Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرقیات مفید و مناسب دوران شیردهی کدامند؟

عرقیات مفید و مناسب دوران شیردهی به مادران بسیار کمک می کند که شیر بیشتری برای تغذیه نوزاد خود تولید کنند . این عرقیات انواع مختلفی دارند و حتما قبل از استفاده این نوع عرقیات باید با پزشک خود مشورت کنید. مادران شیرده به خصوص کسانی که برای اولین بار مادر می شوند ، اغلب نگران این هستند که شیر کافی برای کودک خود خواهند داشت یا خیر.

اغلب مادران به اندازه کافی شیر برای فرزند خود تولید می کنند اما گاهی اوقات برخی از مادران قادر به تولید مقادیر کافی شیر نیستند. شیر مادر یک منبع غذایی بسیار مهم برای نوزادان تازه متولد شده است. عرقیات مفید و مناسب دوران شیردهی با افزایش تولید شیر به تغذیه نوزاد کمک می کنند. ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک قصد داریم برخی از عرقیات مفید و مناسب دوران شیردهی را به شما معرفی کنیم ، برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فواید عرقیات مفید و مناسب دوران شیردهی

در دوران شیردهی مواد غذایی که مصرف می کنید از طریق خون وارد شیر شما می شود و سپس به نوزاد شما می رسد. بسیاری از مادران شیرده برای افزایش شیر خود از داروهای شیمیایی استفاده می کنند که می تواند برای آنها و همچنین نوزادان عوارض جانبی داشته باشند. بنابراین مادران شیرده برای کاهش این عوارض جانبی از عرقیات گیاهی برای افزایش شیردهی خود استفاده می کنند.

انواع عرقیات مفید و مناسب برای دوران شیردهی :

برخی از عرقیات گیاهی به دلیل داشتن خواص بسیار زیاد برای بدن ، می توانند باعث تقویت میزان شیر در دوران شیردهی در مادران شوند ، اما بی‌ خطر بودن و اثر بخشی آنها از نظر علمی ثابت نشده است بنابراین بهتر است قبل از مصرف هر نوع عرق گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. این عرقیات گیاهی نیز همانند بسیاری دیگر از محصولات شیمیایی می ‌تواند وارد شیر مادر شوند و در تولید شیر و احتمالاً روی کودک شما تأثیر ‌بگذارند.

تحقیقات بسیار اندکی  در مورد تأثیرات عرقیات گیاهی در دوران شیردهی ، روی نوزادان انجام شده است و محققان کاملاً مطمئن نیستند  که کدام یک از عرقیات گیاهی کاملا بی ‌خطر و کدام یک مضر هستند. شما حتما باید قبل از مصرف هرگونه عرقیات گیاهی با پزشک خود مشورت کنید . برخی از این عرقیات مفید و مناسب دوران شیردهی عبارتند از :

عرق گیاهی رازیانه :

عرق گیاهی رازیانه دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد  که یکی از این خواص ضد نفخ بودن آن می باشد  که می تواند برای مادر و کودک بسیار مفید باشد و دارای هورمون های گیاهی است ، که از طریق تحریک غدد ترشح کننده شیری در  بدن مادر ، باعث افزایش شیر مادران شیرده می شود.

عرقیات مفید و مناسب دوران شیردهی کدامند؟
عرقیات مفید و مناسب دوران شیردهی کدامند؟

عرق گیاهی زیره :

 

عرق گیاهی زیره دارای طبعی گرم و خشک می باشد و دارای مواد مغذی بسیار زیادی می باشد. مادران شیرده می توانند از این عرق گیاهی برای افزایش میزان شیردهی خود استفاده کنند. شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان برخی از بیماری های دیگر  نیز استفاده کنید. باید در مصرف این عرق گیاهی دقت کنید ، زیرا ممکن است برای  برای نوزاد شما عوارض جانبی در بر داشته باشد.

عرق گیاهی دارچین :

عرق گیاهی دارچین نیز طبعی گرم و خشک دارد و دارای مواد مغذی و خواص درمانی بسیار زیادی برای بدن است. یکی از خاصیت های این عرق گیاهی خاصیت آرامش بخشی آن می باشد و همچنین دارای مواد مقوی است که می  تواند باعث تقویت شیر مادران در دوران شیردهی شود. شما همچنین می توانید از دارچین در غذاهای خود نیز استفاده کنید و از خواص بسیار زیاد این گیاه بهرمند شوید .

عرق گیاهی سیر:

عرق سیر از دوران قدیم تا به امروزه در طب سنتی ، بسیار کاربرد داشته است . شما می توانید از گیاه سیر ، برای استفاده از خواص درمانی آن در پخت و پز استفاده کنید یا آن را به صورت خام استفاده کنید. مادران شیرده در دوران شیردهی از این عرق گیاهی برای افزایش میزان شیر و تقویت شیر خود استفاده می کنند. شما می توانید این عرق گیاهی را هر روز صبح در طول شیردهی مصرف به مقدار یک استکان مصرف کنید.

عرق گیاهی ریحان :

ریحان گیاهی خوش عطر و طعم از خانواده گیاهان نعناع می باشد. عرق این گیاه دارای خواص بسیار زیادی برای مادر و کودک می باشد و می تواند میزان شیر مادر را در دروان شیردهی افزایش دهد. این عرق گیاهی دارای خواص دیگری همچون ، ضد درد ، ضد آلزایمر، ضد سرطان ، ضد تب ، هضم کننده غذا ، ادرارآور، قاعده آور، مقوی معده و آرامبخش می باشد.

عرقیات مفید و مناسب دوران شیردهی کدامند؟
عرقیات مفید و مناسب دوران شیردهی کدامند؟

عرق گیاهی سیاه دانه :

این عرق گیاهی دارای خواص بسیار زیادی می باشد و می تواند نفخ معده را در مادران شیرده و کودکان بر طرف کند. همچنین به دلیل داشتن مواد مغذی بسیار زیاد باعث افزایش میزان شیر در مادران شیرده می شود . این عرق گیاهی علاوه بر این خاصیت ها ، دارای خواص دیگری همچون ضد درد، ضد سرطان، ضد حساسیت، هضم کننده غذا ، ادرار آوری، کاهش دهنده فشار خون ، کاهش دهنده اوره خون ، محرک سیستم ایمنی بدن و مقوی معده می باشد .

عرق گیاهی شنبلیله :

از این عرق گیاهی در طب سنتی به طور معمول برای افزایش میزان شیردهی در مادران شیرده استفاده می شده است اما ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری دیابت خطرناک باشد. محققان و کارشناسان چیز زیادی در مورد میزان اثر بخشی عرق گیاهی شنبلیله در تولید شیر یا چگونگی تأثیر آنها در کودکان شیرخوار نمی دانند، پس بهتر است در مصرف این عرق گیاهی  در دوران شیردهی دقت کنید.

عرق گیاهی بابونه :

این عرق گیاهی دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد و می تواند میگرن را بهبود ببخشد. بسیاری از مادران در دوران شیردهی از این عرق گیاهی برای افزایش میزان شیردهی خود استفاده می کنند. تحقیقاتی در این مورد صورت نگرفته است ، بنابراین در مصرف عرق بابونه باید دقت کنید .

زنجبیل و سرخارگل :

این عرقیات گیاهی نیز در طب سنتی بسیار شناخته شده می باشد و برای درمان و بهبودی بسیار از مشکلات از آنها استفاده می شود. مادران شیرده اغلب از این عرقیات برای افزایش شیردهی  استفاده می کنند. مادران شیرده باید در مصرف این گونه از عرقیات گیاهی ، بسیار دقت کنند زیرا ممکن است باعث بروز عوارض جانبی برای نوزاد شود. حتما قبل از مصرف این عرقیات با پزشک خود مشورت کنید.

شوید و مریم ‌گلی :

این عرقیات گیاهی خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارند و مادران شیرده از این عرقیات برای افزایش شیردهی استفاده می کنند. بیشتر این گیاهان در تهیه غذاها در پخت و پز در رژیم غذایی روزمره استفاده می شوند. مصرف بیش از حد این عرقیات گیاهی می تواند خطرناک باشد .

عرقیات مفید و مناسب دوران شیردهی کدامند؟
عرقیات مفید و مناسب دوران شیردهی کدامند؟

عرقیات گیاهی مضر در دوران شیردهی :

عرقیات گیاهی دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن می باشد اما نباید از برخی آنها در دوران شیردهی استفاده کنید، زیرا به دلیل داشتن برخی ترکیبات می توانند در تولید و ترشح شیر در بدن مادران تداخل ایجاد کنند و برخی دیگر از این عرقیات نیز می ‌تواند به سلامت کودک شما آسیب برسانند و برای سلامتی نوزاد شیرخوار شما مضر باشند. برخی از این عرقیات گیاهی مضر در دوران شیردهی عبارتند از  :

  • گل گاوزبان
  • برگ تمشک
  • خار مقدس
  • گزنه
  •  ریواس
  • گل ماهور
  • پونه
  • نعنا

در دوران شیردهی ، مادران شیرده باید از مواد غذایی و رژیم های غذایی بسیار مقوی و  سرشار از مواد مغذی بهره مند شوند  که شامل انواع چربی های سالم و غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می باشد. مادران شیرده با اضافه کردن انواع مواد غذایی به رژیم غذایی به طور طبیعی می تواند به افزایش شیر خود بسیار کمک کنند. بهتر است ، قبل از استفاده از هرگونه عرق گیاهی یا مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا