Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رنگ پلی یورتان چیست؟ کاربرد، ویژگی، مزایا و قیمت خرید و فروش

رنگ پلی یورتان که با نام پلی اورتان نیز شناخته می شود از ترکیب شیمیایی میان یک رزین پلیول (polyol resin) با یک ماده ی مکمل با نام پلی ایزوسیانات (poly-isocyanate) به دست می آید.

این نوع رنگ مقاومت بالایی در برابر ضربه، سایش، خوردگی و نور آفتاب داشته و از ماندگاری طولانی برخوردار است. این رنگ به عنوان پوشش در حوزه معماری، صنایع مکانیکی سنگین، صنایع شیمیایی سنگین و صنایع فرآوری غذا کاربرد فراوانی دارد.

نکته

رزین مورد استفاده در تهیه این رنگ را می توان با موادی مانند آکریلیک، پلی اتر و یا پلی استر اصلاح و تکمیل کرد.

رنگ پلی یورتان
رنگ پلی یورتان

این نوع رنگ را می توان رنگ دوستدار محیط زیست دانست. زیرا خاصیت خود تمیز شوندگی (self cleaning) دارد. به این معنی که اگر گرد و غبار یا آلودگی روی آن بنشیند به هیچ عنوان به وسیله رنگ جذب نشده و تنها با یک وزش باد یا باران خفیف همگی از روی سطح رویه ی رنگ پاک خواهند شد.

علاوه بر این، در صورت تمایل می توان سطح این نوع رنگ ها را با مواد شوینده ی مختلف شست و شو داد. از این رو، رنگ پلی یورتان بهترین گزینه برای طیف وسیع و گسترده ای از بسترهای مختلف است.

تا کنون در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی رنگ های صنعتی مختلف مانند رنگ دیسپرس، پلی استر، ویترای، اپوکسی، سوله، دایرکت و مرکب چاپ پرداخته شده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی رنگ پلی یورتان، کاربرد، ویژگی و قیمت خرید و فروش آن بپردازیم.

فهرست مطالب

قیمت خرید و فروش رنگ پلی یورتان چگونه است؟

بررسی قیمت خرید و فروش انواع رنگ های صنعتی پلی یورتان، با توجه به استفاده روز افزون صنایع از پوشش های محافظتی به یک ضرورت تبدیل شده است.

قیمت خرید و فروش رنگ های پلی یورتان متناسب با نوع مصرف، محل مورد استفاده و حجم رنگ متفاوت است. شرکت هایی مانند دیاکو، سازه پایدار، رنگین کیمیا و … در داخل اقدام با تولید و واردات این رنگ می کنند.

باید توجه شود خریداری رنگ های تولید شده در داخل کشور علاوه بر حمایت از کارخانه های داخلی، در صرفه جویی ارزی نیز بسیار موثر است. توصیه می شود محصول از برند های معتبر خریداری شود تا از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

رنگ پلی یورتان چه ویژگی هایی دارد؟

این رنگ دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را از دیگر رنگ های ساختمانی متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ پلی یورتان چه ویژگی هایی دارد؟
رنگ پلی یورتان چه ویژگی هایی دارد؟
  • در برابر نور خورشید، مواد شیمیایی مانند اسید، املاح، روغن های شیمیایی و صنعتی و آب مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد.
  • برای خشک شدن به درجه حرارت پایین نیاز دارد. به همین دلیل به سرعت خشک می شود.
  • از مقاومت بالایی در برابر ضربه، سایش و خوردگی برخوردار هستند.
  • رنگ پلی یورتان روی سطوح فلزی چسبندگی بی نظیری دارد.
  • دوست دار محیط زیست است و کمترین آسیب را به محیط و کاربر وارد می کند.
  • ترکیب متعادلی داشته و از طراحی عالی برخوردار است.
  • این رنگ در برابر گچی شدن مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

نحوه ساخت رنگ پلی یورتان چگونه است؟

این نوع رنگ پلیمری است که از ترکیب ایزوسیانات (isocyanate) و دیول (diol) با یکدیگر تولید می شود. محصول به دست آمده اغلب غیر قابل تخریب بوده و در برابر خراشیدگی و کشش مقاوم است. این رنگ معمولا به سه شکل جامد (solid) ، مایع (liquid) و فوم (foam) تهیه و تولید می شود. در این قسمت به نحوه آماده سازی رنگ پلی یورتان و انواع آن می پردازیم.

نحوه استفاده رنگ پلی ‌یورتان چگونه است؟

رنگ‌های پلی یورتان دوجزئی هستند. به همین دلیل، هنگام اعمال این نوع رنگ باید نسبت اختلاط دو جزء به خوبی و با دقت رعایت شود. شرکت های تولید کننده این نسبت ها را مشخص کرده اند و اگر مورد توجه قرار نگیرد رنگ خشک نخواهد شد.

پس از اختلاط دو جزء رنگ، آن را به وسیله همزن الکتریکی کامل هم زده تا یکنواخت شود. اعمال این رنگ به یکی از روش‌های زیر انجام می پذیرد.

روش های اعمال رنگ پلی یورتان

این نوع رنگ متناسب با کاربردی که دارد و محیط مورد نظر، به یکی از روش های زیر روی سطح اعمال می شود.

  • اسپری بدون هوا مانند SPEE-FLO
  • اسپری با هوا
  • غلطک و قلم مو

رنگ پلی یورتان پس از اعمال روی سطح بسیار براق و زیبا است. به همین دلیل به عنوان کف پوش هم کاربرد دارد. هنگام استفاده از این نوع رنگ، برای رسیدن به یکنواختی بیشتر در سطح باید به روش اسپری روی سطح اعمال شود. البته توصیه می شود پیش از اعمال رنگ، سطح کار عاری از هر گونه آلودگی، روغن، گریس و سایر ترکیبات باشد.

انواع رنگ پلی یورتان کدام است؟

انواع رنگ پلی یورتان از لحاظ ساختار

رنگ پلی یورتان در دسته رنگ های ترموست یا گرما سخت طبقه بندی شده و از لحاظ ساختاری به دو دسته آروماتیک و آلیفاتیک تقسیم می شود.

رنگ پلی یورتان آلیفاتیک

نوع آلیفاتیک این نوع رنگ، برای پوشش رویه مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ پلی یورتان آروماتیک

نوع آروماتیک این نوع رنگ مقاومت شیمیایی بالاتری دارد. از این رو، در قسمت هایی که در معرض مواد شیمیایی هستند مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار شیمیایی این نوع رنگ به گونه ای است که برای استفاده در مناطق در معرض نور خورشید و اشعه فرابنفش مناسب نیست.

انواع رنگ پلی یورتان از لحاظ کاربرد

 

انواع رنگ پلی یورتان کدام است؟
انواع رنگ پلی یورتان کدام است؟

این نوع رنگ متناسب با کاربردی که دارد در دو نوع الاستومر و ترموپلاستیک تولید می شود. در این قسمت به ویژگی های این دو نوع رنگ اشاره می کنیم:

رنگ پلی یورتان الاستومر

الاستومرها به موادی گفته می شود که به دلیل داشتن کیفیت بالای الاستیکی خود همواره و در هر شرایطی فرم خود را حفظ می کنند. این نوع رنگ می تواند فشارهای بالا را بدون تغییر ساختار تحمل کند. البته با توجه به خاصیت الاستیکی مقداری تغییر شکل می دهند اما مجددا به حالت اولیه خود باز می گردند.

رنگ پلی یورتان ترموپلاستیک

این مواد پلاستیکی اغلب سخت و سطح رویه ی صافی دارند. از این رو، می توانند یک حالت غیر قابل نفوذ در برابر سیالات ایجاد کرده و عملا مهر و موم کاملی را به وجود آورند. از این نوع رنگ در نواحی پر تنش و نقاطی که احتیاج به دوام و پایداری بسیار بالا دارد استفاده می شود.

رنگ پلی یورتان چه کاربرد هایی دارد؟

این رنگ را می توان یکی از پلیمرهای چند منظوره ایده آل دانست که علاوه بر پوشش دهی سطوح، در لوازم خانگی، پوشاک، ساخت و ساز، خودرو، کفپوش، کابینت، لوازم الکترونیک، تجهیزات پزشکی و صنایع چوب کاربرد فراوانی دارد. در این قسمت به مهم ترین کاربرد های آن اشاره می کنیم.

برای پوشش دهی کف مناسب است

در موقعیت های مختلف مانند مجتمع های تجاری، کارخانجات صنعتی و سالن های ورزشی بولینگ به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، در آشیانه های هواپیما و همچنین سالن های بزرگ فروش تجهیزات ورزشی نیز این رنگ به عنوان کفپوش کاربرد فراوانی دارد. زیرا از زیبایی ظاهری بی نظیری برخوردار است.

در صنعت هوافضا استفاده می شود

استفاده از رنگ پلی یورتان در پوشش دهی برخی قطعات هواپیما و سازه های داخلی آن موجب افزایش طول عمر و از همه مهم تر بهبود بازده و راندمان سطوح موجود خواهد شد.

در صنعت هوافضا استفاده می شود
در صنعت هوافضا استفاده می شود

پوششی مناسب برای تجهیزات مکانیکی مختلف در صنعت است

تجهیزات با ارزش مکانیکی و صنعتی در یک محیط بسیار پر تنش و سخت، همواره در حال ارائه ی خدمات مرتبط هستند. از این رو، لازم است سطوح مختلف آن از هر لحاظ محافظت شوند. استفاده از این رنگ در این تجهیزات، موجب افزایش پایداری سطوح شده و با بیشتر کار کردن منجر به بهبود کارایی مجموعه مورد نظر خواهد شد.

در صنایع کشتی سازی کاربرد دارد

از این رنگ برای عایق گذاری و همچنین آب بندی بدنه ی سازه های دریایی استفاده می شود. از این رو، کلیه ی فرآیندهای مخرب ناشی از خوردگی که به علت وجود رطوبت بالا ایجاد می شود را خنثی خواهد کرد. علاوه بر این، برای پوشش دهی تجهیزات غواصی نیز این نوع رنگ کاربرد فراوانی دارد.

از خطوط لوله ای محافظت می کند

از رنگ پلی یورتان به طور گسترده برای حفاظت از خط مسیر لوله های نفت و گاز استفاده می شود. علاوه بر مسیر های خشکی، تعداد بسیار بالایی از این لوله ها در زیر آب قرار دارند. به دلیل فشار بالا و محیط بسیار سخت و مخرب، پلی اورتان ها بهترین گزینه برای پوشش دهی خواهد بود.

در ماندگاری سقف های فلزی موثر است

رنگ پلی یورتان نسبت به رنگ اکریلیک، دوام و همچنین طول عمر سقف های فلزی را افزایش می دهد. از این رو، با این کار صرفه جویی بسیار بزرگی در عملیات های مرتبط با تعمیر و نگهداری صورت می پذیرد.

در پوشش دهی توربین های بادی موثر است

از این رنگ برای رنگ آمیزی پره های توربین ها و همچنین پایه های آن استفاده می شود. بنابراین، در چنین پروژه هایی محافظت از ماشین آلات در درجه ی اول می تواند بازده انرژی مجموعه را افزایش دهد.

مزایای استفاده از رنگ پلی یورتان کدام است؟

استفاده از این رنگ دارای مزایای فوق العاده ای است که موجب می شود به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. از جمله ی این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایای استفاده از رنگ پلی یورتان کدام است؟
مزایای استفاده از رنگ پلی یورتان کدام است؟

تطبیق پذیری بالایی دارد

از رنگ پلی یورتان می توان به عنوان پوشش برای سطوح چوبی، آهنی، پلاستیکی و عملا هر نوع سطح کف زمین استفاده کرد. ویژگی تطبیق پذیری این نوع رنگ موجب شده استفاده آن از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

 

نقش حفاظتی خوبی دارد

یکی از مزایای اصلی استفاده از این رنگ، محافظت سطحی است که رنگ روی آن اعمال می شود. رنگ پلی یورتان به عنوان روکش، یک مانع غیر قابل نفوذ بین عناصر و اشیایی که آن را پوشش می دهد ایجاد می کند.

این رنگ به دلیل سطح منعطف و سختی که دارد، مانع از ورود باران، گرد و خاک، گل و دیگر عناصر طبیعی مضر برای سطح می شود. مواد موجود در رنگ پلی یورتان سبب حفاظت سطوح در برابر رطوبت و اکسیداسیون شده، در نتیجه از خوردگی جلوگیری می کند.

دوستدار محیط زیست است

ترکیب این نوع رنگ به گونه ای است که هیچ گونه گازی که برای انسان، حیوان و یا محیط زیست مضر است از خود ساتع نمی کند. از این رو، استفاده از آن خطرات کمتری را به دنبال خواهد داشت.

توصیه می شود هنگام استفاده از آن، کودکان یا حیوانات به ظروف باز رنگ نزدیک نشوند. زیرا، مصرف پلی یورتان مانند هر ماده ی شیمیایی رنگی دیگر برای انسان و حیوان خطرناک است.

کاربرد آن بسیار آسان و ایمن است

رنگ پلی یورتان از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون مسیری طولانی را طی کرده است. کاربرد ساده و راحت این نوع رنگ موجب شده طی سالیان متمادی همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و مورد استفاده فراوان قرار گیرد.

نکته

علاوه بر موارد گفته شده، این رنگ مقاومت خوبی در برابر نور خورشید و شرایط آب و هوایی مختلف، مواد اسیدی و بازی و شیمیایی دارد. تنوع رنگی بالا و چسبندگی عالی به سطوح موجب می شود از ظاهر زیبا، براق و یکنواخت با درخشش مناسب برخوردار باشد. علاوه بر این، سرعت خشک شدن آن نیز بالا است.

معایب استفاده از رنگ پلی یورتان کدام است؟

استفاده از این رنگ، در کنار مزایای فراوانی که دارد با معایب و محدودیت هایی نیز همراه است که در این قسمت به آن می پردازیم.

معایب استفاده از رنگ پلی یورتان کدام است؟
معایب استفاده از رنگ پلی یورتان کدام است؟
  •  پس از یک بازه ی زمانی چندین ساله قدرت خود را در مقابل تابش مستقیم خورشید قدری از دست می دهد. در چنین حالتی، نیاز به پوشش دهی مجدد وجود دارد. زیرا هیچ ماده ی شیمیایی نمی تواند به مدت نامحدود ساختار خود را حفظ کند و در مواردی نیاز به ترمیم وجود خواهد داشت.
  • از این رنگ نمی توان به عنوان روکش جدید روی روکشی که از قبل روی سطح اعمال شده استفاده کرد. زیرا، این رنگ حاوی محلول های به شدت فعالی است که ممکن است به رنگ تک دسته ای حمله کرده و باعث چین خوردگی و رنگ پریدگی شود.
  • این نوع رنگ بسیار سریع چسبناک می شود. به این دلیل که محلول سریع از سطح رنگ می پرد. این وضعیت هنگامی که از رنگ در شرایط آب و هوایی گرم، خشک یا طوفانی استفاده می شود دیده می شود. برای رفع این مشکل توصیه می شود رنگ با یک محلول مناسب رقیق شود تا مدت زمان مورد استفاده بودن آن هنگام رنگ کاری افزایش یابد.

نکات ایمنی هنگام کار با رنگ پلی یورتان

  • هنگام اعمال رنگ روی سطوح حتام باید از لباس مخصوص، دستکش و ماسک صورت استفاده شود. زیرا در زمان اعمال رنگ مقداری بخارات شیمیایی از محلول ساطع می شود که ممکن است برای پوست، ریه ها و چشم مشکلات آلرژیک به دنبال داشته باشد. هر چند این موارد تنها در زمان اعمال رنگ است و پس از خشک شدن برطرف می شوند.
  • این نوع رنگ قابلیت اشتعال دارد. به همین دلیل توصیه می شود در ظروف مخصوص و به دور از هر گونه حرارت نگهداری شود.
  • این رنگ پلی یورتان مانند هر ماده شیمیایی دیگری دارای بو تند و آزار دهنده است. از این رو، وجود یک تهویه ی مطبوع در محیط کار الزامی است.

سخن پایانی

در پایان می توان گفت از رنگ پلی یورتان برای پوشش دهی در دو حوزه ی معماری و صنعتی استفاده می شود. این رنگ ها اغلب به عنوان پوشش های پایانی و یا ثانویه روی برخی پرایمرها یا پوشش های آغازین قرار می گیرند تا یک ترکیب منسجم و بسیار پایدار ایجاد کنند.

این رنگ پس از اعمال، سطح براقی را ایجاد می کند که با گذر زمان درخشندگی آن کاهش نمی یابد. در برابر ضربه،سایش، نور خورشید، تغییرات دمایی (۳۰ درجه زیر صفر و تا ۱۱۰ درجه بالای صفر)، مواد شیمیایی و خوردگی مقاوم است.

رنگ پلی یورتان پس از آماده سازی کامل سطح، قابل پوشش دهی مجدد است. هر چند نیازی به حذف لایه های زیرین اولیه و اجرای فرآیند سنباده زنی به صورت گسترده و عمیق ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا