Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد جک راسل تریر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

 

سگ نژاد جک راسل تریر بسیار پر جنب و جوش و بازیگوش است و برخلاف جثه کوچکش، شخصیتی بی پروا، هوشیار و شجاع دارد. این سگ یکی از محبوب ترین نژاد ها بین حیوانات خانگی در جهان است، البته نگهداری از آن برای همه مناسب نبوده و تربیت او با چالش هایی همراه است. سگ های جک راسل بسیار فعال و پر انرژی هستند ولی از نژاد های تهاجمی محسوب می شوند. شخصی انگلیسی در ابتدا این سگ های کنجکاو، دوست داشتنی و سرزنده را برای شکار روباه پرورش داده بود ولی با گذشت زمان، آن ها به سگ های خانگی محبوبی تبدیل شدند.

این مقاله که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه می کنید، می خواهد اطلاعات تخصصی و سودمندی درباره خصوصیات ظاهری، خلق و خوی، تغذیه، نحوه تربیت و نگهداری و قیمت و خرید سگ نژاد جک راسل تریر به شما بدهد. اگر فردی هستید که علاقه زیادی به حیوانات داشته یا قصد به سرپرستی گرفتن یک حیوان خانگی را دارید، می توانید به سایر مقالات این نشریه که درباره نژاد های محبوب سگ، مثل نژاد سنت برنارد، کانگل، باکسر، فرنچ بولداگ، ولش کورگی و داگو آرژانتینو و نژاد های معروف گربه مثل نژاد پرشین، هیمالین، بنگال و… است، مراجعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد جک راسل تریر

در قرن نوزدهم میلادی، یک فرد انگلیسی به نام پارسون جان راسل توانست نژاد جک راسل را که یکی از محبوب ترین نژاد های امروزی است، در جنوب انگلیس پرورش دهد. در ابتدا هدف پرورش دهندگان از پرورش این سگ، ایجاد یک سگ کاری بود که با سگ های بزرگ به شکار برود و بتواند روباه ها را از لانه شان بیرون بکشد.

امروزه انواع مختلفی از سگ های جگ راسل وجود دارد. سگ هایی از این نژاد که پاهای کوتاهی دارند، را جک راسل تریر و سگ هایی که پاهای بلند تری دارند را پارسون راسل تریر می نامیم. نام این سگ ها از نام پرورش دهنده شان یعنی پارسون جان راسل گرفته شده و نژاد مورد علاقه سوارکاران و سایر ورزشکاران است. نژاد جک راسل تریر در دهه ۱۹۳۰ در ایالات متحده آمریکا شناخته شد و باشگاهی به نام JRTCA آن را به این نام نهاد تا از سایر سگ های ثبت شده در نژاد، تمایز یابد.

"سگ

ویژگی های ظاهری سگ نژاد جک راسل تریر

سگ جک راسل تریر شباهت ظاهری زیادی به سگ فاکس تریر دارد و تنها تفاوت آن ها در این است که جثه جک راسل تریر کمی کوچکتر است. بدن جک راسل تریر، کوچک، تراشیده و انعطاف پذیر است و برخلاف جثه کوچکش چابک، جسور و شجاع بوده و قدرت بدنی بالایی دارد. چشمان گود این سگ به رنگ قهوه ای تیره و نوک بینی او اکثرا قهوه ای رنگ است. فک جک راسل تریر مستطیلی و گوش های او کوتاه و v شکل است.

قد، وزن و طول عمر سگ نژاد جک راسل تریر

این سگ های کوچک، بین ۶ تا ۸ کیلوگرم وزن داشته و به طول ۳۸ تا ۵۶ سانتی متر هستند. البته قد و وزن این نژاد، در سگ های نر و ماده کمی با هم متفاوت است. عمر متوسط نژاد جک راسل تریر بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.

رنگ بدن

این سگ های شکارچی اگر خاص باشند، رنگ زمینه سفید دارند که لکه هایی با رنگ های مختلف از جمله مشکی یا حنایی روی آن وجود دارد. اگر دیدید سگ جک راسل تریر به رنگی غیر از سفید است، بدانید که جک راسل تریر خالص نیست و به صورت میکس با نژادی دیگر است.

پوشش و موهای جک راسل تریر

این سگ مو های بسیار کوتاهی دارد که می تواند به جنس صاف یا به جنس ضخیم و زبر بوده و سیمی مانند باشد که به او کمک می کنند بتواند آب و هوای سرد و بد را تحمل کند. همه سگ های جک راسل از جمله جک راسل تریر ریزش موی بسیار زیادی دارند که در بعضی از فصول به اوج خود می رسد.

"سگ

ویژگی های اخلاقی سگ نژاد جک راسل تریر

سگ نژاد جک راسل بسیار باهوش، پرانرژی، فداکار و سرگرم کننده است. این نژاد که جثه کوچکی دارد، به راحتی از زندگی لذت می برد و همه کارهای لازم را انجام می دهد. این سگ سرگرم کننده، انرژی وصف ناپذیری دارد و مدام در حال جست و خیز است، به علاوه او عاشق پارس کردن بوده و با صدای بلند سر و صدا می کند و حتی همسایه ها هم از صدای او در امان نخواهند بود. آموزش این سگ می تواند کمی دشوار باشد ولی غیر ممکن نیست. سگ های جک راسل تریر، عاشق حفاری هستند و به راحتی می توانند انواع بازی ها و مسابقات را یاد بگیرند.در صورتی که این سگ خوب آموزش ببیند و فعالیت های روزانه لازم را داشته باشد، می تواند همدم و سگ آپارتمانی خوبی برای شما باشد.

رابطه جک راسل تریر با سایر حیوانات

از آنجایی که اجداد سگ جک راسل تریر کار شکار روباه را انجام می دادند. آن ها نیز نسبت به سایر حیوانات حالت تهاجمی دارند و ارتباط خوبی برقرار نمی کنند که البته با آموزش درست می توان این مسئله را حل کرد.

رابطه با کودکان و غریبه ها

اگر این سگ ها را خوب آموزش بدهیم، می توانند سگ های خانواده خوبی باشند و با کودکان شما صمیمی و مهربان رفتار کنند. رفتار درست این سگ با غریبه ها نیز مستلزم آموزش صحیح آن ها است.

"سگ

بیماری ها و مشکلات سلامتی سگ نژاد جک راسل تریر

نژاد جک راسل تریر در کل نژاد سالمی است ولی مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها است که در این مقاله به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

بیماری لگ- کالو- پرتس

گاهی افراد، این بیماری را با دیسپلازی مفصل ران اشتباه می گیرند. در بیماری لگ کالو پرتس کهبیشتر در سگ ها کوچکتر می بینیم، مفصل ران به یک توپ شبیه می شود که دامپزشک می تواند با جراحی این مشکل را حل کند.

جا به جایی لنز

در این عارضه لنز یا همان عدسی چشم جا به جا می شود و در موارد حاد دامپزشک مجبور می شود چشم را تخلیه کند. موارد خفیف تر این بیماری با مصرف دارو و جراحی بهبود می یابد.

آب سیاه

آب سیاه بیماری است که فقط روی یک چشم تاثیر می گذارد و در آن فشار چشم تا حد بی نهایت بالا می رود. در این بیماری خطرناک که در آخر باعث کوری می شود، زلالیه چشم بیش از حد تولید می شود که باید آن را تخلیه کنید. از نشانه های این بیماری دردناک، التهاب چشم و تاری دید است.

در رفتگی کشکک

در رفتگی کشکک، در بیشتر سگ ها با نژاد کوچک دیده می شود و سگ های مبتلا، هنگام راه رفتن می لنگند و نمی توانند به درستی راه بروند. این لنگیدن به این دلیل است که استخوان های سگ به درستی تشکیل نشده اند و اتصالشان به هم نادرست است. تورم مفصل ها از جمله دیگر علائم این بیماری است که در موارد حاد باید جراحی شود.

ناشنوایی

ناشنوایی در این سگ ها ممکن است در یک گوش یا هر دو وجود داشته باشد و صاحبان سگ باید برای جلوگیری از آن، از زمان تولد میزان شنوایی سگ ها را بررسی کنند. برای گرفتن تست شنوایی می توانید به مراکز تست BAER مراجعه کنید. سگی که مشکل شنوایی فقط در یک گوش او وجود دارد، می تواند به راحتی به زندگی ادامه دهد، ولی سگ که کاملا ناشنوا است با مشکل روبه رو می شود و باید آموزش های لازم را برای ادامه زندگی اش ببیند.

"سگ

نحوه نگهداری و مراقبت از سگ نژاد جک راسل تریر

این سگ شکارچی، اگر طعمه ای ببیند تمام تلاشش را برای می کند تا آن را بگیرد و حتی سعی می کند زمین را بکند یا از حصار های الکترونیکی عبور کند، پس بهتر است تدابیر زیادی برای محافظت از او بیندیشید. اگر می خواهید جک راسل تریر را به بیرون ببرید، بهتر است به او قلاده ببندید تا به دنبال ماشین ها یا سایر حیوانات نیفتد و از دست شما فرار نکند.

ورزش و فعالیت

سگ جک راسل تریر بهتر است در محوطه ای بازی کند که هیچ راه فراری به بیرون ندارد و برای او خطرناک نیست. این سگ به حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه فعالیت روزانه نیاز دارد، تا بتواند انرژی اش را تخلیه کند.

نظافت و رسیدگی به مو

بهتر است هفته ای یک بار موهای این سگ را شانه بزنید و او را به حمام ببرید تا موهای مرده از بین بروند. جک راسل تریر ها دو نوع پوشش شکسته و صاف دارند که هر دو نوع به نظافت و مراقبت نیاز دارند.

بهداشت دهان و دندان

برای این که از ابتلای این سگ ها به بیماری پریودنتال جلوگیری کنید، بهتر است هفته ای چند بار دندان های آن ها را مسواک بزنید.

نظافت ناخن

تعدات دفعات کوتاه کردن ناخن ها، بستگی به رشد آن ها دارد ولی به طور معمول بهتر است هفته ای دو بار ناخن های سگ جک راسل تریر را کوتاه کنید تا به وسیله ها آسیب نرساند و شما را چنگ نزند. دقت کنید که وقتی می خواهید ناخن سگتان را بگیرید، او متحمل درد نشود تا در دفعات بعد با شما همکاری کند.

"سگ

تغذیه سگ نژاد جک راسل تریر

اگر سگتان را از پرورش دهنده حیوانات گرفته اید، بهتر است برنامه غذایی مخصوص او را نیز دریافت کنید. سگ های جک راسل تریر بالغ، بهتر است هر روز دو وعده غذا بخورند. اگر به سگتان غذای خشک می دهید، بهتر است از یک برند خوب و با کیفیت استفاده کنید و روزانه ۱.۲۵ تا ۱.۷۵ فنجان به او غذا بدهید. البته سگ های مختلف با توجه به سن، جنسیت، جثه، میزان فعالیت و سوخت و ساز بدنشان مقدار متفاوتی غذا می خورند.

بعضی از غذا ها وجود دارند که برای همه سگ ها از جمله سگ های این نژاد سمی هستند و حتی می توانند موجب مرگ آن ها شوند، بعضی از این غذا ها شامل سیر، پیاز، الکل، چای، قهوه، انگور، کشمش، لبنیات، شکلات، تخم مرغ خام، هلو، آلو، خرمالو، نمک، نوشیدنی های قندی و گوشت و ماهی خام هستند. اگر می خواهید ببینید سگتان اضافه وزن دارد یا نه باید دستتان را روی کمرش قرار دهید و در صورتی که بتوانید دنده هایش را لمس کنید، متوجه می شوید که اضافه وزن ندارد.

"سگ

قیمت و خرید سگ نژاد جک راسل تریر

سگ های این نژاد به سن، جنسیت و وضعیت سلامتی شان قیمت های متفاوتی دارند و قیمت حدودی آن ها هم اکنون در بازار ایران بین ۱۶ تا ۱۹ میلیون تومان است. اگر قصد خرید یک سگ را دارید بهتر است ابتدا از سلامتی او اطمینان حاصل کنید و سگ مورد نظرتان را از یک پت شاپ مطمئن یا سایت های فروش حیوانات خانگی، تهیه کنید. البته همواره بهتر است حیوانات خانگی را به سرپرستی بگیرید و تا حد امکان آن ها نخرید.

سخن آخر

به طور کلی بهتر است افرادی سگ جک راسل تریر را به سرپرستی بگیرند که فعال، پرانرژی و باحوصله هستند و برای تربیت او تمام تلاششان را بکنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا