Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رنگ ترموپلاست چیست؟ کاربرد، ویژگی و قیمت خرید و فروش

رنگ ترموپلاست به رنگی گفته می شود که بر پایه ی رزین های ترموپلاست تولید شده و همراه با پیگمنت های ضد خوردگی و رنگی آستر، میانه و رویه مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، خوردگی و رطوبت از خود نشان می دهد. قدرت چسبندگی بالا، سرعت خشک شدن مناسب، بازتاب نور مطلوب و مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی موجب شده این رنگ از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

رنگ ترموپلاست در خط کشی سطوح خیابان های شهری و بین شهری، جاده ها، خطوط عابر پیاده، زمین ها و محوطه ورزشی، جداول و پارکینگ ها کاربرد فراوانی دارد.

نکته

به طور کلی، به موادی ترموپلاست گفته می شود که قابلیت ذوب شدن داشته، با افزایش دما نرم شده و با خنک شدن به حالت سخت اولیه خود باز می گردند.

رنگ های ترموپلاست بر اساس نوع کاربرد به انواع رنگ های ترافیکی سرد، گرم و دو جزئی تقسیم می شود. این نوع رنگ را بر اساس نوع پیوند مصرفی می توان به سه نوع الکیدی، هیدروکربنی و اپوکسی تقسیم بندی کرد.

تا کنون در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی رنگ های صنعتی مختلف مانند رنگ دیسپرس، پلی استر، ویترای، اپوکسی، سوله، دایرکت، پلی یورتان و مرکب چاپ پرداخته شده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی رنگ ترموپلاست، انواع، کاربرد، ویژگی و قیمت خرید و فروش آن بپردازیم.

فهرست مطالب

قیمت خرید و فروش رنگ ترموپلاست چگونه است؟

بررسی قیمت خرید و فروش انواع رنگ ترموپلاست، با توجه به کاربرد فراوانی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

قیمت خرید و فروش رنگ های ترموپلاست متناسب با نوع، برند شرکت تولیدی، رنگ و حجم متفاوت است. به عنوان نمونه قیمت رنگ ترافیکی گرم به دلیل داشتن دوام و پایداری بهتر از رنگ ترافیکی سرد بیشتر ایست.

شرکت هایی مانند الوان، ریف، روناس، لوتوس، INSL-X، Skipdash و Line Up در داخل و خارج از کشور اقدام به تولید این نوع رنگ می کنند.

قیمت خرید و فروش رنگ ترموپلاست چگونه است؟
قیمت خرید و فروش رنگ ترموپلاست چگونه است؟

خریداری رنگ های تولید شده در داخل کشور علاوه بر حمایت از کارخانه های داخلی، در صرفه جویی ارزی نیز بسیار موثر است. علاوه بر این توصیه می شود، محصول از برند های معتبر خریداری شود تا از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

رنگ ترموپلاست چه ویژگی‌هایی دارد؟

رنگ های ترموپلاست دارای ویژگی های منحصر به فردی است که موجب می شود مورد توجه بسیار کاربران قرار گیرد. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در برابر سایش مقاومت بالایی دارد.
  • در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.
  • از دانه‌ بندی مناسبی در رنگ برخوردار است.
  • روی سطوح آسفالت و بتن چسبندگی بی نظیری دارد.
  • در برابر تابش نور آفتاب، ثبات رنگی بسیار خوبی از خود نشان می دهد.
  • از سرعت خشک شدن بالایی برخوردار است.

انواع رنگ ترموپلاست کدام است؟

رنگ های ترموپلاست اغلب در قالب رنگ های ترافیکی کاربرد دارند. در این قسمت به انواع رنگ های ترافیکی می پردازیم:

معرفی انواع رنگ‌های ترافیکی

رنگ‌های ترافیکی عبارتند از:

  • رنگ ترافیکی گرم
  • رنگ ترافیکی سرد
  • رنگ ترافیکی جداول

معرفی رنگ ترافیکی گرم و کاربرد آن

هنگام استفاده از رنگ ترافیکی گرم، برای اختلاط و تشکیل فیلم رنگ، ابتدا باید دمای آن را تا میزان مشخصی افزایش داد و سپس آن را روی سطح آسفالت اعمال کرد.

این رنگ بر پایه رزین‌های هیدروکربنی پترورزین‌هایی مانند C5 و آلکیدی است که به شکل پودر تولید می شوند. رنگ ترافیک گرم به دلیل سرعت مناسب خشک شدن در آزادراه‌ها و مسیرهای پرحجم مورد استفاده قرار می گیرد.

چسبندگی زیاد و خواص مکانیکی و فیزیکی عالی، از ویژگی‌های این نوع رنگ است. رنگ ترافیکی گرم را می‌توان در ضخامت‌های نسبتا بالا(۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میکرون) اجرا کرد.

معرفی رنگ ترافیکی سرد

رنگ ترافیکی سرد به آن دسته از رنگ ها گفته می شود که جهت اختلاط اجزای رنگ و اعمال آن روی سطوح، نیازی به دماهای بالا نیست.

انواع رنگ ترافیک سرد

رنگ ترافیک سرد از لحاظ نوع رزین مورد استفاده به سه نوع تقسیم می شود که عبارتند از:

  • رنگ سرد اکریلیک ترموپلاست
  • رنگ سرد کلروکائوچو
  • رنگ ترافیکی چند جزئی
رنگ سرد اکریلیک ترموپلاست و کاربرد آن

این نوع رنگ بر پایه رزین‌های آکریلیک ترموپلاست پایه حلالی و پایه آب تولید شده و خواص فیزیکی و مکانیکی بسیار خوبی را از خود نشان می دهد. این رنگ در خط‌ کشی جاده‌های داخل و خارج شهر و خطوط ممتد و منقطع کاربرد فراوانی دارد.

رنگ سرد کلروکائوچو و کاربرد آن

این رنگ بر پایه رزین‌های آلکیدی (شورت اویل) اصلاح شده با کلروکائوچو تولید شده و خواص بسیار مطلوبی را از خود نشان می دهد. این نوع رنگ در خط ‌کشی‌های ممتد و منقطع داخل و خارج شهرها کاربرد دارد.

رنگ ترافیکی چند جزئی و کاربرد آن

این رنگ بر پایه رزین‌های آکریلیک ترموپلاست تولید شده و به وسیله هاردنرهای پراکساید پخته می شود. هنگام مخلوط کردن اجزاء ، به دلیل واکنش‌های شیمیایی دما افزایش می ‌یابد. این نوع رنگ برای خط‌ کشی خطوط عابر پیاده و کانال‌های عبور و مرور، خطوط حاشیه بزرگراه‌ها و هم‌چنین علائم هشدار برای سرعت کاه‌ها با ضخامت حدود ۲ میلیمتر کاربرد دارد.

معرفی رنگ ترافیکی جداول

استفاده از رنگ ترافیکی جداول، آن را برای استفاده ‌کنندگان از راه بهتر نمایان کرده و جلوه‌های بصری مطلوب تری دارد.

انواع رنگ ترافیکی جداول

انواع رنگ ترافیکی جداول عبارتند از:

  • رنگ ترافیکی پلی یورتان
  • رنگ ترافیکی آکریلیکی
  • رنگ ترافیکی آلکیدی
رنگ ترافیکی آلکیدی

این نوع رنگ، بر پایه رزین آلکیدی لانگ اویل خشک شونده با هوا تولیده شده و از چسبندگی و جلای بسیار خوبی برخوردار است. برای اعمال این نوع رنگ از قلم مو یا غلطک استفاده می شود.

رنگ ترافیکی آکریلیکی

این نوع رنگ‌، بر پایه رزین‌های آکریلیکی واتربیس تولید شده و روی سطوح بتنی چسبندگی خوبی دارد. علاوه بر این، به دلیل نداشتن ترکیبات آلی فرار سازگاری بسیار خوبی با محیط زیست داشته و بسیار مطلوب است.

رنگ ترافیکی پلی یورتان

این نوع رنگ‌، چسبندگی بسیار خوبی روی سطوح داشته و در برابر عوامل آب و هوایی و نور خورشید مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. رنگ‌های پلی یورتان از رزین پلی اُل و هاردنرهای ایزوسیاناتی تشکیل شده و در دسته رنگ‌های چندجزئی قرار می گیرند.

رنگ های ترافیکی ترموپلاست به چه روش هایی اعمال می شوند؟

این رنگ ها به چهار روش دستی، اسپری، اسکرید و اکستروژن قابل اجرا هستند. در این قسمت به توضیح درباره هر یک از این روش ها می پردازیم.

اعمال رنگ ترافیکی ترموپلاست به روش دستی

این روش ، یکی از روش‌های سنتی و مرسوم در اعمال رنگ‌های ترافیکی است. در روش دستی اغلب از غلطک یا کاردک برای اجرا رنگ‌های آکریلیک چند جزئی استفاده می شود.

اعمال رنگ ترافیکی ترموپلاست به روش اسپری

روش اسپری، یکی از پرکاربردترین روش‌ها در اعمال رنگ‌های ترافیکی است. در این روش با استفاده از ماشین‌آلات خاص، رنگ را روی سطوح اسپری می‌کنند. در این روش ضخامت رنگ اعمالی خیلی بالا نیست.

اعمال رنگ ترافیکی ترموپلاست به روش اسکرید

در این روش، رنگ به صورت مخلوط مذاب و به طور یکنواخت روی سطوح اعمال می‌شود. در روش اسکرید، زمان خشک شدن کوتاه بوده و چسبندگی بسیار خوبی روی سطوح دارد. علاوه بر این، در روش اسکرید می توان رنگ را با ضخامت‌های بالا اعمال کرد.

اعمال رنگ ترافیکی ترموپلاست به روش اکستروژن

در این روش، رنگ مخلوط شده در پیش گرم‌کن‌هایی حرارت داده شده تا به دمای ذوب برسند. سپس به وسیله ماشین‌های مخصوص روی سطوح پرایمرخورده اعمال می شود. برای خطوط منقطع حاشیه راه از این روش استفاده می شود.

آماده سازی سطح برای استفاده از رنگ ترموپلاست چگونه است؟

وجود آلودگی هایی مانند گرد و غبار، چربی، روغن و دوده، عوارض ناشی از سایش لاستیک وسایل نقلیه و سایر آلودگی های موجود روی سطح جاده ها و خیابان ها اغلب ناشی از تراکم رفت آمد وسایل نقلیه سواری و باری است. این آلودگی ها مانع از چسبندگی کامل رنگ به سطوح شده و از دوام و عمر خط کشی می کاهد.

آماده سازی سطح برای استفاده از رنگ ترموپلاست چگونه است؟
آماده سازی سطح برای استفاده از رنگ ترموپلاست چگونه است؟

شستشوی سطح با آب

پیش از اجرای رنگ ترموپلاست برای خط کشی، سطح جاده را در امتداد مسیر خط کشی با استفاده از عملیات شستشو با جریان پر فشار آب و یا با استفاده از سیستم های فرچه با جریان هوای فشرده تمیز وآماده رنگ آمیزی می کنند.

اجرای رنگ آمیزی در فصول مناسب

در صورت عدم امکان آماده سازی سطح به روش های گفته شده، اجرای رنگ آمیزی به فصل مناسب و پس از دوره های بارندگی که سطح جاده ها به طور طبیعی تمیز است موکول می شود.

تمیز و خشک کردن سطح مورد نظر

هنگام استفاده از رنگ ترموپلاست روی سطوح بتونی باید از تمیز و خشک بودن سطح اطمینان حاصل شود. در صورتی که سطح پیش از این رنگ آمیزی شده باشد، پاک سازی رنگ های قدیمی که چسبندگی خود را از دست داده اند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پر کردن خلل و فرج سطح

در برخی از معابر، ترک‌ها و ناهمواری هایی در سطح وجود دارد که علاوه بر افزایش مصرف رنگ منجر به کاهش چسبندگی و ایجاد ترک در فیلم رنگ می شود. از این رو، پر کردن این خلل و فرج پیش از اعمال رنگ الزامی است.

روش استفاده از رنگ ترموپلاست چگونه است؟

برای استفاده از رنگ ترموپلاست و انواع آن باید موارد زیر را مد نظر قرار داد.

محدوده دمایی مناسب برای استفاده از رنگ ترموپلاست

دمای سطح مورد رنگ آمیزی، پارامتر بسیار مهمی در ایجاد استحکام لازم بین رنگ ترموپلاست و سطح روسازی است. توصیه می شود دمای خط کشی و اجرای رنگ ترموپلاست بین ۲۰۵ الی ۲۲۰ درجه سانتیگراد باشد.

در صورتی که سطح روسازی تمیز و خشک باشد، رنگ خط کشی از ماندگاری و دوام بهتر و بیشتری برخوردار خواهد بود. وجود رطوبت روی سطح، باعث تاول زدگی در فصل مشترک رنگ ترموپلاست و سطح روسازی شده و در نهایت استحکام چسبندگی بین سطح روسازی و مواد خط کشی را کاهش می دهد.

نسبت رنگ ترموپلاست در شرایط آب و هوایی مختلف

همان طور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، دمای سطح در میزان چسبندگی رنگ ترموپلاست و تداوم آن موثر است. از این رو توصیه می شود در شرایط آب و هوایی مختلف از نسبت های متفاوتی استفاده شود.

نسبت رنگ ترموپلاست در شرایط آب و هوایی مختلف
نسبت رنگ ترموپلاست در شرایط آب و هوایی مختلف

در شرایط سرد و زمستانی متوسط تا شدید، از ترکیب حاوی نسبت یک به یک رزین جامد به رزین مایع استفاده می‌شود.

برای مناطق با شرایط آب و هوایی گرم و خشک تابستانی که نیاز به سختی و استحکام بیشتر دارد، توصیه می شود از ترکیب با نسبت سه به دو رزین جامد به رزین مایع استفاده شود. البته تجربه در شرایط کاربری نشان داده است که هر دو فرمولاسیون برای شرایط سخت زمستانی مناسب هستند.

هنگام استفاده از رنگ ترموپلاست رعایت چه نکاتی الزامی است؟

هنگام کار با این نوع رنگ علاوه بر شناختن خوب محصول و روش استفاده از آن باید نکات و موارد ایمنی را رعایت کرد. از جمله این موارد می توان به نکات زیر اشاره کرد.

  • این رنگ حاوی حلال های آلی و قابل اشتعال است. به همین دلیل از قرار دادن آن در مجاورت شعله، خطوط برق و تجهیزات الکتریکی خودداری شود.
  • برای جلوگیری از تنفس گازها و بخار رنگ در زمان اجرا از عینک و ماسک استفاده شود.
  • برای حفاظت پوست بدن و سایر اعضا در برابر رنگ و تینر، لوازم حفاظت فردی مانند کلاه، دستکش، عینک، ماسک و … مورد استفاده قرار گیرد.
  • در صورت رنگ آمیزی در محیط بسته، تعبیه تهویه الزامی است.
  • از رنگ آمیزی در فضای آزاد به هنگام بارندگی و وزش شدید باد خود داری شود.
  • در صورت باقی ماندن مقداری رنگ در ظروف، درب آن ها را به خوبی بسته تا از خشک شدن و ضایعات رنگ و سایر خطرات و عوارض احتمالی جلوگیری شود.

سخن پایانی

رنگ ترموپلاست رنگی است که بر پایه ی رزین های ترموپلاست تولید شده و همراه با پیگمنت های ضد خوردگی و رنگی آستر، میانه و رویه مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، خوردگی و رطوبت از خود نشان می دهد.

از ویژگی های این نوع رنگ می توان به قدرت چسبندگی بالا، سرعت خشک شدن مناسب، بازتاب نور مطلوب و مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی اشاره کرد که موجب شده است از کاربرد فراوانی برخوردار باشد.

از رنگ ترموپلاست برای خط کشی سطوح خیابان های شهری و بین شهری، جاده ها، خطوط عابر پیاده، زمین ها و محوطه ورزشی، جداول و پارکینگ ها استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا