Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل پنیرک چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی گل پنیرک مانند دمنوش های گیاهی دیگر دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشد. امروزه با تولید دمنوش های گیاهی مختلف امکان استفاده و در دسترس بودن آن ها برای همگان فراهم شده است ، دمنوش گل پنیرک نیز یکی از همین دمنوش ها می باشد. دمنوش گل پنیرک فواید بسیاری برای سلامتی دارد و  بسیاری از مردم این دمنوش را می شناسند و با خواص آن آشنا هستند و در طب سنتی مدت های طولانی است که از دمنوش  گل پنیرک استفاده می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

دمنوش گل پنیرک در ابتدا از جنوب اروپا و آسیا رواج پیدا کرده است. این دمنوش از گل های خشک شده پنیرک بدست می آید. حتی می توان گفت ادغام گل پنیرک با گیاهان دیگر رایحه و طعم جدیدی را بوجود می آورد و همچنین ممکن است خواص درمانی این دمنوش را نیز بیشتر کند و حس بهتری پس از نوشیدن آن به فرد منتقل کند .

دمنوش گل پنیرک بیشتر برای درمان یبوست پیشنهاد می گردد و همچنین می توان گفت مشکلات معده و روده را از بین می برد. دمنوش گیاهی گل پنیرک برای رفع و بهبود بیماری های همچون عفونت مثانه ، رفع اسهال ، تنبلی روده ، رفع انسداد مجاری کبد و درمان سرماخوردگی بسیار مفید می باشد . بعلاوه دمنوش گل پنیرک اسپاسم روده را آرام کرده و پوست تحریک شده را تسکین می دهد.

گل پنیرک چیست ؟

گل پنیرک یک گیاه علفی از تیره پنیرکیان می باشد. این گیاه در حال حاضر در دشت ها و مزارع قابل کشت ، در سراسر جهان رشد می کند. این گیاه مربوط به گیاهان ختمی و هیبیسکوس (چای ترش ) می باشد و عمدتا به عنوان دمنوش گیاهی مصرف می شود. گیاه پنیرک دارای گل های صورتی روشن تا بنفش رنگ است و به صورت خودرو رشد می کند. ارتفاع این گیاه به ۶۰ سانتی متر می رسد.

ساقه های گیاه پنیرک به همراه برگ های جوان در فصل بهار برداشت می شوند و شکوفه های آن در تابستان و اوایل پاییز جمع آوری می شود. این در حالی است که از هر دو قسمت گیاه می توان برای تهیه دمنوش استفاده کرد. گل پنیرک خاصیت ضد التهابی دارد و دارای ویتامین ها و مواد مغذی همچون ویتامین های A ، B، C، E؛ اینولین ، فنول ، فلاونوئیدها ، اسیدهای چرب ضروری ؛ فیبر، کلسیم ، منیزیم ، روی می باشد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل پنیرک چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل پنیرک چیست و طرز تهیه آن

فواید و مزایای دمنوش گیاهی گل پنیرک برای سلامتی :

به رفع یبوست کمک می کند:

یکی از گیاهانی که به درمان یبوست می تواند بسیار کمک می کند، گل پنیرک می باشد. طبق تحقیقات بدست آمده نشان داده شده است ، که مصرف دمنوش گل پنیرک خاصیت ملینی دارد و به دفع راحت تر بسیار کمک می کند. همین امر باعث رفع یبوست در فرد مصرف کننده می گردد.

باعث تقویت سیستم ایمنی می شود :

فایده دیگر دمنوش گیاه پنیرک ، این است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. گیاه پنیرک از نفوذ عفونت ، میکروب و هر چیز دیگری به بدن جلوگیری می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. به همین دلیل تمام قسمت های گیاه پنیرک قابل مصرف می باشد. نکته مهم این است که مصرف تمام قسمت های این گیاه نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و سلامتی بدن را افزایش می دهد.

باعث بهبود سیستم تنفسی می شود :

افرادی که دچار بیماری های تنفسی هستند و از این نوع بیماری ها رنج می برند ، به آنها پیشنهاد می شود که دمنوش گل پنیرک را مصرف کنند. ماده ای به نام موسیلاژ ، در این دمنوش گیاهی وجود دارد که خاصیت ضد سرفه دارد و برای درمان بیماری های تنفسی بسیار موثر می باشد .

دمنوش گل پنیرک مجاری تنفسی را ضد عفونی کرده و سینه را صاف می کند ، همچنین به دلیل ضد التهابی می تواند باعث تسکین درد های سینه نیز شود. همچنین از این دمنوش گیاهی می توان برای درمان زکام و تورم دهان و گلو استفاده کرد . طبق تحقیقات صورت گرفته ، در مورد دمنوش گیاه پنیرک اثبات شده است که مصرف این دمنوش باعث رفع گرفتی صدا نیز می شود .

به بهبود سیستم گوارشی کمک می کند :

تحقیقات صورت گرفته ، نشان داده است که مصرف دمنوش گیاهی گل پنیرک در درمان مشکلات تحرک روده ای و گوارشی بسیار موثر می باشد .تهیه و مصرف دمنوش گل پنیرک بدلیل داشتن خاصیت ملینی باعث تنظیم سیستم گوارش و همچنین کاهش دردهای مربوط به این قسمت می شود.

این دمنوش همچنین ورم معده و روده را نیز بهبود می بخشد. افرادی که دچار دل پیچه می شوند با مصرف این دمنوش گیاهی می توانند ، خیلی سریع مداوا و درمان شوند. همچنین این دمنوش گیاهی خاصیت خلط آوری نیز دارد و به بهبود سیستم گوارشی کمک می کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل پنیرک چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل پنیرک چیست و طرز تهیه آن

برای درمان بی خوابی موثر است :

آزمایشاتی که بر روی افرادی که دچار بی خوابی بودند ، نشان داد که مصرف این دمنوش گیاهی می تواند ذهن و بدن این افراد را  سریع تر به آرامش رسانده و به داشتن خواب عمیق به این افراد بسیار کمک کند.

به بهبود بیماری های پوستی کمک می کند :

دمنوش گیاه پنیرک خواص درمانی بسیار زیادی دارد و یکی از این خواص این است که جوش های پوستی را درمان می کند. همچنین اگر دمنوشی غیلظ از این گیاه را تهیه کنید ،می توانید به صورت لوسیون آن را به بدن خود بمالید و حس نرمی و لطافت را به پوستتان هدیه دهید.

باعث کاهش درد می شود :

عمومی ترین و متداول ترین اثر دمنوش گیاهی گل پنیرک در بهبود و تسکین درد ، به ویژه دردهای موضعی می باشد . اگر به هر دلیلی در هرجای بدنتان زخم یا جراحتی بوجود آمده است ، می توانید از این گیاه بی نظیر به صورت ضماد بر روی جراحت خود استفاده کنید و شاهد بهبود درد آن قسمت باشید. ویتامین ها و مواد ضد دردی که در گیاه گل پنیرک موجود است ، باعث بهبود سریع تر درد و ناراحتی می گردد.

باعث بهبود فعالیت ضد التهابی می گردد :

در گیاه گل پنیرک ترکیبات ضد التهابی بسیار زیادی وجود دارد و مصرف این دمنوش به دلیل وجود همین ترکیبات باعث کاهش سوزش و خارش در قسمت نیش حشرات می گردد ، مصرف این دمنوش گیاهی التهاب و ورم را نیز کاهش و بهبود می بخشد.

باعث رفع مشکلات دستگاه ادراری می شود :

خاصیت دیگر این دمنوش گیاهی این است که ادرار آور می باشد و برای افرادی که مشکلات مجاری ادراری دارند ، بسیار مفید است. همچنین مصرف این دمنوش باعث رفع سوزش مجاری ادراری نیز می گردد. ویتامین های A ،B و C موجود در این گیاه باعث درمان بیماری‌ های کلیوی و مثانه می شود و نکته مهم این است که عفونت های مثانه را نیز از بین می برد.

مصرف دمنوش گیاهی گل پنیرک در دوران بارداری و شیردهی :

مصرف دمنوش گل پنیرک در دوران شیردهی در طب سنتی توصیه می شود ، زیرا مواد مغذی موجود در این گیاه باعث افزایش شیردهی می گردد. اما اطلاعات دقیقی درباره اثرات مصرف این دمنوش گیاهی در دوران بارداری وجود ندارد. عده ای بر این باورند ، که از این دمنوش گیاهی نباید در دوران بارداری استفاده شود ، زیرا ممکن است خطراتی را برای مادر و جنین بوجود آورد .قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل پنیرک چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل پنیرک چیست و طرز تهیه آن

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی گل پنیرک :

گیاهانی که به عنوان داروهای گیاهی استفاده می شوند ، معمولا عوارض جانبی چندانی ندارند مگر اینکه بیش از اندازه مصرف شوند. حال قصد داریم چند نمونه از عوارض جانبی مصرف این دمنوش گیاهی را برای شما شرح دهیم :

آلرژی :

افرادی که آلرژی و حساسیت دارند و به هر دلیلی آلرژیشان تشدید می گردد ، بهتر است از این دمنوش گیاهی استفاده نکنند، زیرا ممکن است با مصرف دمنوش گل نیز بیماری آنها تشدید شود .

دیابت :

به افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند ، توصیه می شود که از این دمنوش گیاهی استفاده نکنند ، زیرا دمنوش گل پنیرک ممکن است باعث تغییراتی در قند خون فرد مصرف کننده شود و همچنین مصرف بیش از حد این دمنوش گیاهی ، باعث افت و کاهش قند خون می شود.

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل پنیرک :

عناصر مورد نیاز :

  • ۱ قاشق غذاخوری گل پنیرک خشک شده
  • ۱ فنجان آب
  • ۴/۱ لیمو
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل پنیرک چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل پنیرک چیست و طرز تهیه آن

دستورالعمل طرز تهیه :

مرحله اول : خیساندن گل های خشک شده

گلهای آبی رنگ گیاه گل پنیرک را به مدت ۲ دقیقه در آب جوش بریزید و آنها را به اطراف بچرخانید.

مرحله دوم: سرو کردن دمنوش

زمانی که دمنوش برای نوشیدن حاضر شد. می توانید با استفاده از یک صافی فلزی ، گل های پنیرک را جدا کنید و دمنوش صاف شده را در فنجان ریخته و میل کنید . رنگ این دمنوش آبی می باشد و می توانید مقداری آب لیمو را برای بهتر شدن طعم به دمنوش خود اضافه کنید.

مرحله سوم : شیرین کردن

شما می توانید یک قاشق مربا خوری عسل ، برای مزه دار کردن به دمنوش خود اضافه کنید. همچنین می توانید برای شیرین کردن این دمنوش از شیرین کننده های دیگر نیز استفاده کنید.

سخن آخر :

دمنوش های گیاهی دارای خواص درمانی بسیار زیادی هستند و برای درمان برخی از بیماری ها بسیار موثر و مفید می باشند. شما می توانید برای تنوع نوشیدنی های روزانه خود ، از این دمنوش های گیاهی استفاده کنید و از مزایای بسیار زیاد آنها برخوردار شوید . دمنوش گیاهی گل پنیرک یکی از این دمنوش های گیاهی است که می تواند بسیاری از مشکلات شما را درمان کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا