Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

هر آنچه باید در رابطه با طرز استفاده از پودر آگارآگار بدانید!

آگارآگار یک پودر سفید رنگ است که جلبک های قرمز به دست می آید و عمدتاً برای تنظیم ژله استفاده می شود. از آنجا که ژلاتین از کلاژن حیوانی ساخته می شود ، آگارآگار یک گزینه مناسب برای گیاه خواران است. آگارآگار به علت نقطه ذوب کمی دارند به معنای واقعی کلمه در دهان ذوب می شوند.

آگارآگار که به اسم آگار نیز شناخته می شود ترکیبی از کربوهیدرات های استخراج شده از جلبک دریایی ، به ویژه جلبک های دریایی قرمز است. همچنین با نام ژاپنی آن Kanten شناخته می شود. آگارآگار هیچ عطر و طعم ، بو و رنگی ندارد بنابراین به عنوان یک ماده غذایی برای آشپزی مفید است. می توان از آن برای جایگزینی ژلاتین در سوپ های غلیظ  و تهیه مربا و ژله ، بستنی و سایر دسرهایی که باید جامد شوند، استفاده کنید.

آگار از ژلاتین سفت تر است بنابراین دستور العمل های آن کمتر خنک و کمتر خامه ای است. آگار حتی در دمای بالا نیز ثابت می ماند بنابراین در روزهای گرم دیگر لازم نیست نگران فرو ریختن کرم و خامه کیک ها و دسرهای خودتان باشید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک  به طرز استفاده از پودر آگارآگار خواهیم  پرداخت لطفاً ما را همراهی کنید.

 

 

ترفندهایی برای طرز استفاده از پودر آگارآگار

اگرچه  کمی طول می کشد اما آگار را با دقت اندازه بگیرید. رساندن آگار به دما از عوامل کلیدی در ایجاد قدرت ژله سازی آن است. آگار باید گرم شود (۸۵-۹۰ درجه سانتی گراد) در غیر این صورت ذوب نمی شود.  فقط ذوب طولانی نکنید زیرا این امر می تواند قابلیت ژل زدن را از بین ببرد.

قبل از استفاده از گرما ، آگار ابتدا باید ۸-۱۰ دقیقه در آب خیس شود  یا هیدراته شود تا عامل غلیظ کننده در آگار فعال شود. مهم است که  آن را مدام هم بزنید تا حل شود  در غیر این صورت ممکن است آگار به ته ظرف بچسبد.

جالب است بدانید:

اسیدیته مایع مورد استفاده بر روی توانایی ژله سازی آگار تأثیر می گذارد. یک مایع اسیدی تر ، به پودر آگار بیشتری نیاز دارد تا تبسته شود. به عنوان مثال در معرض آنزیم های برخی میوه های گرمسیری خام مانند میوه کیوی ، پاپایا ، آناناس ، هلو ، انبه ، گواوا و انجیر که حاوی آنزیمی (بروملین) هستند ، نمی تواند ژله شود. این میوه ها را قبل از استفاده آگار گرم کنید تا آنزیم از بین برود.

آگار در دمای اتاق می بندد  بنابراین منتظر نمانید تا مایع سرد شود و  آن را در ظرف سرو بریزید . برخلاف ژلاتین در صورت لزوم می توان آگار را دوباره ذوب کرد ، بنابراین چیزی به عنوان اشتباه با آگار وجود ندارد!

برای آزمایش اینکه مطمئن شوید دمای آگار به درستی تنظیم شده است ، مقدار کمی از آن را روی یک بشقاب سرد بریزید. باید ظرف ۲۰-۳۰ ثانیه جامد شود در غیر این صورت مقدار آگار یا مقدار بیشتری مایع برای بهبود وضعیت به آن اضافه کنید.

ژله ساخته شده با آگار در صورت مرطوب شدن هوا ممکن است “عرق” کند. برای جلوگیری از این مسئله ، می توانید ۱ قاشق چایخوری نشاسته ذرت (آرد ذرت) را با قند در مایعی که می پزید حل کنید.

هر آنچه باید در رابطه با طرز استفاده از پودر آگارآگار بدانید!
هر آنچه باید در رابطه با طرز استفاده از پودر آگارآگار بدانید!

فرق طرز استفاده از پودر آگارآگار و ژلاتین

آگارآگار یک جایگزین دریایی سالم برای ژلاتین از منابع حیوانی است.  برخلاف ژلاتین ، آگار بی رنگ ، بی بو و بی مزه است ، بنابراین بر طعم و مزه آنچه شما آماده می کنید تأثیر نمی گذارد.

آگار به عنوان یک ماده غذایی کاربردهای بیشتری نسبت به ژلاتین فراهم می کند و از بسیاری جهات می تواند به سلامت ما کمک کند. به عنوان مثال در پودینگ ، ژله های شور ، مربا و مارمالاد (با شکر کمتر) ، سس های بدون چربی ، پوره میوه و ماست مورد استفاده قرار می گیرد.

از آگار می توان به روش های دیگری برای جایگزینی تخم مرغ در دستورالعمل های گیاهی یا کاهش چربی و قند در حالی که بافت خامه ای را حفظ می کند ، استفاده کرد. کافی است طرز استفاده از پودر آگارآگار را بلد باشید تا از مزایای آن به خوبی استفاده کنید. آگار آگار فاقد  کالری ، قند ، کربوهیدرات و چربی است و منبع خوبی از فیبر ، کلسیم و آهن است.

طرز استفاده از پودر آگارآگار چگونه است؟

آگار یک ماده غذایی شگفت انگیز برای آشپزی است زیرا یک ماده غلیظ کننده برای سوپ ها ، میوه ها ، بستنی ها ، سس ها ، دسرهای ژله ای ، کاستردها ، پودینگ ها و سایر غذاهای خوشمزه است. آگار به راحتی اکثر مایعات را ژل می کند و بسته به مقدار مصرف شده ، ژل ها از نرم تا سخت متفاوت هستند. همچنین در ساخت فوم های متراکم بسیار عالی است . اگر یک ژله با آگار مخلوط شود ، ژل مایع غلیظی ایجاد می کند که برای سس ها مناسب است.

آگار برای گیاهخواران ، وگان ها و برای بیشتر رژیم های مذهبی مناسب است. این ماده همچنین به عنوان عامل شفاف ساز در تهیه برخی مخلوط ها استفاده می شود.

یکی از کاربردهای غیر آشپزی رایج آگار برای اهداف علمی در آزمایشگاه ها برای تهیه یک محیط کشت برای میکروارگانیسم ها در ظرف پتری دیش است. در مقادیر کم ، این ماده طبیعی در مدل سازی خاک رس برای بازی کودکان خردسال گنجانده شده است. همچنین از این ماده به عنوان ماده قالب گیری در دندانپزشکی استفاده می شود. به دلیل محتوای فیبر بالای آگار ، می توان آن را در ملین ها و داروهای مهار کننده اشتها نیز یافت.

عوامل تأثیرگذار بر طرز استفاده از پودر آگارآگار

توانایی ژله سازی آگار تحت تأثیر اسیدیته یا قلیایی بودن موادی است که با آنها مخلوط می شود. غذاهای اسیدی تر ، مانند مرکبات ، کیوی و توت فرنگی ، ممکن است به مقادیر بیشتری آگار احتیاج داشته باشند. برخی از مواد به هیچ وجه با آگار ترکیب نمی شوند مگر اینکه ابتدا آنزیم های موجود در آن میوه ها با پختن از بین بروند. این میوه ها شامل آناناس تازه ، انجیر ، پاپایا ، انبه و هلو است. علاوه بر این ، به نظر می رسد شکلات و اسفناج از بسته شدن آگار جلوگیری می کند.

هر آنچه باید در رابطه با طرز استفاده از پودر آگارآگار بدانید!
هر آنچه باید در رابطه با طرز استفاده از پودر آگارآگار بدانید!

طرز استفاده از پودر آگارآگار در مایعات

برای استفاده موثر از آگار باید به درستی پراکنده و هیدراته شود. آگار را می توان به راحتی در مایعات گرم یا سرد پراکنده کرد. استفاده از مخلوط کن به این منظور بسیار مؤثر است اما یک لیسک نیز به خوبی کار خواهد کرد. برای اینکه آگار به خوبی کار کند ابتدا باید هیدراته شود یا آب را جذب کند. برای آبرسانی مناسب آگار باید آنرا در دمای ۲۱۲ درجه فارنهایت (۱۰۰ درجه سانتی گراد) بجوشانید و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه دم کنید.

آگار به خوبی در مایعات اسیدی هیدراته نمی شود و ژل زدن را مشکل می کند. برای رفع این مشکل ابتدا آگار را در یک مایع خنثی هیدراته کرده و سپس به مایع اسیدی اضافه کنید.

بعضی اوقات نمی خواهید مایعی را که ژل می کنید جوش بیاورید. در این شرایط شما دو گزینه برای آبرسانی به آگار دارید. ابتدا می توانید آگار را در مقدار کمی از مایع پراکنده و هیدراته کنید و بقیه مایع را پس از هیدراته شدن در آن مخلوط کنید. دوم ، می توانید آگار را در آب پراکنده و هیدراته کنید سپس مایع را در آن مخلوط کنید.

با هر دو روش ، دما به سرعت پایین می آید و به محض اینکه به زیر ۱۱۳ درجه فارنهایت (۴۵ درجه سانتی گراد) برسد ، ژل شروع بسته شدن می کند. بنابراین توصیه می شود تا جایی که می توانید مایع را گرم کنید تا پس از هیدراته شدن آگار بهترین پراکندگی حاصل شود.

طرز استفاده از پودر آگارآگار به شکل مکعب

استفاده از آگار یک روش عالی برای ایجاد طیف گسترده ای از ژل ها است. مقدار آگار مورد استفاده از ۰.۲٪ برای ژل های نرم تا ۳.۰٪ برای ژل های سفت افزایش می یابد. افزودن صمغ خاصیت ارتجاعی ژل های آگار را افزایش می دهد و باعث می شود خیلی بهتر در کنار هم قرار بگیرند.

یکی از خصوصیات جالب توجه ژل های آگار این است که پس از بسته شدن می توان بدون ذوب شدن دوباره آنها را گرم کرد. شما می توانید از این روش برای تهیه مکعب ژل گرم از هر یک از آبگوشت های دم کرده یا کوکتل های گرم استفاده کنید.

شما می توانید ژل را در قالب های سیلیکون قرار دهید یا از یک ظرف مستطیلی استفاده کنید و بعد از اینکه خودش را گرفت ، آن را به صورت مکعب برش دهید. هنگامی که ژل در حال بسته شدن است ، می توانید تزییناتی به آن اضافه کنید و طعم و مزه های مختلف ایجاد کنید.

اگر ژل های الکلی تهیه می کنید توصیه می کنیم ابتدا آگار را با هر نوع مایع یا مخلوطی ترکیب کنید و سپس قبل از اینکه الکل را در آخر اضافه کنید، آن را جوش دهید. این امر به جلوگیری از تبخیر الکل کمک می کند. مکعب ها را می توان زودتر از موعد تهیه کرد اما اگر چند ساعت تا زمان سرو وقت دارید حتما آنها را در یخچال قرار دهید.

هر آنچه باید در رابطه با طرز استفاده از پودر آگارآگار بدانید!
هر آنچه باید در رابطه با طرز استفاده از پودر آگارآگار بدانید!

طرز استفاده از پودر آگارآگار در ژله های مایع

ژل های مایع موادی هستند که هنگام استراحت مانند ژله و هنگام اعمال نیرو مانند مایع رفتار می کنند. کچاپ احتمالاً بهترین مثال در مورد ژل مایع است .سایر نمونه های متداول پودینگ و کاستارد است.

هنگامی که متوجه شوید ژل های آگار چگونه کار می کنند ، ایجاد ژل های مایع آگار بسیار آسان است. ساده ترین راه برای ایجاد ژل مایع آگار ساخت ژل آگار معمولی و سپس استفاده از مخلوط کن برای پوره و صاف کردن آن است. همانطور که آماده می شود می توانید با افزودن مقداری صمغ زانتان ژل مایع را غلیظ کرده یا با افزودن آب یا مایع دیگر آن را رقیق کنید.

طرز استفاده از پودر آگارآگار به صورت روکش

شما می توانید هنگام استفاده از روکش خوراکی ها خلاق باشید تا نتایج نهایی عالی ایجاد کنید. به عنوان مثال ، غوطه وری مواد غذایی به طور مستقیم در پوشش ژل می تواند ظاهر متنوعی داشته باشد. پس از سفت شدن اولین پوشش ، اگر می خواهید پوشش ضخیم تری داشته باشید ، می توانید سریعاً آن را دوباره اعمال کنید.

طرز استفاده از پودر آگارآگار به شکل ورقه

ورقه های ژل لایه های نازکی هستند که از ترکیبات مختلفی تشکیل شده اند. ورقه های ژل با افزودن مواد ژل کننده به مایع و آبرسانی آنها ساخته می شوند ، سپس مایع را روی کاغذ روغنی یا یک ظرف سیلیکون در یک لایه بسیار نازک می ریزند. پس از بسته شدن کامل ژل ، می توان از آن استفاده کرد.

نتیجه نهایی یک ورق انعطاف پذیر است که می توانید روی مواد غذایی را بپوشانید یا آنها را دور آن بپیچید. از ورقه های ژل می توان به عنوان تزیین یا روکش مخصوص ظروف استفاده کرد یا به صورت گرد برش زد و مانند راویولی استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا