Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیغذایی و دارویی

آلانتوئین چیست و از فواید آن برای پوست چه می دانید؟

آلانتوئین (Allantoin) ماده ای است که  برای مراقبت از پوست استفاده می شود و به مرطوب سازی و لایه برداری آهسته سلول های مرده پوست کمک می کند. آلانتوئین عصاره ای از گیاه کامفری است – گیاهی بومی که در  اروپا و آسیا رشد می کند. آلانتوئین در اوایل دهه ۱۹۰۰ توسط گروهی از دانشمندان انگلیسی کشف شد این ترکیب به صورت ارگانیک در گیاه کامفری ، چغندرقند ، آلوئه ورا ، بابونه و همچنین به طور طبیعی در بافت های برخی از پستانداران یافت می شود. این ماده به کرم های چین و چروک ، سرم ، لوسیون ، ترکیبات شستشوی بدن و شامپوها اضافه می شود.

با این حال  گیاه کامفری یک گیاه بسیار سمی می باشد  که این یک مشکل جدی  است. بنابراین ، اگر از آن به شکل طبیعی استفاده کنید ، ممکن است برخی از عوارض جدی مسمومیت را تجربه کنید. دانشمندان ، عصاره های آن را در آزمایشگاه ها تصفیه و پردازش می کنند. این عصاره ها فاقد سم هستند و می توانند در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست استفاده شوند . آلانتوئین تولید شده در آزمایشگاه ها به اندازه نوع طبیعی آن، قدرتمند می باشد و از بسیاری جهات می تواند به پوست شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

حقایقی در رابطه با اثرات درمانی گیاه کامفری و آلانتوئین

طبق یک بررسی تحقیقاتی که در مکمل های درمانی در پزشکی منتشر شده ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کامفری می تواند به بهبود زخم های که بر اثر سایش ایجاد شده اند، کمک کند. همان بررسی تحقیق نشان می دهد که کامفری می تواند به درمان آرتروز و رگ به رگ شدن مچ پا نیز کمک کند. مطالعه دیگری حاکی از آن است که کرم های حاوی ریشه کامفری می توانند برای تسکین کمردرد مورد استفاده قرار گیرد.

به طور سنتی در داروهای گیاهی برای کمک به کاهش تحریک و حمایت از بهبودی جوش های جزئی و متورم استفاده می شود. در حالی که منابع گسترده ای از مطالعات انجام شده بر روی این ماده وجود ندارد ، اما شواهد موجود و همچنین مطالعات  انجام شده ، از توانایی مرطوب کننده ، لایه بردار و توانایی بالقوه بهبود دهنده آن پشتیبانی می کند.

خواص فیزیکی و شیمیایی آلانتوئین

آلانتوئین یک ترکیب شیمیایی با فرمول C4H6N4O3 است. به آن ۵-اوریدوهیدانتوئین یا گلیوکسیل دیورید نیز گفته می شود. این ماده دیوراید اسید گلیوکسیلیک است. آلانتوئین واسطه اصلی متابولیسم در بیشتر موجودات از جمله حیوانات ، گیاهان و باکتری ها است. این ترکیب با استفاده از اورات اکسیداز (اوریکاز) از اسید اوریک تولید می شود که خود محصول تخریب اسیدهای نوکلئیک است.

از آنجا که اسید اوریک محصول نهایی متابولیسم پورین در انسان است ، فقط فرآیندهای غیر آنزیمی با گونه های اکسیژن واکنش دهنده باعث ایجاد آلانتوئین می شوند ، بنابراین یک نشانگر زیستی مناسب برای اندازه گیری استرس اکسیداتیو در بیماری های مزمن و پیری است.

آلانتوئین چیست و از فواید آن برای پوست چه می دانید؟
آلانتوئین چیست و از فواید آن برای پوست چه می دانید؟

 کاربردهای آلانتوئین

آلانتوئین همچنین می تواند از چغندر ، جوانه گندم ، بابونه و دانه های تنباکو تهیه شود. با این حال ، آلانتوئین به طور کلی به صورت مصنوعی تولید می شود. ترکیبات مصنوعی اغلب در دنیای مراقبت از پوست ، به ویژه در صنعت زیبایی و شوینده ها شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. تولید مصنوعی این ماده همچنین فشار کمتری به منابع محیطی وارد می کند و باعث افزایش بیشتر گیاه کامفری در طبیعت می شود.

آلانتوئین دارای چندین کاربرد متفاوت در محصولات مراقبت از پوست است و تصور می شود که دارای اثرات مرطوب کنندگی و همچنین خواصی است که به ایجاد پوستی صاف و سالم کمک می کند. این ماده به عنوان یک ماده نسبتاً بی خطر در نظر گرفته می شود ، زیرا دارای عوارض جانبی بسیار کمی می باشد. آلانتوئین به صورت پودر وجود دارد و در بسیاری از محصولات مختلف مانند درمان جای زخم ، لایه بردار ، ماسک و مرطوب کننده وجود دارد و به طور کلی برای انواع پوست بی خطر است.

آلانتوئین ، همچنین به عنوان آلومینیوم دی هیدروکسی آلانتوئینات نیز شناخته می شود، این ماده دارای خواص درمانی و تسکین دهنده قوی است و برای قرن ها از آن برای کمک به بهبود آسیب های پوستی و تورم استفاده شده است .

آلانتوئین در چه موادی وجود دارد؟

این ماده اغلب در خمیردندان ها ، دهانشویه ها و سایر محصولات بهداشت دهان و دندان ، در شامپوها ، رژ لب ها ، محصولات ضد آکنه ، محصولات ضد آفتاب و لوسیون های شفاف کننده ، انواع لوسیون ها و کرم های آرایشی و سایر محصولات آرایشی و دارویی وجود دارد.

فواید آلانتوئین برای پوست

این ماده چند منظوره است و می تواند چندین کارایی برای پوست داشته باشد . در ادامه هشت مورد از فواید آن برای پوست شما ذکر شده است:

مرطوب کننده:

آلانتوئین به عنوان نرم کننده ای عمل می کند که پوست شما را مرطوب نگه می دارد و از خشکی و تحریک پذیری آن جلوگیری می کند. این ماده با جلوگیری از اتلاف آب ترانس اپیدرمال ، پوست شما را مرطوب نگه می دارد . اگر پوستی خشک و پوسته پوسته دارید ، آلانتوئین می تواند به سلول های پوستی شما کمک  کند که آب بیشتری را نگه داشته و پوست را مرطوب نگه دارد . این امر باعث می شود پوست شما نرم و لطیف شود.

پوست را تسکین می دهد:

آلانتوئین علاوه بر این ، یک ماده آرام بخش می باشد. این ماده پوست را از عوامل محرک و حساس محافظت می کند و باعث کاهش استرس می شود.

تسریع روند بهبودی پوست:

برای تسکین پوست آسیب دیده و ترمیم زخم مورد استفاده قرار می گیرد. آلانتوئین به بهبود زخم ها ، آسیب های پوستی و جای زخم کمک می کند تا سریعتر بهبودی صورت پذیرد. این ماده فیبروبلاست ها را تحریک می کند (سلولهایی که مسئول تولید کلاژن هستند) و باعث افزایش سنتز ماتریکس خارج سلول می شود. این ترکیب کمک می کند تا پوست طبیعی در محل زخم فورا جایگزین شود.

لایه برداری:

آلانتوئین همچنین یک کراتولیتیک نیز می باشد ، به این معنی که سلول های مرده پوست را لایه برداری می کند. این امر به رسوب زدایی ، ریختن خارجی ترین غشا یا لایه بافت از داخل به خارج کمک می کند.

آبرسانی :

خاصیت کراتولیتیک این ترکیب می تواند محتوای آب سلول ها را افزایش دهد ، بنابراین در برابر آسیب از دست دادن آب ترانس اپیدرمال (TEWL ) از پوست محافظت کرده و  پوست را پر و جوان نشان می دهد.

روشن کردن پوست:

آلانتوئین باعث تکثیر سلول ها  پوستی می شود و از “بازسازی” کلی پوست  پشتیبانی می کند.از انجا که پوست در اثر استرس های مختلف دچار آسیب می شوند سلول های پوستی سعی می کنند خود را ترمیم کنند و در مقابل سلول های بیشتری تولید می کنند. هرچه افراد پیرتر می شوند ، زمان انتقال سلولهای جدید از لایه پایه اپیدرم به لایه فوقانی بیشتر طول می کشد و همچنین پوست دچار استرس می شود و اینها برخی از دلایل خشکی پوست نیز می باشند. این ترکیب به تکثیر سلولی کمک می کند.

پوست را صاف می کند:

این ترکیب با از بین بردن سلول های پوستی مرده سطح (لایه شاخی) ، به صاف و لطیف نگه داشتن پوست کمک می کند.

سلول ها را جوانسازی می کند:

اگرچه این اثر بسیار ناچیز است ، اما هنوز هم می تواند یک ماده ضد پیری موثر تلقی شود. آلانتوئین در تسهیل سنتز کلاژن بسیار مفید است.از آنجا که فیبروبلاست ها (سلول های مسئول تولید کلاژن) را تحریک می کند ، سنتز ماتریکس خارج سلولی را نیز تقویت می کند  به همین دلیل می تواند یک جوان کننده قوی نیز باشد. مطالعات نشان می دهد که استفاده موضعی از این ماده ، همراه با سایر ترکیبات باعث بهبود بافت پوست شده  و به شدت باعث کاهش چین و چروک و خطوط ظریف می شود. همچنین سنتز کلاژن می تواند ظاهری جوان به پوست شما ببخشد.

آلانتوئین چیست و از فواید آن برای پوست چه می دانید؟
آلانتوئین چیست و از فواید آن برای پوست چه می دانید؟

نحوه استفاده از آلانتوئین

به دلیل کاربردهای متنوع ، آلانتوئین باید بر اساس نحوه استفاده از محصول حاوی آن توصیف شود. ولی به طور کلی استفاده از این ماده به صورت روزانه بی خطر می باشد.

آلانتوئین یک ماده شیمیایی است که معمولا در درمان خشکی پوست ، خشن شدگی و خارش پوست مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین  به عنوان نرم کننده عمل می کند که پوست شما را مرطوب نگه می دارد و از خشکی و تحریک پوست  جلوگیری می کند.

با مورد تأیید قرار گرفتن توسط  FDA  امریکا ،استفاده از کرم موضعی آلانتوئین در غلظت ۰.۵ تا ۲.۰ درصد بی خطر تلقی می شود. با این وجود ، هنوز این ماده دارای چندین عوارض جانبی می باشد.

آلانتوئین تا ۰.۵٪ در آب محلول است و در الکل ها بسیار کم حل می شود . قبل از افزودن به آب ، آب را حداقل تا ۶۵ درجه سانتی گراد (۱۵۰ درجه فارنهایت) گرم کنید. میزان مصرف معمول آن در محصولات ۰.۱ – ۰.۵٪ است ، اما ممکن است تا ۲٪ افزایش یابد. قیمت آلانتوئین بر اساس کیفیت و منبع آن متفاوت است

عوارض جانبی و مضرات آلانتوئین

به طور کلی ، آلانتوئین غیر سمی است و برای استفاده های آرایشی بی خطر است. این ماده تحریک کننده پوست  نیست و به عنوان یک ضد حساسیت ملایم در محصولات مراقبت از پوست عمل می کند و برای اکثر  پوست ها از جمله پوست های حساس یا انواع بیماری های پوستی مفید است. اما حساسیت به این ماده برای برخی از افراد وجود دارد ، به خصوص اگر مستقیماً از برگ های خرد شده کامفری استفاده شود ، در این صورت باید از مصرف آن اجتناب شود زیرا بسیار سمی است.

بطورکلی مانند اکثر نرم کننده های دیگر ، این ماده بی خطر محسوب می شود ولی ممکن است عوارض جانبی جزئی زیر را هنگام استفاده تجربه کنید:

  • خارش پوست
  • سوزش پوست
  • سرخی
  • جوش زدن

اگر از هر نوع محصول پوستی حاوی آلانتوئین استفاده می کنید و هر یک از این عوارض جانبی  ذکر شده در بالا را مشاهده کردید ، بلافاصله مصرف آن را قطع کرده  و با پزشک خود مشورت کنید.

چه کسانی باید از آلانتوئین استفاده کند؟

همه انواع پوست ها می توانند از خواص این ماده بهره مند شوند ، به ویژه آنهایی که به دنبال بهبود ظاهر بافت و خشکی پوست خود هستند. کسانی که حساسیت پوستی دارند ممکن است از کاربرد محصولاتی که حاوی آلانتوئین هستند نیز بهره مند شوند. بسیاری از محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی حاوی این ترکیب هستند مانند کانسیلر ، مرطوب کننده ها ، ماسک ، فونداسیون و رژ لب و سایر محصولات. اگر پوست شما مستعد تحریک باشد ، آلانتوئین ممکن است خطر حساسیت زایی و واکنش های دیگر را کاهش دهد. این ماده  نسبت به سایر ترکیبات تحریک کمتری دارد و ممکن است اثرات سایر مواد تحریک کننده را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا