Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

داروی مناسب برای درمان جوش صورت چیست ؟

جوش های صورت و بدن انواع مختلفی دارند. از آن جمله می توان به جوش های سر سفید، جوش های سر سیاه، ضایعات التهابی برجسته و صورتی رنگ، ضایعات سفت و دردناک و کیست های عمیق و پر از چرک اشاره کرد.

با وجود این که اغلب این جوش ها به راحتی قابل درمان هستند اما، درمان اثر به جا مانده از آن کاری سخت و زمان بر است. جای جوش معمولا به صورت لک های قهوه ای و قرمز، فرورفتگی و چال شدن پوست و همچنین اسکار هیپرتروفیک قابل تشخیص است.

برای درمان جای جوش، ابتدا باید عامل ایجاد جوش شناسایی و درمان شود. جوش های صورت و بدن در اثر عوامل ژنتیکی، هورمونی، رژیم غذایی نامناسب و … ایجاد می شوند.

از این رو، جوش صورت را می توان اختلالی چند عاملی دانست. تحریک آندروژنیک غدد سباسه، ترشح سبوم و در نتیجه تکثیر باکتری را افزایش می دهد. افزایش باکتری نیز نقشی اساسی در ایجاد جوش دارد.

روش ها و دارو های مختلفی برای درمان جوش صورت وجود دارد. استفاده از محلول های الکلی، آنتی بیوتیک های خوراکی و موضعی مانند تتراسایکلین، داکسی سایکلین، مینو سیکلین، اریترومایسین، ایزو تریتنوئین، روش های میکرودرم، پیلینگ، سای سیژن، لیزر و … برای درمان این جوش ها بسیار رایج است.

تا کنون در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مقالاتی با عناوین دمنوش و عرق گیاهی برای جوش صورت، آشنایی با مزایای عالی عرقیات گیاهی درمان جوش صورت، بهترین راهکارهای از بین بردن جای جوش و اسکار و استفاده از کرم برای از بین بردن جای جوش مطرح شده است.

در این مقاله به بررسی انواع دارو های مناسب برای از بین بردن جای جوش صورت می پردازیم.

تاثیر آنتی بیوتیک های موضعی در درمان جوش صورت چیست

استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی به دلیل افزایش خطر مقاومت باکتری های پوست به آن، معمولا به عنوان یک درمان مستقل توصیه نمی شود. با این وجود، استفاده از بنزویل پروکسید همراه با یک آنتی بیوتیک موضعی می تواند احتمال بروز مقاومت به آنتی بیوتیک را کاهش دهد.

تاثیر آنتی بیوتیک های موضعی در درمان جوش صورت
تاثیر آنتی بیوتیک های موضعی در درمان جوش صورت

مدت زمان مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان جوش صورت

اغلب توصیه می شود مدت زمان مصرف دارو های آنتی بیوتیک در کمترین حد ممکن باشد. پزشکان متخصص پوست و مو نیز آن را برای کوتاه ترین زمان ممکن تجویز می کنند. با توجه به این که درمان جوش پروسه ای زمان بر است، مدت زمان مصرف این دارو معمولا ۳ تا ۴ ماه است. البته برخی افراد به مدت مصرفی طولانی تری نیاز دارند.

قوی ترین آنتی بیوتیک برای درمان جوش صورت

ایزوترتینوئین دارویی قوی است که اغلب برای درمان موارد شدید جوش پیشنهاد می شود. در صورت ابتلای فرد به جوش های عمیق و عدم پاسخ به دارو های دیگر، پزشک مصرف ایزوترتینوئین را تجویز می کند.

جوش صورت هورمونی چیست؟

از نوسان سطح هورمون های بدن جوش های هورمونی به وجود می آیند. با وجود این که، این نوع جوش معمولا به نوسانات هورمونی در دوران بلوغ مرتبط است اما می تواند در هر سنی از بزرگسالی نیز خود را نشان دهد. جوش های هورمونی بیشتر در صورت، چانه، گردن، سینه، کمر و بازو ها دیده می شوند.

جوش های هورمونی در زنان شیوع بیشتری دارد. یائسگی و قاعدگی از جمله عواملی هستند که در ایجاد این جوش ها نقش دارند. تخمین زده می شود که ۵۰ درصد از زنان ۲۰ تا ۲۹ ساله دچار این مشکل هستند. این بیماری ۲۵ درصد زنان ۴۰ تا ۴۹ ساله را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

داروی مناسب برای درمان جوش صورت هورمونی

جوش های هومونی در عمق پوست تشکیل می شوند. به همین دلیل، اغلب دارو های موضعی توانایی دسترسی به آن ها را ندارند. از این رو،دارو های خوراکی می توانند هورمون ها را از درون بدن تنظیم کرده و پوست را پاکسازی کنند. در ادامه به این دارو ها اشاره می کنیم.

دارو های ضد بارداری

دارو های ضد بارداری به صورت خوراکی حاوی اتینیل استرادیول به همراه دراسپیرنون، نورگستیمات و یا نورتیندرون است. ترکیب این مواد با یکدیگر می توانند هورمون های مرتبط با ایجاد جوش را هدف قرار دهد. این خاصیت در دوره های اوج هورمون ها مانند تخمک گذاری می تواند بسیار مفید باشد.

به افرادی که سابقه ابتلا به لخته های خونی، فشار خون بالا و یا سرطان سینه را دارند توصیه می شود از مصرف دارو های ضد بارداری خوراکی پرهیز کنند. علاوه بر این، در صورت مصرف سیگار نیز نباید از این دارو ها استفاده کرد.

دارو های ضد آندروژن

مصرف دارو های ضد آندروژن مقدار هورمون مردانه آندروژن را در بدن کاهش می دهند. این هورمون به مقدار طبیعی هم در بدن زنان و هم مردان وجود دارد. وجود مقادیر زیاد این هورمون در بدن، در عملکرد فولیکول های مویی اختلال ایجاد کرده، سلول های پوستی را کنترل و تولید چربی را افزایش می دهد.

با وجود این که اسپرینولاکتون اغلب برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد، اما ویژگی ضد آندروژنی نیز دارد. از این رو، مصرف این دارو می تواند تولید آندروژن زیاد را در بدن کاهش داده و سطح هورمون ها را کنترل کند.

رتینوئید های موضعی

در صورت ابتلا به جوش های خفیف هورمونی، می توان از رتینوئید های موضعی استفاده کرد. رتینوئید ها، دارو هایی هستند که از ویتامین A به دست می آیند.

بسیاری از پماد ها، ژل ها و لوسیون های رتینوئید را می توان به صورت بدون نسخه از دارو خانه ها تهیه کرد. اما، در صورت تمایل به دریافت یک رتینوئید قوی باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

محصولاتی که برای پاکسازی کامل پوست توصیه می شوند اغلب بیشترین کارایی را دارند. در صورت استفاده از رتینوئید موضعی، مصرف روزانه ضد آفتاب اهمیت بالایی دارد. زیرا، رتینوئید ها می توانند خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهند.

دارو های مناسب برای درمان جای جوش صورت

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، اغلب پس از درمان جوش اثر آن به صورت لکه های تیره و روشن قرمز یا قهوه ای، فرو رفتگی و یا اسکار روی پوست باقی می ماند. به همین دلیل، درمان جای جوش از اهمیت بالایی برخوردار است. در این قسمت به مهم ترین دارو های درمان جای جوش صورت می پردازیم.

پماد تریامسینولون

این پماد موضعی که از کورتیکواستروئیدها تشکیل شده است به عنوان یک دارو برای درمان مشکلات مختلف پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. ماده فعال موجود در تریامسینولون می تواند میزان ورم، قرمزی و خارش را کاهش دهد. از این پماد برای درمان جای جوش، پسوریازیس، آلرژی پوستی یا درماتیت استفاده می شود.

روش استفاده از پماد تریامسینولون

این پماد را می توان مطابق دستورالعمل روی برچسب و یا طبق تجویز پزشک استفاده کرد. باید به این نکته توجه کرد که پس از قرار دادن این پماد روی پوست نباید جای آن را به کمک بانداژ یا هر چیز دیگری پوشاند، زیرا این کار میزان جذب ماده شیمیایی پوست را افزایش می دهد.

هشدار در مصرف پماد تریامسینولون

  • از این پماد در صورت، نزدیک چشم ها و یا هر جایی از بدن که پوست ظریف و نازکی دارد استفاده نشود.
  • در صورت داشتن مشکلاتی از قبیل عفونت پوست، آبله مرغان، هرپس (تبخال تناسلی)، دیابت و یا زخم معده از پماد تریامسینولون استفاده نکنید.
  • این پماد قادر به درمان عفونت های باکتریایی، قارچی و یا ویروسی پوست نیست.

قرص آکوتان

در برخی موارد مصرف کرم های آرایشی سبب ایجاد جوش صورت می‌شوند. در نتیجه بهتر است اشخاص از لوازم آرایشی فاقد چربی استفاده کنند. علاوه بر این، احتمال بروز جوش در افرادی که با روغن و مواد نفتی سر و کار دارند نیز زیاد است.

مصرف طولانی مدت دارو‌ های کورتون خوراکی یا تزریقی، دارو‌های هورمونی که برخی از افراد در باشگاه‌های بدنسازی مصرف می‌کنند و قرص‌های ضد سل می‌توانند در پیدایش جوش موثر باشند.

در سال‌های اخیر برای درمان جوش های عمیق پوستی از قرص های ایزوترتینوئین با نام تجاری آکوتان استفاده می‌شود. این قرص شکلی از ترکیبات ویتامین A خوراکی است.

به مردان جوانی که در ناحیه پشت و بازو دارای جوش‌های زیاد هستند و نمی توانند از دارو ‌های موضعی برای درمان آن‌ استفاده کنند توصیه می شود دارو ‌های آنتی بیوتیک خوراکی یا آکوتان مصرف کنند.

عوارض مصرف قرص آکوتان چیست

قرص ایزوترتینوئین عوارض قابل توجهی دارد. اما، مصرف آن تحت نظر پزشک می تواند این عوارض را کنترل کرده و از ایجاد اسکار جلوگیری ‌کند. در شروع درمان بیمار آزمایش داده و سپس هر ۲ ماه یک بار این آزمایش را تکرار می کند. از مهم ترین عوارض مصرف قرص آکوتان این است که موجب افزایش چربی خون یا اختلال در آنزیم های کبدی می شود.

درمان فرورفتگی های ناشی از جای جوش

فرورفتگی های ناشی از جای جوش و زخم آن در اثر ضایعات التهابی جوش نظیر پاپول و مواد چرکی ایجاد می شوند. برای درمان فرورفتگی جای جوش بهتر است از روش لایه برداری شیمیایی استفاده شود.

اولین قدم برای درمان زخم های باقی مانده از جوش ها استفاده از محصولی است که قابلیت لایه برداری ملایم را داشته باشد. علاوه بر این، توصیه می شود از سرم های حاوی مواد ضد التهاب و روشن کننده پوست نظیر ویتامین C، ویتامین E و یک آنتی اکسیدان روشن کننده پوست استفاده شود.

هنگام انتخاب دارو و پماد نیز محصولاتی خریداری شوند که حاوی اسید آزالئیک، رتینوئید و هیدروکینون باشند. زیرا، همه ی این محصولات در بهبود لک های تیره و جای فرورفتگی جوش ها تاثیر بسزایی دارند.

نکات طلایی برای درمان جای جوش صورت

دست کاری و تحریک جوش ها در مراحل حاد، موجب گسترش عفونت و افزایش واکنش های التهابی شده و در نهایت احتمال بروز اسکار و جای جوش را افزایش می دهد.

نکات طلایی برای درمان جای جوش صورت
نکات طلایی برای درمان جای جوش صورت

این دسته از افراد برای درمان جای جوش صورت خود می توانند اقدامات متعددی مانند میکرودرم، پیلینگ، سای سیژن و حتی لیزر انجام دهند.

سابقه خانوادگی جای جوش و اقدامات لازم

افرادی که سابقه خانودگی اسکار جوش دارند بیشتر در معرض خطر بروز جای جوش و اسکار دارند. از این رو، این افراد برای درمان جای جوش صورت به مراقبت های گسترده تری نیاز دارند.

  • حتما با تیم درمانی خود مشورت کنید.
  • به هیچ عنوان جوش ها فشار ندهید یا نترکانید زیرا این اقدام باعث تشدید آسیب به بافت های مجاور و گسترش عفونت می گردد.
  • بهداشت پوست خود را رعایت کنید.
  • الزما شستشوی مداوم با صابون کمک کننده نیست.
  • از میوه و سبزیجات تازه به صورت منظم در رژیم غذایی استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به درمان یا کندن جوش ها نکنید.
  • حتما برای تشخیص و شناسایی عامل زمینه ساز جوش ها و آکنه به پزشک مراجعه کنید.
  • ممکن است نیاز به نمونه برداری و ارزیابی آزمایشگاهی باشد.
  • در صورتی که مایل به طرح سوال و مشاوره با دکتر تهران برای درمان جای جوش و یا مراجعه به مطب هستید از طریق زیر اقدام فرمائید

سخن پایانی

جوش های سر سفید، جوش های سر سیاه، ضایعات التهابی برجسته و صورتی رنگ، ضایعات سفت و دردناک و کیست های عمیق و پر از چرک از جمله جوش های صورت و بدن هستند. این جوش ها در اثر عوامل ژنتیکی، هورمونی، رژیم غذایی نامناسب و … ایجاد می شوند.

درمان جای جوش
درمان جای جوش

جای جوش معمولا به صورت لک های قهوه ای و قرمز رنگ، فرورفتگی و چال شدن پوست و همچنین اسکار هیپرتروفیک قابل شناسایی است. اغلب این جوش ها به راحتی قابل درمان هستند اما، درمان اثر به جا مانده از آن کاری سخت و زمان بر است.

معمولا از محلول های الکلی، دارو های آنتی بیوتیک، پماد تریامسینولون، قرص آکوتان، روش های میکرودرم، پیلینگ، سای سیژن و یا لیزر برای درمان جای جوش استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا