Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص تخمه ژاپنی و هر آنچه در مورد این تخمه شگفت انگیز نمی دانید

خواص تخمه ژاپنی مانند سایر تخمه ها برای سلامتی بسیار زیاد است. این تخمه میان ایرانیان بسیار محبوب است و امروزه به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می شود. شما ممکن است فکر کنید منشا تخمه ژاپنی، کشور ژاپن است. اما کاملا در اشتباهید، زیرا تخمه ژاپنی متعلق به کشور ایران و روستایی در شهر دماوند به نام جابان است. این تخمه خوشمزه با نام های دیگر همچون تخمه جابنی و جابانی نیز شناخته می شود.

تخمه ژاپنی به دلیل داشتن ترکیبات بسیار مفید، خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. این تخمه دارای طبع سرد و تری است و از نوعی هندوانه خاص که در جابان کشت می شود، تهیه می شود. این هندوانه ها قابل خوردن نیستند و فقط به دلیل تخمه هایشان کشت می شوند.

آنتی اکسیدان های موجود در تخمه ژاپنی از بروز بسیاری از بیماری ها مانند سرطان پروستات در آقایان جلوگیری می کند. شما می توانید این تخمه را در طول شبانه روز استفاده کنید و از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص و چگونگی تهیه این تخمه تا انتهای مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

ارزش غذایی تخمه ژاپنی

تحقیقات نشان داده است، تخمه ژاپنی منبع غنی از کالری است. شما می توانید با مصرف این تخمه ترکیبات مفید دیگری نیز دریافت کنید. ترکیبات موجود در ۱۰۰ گرم تخمه ژاپنی عبارتند از:

  • ۱۷ گرم کربوهیدارت
  • ۳۱ گرم پروتئین
  • ۱۰۷میلی گرم سدیم
  • ۵۹۰ کیلو کالری

توصیه می شود یه دلیل میزان سدیم بالا از مصرف بیش از حد این تخمه خودداری کنید. تحقیقات نشان داده است، مصرف بیش از حد این تخمه احتمال ابتلا به بیماری دیابت و مشکلات کلیوی را افزایش می دهد. همچنین لازم به ذکر است، که تخمه های بو داده شده ارزش غذایی پایین تری نسبت به تخمه های خام دارند. بنابراین بهتر است از نوع خام آن استفاده کنید.

چگونگی تهیه تخمه ژاپنی

این تخمه از نوعی هندوانه که به هندوانه آجیلی معروف است، تهیه می شود. این هندوانه در مناطق گرمسیری کشت و پرورش داده می شود. شما می توانید هندوانه آجیلی را در روستای جابان اطراف دماوند بیابید. در این منطقه هندوانه آجیلی به خوبی رشد و پرورش داده می شود. این هندوانه برای رشد نیاز به دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد دارد و قابل خوردن نیست و مزه خوبی ندارد.

تنها دلیل کشت این هندوانه ها، تهیه تخمه جابانی یا ژاپنی است. در روستای جابان در فصل های پاییز بعد از جدا کردن تخمه ها از هندوانه آنها را با آب روناس، گلپر، آبلیمو و نمک طعم دار می کنند و سپس آنها را بو می دهند. تخمه ژاپنی غنی از پروتئین، آنتی اکسیدان و مواد مغذی است. این تخمه به رنگ قرمز و مشکی در بازار موجود است.

خواص تخمه ژاپنی در طب سنتی
خواص تخمه ژاپنی در طب سنتی

خواص تخمه ژاپنی در طب سنتی

همانطور که در بالا گفتیم، تخمه ژاپنی حاوی ترکیبات بسیار مفید مانند ویتامین های مفید، آنتی اکسیدان های قوی و مواد معدنی مفید است. مصرف این تخمه برای تقویت سلامتی توصیه می شود. اما باید توجه داشته باشید این تخمه دارای طبع سرد و تری است. بنابراین افراد سرد مزاج هنگام استفاده از تخمه ژاپنی باید دقت داشته باشند و به همراه آن مصلح استفاده کنند.

شما می توانید از این تخمه برای تقویت سلامت عضلات بدن خود، تنظیم ترشحات آنزیم و تقویت عملکرد مغز استفاده کنید. تخمه ژاپنی غنی از اسیدهای آمنیه ضروری برای بدن است. همچنین به دلیل داشتن منیزیم در ترکیبات خود برای تقویت و بهبود مشکلات عصبی بسیار مفید است.

این تخمه همچنین متابولیسم بدن را افزایش داده و به دلیل آنتی اکسیدان های قوی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. شما با مصرف مناسب این تخمه می توانید از فواید زیادی بهرمند شوید. اما باید توجه داشته باشید، این تخمه چربی زیادی دارد و در صورت بو داده شدن، سطح سدیم بالای نیز خواهد داشت. بنابراین بهتر است از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید. برخی دیگر از خواص تخمه ژاپنی عبارتند از:

تقویت سلامت پوست

ان تخمه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی برای تقویت سلامت پوست بسیار مفید است. تخمه ژاپنی از بروز التهابات پوستی مانند جوش و آکنه جلوگیری می کند و با آب رسانی بهتر به پوست، پوست شما را مرطوب نگه می دارد. مصرف در حد مناسب تخمه ژاپنی سلامت پوست شما را حفظ می کند و از بروز چین و چروک جلوگیری خواهد کرد.

سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد

دانه های تخمه ژاپنی غنی از منیزیم هستند. یک فنجان از این تخمه نیاز یک فرد به منیزیم را به میزان قابل توجهی برطرف می کند. شما می تواند از این تخمه برای تقویت سلامت استخوان های خود استفاده کنید. منیزیم یکی از مهمترین مواد موجود در بدن برای عملکرد مناسب تمام سلول های بدن است. مصرف منظم تخمه ژاپنی از بروز بیماری پوکی استخوان جلوگیری می کند و تراکم مواد معدنی استخوان های شما را افزایش می دهد.

تقویت حافظه

یکی دیگر از خواص تخمه ژاپنی، تقویت حافظه است. این تخمه به دلیل داشتن ویتامین B و مواد معدنی مفید، برای تقویت حافظه و جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر بسیار مفید است. شما می توانید از آن برای بهبود قدرت یادگیری و تقویت حافظه کودکان خود استفاده کنید. این تخمه همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای رشد کودکان بسیار مفید است.

بهبود بیماری دیابت

یکی دیگر از خواص تخمه ژاپنی بهبود بیماری دیابت است. این تخمه منبع غنی از چربی های غیر اشباع و مفید برای سلامتی است. افراد مبتلا به دیابت می توانند با مصرف این تخمه  قند خون خود را بهتر کنترل کنند. تحقیقات نشان داده است این تخمه به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث کاهش مقاومت به انسولین در بدن می شود. اما افراد دیابتی باید توجه داشته باشند که از مصرف بیش از حد این تخمه اجتناب کنند. زیرا مصرف بیش از حد آن، باعث افزایش سطح کلسترول و چربی خون می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از آنجایی که تخمه ژاپنی غنی از آنتی اکسیدان ها است بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. در طب سنتی این تخمه برای تقویت سیستم ایمنی بدن افرادی که در طول سال به طور مرتب سرما می خورند یا به بیماری آنفولانزا مبتلا می شوند، بسیار توصیه می شود. مصرف منظم این تخمه به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن این افراد می شود.

خواص تخمه ژاپنی برای لاغری
خواص تخمه ژاپنی برای لاغری

خواص تخمه ژاپنی برای لاغری

تخمه ژاپنی حاوی مقدار زیادی فیبر است. مصرف فیبر غذایی باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می شود. همچنین این تخمه به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و چربی های ذخیره شده در بدن را می سوزاند. اما باید توجه داشته باشید، مصرف بیش از حد این تخمه به دلیل کالری بالا ممکن است باعث افزایش وزن شود.

خواص تخمه ژاپنی برای کبد چرب

مصرف این تخمه در طب سنتی برای درمان کبد چرب نیز توصیه می شود. زیرا به دلیل داشتن اسید های آمینه ضروری باعث سم زدایی از بدن و بهبود عملکرد کبد می شود. مصرف منظم تخمه ژاپنی از بروز مشکلات کبدی در آینده نیز جلوگیری می کند.

خواص تخمه ژاپنی برای مو

یکی دیگر از خواص این تخمه، بهبود سلامت موها است. تخمه ژاپنی به دلیل داشتن سطح بالای پروتئین، آهن و منیزیم برای بهبود سلامت مو بسیار مفید است. مصرف منظم این تخمه از ریزش مو جلوگیری کرده و موهای شما را درخشان و شاداب می کند. همچنین به دلیل داشتن مقداری آهن، باعث بهبود بیماری کم خونی نیز می شود.

مضرات تخمه ژاپنی

تخمه ژاپنی فواید و خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اما اگر بیش از حد مصرف شود، ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی ایجاد کند. این تخمه سطح چربی بالایی دارد  و مصرف بیش از حد آن می تواند باعث افزایش چربی خون و اضافه وزن شود. همچنین به دلیل بو داده شدن، ممکن است حاوی مقادیر زیادی سدیم یا نمک باشد. بنابراین مصرف آن ممکن است باعث افزایش فشار خون و مشکلات قلبی شود. بنابراین توصیه می شود از مصرف بیش از حد، تخمه ژاپنی اجتناب کنید. از مصرف تخمه ژاپنی به همراه پوست نیز خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث افزایش ترشح اسید معده و باعث بروز مشکلات گوارشی و مشکلات کلیوی شود.

خواص تخمه ژاپنی در بارداری

اگرچه این تحمه خواص فراوانی برای سلامتی دارد اما توصیه می شود در دوران بارداری و شیردهی از این تخمه استفاده نشود زیرا ممکن است مشکلاتی را برای سلامتی در این دوران به وجود آورد.

نحوه شکستن تخمه ژاپنی

نحوه شکستن تخمه ژاپنی درست مانند سایر تخمه ها است ولی چون پوسته آن کمی سفت تر است همه افراد مایل به استفاده از این تخمه نیستند.

سخن آخر

شما می توانید  تخمه ژاپنی  را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوید. تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید. این تخمه می توان برای شما بسیار مفید باشد. بنابراین با استفاده مناسب می توانید از مصرف آن لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا