Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم علف کش بروموکسینیل چیست و چگونه مصرف می شود؟

بروموکسینیل یک علف کش ترکیبی با اثرات سیستمیک محدود است که با نام تجاری برومایسید سوپر در بازار خرید و فروش می شود. این علف کش از گروه نیتریل ها است و برای کنترل علف های هرز در مزارع گندم مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم علف کش بروموکسینیل است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم علف کش بروموکسینیل دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم علف کش بروموکسینیل در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم علف کش بروموکسینیل در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم علف کش بروموکسینیل نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم علف کش بروموکسینیل به روزرسانی می‌شود.

بروموکسینیل ترکیبی از دو علف کش بروموکسینیل اکتانوات و MCPA است که با مکانیسم­های متفاوت علف های هرز را از بین می برند بنابراین احتمال مقاومت را کاهش داده و همچنین علف های هرز مقاوم به سموم دیگر را به راحتی مهار می کنند.

این سم با اختلال در فتوسنتز رشد گیاهان ناخواسته را در مزارع مهار کرده و با ایجاد سوختگی در برگ ها پس از دو هفته علف های هرز را از بین می برد. قیمت این سم تحت تاثیر فاکتورهای مختلف در بازار متغیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید.

مکانیسم اثر سم علف کش بروموکسینیل

این سم انتخابی پس از جذب  و انتفال در برگ ها و بطور کلی اندام های هوایی با مهار انتقال الکترون در فتوسیستم ۲ در ابتدا باعث زرد شدن علف های هرز شده و در نهایت آنها را از بین می برد.

کاربرد سم علف کش بروموکسینیل

در ایران این علف کش برای کنترل علف‌ های هرز پهن ‌برگ در مزارع گندم و جو مورد استفاده قرار می گیرد. در سایر کشورها از این سم برای مقابله با علف ‌های هرز پهن ‌برگ در ذرت علوفه ای، ذرت، ذرت شیرین، جو بهاره، یولاف بهاره، کتان، گندم بهاره، جو ، گندم و یولاف پائیزه  استفاده می شود.

مقدار و موارد مصرف سم علف کش بروموکسینیل

این علف ‌کش به مقدار ۵/۲ لیتر در هکتار هنگام ۲ تا ۴ برگی شدن علف ‌های هرز به شکل محلول پاشی مورد استفاده قرار می گیرد. برای کنترل بهتر علف‌ های هرز محلول پاشی دو مرحله ای (تقسیم دوز توصیه شده به دو قسمت و کاربرد آن در دو نوبت) توصیه می شود.

مرحله اول انجام سمپاشی در مرحله گیاهچه ای یا دو برگی شدن علف‌ های هرز و مرحله دوم سمپاشی زمانی انجام شود که بخش هوایی علف های هرز، محصول اصلی زمین زراعی را پوشش نداده باشد در این صورت کارایی سم افزایش خواهد یافت.

آخرین مرحله محلول پاشی در محصولات مختلف متفاوت است مثلا برای ذرت دانه ای و ذرت شیرین پیش از مرحله  ۱۰ برگی  کاملاً توسعه یافته و برای کتان پیش از رسیدن طول گیاه به ۲۰ سانتی متری و قبل از مشاهده جوانه گل است.

این علف کش را از زمان ۳ برگی شدن تا اواخر مرحله پنجه‌ زنی گندم و جو باید مورد استفاده قرار دهید تا ضمن کنترل علف های هرز بازدهی محصولات را افزایش دهد.

سم علف کش بروموکسینیل چیست و چگونه مصرف می شود؟
سم علف کش بروموکسینیل چیست و چگونه مصرف می شود؟

ملاحظات اختصاصی سم علف کش بروموکسینیل

بیشترین کارایی بروموکسینیل در شرایط آفتابی و دمای مناسب است که فرایند فتوسنتز در گیاهان با شدت مناسب صورت می گیرد. در صورت احتمال باد بردگی می توانید این سم را با علف کش های مخصوص علف های هرز باریک برگ مورد استفاده قرار دهید.

علف‌ های هرزی که زمستان را سپری کرده اند معمولا مقاومت بیشتری نسبت به اثرات سم نشان می‌ دهند. برای کسب نتیجه بهتر سمپاشی را در ساعات صبح یا عصر انجام دهید. حداکثر دفعات استفاده از این آفت کش در طول یک سال و برای تمامی محصولات زراعی، یک‌ بار  در سال است.

برای جلوگیری از عوارض سوء جانبی و یا اثرات آنتاگونیستی علف‌ کش‌ های هورمونی (نظیر توفوردی) می توان سم علف کش بروموکسینیل را به عنوان جایگزین استفاده کرد. هرچند اختلاط این سم با توفوردی طیف تأثیرات آنرا وسیع تر و دامنه مصرف آن طولانی تر می کند.

این علف کش را نباید با روغن‌ ها و افزودنی‌ های دیگر ، با تجهیزات دستی یا در غلظت ‌های بیشتر از مقادیر توصیه شده مورد استفاده قرار دهید زیرا اثرگذاری آنرا کاهش می دهد.

توجه داشته باشید که علف کش بروموکسینیل را نباید در شرایط آب و هوای بسیار سرد و یخبندان، خشکسالی، غرقاب بودن خاک، بارندگی حدود ۴ ساعته یا در گیاه زراعی تحت تنش مورد استفاده قرار دهید.

ملاحظات زیست محیطی سم علف کش بروموکسینیل

سمیت این علف کش برای پستانداران ۱۹۰ میلی‌ گرم بر کیلوگرم ، برای پرندگان ۵۰ تا ۲۴۰  میلی ‌گرم بر کیلوگرم و برای ماهی ‌ها ۰۶۳/۰ تا ۴۶/۰ میلی‌گرم بر لیتر است. بنابراین این سم برای ماهی ‌ها و سایر موجودات آبزی خطرناک است و باید از آلوده کردن آب های جاری به هر شکلی خودداری نمایید.

این علف کش به احتمال زیاد برای زنبورهای عسل نیز خطرناک است و نباید آنرا در مرحله گلدهی محصولات کشاورزی یا علف های هرز یا روی گیاهانی که زنبور عسل از آنها تغذیه می ‌کند، مورد استفاده قرار داد. همچنین از چرای دام ها در محل سمپاشی شده به مدت ۶ هفته جلوگیری نمایید.

ملاحظات عمومی سم علف کش بروموکسینیل

محلول پاشی مزارع  در آب و هوای بسیار گرم یا در مرحله رشد سریع گیاهان ممکن است باعث سوختگی حاشیه برگ ‌ها شود که به سرعت و بدون تأثیر بر رشد گیاهان زراعی خودبخود برطرف می شود.

استفاده از این علف کش در مزارع ذرت ، سویا و سایر محصولات حساس به غیر از اقلام ذکر شده موجب سوختگی در نوک و حاشیه برگ ‌های گیاهان کشت شده می شود.

هنگام استفاده از این سم حتما از لباس های محافظ ، دستکش ، ماسک و کلاه استفاده کنید تا احتمال مسمومیت و تماس علف کش با بدن به حداقل برسد. در صورت مشاهده علائم مسمومیت مانند سردرد ، سرگیجه ، تهوع و اختلال در بینایی به سرعت با همراه داشتن برچسب سم به مراکز درمانی مراجعه کنید. سم را در جای خشک و خنک در بسته بندی اصلی و به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

قیمت سم علف کش بروموکسینیل

قیمت خرید و فروش سم علف کش بروموکسینیل برحسب حجم و برند آن در بازار سموم و آفت کش ها متفاوت است. شما می توانید از طریق فروشندگان معتبری که در ادامه معرفی می شوند، با بهترین قیمت سم علف کش بروموکسینیل مورد نظر خود را خریداری نمایید.

فروش ‌سم علف کش بروموکسینیل

برای اطلاع از قیمت فروش سم علف کش بروموکسینیل از لیست فروشندگان پیشنهادی در قسمت بعد استفاده نمایید. این لیست شامل معتبرترین فعالان و مراکز خرید و فروش سم علف کش بروموکسینیل در بازار سم و آفت کش ها است. برای آگاهی از اطلاعات تماس، حوزه فعالیت، آدرس، تلفن و سایر کانال های ارتباطی فروشنده موردنظر، تنها کافی است روی گزینه «اطلاعات تماس» کلیک کنید.

 

خرید سم علف کش بروموکسینیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا