Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از فواید بی نظیر تخم شربتی برای سلامتی چه می دانید؟

تخم شربتی (Basil Seeds) پر از مواد مغذی و مواد معدنی با خاصیت تقویت کننده ایمنی است. این دانه ها کالری کمی دارند و حاوی ۴۲٪ کربوهیدرات ، ۲۰٪ پروتئین و ۲۵٪ چربی خوب هستند. آنها فیبر زیادی دارند و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. آنها همچنین حاوی مقادیر خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم ، منگنز ، مس ، کلسیم و منیزیم و ویتامین  C و فولات هستند. بنابراین می توان آنها را دانه های شگفت انگیز نامید.

این دانه های شگفت انگیز به عنوان خنک کننده طبیعی بدن عمل می کنند بنابراین می توانند تسکینی برای گرمای سوزان تابستان باشند. معروف است که دانه های گرمای بدن را کاهش می دهند و اثر تسکینی بر معده دارند. این دانه ها می توانند بخشی از انواع نوشیدنی ها مانند لیمونادها ، میلک شیک ، اسموتی ها ، ماست و غیره باشند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا ما را همراهی کنید.

فواید مصرف تخم شربتی چیست؟

سطح قند خون را کاهش می دهد

ثابت شده است که این دانه ها پتانسیل برجسته ضد دیابتی دارند و فیبر زیادی دارند. وقتی آنها بطور منظم قبل از غذا به بیماران دیابتی داده می شد ، از افزایش سطح قند خون جلوگیری می کرد. بنابراین ، مشخص شد که تخم شربتی برای حفظ سطح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید است.

یبوست و اسیدیته را برطرف می کند

دانه های تخم شربتی غنی از فیبر محلول هستند. وقتی این دانه ها با مقدار کافی آب به رژیم غذایی ما اضافه می شوند ، آب را جذب می کنند و بنابراین به کشیدن آب به روده کمک می کنند. این امر منجر به نرم شدن مدفوع و حرکت روزانه روده می شود. بنابراین ، افرادی که از یبوست رنج می برند با مصرف این دانه ها به عنوان بخشی از رژیم روزانه ، تسکین فوق العاده ای پیدا می کنند.

این دانه ها مانند بسیاری از فیبرهای محلول دیگر حاوی پکتین هستند . ثابت شده است که پکتین دارای مزایای پروبیوتیک است. بنابراین در تعدیل ترکیب و متابولیسم میکروبیوتای پیچیده روده و در نتیجه افزایش تعداد باکتریهای خوب در روده حائز اهمیت است. این امر همچنین تا حد زیادی به تسکین اسیدیته معده کمک می کند.

از فواید بی نظیر تخم شربتی برای سلامتی چه می دانید؟
از فواید بی نظیر تخم شربتی برای سلامتی چه می دانید؟

مفید برای کاهش وزن

دانه های تخم شربتی سرشار از فیبر غذایی محلول هستند و به فرد کمک می کند احساس سیری و رضایت داشته باشد. آنها همچنین حرکت روده ما را تنظیم می کنند و بنابراین به پاکسازی بدن از سموم انباشته شده کمک می کنند.

پکتین فیبر قابل تخمیر و محلولی است که در افزایش سیری و کاهش مصرف میزان کالری و چربی در هنگام رژیم غذایی پرچرب مفید است. همچنین یک محیط تخمیری ایجاد می کند که احتمالاً سلامت روده را تقویت می کند. بنابراین با کاهش کالری دریافتی منجر به کاهش وزن می شود.

تامین مواد معدنی ضروری

این دانه های کوچک منبع غنی آهن ، کلسیم و منیزیم هستند . کلسیم و منیزیم برای عملکرد مطلوب عضلات و استخوان مورد نیاز است. آهن برای حفظ سطح هموگلوبین ، پروتئین مورد نیاز برای انتقال اکسیژن در خون ، مورد نیاز است. تخم شربتی بهترین منبع برای افزایش سطح آهن و کلسیم در صورت کمبود است.

کاهش خطر بیماری های قلبی – عروقی

این دانه های پر خاصیت به طور متوسط حاوی ۲.۵ گرم چربی در هر ۱ قاشق غذاخوری هستند . از این چربی ، تقریباً نیمی – ۱،۲۴۰ میلی گرم در هر قاشق غذاخوری – اسید آلفا-لینولنیک (ALA) ، یک چربی امگا ۳ است.

اثرات مفید اسیدهای چرب امگا ۳ شامل تأثیر بر لیپیدها ، فشار خون ، عملکرد قلب و عروق ، ایکوزانوئیدها ، انعقاد و پاسخ های ایمنی ثابت شده است. بنابراین خطر بیماری عروق کرونر قلب ، فشار خون بالا و سکته مغزی و عوارض آن را کاهش می دهند.

خواص ضد التهابی و ضد سرطان زایی

دانه های تخم شربتی منبع خوبی از مواد شیمیایی گیاهی مانند فلاونوئیدها و پلی فنول ها هستند. فلاونوئیدها بزرگترین گروه مواد مغذی گیاهی هستند که به دلیل خواص ضد اکسیداتیو ، ضد التهابی ، ضد جهش زایی و ضد سرطان زایی همراه با ظرفیت تعدیل عملکرد اصلی آنزیم سلولی شناخته شده هستند.  داشتن یک رژیم غذایی غنی از فلاونوئیدها ممکن است خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

از فواید بی نظیر تخم شربتی برای سلامتی چه می دانید؟
از فواید بی نظیر تخم شربتی برای سلامتی چه می دانید؟

مزایای بهداشت دهان و دندان

این دانه ها خواص ضد باکتریایی ، ضد ویروسی و ضد قارچی دارند. آنها در بهبود زخم های دهان مفید هستند. می توان از آنها به عنوان خوشبو کننده دهان استفاده کرد. این دانه ها همچنین به مبارزه با مسائل مختلف دندانپزشکی مانند بوی بد دهان ، پلاک و پوسیدگی دندان کمک می کنند.

کاهش سطح کلسترول

پکتین ، نوعی فیبر محلول موجود در این دانه ها ممکن است سطح کلسترول را در بدن ما کاهش دهد. همچنین از جذب کلسترول در روده جلوگیری می کند.

سرماخوردگی را درمان می کند

یکی دیگر از مزایای این دانه های شگفت انگیز این است که به بهبود آنفلوانزا ، تب و سرماخوردگی کمک می کنند. از آنجا که اثرات ضد اسپاسم دارد ، به درمان سرفه سیاه کمک می کند. در حقیقت ترکیبات این دانه ها قطعاً ماده اصلی تشکیل دهنده چندین خلط آور و شربت سرفه هستند.

اختلالات تنفسی را درمان می کند

این دانه ها مطابق با مطالعات اخیر در بهبود بیماری های تنفسی موثر هستند. ترکیبی از تخم شربتی همراه با زنجبیل و عسل درمانی برای آسم ، سرفه ، سرماخوردگی ، آنفلوانزا و برونشیت است. فقط آن را در لیوان آب جوش بریزید و همچنین مصرف کنید.

کاهش استرس و اضطراب

دانه های تخم شربتی اثر آرام بخشی بر بدن و همچنین ذهن دارند. آنها استرس ، تنش و اضطراب را کاهش می دهند و باعث می شوند احساس شادی بیشتری داشته باشیم. این دانه ها غنی از فلاونوئیدها ، تانن ها و ترپنوئیدها هستند. همچنین نشان داده شده است که فعالیت آنتی اکسیدانی آنها در بعضی ها اثرات تقویت حافظه دارد.

پر فایده برای موها

دانه های تخم شربتی غنی از پروتئین است. این پروتئین به کاهش ریزش مو ، رشد بهتر مو و بهبود حجم مو کمک می کند. همچنین می توانید با روغن آن از شوره سر خلاص شوید. شما می توانید روغنی که استفاده می کنید را با پودر دانه تخم شربتی ترکیب کنید ، پوست سر خود را با آن ماساژ دهید تا موهای زیبا و قوی داشته باشید.

از فواید بی نظیر تخم شربتی برای سلامتی چه می دانید؟
از فواید بی نظیر تخم شربتی برای سلامتی چه می دانید؟

کمک به پاکسازی پوست

دانه های تخم شربتی به طور طبیعی بدن را سم زدایی کرده و سیستم داخلی ما را پاکسازی می کنند. این امر باعث می شود پوست ما بی عیب و نقص باقی بماند و هر نوع جوشی را از بین ببرد. خاصیت ضد باکتری و همچنین ضد التهاب این دانه ها باعث ترمیم زخم و همچنین جلوگیری از بیشتر بیماری پوستی می شود.

این دانه ها خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی دارند که ما را در برابر عفونت های پوستی محافظت می کند. آنها همچنین در درمان اگزما و پسوریازیس استفاده می شوند. همچنین از آنجا که این دانه ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است ، درخشش طبیعی به پوست ما می بخشد.

تخم شربتی را چگونه مصرف کنیم؟

حدود ۲ قاشق چای خوری دانه را در حدود یک فنجان آب گرم حدود ۱۵ دقیقه خیس کنید. آنها متورم می شوند و همزمان با افزایش اندازه ، یک پوشش فیلم خاکستری شفاف در اطراف هر دانه ایجاد می شود. اکنون می توانید این دانه ها را به عنوان بخشی از انواع نوشیدنی ها مانند لیموناد ، میلک شیک ، اسموتی ها ، دوغ ، سوپ و غیره مصرف کنید. برای طعم ترد خوب می توانید آنها را به بستنی ، ماکارونی و سالاد اضافه کنید.

مقدار مصرف روزانه تخم شربتی

در حالت ایده آل ، نباید روزانه بیش از ۲ قاشق چای خوری از این دانه ها را مصرف کنید.

اقدامات احتیاطی برای استفاده از دانه های تخم شربتی

این دانه ها برای کودکان مناسب نیستند و ممکن است باعث خفگی آنها شوند. زنان باردار نیز فقط با راهنمایی یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی باید آن را مصرف کنند ، زیرا تمایل به افزایش سطح استروژن در بدن دارد.

روغن و عصاره تخم شربتی می تواند لخته شدن خون را کندتر کند. از این رو ، اگر اخیراً جراحی کرده اید یا زخمی شده اید ، مصرف آن توصیه نمی شود. اگر شما یک جراحی برنامه ریزی شده دارید ، باید حداقل دو هفته قبل از جراحی استفاده از آنها را متوقف کنید.

از فواید بی نظیر تخم شربتی برای سلامتی چه می دانید؟
از فواید بی نظیر تخم شربتی برای سلامتی چه می دانید؟

عوارض مصرف تخم شربتی

دانه های تخم شربتی ممکن است در بعضی افراد به اسهال ، استفراغ  و تهوع ، آکنه ، ریفلاکس اسید ، سردرد ، ناراحتی شکمی ، از دست دادن اشتها منجر شود. این دانه ها همچنین در برخی موارد می توانند باعث کاهش قند خون شود.

تفاوت دانه های چیا و تخم شربتی چیست؟

تخم شربتی اغلب با دانه های چیا اشتباه گرفته می شوند. برخی از تفاوت های قابل توجه بین این دانه ها وجود دارد که عبارتند از:

  • دانه های تخم شربتی سیاه رنگ هستند در حالی که دانه های چیا مخلوطی از رنگ سیاه ، سفید و خاکستری است.
  • دانه های تخم شربتی بیضی شکل هستند در حالی که دانه های چیا تخم مرغی هستند.
  • دانه های چیا را می توان به صورت خام یا خیس خورده مصرف کرد در حالی که تخم شربتی را فقط پس از خیساندن می توان مصرف کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا