Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

قیمت خرید و فروش و فواید مصرف آرژنین چیست ؟

آرژنین (یا ال آرژنین) نوعی اسید آمینه است و همانطور که می دانیم  آمینو اسیدها “بلوک های سازنده” پروتئین ها هستند. ما این آمینو اسید را از رژیم های غذایی خود ، به ویژه منابع پروتئینی حیوانی از جمله گوشت گاو و انواع دیگر مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی دریافت می کنیم.

آرژنین علاوه بر اینکه به طور طبیعی در مکمل های غذایی که تمام اسیدهای آمینه ضروری در آنها وجود دارد، یافت می شود همچنین در محیط آزمایشگاهی نیز به صورت مصنوعی تولید می شود ، بنابراین می توان از آن برای تولید مکمل هایی که برای سلامت قلب ، عملکرد ورزشی ، توانایی های ذهنی و موارد دیگر مفید هستند ، استفاده کرد.

آرژنین  یک اسید آمینه مشروط به این معنی که بدن در شرایط عادی می تواند آن را بسازد اما معمولاً در مقادیر کم ، به ویژه برای افراد کهنسال بسیار ضروری می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید و عوارض این آمینو اسید تا انتهای این مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

عملکرد آرژنین در بدن چیست ؟

یکی از دلایلی که افراد از این آمینو اسید به صورت مکمل استفاده  می کنند ، توانایی آن در بهبود جریان خون و گردش خون است. این آمینو اسید در بدن  به اکسید نیتریک تبدیل می شود که باعث انبساط رگ های خونی می شود. این  آمینو اسید مزایای متعددی برای بدن مانند بهبود سلامت قلب و مغز دارد.

یکی دیگر از جنبه های مهم آرژنین این است که تولید برخی هورمون ها ، به ویژه هورمون های رشد و انسولین را تحریک می کند که از گلوکز برای رشد و تولید انرژی استفاده می کند. این یکی از دلایلی است که اعتقاد بر این است که این آمینو اسید عملکرد فیزیکی ، استقامت و قدرت را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده است ، که فواید این آمینو اسید شامل موارد زیر می باشد:

  • مبارزه با التهاب
  • کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین و حمله قلبی
  • ترمیم عروق خونی
  • مبارزه با نارسایی احتقانی قلب و بیماری عروق کرونر
  • کمک به کاهش فشار خون بالا
  • بهبود عملکرد ورزشی و تحمل ورزش با شدت بالا
  • افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • کاهش دردهای عضلانی (به ویژه در ساق پا ناشی از انسداد عروق)
  • بهبود عملکرد کلیه
  • بهبود ظرفیت ذهنی
  • مبارزه با زوال عقل
  • اصلاح ناتوانی جنسی ، اختلال نعوظ و ناباروری مردان
  • جلوگیری از سرماخوردگی

یکی دیگر از عملکردهای این آمینو اسید در بدن کمک به تولید اکسید نیتریک (NO) در بدن است. اکسید نیتریک نوعی گاز واکنش پذیر طبیعی است که هم گیاهان و هم حیوانات تولید می شود و در واقع نوعی محصول جانبی است که از بسیاری از واکنش های شیمیایی مختلف ایجاد می شود. آرژنین مورد نیاز سلول های اندوتلیال (سلول های داخلی همه رگهای خونی) است تا بتواند اکسید نیتریک کافی را برای حفظ جریان آزاد خون ایجاد کند. اکسید نیتریک با گشاد شدن رگ های خونی ، گردش خون را بهبود می بخشد بنابراین هنگامی که افراد به اندازه کافی از این ترکیب را در عروق خود ندارند ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آنها بیشتر می شود .

اکسید نیتریک سطح فشار خون شما را در محدوده طبیعی نگه می دارد و به عضلات رگ های خونی شما اجازه می دهد تا منبسط شوند و اجازه عبور خون را بدهند و در عین حال از تشکیل لخته و پلاک جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده است  که با افزایش سن ، توانایی فرد برای تولید اکسید نیتریک کافی در پوشش شریان ها کاهش می یابد. خوشبختانه ، دریافت بیشتر آرژنین  به صورت مکمل یا مواد غذایی ، می تواند به افزایش قابلیت اکسید نیتریک و اصلاح اختلال عملکرد اندوتلیال کمک کند.

عملکرد این آمینو اسید فراتر از تولید اکسید نیتریک برای کمک به گردش خون است و همانطور که مشاهده خواهید کرد این آمینو اسید نقش مهمی در پیام رسانی عصبی ، تکثیر سلولی و مبارزه با استرس اکسیداتیو در بدن دارد.

قیمت خرید و فروش و فواید مصرف آرژنین چیست ؟
قیمت خرید و فروش و فواید مصرف آرژنین چیست ؟

فواید و مزایای آرژنین برای سلامتی

سلامت قلب را بهبود می بخشد

تحقیقات نشان داده است که این آمینو اسید برای کاهش التهاب و بهبود سلامت سیستم قلبی عروقی بسیار مفید می باشد ، به همین دلیل مکمل های حاوی این آمینو اسید گاهی توسط متخصصان قلب توصیه می شود. برای افراد دارای عوامل خطر بالا برای بیماری عروق کرونر قلب ، این مکمل ها می توانند یک اقدام موثر برای جلوگیری از حملات قلبی یا سکته مغزی باشد. برخی از راه هایی که این آمینو اسید باعث بهبود سلامت قلب و عروق می شود ، عبارتند از :

  • به طور بالقوه از افزایش فشار خون جلوگیری می کند
  • باعث بهبود جریان خون در افراد مبتلا به گرفتگی عروق می شود (بیماری عروق کرونر)
  • باعث کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون می شود
  • به رفع نارسایی قلب کمک می کند
  • به بهبود استقامت کمک می کند
  • باعث کاهش علائم مرتبط با قطع جریان خون از قلب به اندام ها می شود.

باعث کاهش قند خون ناشتا می شود

همچنین از این آمینو اسید به طور معمول برای درمان دردهای قفسه سینه (آنژین صدری) به دلیل اثرات اکسید نیتریک از لخته شدن خون (ترومبوز) که باعث قطع جریان خون می شود، استفاده می شود. بر اساس برخی مطالعات دو تا سه گرم از مکمل حاوی آرژنین در روز ، عدم تحمل نیترات را در اکثر افراد مبتلا به بیماری آنژین برطرف می کند. در نهایت ، این آمینو اسید قادر است عملکرد ورزشی را در افرادی با استقامت پایین ، مشکلات گردش خون و سابقه بیماری قلبی بهبود ببخشد .

التهاب را کاهش داده و با اثرات پیری مبارزه می کند

یکی از مزایای اصلی آرژنین در بدن مبارزه با التهابات ایجاد کننده بیماری ها و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن است. به دلیل اثرات این آمینو اسید بر آنزیمی به نام سوپراکسید دیسموتاز (SOD) و دیگر مکانیسم های آنتی اکسیدانی ، توانایی مهار رادیکال های آزاد بسیار زیادی را دارد. این آمینو اسید معمولاً در ترکیب با آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و مکمل های روغن ماهی امگا ۳ استفاده می شود ، که به کند شدن روند پیری و جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری های مزمن کمک می کند.

آرژنین همچنین بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی و سیستم ایمنی بدن تأثیرات مثبت می گذارد ، زیرا اکسید نیتریک در مغز به عنوان یک انتقال دهنده عصبی و محافظ در برابر تهدیدات خارجی عمل می کند. این آمینو اسید برای سم زدایی از بدن نیز مفید است ، حتی می تواند وجود آمونیاک را در خون کاهش دهد ، به همین دلیل است که گاهی اوقات برای درمان افرادی که دارای مشکلات متابولیکی و آسیب مجاری ادراری هستند، استفاده می شود. آمونیاک (هیدروکسید آمونیوم) محصول تجزیه پروتئین های بدن و یکی از عوامل نکروز بافت ها است که می تواند منجر به تخریب و التهاب سلولی شود.

عملکرد ، شدت و بازیابی عملکرد ورزشی را افزایش می دهد

آرژنین به طور موثر می تواند جریان خون را بهبود می بخشد ، به این معنی که به رساندن مواد مغذی و اکسیژن به ماهیچه ها و بافت های مفصلی کمک می کند. این بدان معناست که با کمک این آمینو اسید ، می توانید از مزایای متعدد ورزش نیز بیشتر استفاده کنید. این آمینو اسید می تواند گرما و گردش خون در مفاصل آسیب دیده ، سر و دستان و پاهای سرد افزایش دهد ، به ویژه در افرادی که عوارض ناشی از سایر بیماری ها مانند گردش خون ضعیف ، آرتریت یا دیابت را تجربه می کنند.

در برخی از مطالعات نشان داده شده است که استفاده از این آمینو اسید در مسافت های طولانی پیاده روی ، دردهای عضلات را کاهش می دهد. این آمینو اسید برای افرادی که از لنگش متناوب دردناک رنج می برند (تنگ شدن رگ های خونی در ساق پا و پاها ناشی از رسوب چربی) می تواند بسیار مفید باشد. بدن از این آمینو اسید برای افزایش تولید هورمون رشد انسانی ، پرولاکتین و چندین آمینو اسید ، از جمله کراتین ، پرولین و گلوتامات استفاده می کند. مطالعات نشان داده است که آرژنین تحمل گلوکز و حساسیت به انسولین را افزایش می دهد.

نقش این آمینو اسید در سلامت متابولیک برای ساختن بافت ماهیچه ای قوی ، مبارزه با التهاب و درد استخوان و مفاصل ، ترمیم آسیب ها و عملکردهای کلی سیستم عصبی بسیار مهم است. همچنین نشان داده شده است که این آمینو اسید به افزایش زمان خستگی در ورزشکاران و افزایش تحمل به تمرینات با شدت بالا کمک می کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان داده است ، این آمینو اسید می تواند به بدنسازی ، عملکرد ورزشی و ایجاد توده عضلانی کمک کند.

برخی مطالعات نشان داده اند که سطح هورمون رشد با مصرف مکمل حاوی آرژنین در دوزهای بین پنج تا نه گرم در روز می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. در اکثر موارد ، این آمینو اسید سطح هورمون رشد در حالت استراحت را حداقل ۱۰۰ درصد افزایش می دهد (در مقایسه ، ورزش منظم می تواند سطح هورمون رشد را ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش دهد).

قیمت خرید و فروش و فواید مصرف آرژنین چیست ؟
قیمت خرید و فروش و فواید مصرف آرژنین چیست ؟

ایمنی بدن را بهبود می بخشد و به جلوگیری از عفونت ها کمک می کند

اعتقاد بر این است که برخی از سلول های سرکوب کننده سیستم ایمنی (موسوم به MSC) ممکن است ، باعث کمبود آرژنین یا سطوح پایین گردش خون شوند. این مشکل ساز است زیرا لنفوسیت های محافظ سیستم ایمنی و سلول های T برای دفاع از بدن به این آمینو اسید وابسته هستند.

آرژنین همراه با روغن ماهی امگا ۳ و سایر مکمل ها برای کاهش خطر ابتلا به عفونت (به ویژه عفونت های تنفسی یا مشکلات ریه) ، بهبود زخم ها و کوتاه شدن زمان بهبودی پس از سرطان ، بیماری یا جراحی استفاده می شود. گاهی اوقات به چند دلیل به پمادهای موضعی که برای درمان زخم ها استفاده می شود اضافه می شود ، زیرا این آمینو اسید باعث می شود خون آزادتر جریان داشته باشد و می تواند با درد و تورم مبارزه کند. این ترکیب با تولید پرولین برای  سنتز کلاژن در پوست مهم است و فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد.

همچنین از آن برای بهبود عملکرد پروتئین در بهبود سوختگی ها نیز استفاده می شود و حتی ممکن است به مبارزه با حفره ها و پوسیدگی دندان ها نیز کمک کند. اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری در رابطه با اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی این اسید آمینه نیاز است اما معمولاً برای افرادی که تحت شیمی درمانی یا بهبودی پس از جراحی ، ویروس ها و عفونت ها (از جمله HIV) تجویز می شود.

به درمان اختلال نعوظ و ناباروری کمک می کند

تعدادی از تحقیقات نشان داده است  که آرژنین علاوه بر افزایش گردش خون  در روند تکثیر مناسب سلول ها نیز نقش دارد. این بدان معنی است که مزایای این آمینو اسید برای مردان شامل بهبود تولید اسپرم و تحرک آنها می باشد . مردانی که دچار مشکلات قلبی و عروقی مرتبط با سطح پایین اکسید نیتریک در خون هستند معمولا بیشتر از اختلال نعوظ و مشکلات باروری رنج می برند ، زیرا نعوظ مستلزم شل شدن ماهیچه های صاف ناشی از اکسید نیتریک است.

تحقیقات نشان داده است ، که درصد قابل توجهی از موارد ناباروری مردان (تا ۹۲ درصد ، طبق برخی مطالعات) را می توان با مکمل های حاوی آرژنین همراه با سایر اتساع کننده ها ، آنتی اکسیدان ها یا ضد التهاب ها را درمان کرد. برخی تحقیقات نشان می دهد که سطوح بالای استرس می تواند حضور این آمینو اسید را در مسیر تولید اسپرم کاهش دهد.

حتی زنان نیز می توانند از این آمینو اسید برای کمک به باروری بهتر استفاده کنند ، پزشکان گاهی اوقات کرم های موضعی حاوی این آمینو اسید را برای درمان مشکلات جنسی تجویز می کنند و به طور طبیعی ناباروری را در هر دو جنس درمان می کنند ، زیرا گردش خون در بافت تناسلی را بهبود می بخشد. علاوه بر این برخی تحقیقات نشان می دهد درمان با (N-acetyl cysteine ​​(NAC و L-arginine ، با هم می تواند به تعادل طبیعی هورمون ها کمک کرده و عملکرد طبیعی جنسی را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و عدم تعادل استروژن بازیابی کند.

خطرات ، عوارض جانبی و تداخل مصرف آرژنین :

اگرچه به طور کلی این آمینو اسید بی خطر است ولی اگر سابقه بیماری قلبی ، فشار خون پایین ، دیابت ، مشکلات کلیوی یا ویروس فعال (مانند تبخال یا زونا) دارید ، توصیه نمی شود که این آمینو اسید را تا زمان مشورت با پزشک مصرف کنید .

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های حاوی آرژنین ، پس از حمله قلبی ممکن است خطرناک باشد. از آنجا که احتمال وجود این مکمل در افرادی که سابقه سکته قلبی داشته اند وجود دارد ، ممکن است منجر به عوارض جانبی شود ، اگر این مسئله در مورد شما صدق می کند از مصرف مکمل های حاوی این آمینو اسید اجتناب کنید.

مصرف این آمینو اسید از منابع غذایی طبیعی مضر نخواهد بود ، اما دوزهای زیاد روزانه آن ممکن است وضعیت شما را پیچیده کند به خصوص اگر از داروهای دیگر یا مجموعه ای از مکمل ها استفاده می کنید. با پزشک خود در مورد بهترین میزان دوز صحبت کنید. اگر به طور کلی سالم هستید و روزانه یک گرم از این آمینو اسید مصرف می کنید ، باز هم ممکن است عوارض جانبی کوتاه مدت مانند درد شکم ، نفخ ، اسهال ، نقرس ، بدتر شدن آلرژی یا آسم و فشار خون پایین را تجربه کنید. همچنین ممکن است این مکمل باعث واکنش های آلرژیک یا افزایش تورم در ریه ها و مجاری تنفسی شود ، بنابراین افرادی که آلرژی یا آسم  دارند باید از این آمینو اسید با احتیاط استفاده کنند.

در نهایت  به نظر می رسد ، آرژنین برای زنان باردار و حتی کودکان بی خطر است  اگرچه تحقیقات زیادی در مورد اثرات این آمینو اسید انجام نشده است ، بنابراین بهتر است از دوز کم استفاده کنید یا با پزشک خود مشورت کنید.

قیمت خرید و فروش و فواید مصرف آرژنین چیست ؟
قیمت خرید و فروش و فواید مصرف آرژنین چیست ؟

برترین غذاهای حاوی آرژنین

همه افراد مقداری آرژنین در بدن خود تولید می کنند اما میزان این آمینو اسید بستگی به عوامل مختلفی همچون سن ، میزان التهاب ، جنسیت ، وضعیت قلب و عروق  ، کیفیت رژیم غذایی و ژنتیک دارد. برخی از دلایلی که ممکن است فرد سطح مطلوبی از این آمینو اسید را در بدن خود تولید نکند عبارتند از:

  • خوردن رژیم غذایی گیاهخواری کم منبع پروتئین
  • داشتن سیستم گوارشی ضعیف که متابولیسم پروتئین را مشکل می کند
  • سطوح بالای استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد (به دلیل رژیم غذایی ، استرس یا آلودگی)
  • سیگار کشیدن
  • عوامل ژنتیکی

در اصل هر غذایی که سرشار از پروتئین باشد مقداری آرژنین نیز در خود دارد ، اما منابع پروتئین متراکم بهترین این مواد غذایی می باشند. پروتئین های کامل بسیار مفید هستند زیرا نه تنها این آمینو اسید را برای بدن شما تأمین می کنند ، بلکه همه اسید آمینه های دیگر مورد نیاز برای کمک به رشد بافت ماهیچه ای و عملکرد مناسب انتقال دهنده عصبی را نیز تأمین می کنند. ماهی های وحشی مانند ، ماهی قزل آلا  یک انتخاب بسیار عالی می باشد ، زیرا علاوه بر آرژنین ، اسیدهای چرب امگا ۳ ضد التهابی را  نیز برای بدن نیز تامین می کند که به حفظ سلامت قلب و عروق بسیار کمک می کند.

اگر اهل رژیم غذایی گیاه خواری هستید یا از علائم بیماری عدم تحمل لاکتوز رنج می برید ، راه های دیگر برای بدست آوردن بیشتر این آمینو اسید به غیر از پروتئین های حیوانی شامل خوردن آجیل ، دانه ها ، محصولات نارگیل ، سبزیجات دریایی ، یا غلات کامل و حبوبات در حد اعتدال می باشد .

برخی از غذاهای برتر حاوی آرژنین عبارتند از :

  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی مانند ماست ،  کفیر  و پنیرهای خام (در صورت امکان لبنیات ارگانیک و خام را انتخاب کنید)
  • گوشت گاو یا گوشت مرغ پرورش داده شده از طریق علف (شامل بوقلمون و مرغ)
  • گوشت کبد و اندام (مانند  کبد و جگر مرغ )
  • ماهی صید شده وحشی
  • کنجد
  • دانه کدو تنبل
  • دانه های آفتابگردان
  • جلبک دریایی و سبزیجات دریایی
  • جلبک اسپیرولینا
  • آجیل برزیلی
  • گردو
  • بادام ها
  • گوشت نارگیل

در حالی که همیشه بهتر است مواد مغذی را از منابع غذایی طبیعی دریافت کنید ، این آمینو اسید همچنین به عنوان یک داروی بدون نسخه به شکل کپسول ، قرص و به عنوان مکمل ورزشی نیز به فروش می رسد.

گاهی اوقات  پزشکان دوزهای بالای آرژنین را به همراه مکمل های دیگر برای بهبود بیماری های مختلف ، از جمله بیماری های قلبی ، میگرن و عفونت ها یا حتی برای درمان عوارض جانبی دیابت ، HIV یا سرطان تجویز می کنند. دوزهای پیشنهادی مکمل های حاوی این آمینو اسید بستگی به شرایطی دارد که برای درمان استفاده می شود.

به عنوان مثال ، برای کمک به بهبود بیماری های قلبی یا اختلال نعوظ ، ممکن است روزانه سه تا شش گرم (تقسیم به دو دوز) مصرف شود ، در حالی که برای افزایش عملکرد ورزش ، دوزهای حداکثر ۹ گرم در روز غیر معمول نیست. برای بزرگسالان سالم که به دنبال جلوگیری از التهاب و گردش خون بهتر هستند ، روزانه حدود یک گرم (۱۰۰۰ میلی گرم) دوز توصیه شده است.

قیمت خرید و فروش و فواید مصرف آرژنین چیست ؟
قیمت خرید و فروش و فواید مصرف آرژنین چیست ؟

نقش آرژنین در تغذیه دام ها

آرژنین یک اسید آمینه گلوکونوژنیک است که به طور گسترده در سلول های حیوانی یافت می شود . حیواناتی مانند جوجه های گوشتی و خوک ها برای رشد سریع به آرژنین بیشتری در رژیم غذایی احتیاج دارند. این آمینو اسید نقش مهمی در سم زدایی آمونیاک و بیوسنتز پروتئین در بدن حیوانات دارد. این آمینو اسید نه تنها در سنتز و کاتابولیسم انواع مواد مغذی در بدن حیوانات نقش دارد ، بلکه عمدتاً به عنوان یک واسطه تنظیم کننده سیستم ایمنی عمل می کند.

در کنار عملکرد تغذیه ای ، عملکردهای مرتبط با افزایش ایمنی نیز دارد و در چرخه اوره به عنوان یک واسطه مهم عمل می کند و همچنین تولید اورنیتین توسط آنزیم آرژیناز را کاتالیز می کند و به پلی آمین تبدیل می شود که بعداً در تکثیر سلولی و بهبود زخمها نیز نقش دارد.

ترشح بسیاری از هورمون ها توسط آرژنین افزایش می یابد ، به ویژه هورمون های رشد که می توانند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کنند. مسیر متابولیسم این آمینو اسید و متابولیت های پایین دستی آن مانند اکسید نیتریک و پلی آمین ها ، ممکن است برای فعال سازی سلول T حیاتی بوده و در نهایت در ایمنی سازگار شرکت کنند. برای تنظیم ایمنی ، آرژنین می تواند تولید سایتوکاین های مختلف ایمنی را تحریک کند. بنابراین استفاده از این آمینو اسید در تغذیه حیوانات بسیار کارایی خواهد داشت .

قیمت خرید و فروش آرژنین

قیمت خرید و فروش آرژنین بسته به برند تجاری و گرید آن متفاوت است و شما می توانید به راحتی این آمینواسید را با خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های لوازم بهداشتی ، فروشگاه های اقلام کشاورزی و دامپروری و داروخانه ها تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا