Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با موارد مصرف سم کنه کش فنازاكوئين (پراید)

فنازاكوئين (پراید) کنه کشی تماسی با اثر ضربه ای برای کنترل تمام مراحل رشد کنه ها است. این حشره کش متعلق به گروه به کینازولین ها است و با مهار متابولیسم و جلوگیری از تفریخ تخم ها این آفات گیاهی را از بین می برد.

فنازاكوئين با اکثر گیاهان سازگار است و می توان آنرا برای جلوگیری از مقاومت به شکل متناوب با سموم دیگر مورد مصرف قرار داد. قیمت خرید و فروش فنازاكوئين که با نام تجاری پراید نیز شناخته می شود به فاکتورهای مختلفی از جمله تغییرات قیمت ارز بستگی دارد و در همه فروشگاه های سموم کشاورزی قابل خریداری است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مکانیسم اثر سم کنه کش فنازاكوئين (پراید)

این آفت کش با مهار زنجیره انتقال الكترون در ميتوكندری کنه ها را از بین می برد که از این نظر مكانيسم آن شبيه حشره‌ كش های طبيعی گروه روتنون است.

فنازاكوئين به صورت محلول سوسپانسيون ۲۰% در دسترس است و با اثر ضربه ای به سرعت و برای مدت طولانی بر روی تمامی مراحل رشد کنه از لارو و پورگی تا کنه بالغ موثر است.

موارد مصرف سم کنه کش فنازاكوئين (پراید)

این سم را می توانید برای کنترل كنه‌ های جنس Tetranychus ،Eotetranychus ،Panonychus و برخی از كنه‌ های Eriophidمورد استفاده قرار دهید.

این حشره کش برای از بین بردن کنه محصولاتی مانند سيب، مركبات، پنبه، انگور و گياهان زينتی موثر است و تا حدودی كنه زنگ را نيز کنترل می کند.

لازم به ذکر است که فنازاكوئين در دوز بالا خاصيت حشره ‌كشی دارد و می توان آنرا برای كنترل انواع شته، تريپس، پسيل و مگس سفيد مورد استفاده قرار داد.

آشنایی با موارد مصرف سم کنه کش فنازاكوئين (پراید)
آشنایی با موارد مصرف سم کنه کش فنازاكوئين (پراید)

مقدار و موارد مصرف سم کنه کش فنازاكوئين (پراید)

برای کسب بهترین نتیجه محلول‌ پاشی يكنواخت با سم جهت پوشش كامل شاخ و برگ های گیاهان توصیه می شود. برای سمپاشی به ازاء هر ۰٫۵ ليتر فنازاكوئين باید ۵۰۰ ليتر آب اضافه شود. روش استفاده از این سم در ادامه ذکر شده است:

  • کنترل انواع كنه‌ های تارتن و كنه قرمز اروپایی در درختان ميوه (سيب و گلابی) ۰٫۴ تا ۰٫۵ ليتر در هزار ليتر آب
  • جهت کنترل كنه قرمز مركبات ۰٫۴ تا ۰٫۵ ليتر در هزار ليتر آب
  • جهت کنترل پسیل پسته ۰٫۷۵ تا ۱ ليتر در هزار ليتر آب
  • انواع کنه های تارتن در انگور ۰٫۷۵ ليتر در هزار ليتر آب
  • کنه های تارتن در پنبه، سویا، چغندرقند، گیاهان زینتی، سبزی و جالیز ۰٫۴ تا ۰٫۵ ليتر در هكتار
  • برای کنترل شته در پنبه ۰٫۷۵ تا ۱ ليتر در هكتار

ملاحظات اختصاصی سم کنه کش فنازاكوئين (پراید)

برای کنترل تخم های تابستانه کنه ها می توان آنرا با روغن مخلوط کرد و مورد استفاده قرار داد. توجه داشته باشید که برای جلوگيری از ايجاد مقاومت در هر فصل فقط یک بار می توانید از این آفت کش استفاده کنید و می توان به تناوب آنرا با ساير كنه كش­ ها غير مشابه مصرف نمود.

برای مثال از مصرف فن پيروكسی ميت ۵% بعد از سمپاشی با فنازاكوئين به دليل مکانیسم اثر مشابه بر روی درختان ميوه خودداری کنید و از سمومی با مکانیسم اثر متفاوت مانند پروپارژيت، هگزی تيازوكس استفاده نمایید.

هرچند توصيه می شود فنازاكوئين را به تنهايی مصرف کنید اما این سم با اكثر حشره‌ كش ­ها و قارچ كش­ ها به جزء سموم قلیایی مانند بردو قابل اختلاط است.

ملاحظات زیست محیطی سم کنه کش فنازاكوئين (پراید)

میزان سمیت این کنه کش برای پستانداران ۱۳۴ میلی گرم بر کیلوگرم و برای پرندگان ۱۷۴۷ میلی گرم بر کیلوگرم، برای ماهی ها ۳.۸ و برای دافنی ۴.۱ میلی گرم بر لیتر اعلام شده است. بنابراین برای آسیب نرسیدن به آبزیان هرگز ظروف آلوده سم را در آبهای جاری شستشو ندهید و از سمپاشی در مجاورت آبهای جاری و دریاچه ها خودداری کنید.

ملاحظات عمومی سم کنه کش فنازاكوئين (پراید)

هنگام استفاده از این سم مانند سایر سموم از لباس کار، عینک، ماسک و دستکش استفاده کنید. در صورت بروز علائم مسمومیت از جمله سردرد، تهوع، سرگیجه و اختلال در بینایی فورا با در دست داشتن برچسب سم به پزشک مراجعه کنید.

در حین سم پاشی از خوردن و آشامیدن و استفاده از دخانیات خودداری کنید تا احتمال مسمومیت کاهش یابد. سم را در انبارهای خشک و خنک، دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

سم ضد کنه درختان

سم ضد کنه درختان در انواع مختلف در بازار موجود است و برای مقابله با کنه درختان میوه و غیر میوه مورد استفاده قرار می گیرد. این سم ها با مکانیسم های مختلف این آفات گیاهی را از بین می برند. از بین سم ضد کنه درختان می توان به سم ضد کنه درختان و سم ضد کنه آبامکتین اشاره کرد. برای خرید این سموم می توانید به فروشگاه های اینترنتی سموم کشاورزی مراجعه نمایید.

سم مناسب برای کنه

کنه ها آفات شایعی هستند که حیوانات و گیاهان را مورد حمله قرار می دهند. در حال حاضر سموم بسیار زیادی برای مقابله با کنه های حیوانی و گیاهی در بازار موجود است و شما براساس نیاز می توانید از آنها استفاده نمایید.

سم کنه کش فلفل

فلفل یکی از محصولات بسیار آسیب پذیر است بنابراین برای پرورش آن باید از سموم مختلفی استفاده کرد. یکی از آفات آسیب رسان به محصولات فلفل کنه ها هستند به این منظور می توانید از انواع سم کنه کش فلفل وجود در بازار با مشورت کارشناسان استفاده نمایید.

سم آفت کنه

سم آفت کنه برای مقابله با کنه ها تولید و به بازار عرضه می شود. این سموم بطور مجزا برای از بین بردن و دفع کنه های حیوانی و گیاهی تولید و در بازار موجود هستند. شما می توانید انواع این سموم را برحسب نیاز تهیه کرده و مورد استفاده قرار داد.

کنه قرمز گلهای آپارتمانی

گلهای آپارتمانی نیز مانند سایر محصولات کشاورزی و نباتات در صورت عدم نگهداری و مراقبت کافی دچار آفات مختلفی مانند شته ها و کنه ها می شوند. کنه قرمز گلهای آپارتمانی یکی از انواع آفات گیاهی است که باید به سرعت آن را برطرف نمایید وگرنه به سایر گیاهان شما نیز آسیب می رساند. برای مقابله با این آفات گیاهی و انتخاب بهترین نوع سم بهتر است با کارشناسان کشاورزی مشورت نمایید.

سم کنه قرمز مرکبات

کنه قرمز مرکبات یکی از آفاتی است که باعث خسارت به مرکبات می شود. برای پیشگیری از آسیب احتمالی این آفات می توانید از سم کنه قرمز مرکبات استفاده نمایید. این سموم در انواع ایرانی و خارجی و با قیمت های مختلف در دسترس هستند و شما می توانید آنها را به راحتی از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید.

کنه کش های سیستمیک

کنه کش های سیستمیک نوعی سم هستند که پس از سمپاشی از طریق آوندها در سراسر گیاه پخش می شوند بنابراین آفات گیاهی هنگام تغذیه سم را بلعیده و بسته به نوع سم به روش های مختلفی از بین می روند. انواع مختلفی از کنه کش های سیستمیک در بازار موجود است و به مقابله با این آفات به کشاورزان کمک می کند.

سموم حشره کش با دوره کارنس پایین

دوره کارنس دوره ای است که شما حق برداشت محصول یا استفاده از آن را ندارید زیرا باقی مانده سموم موجود در محصولات کشاورزی می تواند باعث عوارض متعدد برای سلامتی شود. سموم حشره کش مختلف دوره های کارنس متفاوتی دارند که معمولا بر روی برجسب سم یا دستورالعمل مصرف آن نوشته شده است. سموم حشره کش با دوره کارنس پایین معمولا ترجیح داده می شوند زیرا به سرعت از بین رفته و شما می توانید محصولات خود را برداشت کرده و مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا