Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی بهار نارنج چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی بهار نارنج یکی از این دمنوش های پر خاصیت برای درمان بسیاری از بیماری ها می باشد. این دمنوش از گل برگ های درخت بهار نارنج بدست می آید. در فصل بهار می توانید از گل برگ های تازه دمنوش تهیه کنید و از رایحه بی نظیر و دل انگیز این گل برگ ها لذت ببرید. در فصل های دیگر گل برگ ها را خشک می کنند و می توانید از گل برگ های خشک شده دمنوش تهیه کنید و بنوشید. امروزه دمنوش ها بهترین جایگزین برای نوشیدن چای و از برگ یا گل های طبیعی گیاهان به وجود می آیند.

دمنوش بهار نارنج خاصیت آرامش بخش دارد و برای افرادی که دچار خستگی پس از کار می شوند ، این دمنوش بهترین گزینه می باشد ، زیرا هم خستگی آنها را برطرف می کند و هم حس آرامش به آنها می دهد. همچنین اگر این دمنوش با به لیمو، بادرنجبویه و مواد دیگر ادغام شود ، تاثیر و خواص درمانی آن چند برابر می گردد. دمنوش بهار نارنج سرشار از خاصیت می باشد و برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

بهار نارنج چیست؟

زمانی که درخت نارنج شکوفه می دهد به شکوفه های آن بهار نارنج گفته می شود. از شکوفه های نارنج مربا ، عرق  و دمنوش بهار نارنج بدست می آید. بهار نارنج سرشار از ویتامین های B، C و D و همچنین حاوی منیزیم ، کلسیم ، روی ، پتاسیم و سدیم می باشد. یکی دیگر از ترکیبات مفید بهار نارنج فلانوئیدها می باشد.

هر زمان که بخواهید احساس آرامش داشته باشید ، می توانید دمنوش این گیاه را تهیه کنید و از آن بنوشید. عطر این شکوفه های بی نظیر در بهار هرکسی را به خود جذب می کند. طبع این گل برگ های پر خاصیت گرم و خشک است و افرادی که طبعی  سرد دارند ، می توانند با مصرف دمنوش این گیاه حس بهتری داشته باشند.

زادگاه اصلی درخت نارنج در کشور چین می باشد. درخت نارنج خواص بسیاری دارد و از این درخت شگفت انگیز هم میوه و هم گل های آن قابل استفاده می باشد. این گیاه در مناطق جنوبی و شمالی کشورمان رشد و پرورش داده می شود . مصرف دمنوش بهار نارنج خواص دیگری همچون تقویت سیستم گوارشی و معده و کاهش سردردهای عصبی و میگرنی نیز دارد. همچنین این دمنوش می تواند  تشنج و حملات قلبی را نیز کنترل کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی بهار نارنج چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی بهار نارنج چیست و طرز تهیه آن

فواید و خواص دمنوش گیاهی بهار نارنج برای سلامتی

از تاثیرات مثبت این دمنوش گیاهی می توان به تقویت دستگاه اعصاب و افزایش حس نشاط اشاره کرد. حتی برای افرادی که دچار کم خوابی هستند ، نیز این دمنوش پیشنهاد می شود که قبل از خوابشان یک فنجان از این دمنوش بی نظیر میل کنند تا تاثیرات شگفت انگیز این دمنوش را بر خواب خود ببینند. بعلاوه می توان گفت این دمنوش خارق العاده اگر با عسل ادغام شود برای درمان سرماخوردگی و گلو درد بسیار مفید و موثر خواهد بود . سایر خواص آن در ادامه آمده است:

باعث تقویت اعصاب می شود :

بهار نارنج به دلیل داشتن خاصیت آرامش بخشی ، می تواند اعصاب را نیز کنترل کند و به آن آرامش دهد. همچنین دمنوش بهار نارنج بر روی سیستم عصبی تاثیرات مثبت می گذارد و اضطراب  و تحرکات عصبی را در فرد کاهش می دهد و حتی احساس غم و افسردگی را در فرد به حداقل می رساند و درنتیجه به بهبود این مشکلات بسیار کمک می کند. بعلاوه قولنج های عصبی را نیز از بین می برد.

باعث بهبود و تقویت دستگاه گوارش می شود :

افرادی که مداوم دچار دل درد ، اسپاسم و نفخ می شوند ، می توانند از دمنوش بهار نارنج استفاده کنند و شاهد بهبود سریع این مشکلات در خود باشند. تاثیرات بی نظیر این دمنوش گیاهی در درمان سوء هاضمه و سکسکه نیز بسیار مفید و کارامد می باشد. افرادی که دچار بی اشتهایی هستند ، نیز می توانند به صورت مداوم از دمنوش بهار نارنج استفاده کنند و تاثیر فوق العاده این دمنوش را در افزایش اشتهای خود مشاهده کنند.

باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود :

میزان آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش بهار نارنج بسیار بالا است و همین آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد مراقبت می کند و همچنین همین قضیه باعث می شود که ایمنی بدن نسبت بیماری ها بالاتر رود.

باعث بهبود کیفیت خواب می شود :

اگر شما از افرادی هستید که بی خوابی گاه به گاه به سراغتان می آید ، باید به شما خاطر نشان کرد که حتما قبل از خواب یک فنجان دمنوش بهار نارنج بنوشید و شاهد تاثیرات مثبت این دمنوش گیاهی بر  بی خوابی های خود باشید. این گیاه فوق العاده به دلیل خواص آرامش بخشی ، حس آرامش را به فرد القا می کند و باعث می شود که فرد به راحتی بتواند بخوابد و سریع به خوابی عمیق برود.

فواید و خواص دمنوش گیاهی بهار نارنج چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی بهار نارنج چیست و طرز تهیه آن

باعث  از بین رفتن سنگ کلیه می شود :

اگر کلیه های شما سنگ کلیه می سازد و قصد دارید که با روش های طبیعی و بدون مصرف مواد شیمیایی آنها را از بین ببرید ، می توان گفت که دمنوش بهار نارنج بهترین گزینه برای شما می باشد. فقط باید خاطر نشان کرد که حجم سنگ تولید شده در بدنتان نباید بزرگ باشد.

این دمنوش گیاهی برای درمان سنگ های کوچک کلیه موثر است و اثر گذاری دارد. حال برای اینکه تاثیرات بهتری از مصرف دمنوش بهار نارنج داشته باشید ، می توانید مقداری آب کرفس نیز به این دمنوش اضافه کنید. ترکیب این دو ماده تاثیر بسیاری برای از بین بردن و کمک به دفع راحت سنگ ها خواهد داشت .

به کنترل حملات قلبی کمک می کند :

همان طور که گفته شد این دمنوش پرخاصیت از دوران قدیم و در طب سنتی امروزه نیز برای کنترل و پیشگیری از حملات قلبی و همچنین تشنج های عصبی استفاده می شود . حتی افرادی که دچار تپش های نامنظم هستند ، می توانند به صورت مداوم از این دمنوش استفاده کنند زیرا این دمنوش به منظم شدن و رفع نامنظمی تپش قلب بسیار کمک می کند.

باعث رفع سردردهای میگرنی می شود :

مصرف دمنوش بهار نارنج تاثیرات قابل توجهی در بهبود سردردهای میگرنی دارد. به همین دلیل در طب سنتی نیز برای بهبود این مشکلات به این دمنوش  گیاهی اشاره شده است و مصرف آن توصیه می شود.

به کاهش وزن کمک می کند :

موادی همچون آلکالوئید سینافین در بهار نارنج وجود دارد ، که این ماده  باعث افزایش سوخت و ساز در بدن می شود. به همین دلیل اگر به  رژیم غذایی خود مصرف دمنوش بهار نارنج را  اضافه کرده اید و به صورت مداوم از این دمنوش گیاهی استفاده می کنید ، می توانید به تناسب اندام  مورد نظر خود دست یابید. همچنین باید متذکر شد که ورزش نیز باید به موارد ذکر شده اضافه شود ، تا نتیجه مطلوب تری بدست آورید .

فواید و خواص دمنوش گیاهی بهار نارنج چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی بهار نارنج چیست و طرز تهیه آن

مصرف دمنوش گیاهی بهار نارنج در دوران بارداری و شیردهی :

توصیه می شود از مصرف دمنوش بهار نارنج در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید . اگر اصرار دارید که از این دمنوش در دوران بارداری و شیردهی استفاده کنید ، حتما قبل از مصرف با پزشک معالجتان صحبت کنید.

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی بهار نارنج :

فشار خون :

همانطور که این دمنوش پر از خاصیت می باشد ، اما مصرف بیش از حد آن عوارضی را نیز به همراه خواهد داشت. افرادی که بیماری قلبی و فشار خون دارند ، بهتر است از این دمنوش  بیش از حد مصرف نکنند زیرا ممکن است ضربان قلب و فشار خون آنها افزایش یابد و باعث اتفاقات بدتر در این افراد شود. درنتیجه در مصرف به اندازه این دمنوش گیاهی باید بسیار دقت شود.

ناراحتی کبدی :

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته توصیه می شود که از دمنوش بهار نارنج  را به هیچ وجه بیش از حد مصرف نکنید ، زیرا مصرف بیش از حد این دمنوش گیاهی باعث می شود که فرد دچار مشکلات کبدی شود.

بیخوابی :

همانطور که قبلا در این متن به این قضیه اشاره شد و گفته شد که این دمنوش پر از خاصیت ، چگونه می تواند به درمان کم خوابی و بی خوابی کمک کند. حال قصد داریم بگوییم که مصرف بیش از حد این دمنوش گیاهی نیز ، می تواند برای افرادی که خواب نرمالی دارند برعکس عمل کند و آنها را دچار بی خوابی کند ، ولی مصرف به اندازه آن هیچ ایرادی نخواهد داشت .

طرز تهیه دمنوش گیاهی بهار نارنج:

عناصر مورد نیاز :

  • ۲ قاشق غذاخوری بهار نارنج خشک شده
  • ۲ لیوان آب جوش
  • ۱ قاشق غذاخوری  عسل
فواید و خواص دمنوش گیاهی بهار نارنج چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی بهار نارنج چیست و طرز تهیه آن

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی بهار نارنج :

مرحله ۱: آب را بجوشانید

اولین گام برای درست کردن یک دمنوش گیاهی ، این است که باید ابتدا مقداری آب را به جوش آورید . دو لیوان آب را درون ظرف مورد نظر بر روی شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید که آب بجوش آید.

مرحله ۲: تهیه دمنوش

در این مرحله مقداری بهار نارنج خشک شده را ابتدا درون آب می ریزیم ، تا اگر گرد و غباری بر روی آن نشسته شسته شود و بعد از آن آبکشی می کنیم و درون قوری شیشه ای یا لیوان بهار نارنج می ریزیم و آب جوش را به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا در مدت ۵-۱۰ دقیقه دم بکشد. در انتها می توانید از رایحه خوش این دمنوش لذت ببرید و از مزایای بی نظیر آن استفاده کنید .

مرحله ۳ : طعم

دمنوش بهار نارنج را می توانید با مواد مختلفی از جمله به لیمو ، دارچین ، گل گاوزبان ، زنجبیل و بابونه ترکیب کنید و رایحه و عطر جدیدتری بدست آورید و حتی برای طعم دهندگی آن می توانید مقداری عسل یا آب لیمو به آن اضافه کنید و از نوشیدن این دمنوش بی نظیر لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا