Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو و خواص و فواید آن

دمنوش گیاهی به لیمو (Lemon Verbena tea) یک نوشیدنی خوش عطر و طعم است که فواید و محبوبیت فراوانی در بین طرفداران دمنوش های گیاهی دارد. به لیمو درختچه ای معطر و چند ساله بومی آمریکای جنوبی با نام علمی  Aloysia citrodora است.

به لیمو حاوی ترکیبات ضد التهابی قوی است و در طول تاریخ برای درمان برخی از بیماری ها و مشکلات مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال این دمنوش گیاهی ممکن است درد ناشی از آرتریت یا نقرس را تسکین دهد. علاوه بر این ، بسیاری از مردم  برای درمان کبودی ، سوختگی ، خارش و سایر بیماری های پوستی از آن استفاده می کنند.

دمنوش گیاهی به لیمو ممکن است علائم سرماخوردگی و مشکلات تنفسی فوقانی را تسکین دهد. قرقره آن برای تسکین گلو درد مفید است و گاهی اوقات برای درمان مشکلات سینوسی و برخی بیماری ها در ترکیب با گیاهان دیگر استفاده می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

تاریخچه استفاده از دمنوش گیاهی به لیمو

مردم بومی آمریکای جنوبی احتمالاً قرن ها پیش برگ های این گیاه را مصرف کرده اند. اما تا زمانی که اروپایی ها شروع به استعمار این قاره نکردند ، دانش آن گسترش نیافت. گیاه شناس فرانسوی به نام فیلیبرت کمرسون به لیمو را در دهه ۱۷۶۰ کشف کرد.

امروزه برخی به لیمو را با نام مستعار Herb Louisa می شناسند و  در انواع محصولات تجاری مانند عطر ، خوشبو کننده هوا و دمنوش ها مورد استفاده قرار می گیرد. دمنوش به لیمو به واسطه عطر و طعم خاص و دلپذیر در سراسر جهان بسیار معروف و محبوب است.

آیا دمنوش گیاهی به لیموکافئین دارد؟

پاسخ منفی است دمنوش به لیمو کاملاً  فاقد کافئین است. مطمئناً برای کسانی که به کافئین حساس هستند و همچنین افرادی که به دنبال کاهش مصرف خود هستند انتخاب بسیار خوبی است. با این حال اگر  هنگام صبح نیاز به یک محرک اضافی دارید ، گزینه بهتر یک فنجان چای واقعی و کافئین دار است.

طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو و خواص و فواید آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو و خواص و فواید آن

فواید و خواص دمنوش گیاهی به لیمو برای سلامتی

چندین ترکیب شیمیایی در این چای وجود دارد که بسیاری از آنها می توانند زندگی شما را به روش های مختلف  بهبود ببخشند. مهمترین آنها ویتامین ها ، مواد معدنی و دیگر آنتی اکسیدان ها هستند که وقتی با هم ترکیب شوند ، منجر به فواید فوق العاده به لیمو می شود که در زیر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. برای شروع  بهتر است بدانید که این ترکیبات با رادیکال های آزاد در بدن که محصول اکسیداسیون هستند ،مبارزه می کنند در نتیجه به ارتقاء سلامت عمومی شما کمک خواهند کرد.

کمک به کاهش وزن

دمنوش به لیمو برای کاهش وزن یک انتخاب عالی است زیرا به شما کمک می کند تا از سه طریق منحصر به فرد به اهداف خود برسید. اولین دلیل این است که حاوی بیش از دو کالری در هر وعده ۸ اونسی نیست ، بنابراین آن را تبدیل به جایگزین مناسبی برای نوشابه های شیرین و غیر الکلی می کند. سپس توانایی آن در افزایش متابولیسم سلول های چربی است که به نوبه خود بدن را قادر می سازد تا چربی را سریع تر و کارآمدتر بسوزاند.

سرانجام ، طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در مجله اروپایی فیزیولوژی کاربردی منتشر شد ، از تمرینات روزانه شما پشتیبانی می کند. نتایج نشان داد شرکت کنندگانی که  بعد از مصرف عصاره  به لیمو روزانه ۹۰ دقیقه ورزش کردند میزان کلی آسیب عضلانی تجربه شده توسط آنها کاهش یافته بود. لطفاً توجه داشته باشید که این ویژگی ها به تلاش شما نیز بستگی دارد!

عملکرد مفاصل را بهبود می بخشد

تحقیقات اولیه ارتباط بین دمنوش گیاهی به لیمو و بهبود عملکرد مفاصل را نشان می دهد. این  مزیت بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله طب جایگزین و مکمل است. این مطالعه شامل چهل و پنج شرکت کننده بود که همه آنها مشکلات مفصلی داشتند و مکمل غذایی اسیدهای چرب امگا ۳ را در کنار عصاره به لیمو مصرف کردند.

پس از سه هفته ، درصد قابل توجهی از شرکت کنندگان کاهش درد کلی مفصل و افزایش تحرک مفصل را نشان دادند. تا چهار هفته ، این درصد حتی بیشتر افزایش یافت. ممکن است دلیل این امر آنتی اکسیدان های موجود در این دمنوش باشد که رادیکال های آزاد در بدن را خنثی می کند.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

صرف نظر از اینکه تابستان است یا زمستان  سرماخوردگی و آنفولانزا همیشه در کمین هستند.  در صورت بروز بیماری ، دارو باید اولین و اصلی ترین انتخاب شما باشد ، اگرچه مزایای به لیمو نیز در این شرایط می تواند کمک کننده باشد. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله پزشکی و علوم اسکاندیناوی منتشر شد دانشمندان به داوطلبان ورزشکار دستور دادند روزانه ۱.۸ گرم عصاره به لیمو را به مدت ۲۱ روز مصرف کنند. در پایان پروژه افراد تحت آزمایش دارای گلبول سفید بیشتری بود – این نشان دهنده تقویت سیستم ایمنی بدن است.

این بررسی همچنین نشان داد که ورزشکاران نشانگرهای کمتری برای استرس اکسیداتیو دارند ، که یکی دیگر از نشانه های آن است که آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی پتانسیل بالایی دارند.

طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو و خواص و فواید آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو و خواص و فواید آن

فواید به لیمو برای پوست

به نظر می رسد مزایای دمنوش به لیمو به همان اندازه که در درون بدن عمل می کند از بیرون نیز به بهبود سلامتی کمک می کند. آنتی اکسیدان ها بار دیگر نقش اصلی را  دارند و مهمترین آنها ورباسکوزید است که دارای خواص ضد التهابی است.

این ترکیب التهاب موجود در پوست را کاهش می دهد. ترکیبی از ورباسکوزید و ترکیب شیمیایی دیگر ، لوتئولین ۷-دیگلوکورونید ، از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش و پیری محافظت می کند.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این دمنوش نیز در برابر لکه ها و سایر بیماری های مرتبط با پوست به خوبی عمل می کند – به همین دلیل برخی از افراد برای رفع آکنه از دمنوش به لیمو استفاده می کنند.

این که آیا این دمنوش گیاهی می تواند تأثیر بسزایی در سلامت پوست ما داشته باشد ، هنوز مشخص نیست. با این حال ، اگر به طور کامل ثابت شود ، می تواند اعتماد افراد بیشماری را جلب کند.

کمک به گوارش بهتر

هنگامی که به دنبال برخی از بهترین دمنوش ها برای هضم هستید ، مزایای به لیمو باید در بالای لیست شما باشد. به این دلیل که به مقابله با سندرم روده تحریک پذیر (IBS) کمک می کند ، وضعیتی که سیستم گوارش را از جهات مختلف تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند منجر به علائمی مانند اسپاسم معده ، نفخ ، اسهال و یبوست شود و اکثر مبتلایان آن را یک مشکل مادام العمر می دانند.

به لیمو می تواند به دلیل خواص ضد اسپاسم ، تسکین موقت ایجاد کند. در واقع ، بسیاری از عوارض جانبی IBS ذکر شده در بالا پس از نوشیدن دمنوش به لیمو قبل ، در طول یا بعد از یک وعده غذایی بزرگ کاهش می یابد.

کمک به بهبود خواب

بی خوابی یک اختلال خواب نسبتاً شایع است که تقریباً در ۳۰ درصد از جمعیت جهان مشاهده می شود. ۱۰ درصد دیگر از افراد نیز علائم اختلال عملکرد روزانه را مطابق با تشخیص بی خوابی تجربه می کنند.

درمان مشکلات خواب با به لیمو از مطالعه ای پشتیبانی می کند که در مجله تحقیقات فیتوتراپی به چاپ رسیده است. در این مطالعه ۱۰۰ شرکت کننده مبتلا به بی خوابی  شربت حاوی این گیاه را یک ساعت قبل از خواب مصرف کردند. نتایج به وضوح نشان داد که کیفیت خواب همه داوطلبان به طور قابل توجهی  بهبود یافته است که احتمالاً به دلیل تعامل با هورمون ملاتونین است. با این حال ، مهم است که بدانیم مطالعات کمی در مورد مزایای به لیمو برای بهبود خواب وجود دارد. بنابراین ، قبل از استفاده باید با پزشک صحبت کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو و خواص و فواید آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو و خواص و فواید آن

کمک به تسکین اضطراب

اضطراب وضعیتی است که به عنوان یک احساس غالباً بی وقفه از نگرانی ، ترس یا عصبی بودن مشخص می شود. محرک های مختلفی می توانند باعث ایجاد آن شوند ، از جمله رویدادهای استرس زا ، تغییرات زندگی و در خطر بودن. متأسفانه هیچ راه حلی برای “رفع همه چیز” وجود ندارد. علاوه بر این اگر احساس می کنید از اضطراب رنج می برید ، درمان های اثبات شده علمی باید اولین هدف شما باشند.

اما به لیمو هم  می تواند انتخاب خوبی باشد. فراوانی ورباسکوزید در این گیاه دلیل اصلی خواص آرام بخشی این دمنوش است. همچنین شایان ذکر است چای بادرنجبویه یکی دیگر از دمنوش های گیاهی است که می تواند اضطراب را تسکین دهد.

کمک به کاهش التهاب

ما قبلاً ثابت کرده ایم که این نوشیدنی در برابر التهاب پوست و مفاصل فوایدی مشابه چای زردچوبه دارد. اما بگذارید اکنون به بررسی بیشتر این توانایی بپردازیم ، به ویژه اینکه چگونه می تواند از افرادی که مبتلا به بیماری ام اس هستند پشتیبانی کند. ام اس یک بیماری مزمن است که بر مغز و اعصاب تأثیر می گذارد و با التهاب بدتر می شود.

یافته های یک کارآزمایی بالینی بر روی سی بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس  که همه آنها دمنوش به لیمو استفاده کرده بودند، نشان داد که سطوح نشانگر التهاب به دنبال مصرف این گیاه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. لطفاً قبل از امتحان این دمنوش با پزشک خودتان مشورت کنید زیرا ممکن است با داروهای تجویز شده تداخل داشته باشد.

عوارض جانبی دمنوش گیاهی به لیمو

با وجود همه این خواص خوب در برخی افراد این احتمال وجود دارد که مصرف دمنوش به لیمو باعث برخی عوارض جانبی شود.  برای مثال ، استفاده موضعی از آن ممکن است در نادرترین موارد منجر به سوزش پوست (درماتیت) شود. برخی از افراد پس از نوشیدن این دمنوش گیاهی واکنش های آلرژیک را تجربه کرده اند.

در عین حال ، افرادی که دارای اختلالات کلیوی هستند ، باید به طور کلی از آن اجتناب کنند زیرا می تواند علائم را افزایش دهد. اگر هر یک از موارد فوق را تجربه کردید ، بسیار مهم است که با پزشک یا یک متخصص بهداشتی صحبت کنید. زیرا چنین عوارضی در صورت عدم کنترل می توانند خطرناک باشد.

طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو و خواص و فواید آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو و خواص و فواید آن

مصرف دمنوش گیاهی به لیمو در دوران بارداری و شیردهی

به طورکلی  بهتر است هنگام نوشیدن دمنوش گیاهی در دوران بارداری احتیاط کنید. برخی از دم کرده ها ، از جمله ریشه شیرین بیان و چای مریم گلی  می توانند عوارض نامطلوبی را در مادران آینده ایجاد کنند.

اما این دمکرده خاص چطور؟ آیا دمنوش به لیمو برای دوران بارداری بی خطر است؟ اجماع بر این است که تا زمانی که میزان مصرف خود را کنترل کنید دلیلی وجود ندارد که نتوانید از یک فنجان دمنوش به لیمو لذت ببرید.

برخی حتی آن را برای القای زایمان توصیه می کنند ، اگرچه شواهد کافی برای اثبات کامل این ادعا وجود ندارد. مواد مغذی به لیمو می تواند به طرق مختلف به زنان باردار کمک کند. با این وجود ، در صورت داشتن هرگونه  نگرانی یا تردید ، همیشه با پزشک یا ماما مشورت کنید. دمنوش برگ تمشک هم فواید زیادی برای بارداری دارد.

طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو

فواید و عوارض به لیمو با جدیدترین تحقیقات تأیید شده اند. اگر مشتاق مزایای  بیشتری هستید ، تنها چیزی که می توانیم به شما توصیه کنیم این است که آن را بخرید و همین امروز تهیه کنید.

برای تهیه این دمنوش ابتدا آب را  در کتری  بجوشانید و سپس آن را بر روی برگ های خشک شده به لیمو در یک لیوان ریخته یا آن را در قوری دم کنید. اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد، هرچه بیشتر آن را دم کنید طعم آن قوی تر می شود. برخی از افراد عسل یا لیمو را به آن اضافه می کنند ، اگرچه بدون هیچ همراهی طعم بهتری دارد. شما می توانید از چای کیسه ای به لیمو نیز به منظور بهره مندی از خواص این دمنوش گیاهی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا