقدار ۵/۲ در هزار
  • کارادرینا و کرم غلات خوار سویا ۲ تا ۳ لیتر در هکتار
  • سرخرطومی یونجه، برگ خوار آفتاب گردان ۲ تا ۳ لیتر در هکتار
  •  کک، خرطوم کوتاه، کرم برگخوار، سر خرطوم کوتاه و بلند ۲ تا ۳ لیتر در هکتار
  •  سوسک کلرادو و آفتات ذرت ۲ تا ۳ لیتر در هزار
  •  کرم خوشه خوار و زنجرک مو ۱.۵ لیتر در هزار
  • کرم سیب و به و آلو، پسیل گلابی، سر خرطومی سیب و گلابی ۱.۵ در هزار

ملاحظات عمومی سم حشره کش فوزالن (زولون)

این سم به شکل كریستال های بی رنگ با بوی سیر است عرضه می شود. زولون با آفت كش های دیگر دیگر سازگار است و خاصیت خورندگی ندارد اما با ترکیبات قلیایی مانند آرسنات كلسیم گوگرد دار ناسازگار است.

توجه داشته باشید که فوزالن تحت تاثیر حرارت بخارات سمی كلر فسفر نیتروژن و اكسیدهای گوگرد آزاد می کند که برای سلامتی خطرناک است.

این سم ممکن است بر روی بعضی از واريته ‌های سيب سوختگی ایجاد کند بنابراین پیش از استفاده از سم حتما با کارشناس مشورت کنید. استفاده متناوب از این سم با حشره کش های دیگر باعث جلوگیری از گیاه سوزی خواهد شد. فوزالن بطور گسترده در برنامه مديريت تلفيقی آفات مورد استفاده قرار می گیرد.

ملاحظات زيست محيطی سم حشره کش فوزالن (زولون)

سميت فوزالن برای پستانداران ۱۲۰ میلی‌ گرم بر کیلوگرم، برای پرندگان ۲۱۵۰میلی‌ گرم بر کیلوگرم، برای ماهی‌ ها ۱/۲ میلی‌ گرم بر لیتر، برای دافنی ۷/۰ میکروگرم بر لیتر است. بر این اساس این حشره کش برای پرندگان و زنبور ها کم خطر و برای ماهی ‌ها و ديگر موجودات آبزی بسیار خطرناک می باشد بنابراین باید از آلودگی آبهای سطحی به این سم جلوگیری کرد.

برای استفاده از این سم حتما باید از وسایل حفاظت شخصی مانند ماسک ، دستکش ،عینک و کلاه مخصوص استفاده کنید تا احتمال مسمومیت به حداقل برسد. از آنجاییکه این آفت کش بر آنزیم كولين استراز در سیستم عصبی تاثیر می گذارد افرادی که براساس توصيه پزشکی نباید از ترکيبات ضد کلين استراز استفاده کنند، نباید از این سم استفاده نمایند.

شرایط نگهداری سم حشره کش فوزالن (زولون)

ماندگاری این سم در محیط زیست زیاد نیست و به سرعت در خاک تجزیه می شود بنابراین باعث آلودگی آب های زیر زمینی نخواهد شد. این آفت کش حدود ۱۲ الی ۲۰ روز پس از سمپاشی آفات را كنترل کرده و تاثیرگذاری قابل قبولی دارد و دوره کارنس سم فوزالون نیز ۱۵ روز می باشد. زولون را در انبارهای خشک و خنک به دور از تابش مستقیم نور خورشید و دسترس کودکان و حیوانات خانگی در بسته بندی اصلی نگهداری کنید.

موارد مصرف سم فوزالون

سم فوزالون یک حشره کش بسیار پرکاربرد در کشاورزی است. کشاورزان از سم فوزالون برای دفع و از بین بردن آفاتی مانند شته ها، مگس سفید بال، کرم های ساقه خوار و کنه ها استفاده می کنند. شما می توانید از این سم برای حفاظت از درختان میوه و سبزیجات خود از آفات استفاده کنید.

قیمت سم فوزالون

قیمت سم فوزالون براساس نوسانات بازار ارز و کیفیت این سم بسیار متغیر است. برای اطلاع از قیمت سم فوزالون می توانید به سایت های اینترنتی فروش محصولات شیمیایی مراجعه کنید.

قیمت سم فوزالون

سم فوزالن یک سم شیمیایی پرکاربرد است که توسط بسیاری از شرکت های تولید کننده سموم تولید می شود. قیمت این سم براساس کیفیت و شرکت تولید کننده نیز ممکن است متغیر باشد.

سم فوزالون کاوش

شرکت کاوش یک شرکت تولید کننده ایرانی سموم شیمیایی است. این شرکت سموم شیمیایی بسیار زیادی را تولید و عرضه می کنند. سموم تولید شده توسط شرکت کاوش کیمیای کرمان کیفیت بسیار خوبی دارند. یکی از تولیدات این شرکت سم فوزالون است. سم فوزالون کاوش توسط بسیاری از کشاورزان برای دفع و از بین بردن آفات استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا