Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آیا از خواص بی نظیر دمنوش کلپوره خبر دارید؟!

دمنوش کلپوره یا دمنوش مریم نخودی یک دمنوش گیاهی نیرو بخش با طبع گرم و خشک است . این گیاه دارای اثرات ضد‌دیابت، ضد‌اسپاسم، ضد‌باکتری و کاهش‌دهنده چربی و فشار خون است. تاریخ استفاده از این کلپوره به زمان بقراط و جالینوس باز می گردد. این گیاه دارای خواص ضد باکتری قوی است و سرشار از آنتی اکسیدان است که سطح کلی رادیکال های آزاد را کاهش می دهد. این دمنوش برای رفع سرماخوردگی، اسهال، دیابت و فشارخون آرتریت، روماتیسم مفید است.

دمنوش خوش عطر کلپوره یکی از این بهترین دمنوش های گیاهی است که خواص زیادی دارد، از درمان دیابت گرفته تا درد های مفصلی. در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با عصاره کلپوره و خواص بی نظیر آن آشنا شوید

معرفی گیاه کلپوره

گیاه کلپوره با نام علمی Teucrium polium گیاهی است علفی و پایا است. این گیاه شاخه های زیادی دارد و تا ارتفاع ۱۰ تا ۳۵ سانتی متر رشد می کند. کلپوره ظاهر سفید پنبه ای دارد و در سواحل سنگلاخی و ماسه‌زارها و در مناطق بایر رشد می کند. برگهای آن باریک، دراز است. گل های آن به رنگ های سفید، سفید مایل به زرد و یا زرد و حتی ارغوانی است.

خاستگاه گیاه کلپوره

آیا از خواص بی نظیر دمنوش کلپوره خبر دارید؟!
آیا از خواص بی نظیر دمنوش کلپوره خبر دارید؟!

محل رویش گیاه کلپوره در مناطق مختلف از جمله اروپا، شمال آفریقا و آسیای جنوب غربی است.

طبع دمنوش کلپوره

طبع چای کلپوره گرم و خشک است.

خانه های درمانی گیاه کلپوره برای بیماری های قلبی عروقی!

امروزه بیماری های قلبی عروقی به صورت قابل توجه افزایش یافته است. بنابراین، کنترل عوامل ایجاد کننده این بیماری، بسیار حیاتی است و پیشگیری و درمان آن بسیار اهمیت دارد.

شواهد نشان می دهد که مرگ و میر و بیماری های قلبی عروقی در میان افرادی که مصرف میوه ها، سبزیجات و گیاهان طبیعی آنها زیاد است، کمتر است. میوه ها و سبزیجات دارای ترکیبات فنلی و فلاونوئیدها هستند . این ترکیبات دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستندو سلامت قلب و عروق بسیار مفید هستند. از گیاهان موثر برای تقویت سلامتی قلب و عروق گیاه کلپوره  است عصاره هیدرولیکی این گیاه به میزان قابل توجهی چربی خون و کلسترول را کاهش می دهد.

حتما بخوانید: دمنوش و عرقیات گیاهی مفید برای قلب

کنترل دیابت با دمنوش کلپوره

کلپوره تاثیر زیادی در کاهش قند خون دارد. از خواص این گیاه در طب سنتی برای کاهش قند خون و چربی خون استفاده می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، دمنوش کلپوره باعث کاهش شدید درقند خون می شود. داشتن این ویژگی کلپوره باعث شده است که بسیاری از افرادی که به دیابت مبتلا هستند، هر روز از آن برای کنترل قند خون خود استفاده می کنند.

کاهش پوسیدگی مینای دندان با دمنوش کلپوره

پوسیدگی دندان و بیماری لثه از بیماری های رایج دهان و دندان است که در اثرتشکیل پلاک میکروبی و وجود میکروارگانیسم ها به وجود می آید. دهانشویه و مسواک و نخ دندان به خوبی محیط دهان و دندان را ضد عفونی می کند و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.

گیاه کلپوره یکی از راه های طبیعی شست و شوی دهان است و می توان به عنوان دهانشوی طبیعی از آن استفاده کرد. این گیاه قدرت آنتی باکتریال بالایی دارد و فعالیت میکروب ها را کنترل می کند.

گیاه کلپوره دارای ترکیبات فنلی است که خاصیت آنتی باکتریال دارد و ترشح بزاق را تحریک می کند و بنابراین به کاهش پوسیدگی مینای دندان کمک می کند. سایر ترکیبات ضد میکروبی گل لاله تانن ها هستند که با کمک مهار چسبندگی میکروب ها و مهار فعالیت های آنزیمی تأثیر ضد میکروبی خود را اعمال می کنند.

تاثیردمنوش کلپوره در رفع عفونت های زنانه

واژینیت یک اصطلاح پزشکی برای اختلالا ت واژن است. این اختلالات باعث ایجاد عفونت یا التهاب می شود. واژینیت می تواند ناشی از ارگانیسم هایی مانند باکتری، قارچ‌ها یا ویروس‌ها باشد و از شایع ترین دلایل مراجعه زنا ن به پزشک است. مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک باعث مقاومت دارویی می شود، بنابراین بهتر است از گیاهان دارویی ضد میکروبی به جای داروهای شیمیایی استفاده کنیم که عوارض کمتری داشته باشد و سبب طبیعی شدن عملکرد فیزیولوژیکی بدن می شود و اختلالات بدن را اصلاح می کند.

هم چنین بخوانید : دمنوش و عرق گیاهی برای تقویت تخمدان

خواص ضد سرطانی دمنوش کلپوره

سرطان يک بيماري پيچيده با تغييرات ژنتيکي است. برخی از داروهای گیاهی کمک موثری به بهبودی بیماری سرطان می کنند. گیاه کلپوره به دلیل ترکیبات ترپنوئید و فلاونوئید و عصاره متانولی خاصیت ضد سرطانی قوی دارد. آزمایشات نشان می دهد که این گیاه بهترین اثر ضد تکثیر را برروی سلول های سرطانی دارد.براساس نتایج مطالعه دیگر مصرف ترکیبات گیاه کلپوراگر با دراوهای ضد سرطانی مصرف شود، اثرات و عوارض جانبی داروهای شیمیایی را کم می کند.

دمنوش کلپوره برای عفونت

علیرغم پیشرفت هایی که دردرمان دزخم های جراحی وجود دارد .عفونت پس از جراحی یکی از دلایل مرگ و میر بعد از عمل است. از زمان های گذشته پزشکان همواره به د نبال درمان سریع زخم با کمترین عارضه بودند. محصولات زیادی مانند محلول های ضدعفونی کننده، پمادهای آنتی بیوتیکی و … برای بهبود زخم های باز وجو دارد که هرکدام از آن ها ممکن است نواقصی داشته باشد.

درطب سنتی برای ترمیم زخم ازگیاهانی مانند بابونه، به دانه و صبر زرد استفاده می شود. ولی گیاه کلپوره با داشتن خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده گزینه مناسبی برای بهبود زخم ها است. عصاره هیدرولیکی از طریق کاهش التهاب و دفع رادیکال های آزاد باعث التیام و بهبود زخم می شود.

خواص کلپوره برای ترک اعتیاد

اعتیاد به دنبال خود مشکلات زیادی مانند مشکلات اقتصادی ، خانواددگی، اختلالات رفتاری و روانی، بیماری های عفونی دارد. وابستگی به مورفین و تریاک دارای ابعاد جسمی و روانی است که با فاکتور سندروم ترک مشخص می شود. سندروم ترک با قطع سریع مواد مخدر باعث علایمی چون ناامیدی ، تشنج ، درد عضلانی، تحریک پذیری شدید همراه است. در دوران ترک می توان داروهایی استفاده کرد که این علایم را کاهش دهد. گیاه کلپوره برای این دوران بسیار مناسب است. این گیاه با خواص ضد درد، ضد تشنج، رفع سردرد، رفع مشکلات گوارشی و فعالیت آنتی اکسیدانی برای کاهش علائم سندرم ترک مورفین بسیار مفید باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با فواید و عوارض مصرف داروهای ترک اعتیاد

روش تهیه دمنوش کلپوره

برای تهیه این دمنوش، ۱ قاشق مرباخوری یا معادل پنج گرم گلپوره را در در دولیوان آب جوش قرار می دهیم و به مدت ۲۰ دقیقه صبر می کنید تا دم بکشد. سپس آن را از صافی رد می کنید و بعد، آن نوش جان می کنیم.

طریقه مصرف کلپوره

  • این گیاه را میتوانید به صورت دمنوش مصرف کنید.
  • کلپوره را میتوانید از داروخانه ها و یا عطاری ها و فروشگاه های آنلاین تهیه کنید.
  • از عرق کلپوره میتوانید استفاده کنید

از دمنوش کلپوره می توانید درروز سه مرتبه استفاده کنید و بهتر است، آن را بعد از غذا میل کنید.

 مضرات کلپوره

  • گیاه گلپوره برای زنان باردار، مادران شیرده، بیماران قلبی و عروقی و کودکان توصیه نمی شود.
  • این دمنوش برای افراد مبتلا به بیماری های کبدی و بزرگی پروستات ممنوع است.
  • مصرف این گیاه مسمومیت کلیه و کبد به همراه دارد. بنابراین به مدت طولانی نباید مصرف شود.
  • از دیگر عوارض این گیاه به تپش قلب، یبوست و سردردهای مداوم اشاره کرد.
  • آشنایی با فواید و کاربردهای عرقیات گیاهی درمان دیابت بسیار مفید است. گیاه گلپوره از گیاهانی است که خاصیت ضد دیابت دارد و نباید همراه کپسول های ضد دیابت همراه با انسولین استفاده کرد زیرا قند خون را به طور جدی کاهش می دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا