Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ گردو و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی برگ گردو یک درمان طبیعی فوق العاده با خواص ضد باکتریایی و ضد انگلی است. این مزایا را می توان با جوشاندن برگ ها در آب ، به شکل چای یا برای شستشوی مو و بدن دریافت کرد.

از برگ های گردو می توان به صورت دمنوش، تنتور و شستشوی مو استفاده کرد و حتی می توان آنها را کمپوست کرد. دو نوع برگ گردو در مقالات و تحقیقات ذکر شده است. برگ های گردو انگلیسی (Juglans regia) و برگ های گردوی سیاه (Juglans nigra) . می توان از این دو بسیاری از اوقات به جای یکدیگر با نتایج قوی تر استفاده کرد.

در حالی که گردو یک مغز بسیار مفید برای حفظ  سلامت روده و یک منبع غنی از امگا ۳ است و عملکرد مغزی سالم را تقویت می کند ولی خواص دمنوش گیاهی برگ گردو کمی متفاوت است. دمنوش گیاهی برگ گردو بیشتر برای درمان مشکلات داخلی استفاده می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص درمانی دمنوش گیاهی برگ گردو

فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ گردو و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ گردو و طرز تهیه آن

فواید و مزایای درمانی دمنوش گیاهی برگ گردو

کمک به رفع مشکلات پوستی

غلظت بالای ترکیبات قابض (تا ۱۰ برابر ) به نام تانن بیشترین ویژگی درمانی برگ گردو را تشکیل می دهد. تانن ها بافت ها را سفت و منقبض می کنند و این ویژگی آنها را برای محافظت از نواحی مختلف پوست و کنترل التهاب و خارش ارزشمند می کند.

فرمولاسیون موضعی برگ گردو درمان های رایج برای اگزمای خفیف و سطحی و تعریق بیش از حد دست و پا است. به ویژه در فرانسه از برگ گردو اغلب برای آفتاب سوختگی و شوره پوست سر استفاده می شود که باعث لایه برداری و خارش می شود. این گیاه برای بسیاری از اختلالات خفیف دیگر پوست نیز مفید است.

خواص آنتی باکتریال

به گفته محققان  برگ گردو دارای خواص باکتری کش ، ضد انگلی و دفع حشرات است. این امر تا حد زیادی اعتقادات قدیمی مردم در مورد ویژگی های درمانی برگ گردو را تأیید می کند. یک نظرسنجی جالب از کشاورزان و چوپانان مسن در مرکز ایتالیا ، که در مجله Ethnopharmacology در سال ۱۹۹۹ منتشر شد ، نشان داد که برگ گردو یکی از گیاهان محلی است که اغلب برای دفع حشرات و درمان عفونت های انگلی روی پوست استفاده می شود.

برگ‌ های گردو حاوی ترکیباتی مانند ژوگلون و فنولیک هستند که اثرات آنتی باکتریایی دارند و برای رفع عفونت های دستگاه گوارش انسان مفید هستند.

حفاظت از کبد و کلیه

تحقیقات نشان داده است که برگ‌ گردو می تواند کبد را در برابر آسیب‌های اکسیداتیو حفظ کند و آسیب های کبدی ناشی از دیابت را به حداقل می رساند. به این منظور می توانید ۵ گرم در ۲۰۰ سی‌ سی آب  جوشانده و قبل از غذا استفاده کنید. این ترکیب برای درمان نارسایی کلیه نیز مفید می باشد.

کاهش درد و التهاب

عصاره برگ گردو به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی از جمله کوئرستین اثرات ضد درد و ضد التهاب دارد و می توان از این خاصیت در زمینه های مختلف استفاده کرد.

کاهش قند خون

یکی از اصلی ‌ترین خواص دمنوش برگ گردو کاهش قند خون و در نتیجه مبارزه و پیشگیری از دیابت است. ترکیبات موجود در برگ گردو با تحریک تولید انسولین و یا افزایش واکنش سلول‌ ها به انسولین باعث کاهش قند خون می شود. همچنین برگ گردو مهارکننده قوی تجمع سوربیتول در بافت‌ های  مختلف بدن است.

به این منظور باید ۳ نوبت در روز از دمنوش گیاهی برگ گردو استفاده کنید. برای تهیه این دمنوش ۵ گرم برگ گردو را به همراه یک لیوان آب جوشانده و صاف کنید و مورد مصرف قرار دهید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ گردو و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ گردو و طرز تهیه آن

 کمک به کاهش فشار خون

فشار خون بالا یکی از بیماری های مزمنی است که سلامت قلب و عروق را به مخاطره می اندازد. یکی از مهمترین خواص دمنوش گیاهی برگ گردو به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی‌ است که در کاهش سطح فشار خون مفید است.

 مقابله با سرطان

برگ ‌های گردو منبع اصلی فلاونوئید‌ها با خاصیت آنتی ‌اکسیدانی هستند که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی و افزایش فعالیت ضد سرطانی بدن کمک می کنند. تحقیقات نشان داده است عصاره هگزانی برگ‌ گردو، سلول‌ های سرطانی موجود در پروستات را از بین می برد.

 پیشگیری از کم خونی

در برگ گردو ترکیبی به نام ژوگلون وجود دارد که از تشکیل سلول‌ های داسی شکل جلوگیری می کند. کم خونی داسی شکل یک اختلال ژنتیکی است که هموگلوبین شکل طبیعی نداشته و نمی تواند از دیواره عروق خونی عبور کند. بنابراین باعث رسوب در رگ ها شده و مشکلات مختلفی برای فرد به وجود می آورد.

کمک به درمان آکنه

همانطور که قبلا گفته شد برگ درخت گردو دارای اثرات ضد میکروبی است. بنابراین می تواند پروپیونی باکتریوم آکنه را مهار کرده و مانع از بروز جوش های صورت شود. برگ گردو همچنین با خواص آنتی اکسیدانی به سلامت پوست کمک می کند. برای این منظور از جوشانده ۵ گرم برگ خرد شده به همراه ۱ لیوان آب (به مدت ۵ دقیقه) به صورت موضعی استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ گردو

این دمنوش با استفاده از ۲ قاشق غذاخوری برگ خشک گردو در یک لیتر آب تهیه می شود. پس از جوش آمدن آب اجازه دهید حدود ۵ دقیقه بجوشد سپس آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه زیر درپوش بماند.

حالا آن را صاف کرده و در حالی که گرم است بنوشید – یا آن را سرد با مکعب های یخ سرو کنید. اگر قبلاً آن را امتحان نکرده اید ممکن است طعم آن در ابتدا عجیب باشد. اگر به نوشیدن (بیش از ۲ تا ۳ فنجان در روز) ادامه دهید و متوجه خواهید شد که از طعم آن لذت می برید. برگ گردو یک چای گیاهی دلپذیر می سازد که می توانید هر زمان که به آن نیاز داشتید آن را میل کنید. البته در صورت حساسیت به تانن منع مصرف دارد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ گردو و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ گردو و طرز تهیه آن

مصرف دمنوش گیاهی برگ گردو در دوران بارداری و شیردهی

مانند همه دمنوش های دیگر در دوران بارداری و شیردهی نباید از بدون مشورت با پزشک از هیچ دمنوشی استفاده کنید زیرا ممکن است سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد.

عوارض جانبی دمنوش گیاهی برگ گردو

دمنوش برگ گردو علیرغم خواص ذکر شده  ممکن است در برخی افراد که نسبت به آن حساسیت دارند باعث حالت تهوع و یا درد شکم شود.

سایر کاربردهای برگ گردو

تنتور برگ گردو

ما در دورانی زندگی می کنیم که غذا فراوان است و اختلالات گوارشی غیر معمول نیست و قطعا بین این دو ارتباط وجود دارد. کیفیت غذا ، ارگانیک در مقابل معمولی ، مواد افزودنی ، نگهدارنده ها ، شیرین کننده ها ، رنگ های خوراکی و شاید مقداری آب نه چندان تمیز در این زمینه موثر است.

اگر فکر کرم های روده ای شما را اذیت می کند باید بدانید که شما تنها نیستید و در حیوانات و انسانها نیز بیش از آنکه فکر می کنید اتفاق می افتد. شما می توانید سیر خام و دانه های کدو تنبل را به این منظور بخورید ، اما  مصرف تنتور برگ گردو نیز به روده شما آسیب نمی رساند و کرم ها را از بین می برد. تنتور برگ گردو نه تنها با خلاص شدن از شر انگل ها ، بلکه به بهبود سریع سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز کمک می کند.

تهیه تنتور برگ گردو

برای تهیه تنتور برگ گردو یک دسته از برگ های گردو را جمع آوری و خشک کنید ، بگذارید حدود یک هفته بماند. آنها را به طور کامل در یک ظرف شیشه ای پهن کنید ، الکل کافی به آن اضافه کنید و بگذارید ۴-۶ هفته در یک مکان تاریک بماند. برگ ها را صاف کرده و تنتور را در یک بطری شیشه ای تیره نگه دارید.

متناسب با نیاز و در صورت نیاز برای اکثر افراد ۱۵-۲۰ قطره در روز کافی است. تنتور برگ گردو نه تنها برای پاکسازی دستگاه گوارش مفید است بلکه می تواند به دندان ها و لثه های شما نیز کمک کند. می توانید با استفاده از پوسته های گردوی انگلیسی یا سیاه یک تنتور گردوی سیاه درست کنید.

شستشوی موها با برگ گردو

برگ های گردو دارای مقادیر بالایی از تانن های قابض است که باعث سفت شدن بافت های پوست می شود. این امر در درمان برخی بیماری های پوستی مانند اگزما ، آکنه ، پسوریازیس و شوره سر مفید است. همچنین گفته می شود که از آفتاب سوختگی و تعریق زیاد دست و پا جلوگیری می کند.

ما اغلب از شوینده های گیاهی برای موهای خود استفاده می کنیم و برگ گردو را بیش از هر چیز به دلیل بوی آن و سفت شدن پوست سر ترجیح می دهیم.

برگ ها و بدنه گردو را نیز می توانند به عنوان رنگ مو قهوه ای موقت عمل کنند. مانند تهیه دمنوش اکنون یک قابلمه بزرگتر را با برگ های تازه یا خشک تر پر کنید. آنها را بجوشانید و بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه بجوشند.

بگذارید به دمای مناسب پوست برسد و موهای خود را در آن بشویید. اگر می خواهید موهای خود را تیره کنید ، موها را تا جایی که ممکن است در آب قرار دهید و بعد آن شستشو ندهید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ گردو و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ گردو و طرز تهیه آن

رنگ  کردن پارچه ها با برگ گردو

همانطور که می توانید موهای خود را رنگ کنید ، می توانید لباس های خود را نیز رنگ کنید. در طول سال ها  من دریافته ام که برگ گردو یکی از معتبرترین رنگ های قهوه ای است. در اینجا استفاده از برگ های گردوی سیاه یا انگلیسی کاملاً قابل قبول است.

برای تولید رنگ کمی متفاوت ، می توانید بدنه سبز یا پوسته های قهوه ای خشک را نیز امتحان کنید. برای ایجاد سیاهی و قوی ترین رنگ ممکن ، به اندازه کافی برگ برداشت کنید که نیمی از ظرف رنگ شما پر شود. روی آن را با آب بریزید و بگذارید بجوشد. حدود یک ساعت روی حرارت ملایم بجوشانید. بگذارید رنگ دو روز بماند.

پس از ۴۸ ساعت ، برگ ها را صاف کنید ، دوباره بجوشانید و پارچه یا لباس خود را آغشته کنید. بگذارید لباس شما تا یک ساعت در حمام رنگ بماند ، آن را درآورده و آبکشی کنید.

پوشیدن دستکش را فراموش نکنید زیرا باعث می شود دست های شما موقتاً قهوه ای شوند. این رنگ را همچنین می توانید برای رنگ آمیزی سبدهای دستباف استفاده کنید.

کمپوست برگ های گردو

برگ های گردو را می توان کمپوست کرد زیرا آنها با قرار گرفتن در معرض آب ، باکتری ها و هوا خراب می شود . در عرض دو تا چهار هفته می توان برگ ها را تجزیه کرد. اما اگر تراشه های چوب گردو را روی کمپوست می گذارید ، تجزیه آن تا سطح ایمن حدود شش ماه طول می کشد.

مدت زمان لازم برای تولید کمپوست نیز بستگی به روش شما دارد. اجازه دهید  کمپوست شما کمی بیشتر بماند ، مخصوصاً اگر قصد دارید کود خود را در باغ سبزیجات استفاده کنید.

استفاده برگ گردو به صورت مالچ

وقتی زمان پاییز  فرا رسید می توانید برگ های  گردو را در مسیرهای قرار دهید که نمی خواهید گیاهی بروید. آنها به سرعت تجزیه می شوند و بخشی از خاک می شوند. توصیه نمی شود از برگ گردو به عنوان مالچ در محل کاشت استفاده کنید ، اما در استفاده از مقدار کم آن در مسیرهای آمدو رفت مشکلی نخواهد داشت. در واقع از آنها برای پوشاندن زمینی که نمی خواهید گیاهان رشد کنند، استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا