Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیغذایی و دارویی

قیمت فروش و خرید اسید فوماریک | کاربرد فوماریک اسید چیست؟

این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها، خواص و کاربرد اسید فوماریک و موارد مصرف گوناگون آن است. همچنین اگر تصمیم به خرید اسید فوماریک دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش اسید فوماریک در بازار مواد شیمیایی می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان اسید فوماریک در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، درصد خلوص، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت مواد شیمیایی هستند؛ قیمت اسید فوماریک نیز تحت تاثیر این موارد است. لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش اسید فوماریک به روزرسانی می‌شود.

اسید فوماریک (Fumaric acid) یک ترکیب آلی با فرمول HO2CCH = CHCO2H است که به طور گسترده ای در طبیعت وجود دارد. این ماده جامدی سفید رنگ با طعم میوه ای است که به عنوان افزودنی غذایی استفاده می شود.

این ماده شیمیایی یک دی کربوکسیلیک اسید بوده که پیشساز مالات در چرخه کربس است. اسید پودری مذکور، با اکسیداسیون اسید سوکسینیک توسط آنزیم سوکسینات دهیدروژناز تشکیل می شود و به عنوان یک انکومتابولیت ( متابولیت سرطانی) شناخته می شود؛ زیرا سطح بالای آن در تومورها و مایعات اطراف آن وجود دارد.

مراکز خرید و قیمت فروش اسید فوماریک در تهران و شهرستان‌ ها

اغلب مراکز خرید و فروش اسید فوماریک و دیگر مواد شیمیایی در تهران وجود دارند و فروشندگان اسید فوماریک در سایر استان و شهرستان ها در بیشتر موارد، خرید خود را از تهران انجام می دهند. به همین دلیل، توصیه می شود که در صورت امکان سعی کنید تا خرید مواد شیمیایی از تهران انجام شود. چرا که

  • اغلب شرکت های واردکننده اسید فوماریک در تهران مستقر هستند.
  • به دلیل اینکه خرید اسید فوماریک در سایر استان ها و شهرستان ها در بیشتر موارد از طریق چندین واسطه انجام می شود، خرید در تهران می تواند از نظر قیمت مقرون به صرفه تر و ارزان تر باشد.
  • از آنجایی که در تهران به تامین کننده اصلی کالا نزدیک تر هستید و بیشتر انبارهای اصلی مواد شیمیایی در شهر تهران قرار دارند، احتمال اصالت و مرغوبیت کالا نیز افزایش می یابد.

اما باید توجه نمود که تمامی شرکت های بازرگانی مستقر در تهران از نظر تجربه، سابقه و کیفیت در یک سطح قرار ندارند. به همین دلیل در این صفحه و سایر صفحات مرتبط با مواد شیمیایی در سایت جهان شیمی، تلاش کرده ایم برترین و باسابقه ترین شرکت های فعال در زمینه خرید و فروش اسید فوماریک را به شما معرفی کنیم. شرکت هایی که در بنر بالای این صفحه یا در کادر «فروشندگان پیشنهادی» در پایان این مقاله معرفی شده اند، همگی به طور مرتب مورد بازبینی قرار می گیرند. خالی از لطف نیست که یادآور شویم از جمله مهمترین شرایط شرکت ها برای قرار گرفتن در بخش های مذکور و معرفی به خریداران، میزان سابقه، اعتبار و تجربه آن ها است.

پاسخ به سوالات در نشریه جهان شیمی فیزیک

 

این ماده آلی جاذب رطوبت نیست و به عنوان نمک حمام و همچنین در خوراک دام استفاده می شود. اسید فوماریک، یک ماده ضروری در گیاهان است. پوست انسان به طور طبیعی هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید اسید فوماریک تولید می کند. این ترکیب در ساخت داروها، نوشیدنی ها، مواد غذایی، خوراک دام، مواد پاک کننده، پلی استر اشباع نشده، رزین های آلکیدی و جوهرهای چاپی مورد استفاده قرار می گیرد و قویترین اسید ارگانیک غذایی برای تنظیم اسیدیته و ترشی غذاها به شمار می رود.

کاربردهای اسید فوماریک چیست

این ماده در مقیاس وسیع توسط صنایع پتروشیمی تولید می شود؛ اما تمایل فعلی به سمت اجرای تولیدات سبز و فناوری های دوست دار محیط زیست، درصدد تولید اسید فوماریک با استفاده از مواد اولیه کم هزینه و تجدید پذیر و میکروارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی برای تولید این ماده از طریق فرآیند تخمیر است.

این اسید آلی عموماً غیر سمی و غیر تحریک کننده است و از دهه ۱۹۴۰ در مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شود. تحقیقات غذایی نشان می دهد که اسید فوماریک می تواند کیفیت خوراکی ها را بهبود بخشد و هزینه بسیاری از محصولات غذایی و آشامیدنی را کاهش دهد.

این ترکیب در فرمولاسیون داروهای خوراکی استفاده می شود و از نظر بالینی در درمان پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرد. دی متیل فومارات (Tecfidera) استر متیله اسید فوماریک است که در سال ۲۰۱۳ برای استفاده در بیماری اسکلروز تائید شد.

این ترکیب از نظر هزینه و مقادیر مورد نیاز، اقتصادی ترین اسید غذایی جامد است. با این حال، کاربردهای آن به دلیل حلالیت نسبتاً کم آن در آب در دماهای مختلف، تا حدی محدود است.

این ماده برای تنظیم اسیدیته در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و عموما در نوشیدنی ها و بیکینگ پودر استفاده می شود. این ماده آلی در ساخت رزین های پلی استر و الکل‌ های پلی هیدریک و به عنوان ماده نگهدارنده رنگ ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اسید فوماریک چیست و چه کاربردهایی دارد؟
اسید فوماریک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اسید فوماریک خوراکی

اسید فوماریک به عنوان جایگزین اسید تارتاریک و گاهی به جای اسید سیتریک، به میزان ۱ گرم به ازای هر ۱.۵ گرم پودر اسید سیتریک به منظور اضافه کردن طعم ترش به مواد غذایی استفاده می شود.

هنگامی که به عنوان یک افزودنی غذایی مورد استفاده قرار می گیرد ، خاصیت آبگریز آن سبب افزایش ماندگاری، پایداری طولانی مدت و خوش طعمی مواد غذایی می شود. این ترکیب همه کاره همچنین با افزایش مقدار کمی ترشی در محصولاتی با pH بالاتر از ۴.۵ به کاهش pH کمک می کند. وزن مولکولی پایین این ماده آلی باعث شده که نسبت به سایر اسیدهای غذایی در pHهای نزدیک به ۳ اثر بافری کننده بیشتری داشته باشد.

برای فرآوری مواد غذایی به دلیل قدرت بالا مقدار کمتری از این ماده آلی در مقایسه با سایر اسیدهای ارگانیک غذایی مورد نیاز است. از همین رو، سبب کاهش هزینه در هر واحد وزن خواهد شد.

از اسید فوماریک خوراکی در مواد غذایی به شرح زیر استفاده می شود:

انواع نان

محصولات لبنی

نوشیدنی ها

انواع شیرینی

انواع ژله و دسر

دسرهایی با پایه تخم مرغی

مواد غذایی فرآوری شده

علت تفاوت نقطه ذوب اسید فوماریک و مالئیک اسید

اسید فوماریک ایزومری از مالئیک اسید است. در حقیقت فرمول مولکولی آن ها با هم یکی بوده و تنها جایگیری اتم هایشان در فضا متفاوت است. همین تفاوت در قرارگیری فضایی اتم ها، سبب بروز تفاوت های در خواص فیزیکی و شیمیایی این دو ماده شده است. یکی از این تفاوت ها، تفاوت در نقطه ذوب اسید فوماریک و مالئیک است.

طبق آزمایشات علمی انجام شده، نقطه ذوب مالئیک اسید از اسید فوماریک بیشتر است؛ محققان علت آن را پایداری بالاتر ایزومر ترانس نسبت به ایزومر سیس بیان کرده اند.

اسید فوماریک صنعتی

فوماریک اسید بیشتر به صورت خوراکی و در صنعت مواد غذایی کاربرد دارد. اما از آنجایی که این محصول ویژگی های شیمیایی و فیزیکی خاصی دارد، کاربردهایی برای آن در صنعت تعریف شده است. در این بخش از مقاله به شرح کاربردهای اسید فوماریک صنعتی به صورت خلاصه پرداخته ایم:

یکی از کاربردهای اسید فوماریک صنعتی در کشاورزی به چشم می خورد. در صنعت کشاورزی این ماده را برای تولید خوراک دام مورد استفاده قرار می دهند. در صورتی که اسید فوماریک در رژیم غذایی دام ها به عنوان مکمل استفاده شود، در انتشار متان موثر واقع می شود.

فوماریک اسید را می توانید در صنایع تولید محصولات بهداشتی نیز مشاهده کنید. برای ثابت نگه داشتن PH مواد شوینده و محصولات بهداشتی و همچنین به منظور افزودن رایحه مورد نظر، از این ماده استفاده می شود.

دیگر صنعتی که اسید فوماریک را به صورت گسترده مورد استفاده قرار می دهد، صنعت رنگ و رزین است. این ماده برای تولید رزین پلی استر غیراشباع که مقاومت عالی در برابر خوردگی شیمیایی و مقاومت در برابر گرما دارد، بسیار مناسب است.

خرید فوماریک اسید

فوماریک اسید بیشتر به صورت جامد پودری سفید رنگ به فروش می رسد. برای خرید این محصول می توانید به صورت آنلاین از طریق برخی سایت های فروش مواد شیمیایی اقدام نمایید. به این منظور توجه داشته باشید که از متخصصان و کارشناسان معتبر مشاوره دریافت کنید. این محصول در گرید های خوراکی و صنعتی به صورت مستقیم به کشور وارد می شود. بیشتر در کیسه های ۲۵ کیلوگرمی در دو درجه کیفی مختلف در بازار موجود است.

روش شناسایی فوماریک اسید

از آنجایی که این ماده آلی با اسید مالئیک شباهت ظاهری بسیاری دارد، در مواردی که ندانیم پودر سفید رنگ کدام یک از این دو ماده است، باید از طریق بررسی خواص فیزیکی آن ها را از هم تشخیص داد.

به این منظور توجه به نقطه ذوب دو ماده بسیار مهم است. همان طور که بالاتر توضیح دادیم، نقطه ذوب مالئیک اسید پایین تر است. نقطه ی ذوب مالئیک اسید برابر ۱۳۱ تا ۱۳۹ درجه سانتیگراد گزارش شده است. در حالی که ماده دوم نقطه ذوبی برابر با ۳۰۱ درجه سانتیگراد دارد.

راه تشخیص بعدی، از روی ثابت اسیدی و اندازه گیری pH محلول های آن ها است. ثابت اسیدی دو هیدروژن فوماریک اسید برابر ۵/۳ و ۵/۴ است. در حالی که ثابت اسیدی دو هیدروژن مالئیک اسید برابر ۵/۱ و ۵/۶ گزارش شده است.

با توجه به این دو نکته مهم، می توانید دو ماده مذکور را بدون مشکل از یکدیگر تشخیص دهید. در صورتی که از یک منبع معتبر اقدام به تهیه محصول مورد نظر نمایید، نیازی به نگرانی در این رابطه نیست.

اسید فوماریک چیست و چه کاربردهایی دارد؟
اسید فوماریک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نقطه جوش فوماریک اسید

نقطه جوش این ماده به صورت تخمین تقریبی ۱۳۷.۰۷ درجه سانتیگراد گزارش شده است. در برخی منابع این عدد ۲۹۰ درجه سانتیگراد ذکر شده است. این ماده آلی چون در وسط ساختار خود شاخه جانبی ندارد، به کمک دو گروه OH زرفین، پیوندهای هیدروژنی قوی بدون مانع تشکیل داده است. از همین رو، نقطه ذوب و جوش آن بالا رفته است.

موارد مصرف سوکسینیک اسید

سوکسینیک اسید یک ماده شیمیایی است که به صورت یک ماده بی رنگ و جامد تولید می شود و تقریبا می توان گفت به صورت طبیعی در سلول های گیاهی و حیوانی وجود دارد. این ترکیب نقش مهمی در متابولیسم واسطه ایفا می کند و به دلیل داشتن طعم اسیدی در صنعت پزشکی و صنایع غذایی استفاده می شود.

این محصول به عنوان یک ماده افزودنی مجاز برای کنترل کننده اسیدیته و همچنین به عنوان عامل ایجاد طعم به دلیل داشتن طعم ترش استفاده می شود. علاوه بر این در صنعت داروسازی برای تنظیم و کنترل یون منفی و ph محصولات به کار برده می شود.

تارتاریک اسید

تارتاریک اسید یک ماده پرکاربرد است که در بسیاری از مرکباتی که طعم ترش دارند وجود دارد. به صورت صنعتی نیز به شکل ماده جامد سفید رنگ با قابلیت پایداری در دمای محیط برای استفاده در صنایع غذایی و دارویی تولید شده است.

این ماده در صنایع غذایی به منظور ایجاد طعم ترش، عامل طعم دهنده در آب های گازدار و انواع نوشیدنی ها، نگهدارنده و حجم دهنده در بسیاری از محصولات به کار برده می شود و همچنین در در صنعت داروسازی نیز برای تولید داروهای خنثی کننده و متعادل کننده اسید معده و دستگاه گوارش استفاده می شود.

پلی مالئیک اسید

پلی مالئیک اسید یک محصول پرکاربرد است که مقاومت بالایی در برابر افزایش دما، محلول های کلرید دار و اکسنده هایی مانند بایو ساید از خود نشان می دهد. همچنین دارای خاصیت ضد رسوبی برای کلسیم کربنات است و به دلیل این خواص منحصر به فرد در صنایع مختلفی به کار برده می شود. این محصول در کارخانه آب شیرین کن در قسمت تجهیزات تبخیر فلاش، خط لوله خام، دیگ بخار شار کم، سیستم های آب خنک در گردش صنعتی و تبخیر نفت خام به کار برده می شود.

فوماریک اسید ایرانی

فوماریک اسید ایرانی یک محصول با کیفیت است که برای ایجاد اسیدیته در محصولات استفاده می شود. به دلیل اینکه دارای خواص تثبیت کنندگی است و همچنین هنگام استفاده در محصولات ماندگاری بالایی از خود نشان می دهد به عنوان بهترین جایگزین برای اسید سیتریک و اسید تارتاریک در نظر گرفته شده است. این محصول در صنعت غذا علاوه بر کاهش هزینه ها می تواند کیفیت محصولات را نیز افزایش دهد. فوماریک اسید در محصولاتی مانند پودر گندم، نان و خمیر های کیک و بیسکوییت، انواع آبمیوه و نوشیدنی انرژی زا و همچنین ژله ها و مرباها استفاده می شود.

سنتز فوماریک اسید

این ماده آلی به صورت تخمیری و سنتزی تولید می شود. از جمله راه های تولید آن می توان به ایزومزاسیون اسید مالئیک، اکسیداسیون فروفورال، بنزن و فوران اشاره کرد.

برای سنتز این اسید از مالئیک اسید، حضور کاتالیزور هایی مانند اسیدهای معدنی و یا تیو اوره ضروری است. واکنش مذکور به صورت غیر خود به خودی انجام می شود. علت این امر، دشوار بودن چرخش در اطراف پیوند دوگانه و نیاز به انرژی بسیار است. به طور کلی برای این فرآیند دو روش وجود دارد:

استفاده از برم

در این روش مقداری برم به مالئیک اسید اضافه می کنند. سپس با استفاده از کاتالیزور نوری، رادیکال برم تولید می شود. رادیکال برم تحت تاثیر نور ایجاد شده و به آلکن حمله می کند. در نتیجه این فرآیند، یک پیوند میان برم و کربن ایجاد می شود. در چنین شرایطی، پیوند دوگانه از بین می رود و با ایجاد پیوند یگانه، چرخش حول C-C امکان پذیر می شود.

این چرخش به لحاظ ترمودینامیکی به دلیل پایدارتر بودن حالت ترانس از سیس رخ می دهد. در ادامه رادیکال های برم با هم ترکیب شده و Br۲ خارج می شود. در پایان ماده حاصله همان اسید فوماریک است.

اسید فوماریک چیست و چه کاربردهایی دارد؟
اسید فوماریک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گرم کردن مالئیک اسید

در این روش از محلول هیدروکلریک اسید استفاده می شود. حضور اسید ذکر شده سبب ایجاد پروتون می شود و یک واکنش هیدراسیون رخ می دهد. در چنین شرایطی پروتون به باند دوگانه افزوده شده و کربونیوم تشکیل می دهد.

این موضوع چرخش حول پیوند C-C را ساده کرده و در نهایت پروتون حذف می شود. ماده حاصله همان فوماریک اسید است. باید توجه کنید که استفاده از این روش، اسید مذکور را پایدارتر و کم محلول تر تولید خواهد کرد.

عوارض و خطرات

خطرات و عوارض اصلی اسید فوماریک برای محیط زیست است. برای محدود کردن گسترش آن در محیط باید اقدامات فوری انجام شود. این اسید آلی قابل احتراق است؛ هر چند ممکن است مشتعل شدن آن دشوار باشد.

این ماده به دلیل خاصیت اسیدی ضعیف عملاً غیر سمی است؛ اما دوزهای بالای آن بعد از استفاده طولانی مدت می تواند نفروتوکسیک باشد.

خالص سازی رسوب فوماریک اسید

زمانی که از مالئیک اسید اقدام به سنتز فوماریک اسید کنید، در مرحله آخر نیاز است رسوب حاصله خالص سازی شود. در این مرحله باید توجه کنید که وزن پودر حاصله از سنتز شما تغییری نخواهد کرد؛ چرا که فوماریک اسید پیش از رسیدن به دمای ذوب یعنی محدوده دمایی ۳۰۰-۲۹۵ سانتیگراد، تصعید نمی شود. اگر دمای ذوب پایین باشد (کمتر از ۲۸۵ درجه سانتیگراد) بلورها حتما باید با محلول هیدروکلریک اسید ۱نرمال متبلور شوند. به طور معمول یک بار تبلور برای خالص کردن محصول کافی است.

 

خرید اسید فوماریک

یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه شیمیایی، خرید اسید فوماریک از یک فروشنده معتبر، باسابقه و قابل اطمینان است. با هدف افزایش اعتماد بین فروشندگان و خریداران از کیفیت محصول موردنظر در فرایند خرید اسید فوماریک، ما به عنوان مرجع مواد شیمیایی در ایران، تمام تلاش خود را کرده ایم که بهترین فروشندگان اسید فوماریک را در این بخش و همچنین بنر بالای صفحه به شما معرفی نماییم. امیدواریم با معرفی تامین کنندگان منتخب، نگرانی های خریداران محترم کاهش یافته و بتوانیم لذت تجربه خرید اسید فوماریک با قیمت و کیفیت مناسب را به شما هدیه نماییم.



  • محل تبلیغ شما

فروش انواع مواد شیمیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا