Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد شیتزو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد شیتزو از دوست داشتنی ترین و معروف ترین سگ های جهان است و از نژاد سگ های عروسکی محسوب می شود. این سگ های مهربان و پر انرژی طرفداران زیادی دارند. این نژاد به قدری دوست داشتنی است که با اینکه قیمت بالایی نسبت به نژاد های دیگر دارد، اکثر مردم ترجیح می دهند از این سگ نگهداری کنند. سگ های شیتزو می توانند بهترین رفیق و دوست شما باشند، این نژاد با موهای بسیار زیبا و کوچک عاشق صاحبش است و با این زیبایی ظاهری همه را مجذوب خود می کند.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک در مورد تاریخچه، خصوصیات رفتاری، خصوصیات اخلاقی، شرایط نگهداری، بیماری های این نژاد وهمچنین قیمت و خرید این سگ ها توضیح می دهیم. در سایر مقالات دیگر این سایت می توانید با سایر نژاد های سگ از جمله نژاد پامرانین، ، شیبا اینو، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، ژرمن شپرد، داشهوند، کانگل، سرابی، ماستیف تبتی، دالمیشن، بیگل، مالینویز، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آلاسکن مالاموت و پودل آشنا شوید.

تاریخچه سگ نژاد شیتزو

منشا این نژاد از سگ ها را به دوران کهن نسبت می دهند که البته تناقض هایی هم وجود دارد، در مطالعات جدید قدمت آنها را به ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نسبت می دهند برخی هم اعتقاد دارند این سگ به عنوان هدیه از طرف راهب های تبتی به اشرف زاده های چین اهدا شده است و برخی دیگر نیز معتقد هستند این سگ ها حاصل ترکیب پیکینیز یا الهاساایسو با گونه های دیگر در چین می باشند. در قرن ۱۳ کوبلا خان امپراطور مغولستان از سگ های شیری که گفته می شود همان شیتزو ها هستند در کنار شیرهای خود برای آرام نگه داشتن آن ها نگهداری می کردند.

در زمان سلطنت سلسله ی مینگ خانواده ی سلطنتی چین از سگ های کوچک و باهوشی نگهداری می کردند که همان شیتزو های امروزی هستند در سال ۱۸۶۱ بعد از به سلطنت رسیدن یک بانوی نجیب زاده در چین این نژاد از سگ ها در کاخ سلطنتی محبوبیت پیدا کردند و برای اولین بار در سال ۱۹۲۸ همسر یک سرتیپ چینی یه جفت شیتزو را به انگلستان برد و در سال ۱۹۳۳ زنی به نام هاجینز، شیتزو را به ایرلند برد و با آن دو سگ جفت گیری کردند و بعد ها به این طریق این سگ ها به آمریکا برده و در آنجا پرورش داده شدند و به این صورت در سال ۱۹۶۹ این نژاد از سگ ها توسط مرکز سگ آمریکا، به عنوان یک عضو گروه تونی شناخته شدند.

سگ نژاد شیتزو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شیتزو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات ظاهری سگ نژاد شیتزو

پوزه این نژاد از سگ ها خیلی کوچکتر از سگ های دیگر هستند، پهنای فک پایین بیشتر از فک بالایی است طوری که دندان های فک بالا در درون فک پایین جا می گیرد وقتی سگ دهانش را می ببندد و دارای چشم های تیره و فرو رفته اند و موهای پر مانندی گوش هایشان را پوشانده است. یکی از مهم ترین روش تشخیص شیتزو موهای بدنش می باشد، موهای این نژاد از سگ ها نرم و کلفت و بسیار بلند است معمولا موها در قسمت صورت و پیشانی خیلی بلندتر از قسمت های دیگر بدنش است. برای اینکه بتواند جلوی خود را به خوبی ببیند بیشتر مواقع موهای جلوی چشمش را با روبان می بندند. یک نکته خیلی جالب این است که طول جثه آن از ارتفاعشان بیشتر است در مواقعی که موهایشان خیلی بلند باشد انگار روی زمین می خزند.

رنگ بندی

طیف رنگی در این نژاد بسیار گسترده است می توان گفت آن ها در همه رنگ ها دیده شده اند، در ایران رنگ های سفید، خاکستری، سیاه و قهوه ای بیشتر دیده می شود و همچنین رنگ های دیگری مانند جگری، بلوطی و آبی نیز دیده شده است. یک نکته جالب در مورد رنگ پوزه این سگ ها در همه این سگ ها رنگ پوزه تیره است فقط در سگ جیگری رنگ پوزه به رنگ جگری دیده می شود. ترکیب سگ نژاد شیتزو با سگ های دیگر خیلی زیاد است برای همین این سگ ها طیف رنگی زیادی دارند یکی از معروف ترین سگ های ترکیبی این نژاد شیتزو تریر است.

وزن و قد

قد و وزن در سگ های نر و ماده این نژاد از سگ ها تفاوت چندانی ندارد، قد در حدود ۸ تا ۱۱ اینچ البته در حالت ایستاده و وزن این سگها در حدود ۹ تا ۱۹ پوند است.

طول عمرسگ نژاد شیتزو

این نژاد از سگ ها چون سالم هستند طول عمر نسبتا زیادی دارند که بین ۱۰ تا ۱۶ سال است.

سگ نژاد شیتزو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شیتزو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات رفتاری

خوش رفتار، فعال و وفادار بودن به علاوه زیبایی این نژاد از سگ ها از ویژگی های بارز آن ها است به این دلایل هیچ کس پیدا نمی شود که آن ها را دوست نداشته باشد. این سگ ها بهترین دوست وهمدم برای انسان ها هستند و از آنها به جز محبت کردن چیزی نمی بینید چون خوی درنده ندارد اصلا اهل شکار یا نگهبانی نیستند از عادت هایشان است که دنبال صاحب خود به هر کجا بروند و همیشه کنار صاحب خود باشند. اهل معاشرت هستند و دوست دارند با آدم های جدید آشنا شوند وعاشق دریافت محبت و عشق از خانواده هایشان هستند خودشان را با هر شرایطی وفق می دهند و از با شما بودن لذت می برد.

آن ها زندگی در کنار خانواده را به همه چیز ترجیح می دهند با این تفاسیر می توان گفت شیتزو یک سگ خانواده است. اگر شیتزو را دعوا کنید متوجه می شود و ممکن است با شما قهر کند و دیگر با شما بازی نکند. شیتزوها دارای هوش بسیار بالایی هستند اگر در تولگی مورد آموزش قرار بگیرند کارهایی مانند دستشویی کردن، نشستن و بلند شدن را در طول دو هفته فورا یاد می گیرند که البته آموزش تخصص های خاص خودش را دارد که فرد باید یاد بگیرد. یک نکته این که  این نژاد زیاد پارس می کند و در زمان تولگی باید آموزش ببیند. در ضمن چون این سگ ها جثه کوچکی دارند در حین بازی ممکن است آسیب ببینند برای همین باید خیلی مراقب آن ها باشید.

سگ نژاد شیتزو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شیتزو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نگهداری سگ نژاد شیتزو

قبل از خرید سگ شیتزو ضروری است این مطالب را بدانید شیتزو ها سگ های خیلی انعطاف پذیری هستند، برای آن ها مهم نیست که کجا زندگی کنند و فقط دوست دارند با شما باشند و در کنار شما برای زندگی آپارتمانی خیلی مناسب هستند، ولی برای محیط های بیرون بروند تا تخلیه انرژی شوند و در کل سگ های فعالی نیستند. می توانند با اسباب بازی هایشان سرگرم شوند و یا دور خانه راه بروند. این نژاد از سگ ها چون پوزه های کوتاه دارند به گرما حساسیت دارند و تحمل هوای گرم را ندارند، در ضمن ریزش مو در این سگ ها خیلی کم است.

بهداشت سگ نژاد شیتزو

نظافت مو

چون این سگ ها موهای خیلی بلندی دارند نیاز به مراقبت بیشتری دارند. موهایشان باید روزانه برس شود تا گره نیفتد حتی موهای صورت هم روزانه برس کشیده شود استفاده از برس های سیمی برای این کار خیلی بهتر است.

نظافت ناخن

ماهانه باید ناخن هایش کوتاه شود در صورتی که کوتاه نشود ممکن است دچار شکستگی شوند و عفونت ایجاد شود. این عفونت بر روی رگ های عصب و عروق خونی تاثیر می گذارد و همراه با درد فراوانی است. چشم های این نژاد از سگ ها چون دارای شکل و فیزیک خاصی هستند باید روزانه تحت مراقبت باشند و حتما باید با دستمال تمیز پاک شوند تا عفونی نشوند و گوش های این سگ ها هم بیشتر مستعد عفونت و بیماری های گوش هستند پس بهداشت گوش هم برای این سگ ها از اهمیت زیادی بر خوردار است و باید گوش هایش هروز تمیز شود و با روغن مخصوص کمی چرب شود.

تغذیه سگ نژاد شیتزو

نکته خیلی مهم در پرورش سگ شیتزو تغذیه این سگ است چون این نژاد از سگ ها دچار اضافه وزن می شوند، باید در کیفیت و کمیت غذای آن ها خیلی دقت کرد پروتئین مورد نیاز آن ها که در استخوان و گوشت هست حتما باید در رژیم غذایی باشد و مصرف قند و نشاسته باید با احتیاط باشد چون مصرف اضافی این مواد مشکلاتی از جمله آلژی، آب مروارید و پوسیدگی دندان به همراه دارد، همچنین فیبر مورد نیاز آن ها از طریق مصرف سبزیجات ومیوه جات تامین شود. برای سلامتی پوست و موی آنها بهتر است از مواد غذایی خام وارگانیک استفاده شود، مصرف امگا ۳ و ۶ فراموش نشود که برای جلوگیری از بیماری های مربوط به دندان ها و استخوان ها بهتر است و همچنین برای سلامتی پوست و مو خیلی تاثیر دارد.

سگ نژاد شیتزو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شیتزو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

بیماری های سگ نژاد شیتزو

همانطور که گفته شد این نژاد از سگ ها، سالم هستند و کمتر مستعد بیماری هستند، ولی بهتر است درباره ی بعضی از بیماری ها اطلاعات داشته باشید که در صورت بروز تشخیص داده شود و برای درمان اقدام شود.

عفونت گوش

گوش های این سگ ها بزرگ هستند پس بیشتر ممکن است دچارعفونت شوند یعنی گردش هوا به دلیل درازی گوش هایشان کمتر می شود که این امر باعث عفونت گوش می شود برای جلوگیری ازعفونت گوش باید مرتب بررسی شود و در صورت مشاهده علائمی مانند بوی بد و یا قرمزی حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

آلرژی

یکی از بیماری هایی که این نژاد از سگ ها مستعد آن هستند آلرژی است که ممکن است بر اثر مصرف چیزی که در غذای او باشد و یا در اثر تماس با ماده حساسیت زا و یا بو کشیدن مواد حساسیت زا دچار این بیماری شوند که باید به دامپزشک مراجعه شود که با مصرف داروهای ضد حساسیت بر طرف می شود.

سنگ کلیه و سنگ مثانه

این بیماری در اثر مصرف بیش از اندازه کلسیم و پروتئین، همچنین نگه داشتن طولانی مدت ادرار رخ می دهد که همراه درد فراوان هست.

دیسپلازی مفضل ران

از بیماری های شایع در این نژاد است که به دلیل اتصال ناقص استخوان ران به لگن می باشد. این بیماری ریشه ارثی دارد که سبب در رفتگی کامل استخوان ران از لگن در سگ های جوان تر می شود در سگ های پیرتر این بیماری به صورت حادتر بروز می کند در درمان دامپزشک، استراحت به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز تجویز می کنند، از آب درمانی و ماساژ درمانی در آب نیز استفاده می شود البته تغذیه مناسب در درمان بیماری تاثیر دارد در موارد خیلی حاد نیاز به جراحی دارد.

عطسه برعکس

این مشکل در زمانی که سگ غذا را تند می خورد یا هیجان زده است اتفاق می افتد، البته بهداشت سگ هم رعایت نشود ممکن است بروز پیدا کند در این بیماری ترشحات درون بینی به کام چکه می کند و سگ احساس خفگی می کند چون مجرای تنفسی اش بسته شده است برای بهبودی سگ بهتر است گلوی سگ را به آرامی مالش دهید.

سگ نژاد شیتزو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شیتزو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد شیتزو

بهای خرید این نژاد از سگ ها تقریبا مناسب است ولی با توجه به ویژگی های آن ها از جمله سن، اصالت سگ یا کراس بودن متغیر است، همچنین زیبایی موهایش روی قیمت موثر است. برای خرید می توان از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید و یک نکته خیلی مهم قبل از خرید سگ این است که حتما آن را به دامپزشک نشان دهید تا از سلامتش آن مطمئن شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا