Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

نقش گوارگام در غذای ماهی ها و اهمیت آن در پرورش ماهی

گوارگام یک نوع حبوبات است که در دشت های شمالی هند به مقدار زیاد می روید. تولید کنجاله گوار برای بسیاری از مردم کار فراهم کرده است و همچنین نیاز به خرید علوفه برای حیوانات مزرعه را برطرف می کند. کنجاله گوارگام به عنوان علوفه و برای تغذیه طیور و همچنین ماهی استفاده می شود.

از آنجایی که این نوع خوراک کاملا ارگانیک است و فاقد مواد شیمیایی مصنوعی و نگهدارنده های مختلف است، یک ماده غذایی سالم برای حیوانات است. ارزش غذایی گوارگام بیشترین اهمیت را دارد و بر همین اساس از این ماده برای تغذیه دام ها، حیوانات مزرعه و خانگی و همچنین پرورش ماهی استفاده می شود. اگر تولید کننده غذای حیوانات خانگی یا ماهی هستید یا در صنعت کشاورزی کار می کنید، می توانید از این ماده استفاده کنید. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در رابطه با این ترکیب ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

گوارگام چیست

گوارگام یا صمغ گوار یک ماده فرآوری شده است که از لوبیا گوار که به عنوان لوبیا خوشه ای هندی نیز شناخته می شود، به دست می آید. لوبیای گوار بسیار شبیه به لوبیا سبز است و دانه های درخت Cyamopsis Tetragonoloba است که بیشتر در کشورهایی مانند پاکستان و هند رشد می کند.

دانه های گوار در مقیاس صنعتی تبدیل به پودر می شود که بسیار شبیه به آرد است. با این حال، این آرد اصلا شبیه آرد غلات نیست و در عوض یک قوام دهنده، امولسیفایر یا سفت کننده بسیار خوب است. این پودر در طیف وسیعی از محصولات غذایی تولید شده مانند محصولات پخته شده، غلات، محصولات لبنی، مربا، سس و مهمتر از همه، غذای حیوانات خانگی استفاده می شود.

 

 

صمغ گوار زمانی که به شکل پودر باشد، بو و طعم خاکی دارد. اما پس از مخلوط شدن با سایر مواد، از نظر طعم و بوی کاملا خنثی می شود، به همین دلیل است که معمولا در غذاهای فرآوری شده استفاده می شود.

ارزش غذایی گوارگام برای پرورش ماهی

گوارگام سرشار از پروتئین و قند است. همچنین اسید آمنیه های ضروری مانند آرژنین، متیونین، لوسین، ایزولوسین، آسپارتیک اسید و گلوتامیک اسید در مقادیر قابل توجهی در این ماده غذایی وجود دارد. گوارگام در غذای ماهی ها برای تامین پروتئین بسیار حائز اهمیت است.

در گوارگام مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، سدیم، منیزیم، مس، فسفر، کلسیم، روی و غیره به میزان قابل توجهی وجود دارد. این وعده غذایی همچنین به عنوان یک منبع مهم آهن عمل می کند، زیرا حاوی حدود ۴۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم آهن است.

صمغ گوار در مقایسه با نشاسته ذرت تقریبا ۸ برابر در ایجاد غلیظ شدن آب قوی تر است. از نظر شیمیایی یک پلی ساکارید است. بیشترین میزان گوارگام توسط صنایع غذایی و نوشیدنی استفاده می شود. اما صمغ گوار در صنایع مختلف کاربردهای متعدد دیگری از جمله دامپروری دارد. این کاربردها نقش عمده ای در تعیین تقاضای صمغ گوار در جهان دارد.

از این ماده در باغبانی نیز به عنوان کود نیز استفاده می شود. پروتئین گوارگام به عنوان یک منبع غذایی عالی در تغذیه ماهی ها استفاده می شود و یک تثبیت کننده، غلیظ کننده و عامل تعلیق کننده عالی است.

ارزش غذایی گوارگام برای پرورش ماهی
ارزش غذایی گوارگام برای پرورش ماهی

اهمیت ماهی در تغذیه انسان

ماهی یکی از مفیدترین منابع پروتئینی برای رژیم غذایی است. ماهی پر از مواد مغذی ضروری مانند اسیدهای چرب امگا ۳ است و منبع عالی پروتئین برای لاغر نگه داشتن بدن و قوی نگه داشتن ماهیچه های شما است. ماهی نه تنها بر روی دور کمر شما تاثیر می گذارد، بلکه بر سایر عملکردهای بدن شما از جمله کبد، مغز و حتی خواب شما نیز تاثیر می گذارد.

سلامت قلب و عروق

بر اساس یک بررسی منتشر شده در مجله آمریکایی قلب و عروق، مصرف ماهی با خطر کمتر بیماری کشنده و کلی بیماری عروق کرونر قلب همراه است. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مفید برای قلب است که می تواند التهاب را کاهش دهد، به محافظت از قلب شما و جلوگیری از بیماری های مزمن کمک کند.

سلامت مغز

ماهی همچنین یک رژیم غذایی ضروری برای مغز شما است. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، مصرف متوسط غذاهای دریایی با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط بود. این مطالعه نشان داد که افرادی که به طور منظم ماهی مصرف می‌کنند، مغز خاکستری بیشتری دارند، که انقباض و زوال مغز را کاهش می‌دهد که می ‌تواند منجر به عوارض عملکرد مغز شود.

این غذای دریایی برای سلامت روان شما نیز شگفت انگیز است. مجله روانپزشکی و علوم اعصاب دریافت که روغن ماهی می تواند به بهبود علائم افسردگی کمک کند، زمانی که با یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)، نوعی داروی ضد افسردگی مصرف شود.

تامین ویتامین D

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، ماهی سرشار از ویتامین D است و یکی از بهترین منابع غذایی برای این ماده مغذی ضروری محسوب می شود. طبق گفته NIH، ویتامین D برای جذب کلسیم برای سلامت و رشد استخوان مفید است.

سلامت چشم

آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت های بهداشتی دریافت که اسیدهای چرب امگا ۳ برای بهبود بینایی و سلامت چشم مفید هستند. این به این دلیل است که مغز و چشم ها به شدت در اسیدهای چرب امگا ۳ متمرکز هستند و ماهی یکی از بهترین منابع این چربی های خوب است.

کاهش ریسک سرطان

بر اساس مطالعه ای که توسط مجله آمریکایی تغذیه بالینی انجام شده است، ماهی حتی می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد. این مطالعه نشان داد افرادی که مصرف ماهی زیادی داشتند، در مقایسه با افرادی که مقدار کمتری ماهی مصرف می‌ کردند، خطر ابتلا به سرطان‌ های گوارشی مانند سرطان‌های حفره دهان، حلق، روده بزرگ و پانکراس در آنها پایین تر بود.

کاهش سندرم پیش قاعدگی

بر اساس مطالعه ای که توسط مجله روان تنی زنان و زایمان منتشر شده است، ماهی می تواند به کاهش علائم قبل از قاعدگی در زنان نیز کمک کند. این مطالعه نشان داد که تداخل علائم قبل از قاعدگی در زندگی روزمره زنان با افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، که در بیشتر ماهی ها وجود دارد، به شدت کاهش می یابد.

چرا از گوارگام در غذای حیوانات خانگی استفاده می شود

صمغ گوار در دستور العمل های غذای مرطوب یا کنسرو شده برای حیوانات به عنوان یک ماده جزئی، به عنوان یک عامل چسبنده یا غلیظ کننده عمل کند.

عوامل غلیظ کننده به غذایی حیوانات کمک می کنند، تا بافت و ظاهر ثابتی پیدا کند و تضمین می کند که مواد تشکیل دهنده از یکدیگر جدا نمی شوند. بدون وجود عوامل اتصال دهنده مانند گوارگام، غذای مرطوب حیوانات خانگی می تواند برای بسیاری از حیوانات خانگی بسیار ناخوشایند باشد.

استفاده از گوارگام در غذای ماهی ها چه مزایایی دارد
استفاده از گوارگام در غذای ماهی ها چه مزایایی دارد

آیا گوارگام برای حیوانات مضر است

در حالی که اطلاعات مختلفی در مورد صمغ گوار به صورت آنلاین در دسترس است، این احتمال وجود دارد که بیشتر غذاهای حیوانات خانگی که حاوی صمغ گوار هستند هیچ گونه اثرات نامطلوبی روی سلامتی حیوانات نداشته باشند. از آنجایی که صمغ گوار در مواد غذایی برای مصرف انسان ها بسیار استفاده می شود، به طور عمیق مورد مطالعه قرار گرفته است و نشان داده شده است که در واقع مزایای سلامتی بسیار جزئی مانند کاهش کلسترول و افزایش تحمل گلوکز را ارائه می دهد.

متأسفانه، برخی معتقدند که مصرف مداوم صمغ گوار می ‌تواند اثرات منفی بر سلامتی گربه ‌ها مانند افزایش تشکیل گلوله مو و ترشح صفرا داشته باشد. در نهایت، شواهدی نیز وجود دارد که نشان می ‌دهد وجود صمغ گوار در دستور العمل ‌های غذای حیوانات می ‌تواند هضم پروتئین را کاهش دهد که با توجه به اهمیت پروتئین برای سگ‌ ها و گربه ‌ها، یک ویژگی نگران‌ کننده است.

استفاده از گوارگام در غذای ماهی ها چه مزایایی دارد

صمغ گوار به دلیل اینکه یک منبع ۱۰۰% طبیعی با مزایایی مانند مقرون به صرفه بودن، شاخص گلیسمی پایین و ماده اولیه ای که دارای فیبر محلول در آب است، یک ماده بسیار مفید برای غذایی حیوانات است.

پودر صمغ گوار برای فرآیند کنسرو کردن ضروری است زیرا دارای خواص غلیظ کنندگی شگفت انگیزی است. همچنین یک صمغ محلول در آب است که می تواند مهاجرت چربی در غذای ماهی ها را کاهش دهد. این ماده می تواند به هضم اسیدهای آمینه در حیوانات و ماهی ها کمک کند.

صمغ گوار همچنین به دلیل ترکیبات شیمیایی آن برای استفاده در غذاهای ماهی ها ایده آل است. این ماده به عنوان یک پلی ساکارید مشتق شده از دانه های مختلف گیاهان تعریف می شود که به دلیل ماهیت خود انرژی را برای جوانه زنی در اندوسپرم ذخیره می کند.

این انرژی به شکل زنجیره‌های قندی که در طی فرآیند پیوند ایجاد می ‌شوند، به صمغ گوار توانایی حفظ مولکول‌ های دیگر را می ‌دهد و به آن خاصیت غلیظ کنندگی برتر می ‌دهد. علاوه بر این، پروتئین حاصل از پودر صمغ گوار در خوراک دام، کود و باغبانی استفاده می شود و با توجه به اینکه میزان پروتئین آن بین ۵ تا ۶ درصد است، گوارگام در غذای ماهی ها یک منبع غذایی و تثبیت کننده است.

در سال ‌های گذشته صمغ گوار بخشی جدایی ‌ناپذیر از خوراک گاو بوده است، زیرا گیاهان گوار اغلب بریده می ‌شدند و شاخ و برگ سبز آنها برای تغذیه به حیوانات مزرعه داده می شد. کشاورزان از لوبیاها نیز استفاده می کردند و آنها را می جوشاندند و به عنوان منبع پروتئین به دام ها می دادند. در واقع، پودر صمغ گوار به طور قابل توجهی به افزایش کیفیت غذای حیوانات کمک می کند و به طور جدایی ناپذیری با ثبات اقتصادی یک مزرعه مرتبط است.

اهمیت ماهی در تغذیه انسان
اهمیت ماهی در تغذیه انسان

سایر موارد مصرف گوارگام

پودر صمغ گوار دارای فهرست گسترده ای از مصارف مختلف از صنایع غذایی و نوشیدنی گرفته تا بخش صنعتی است. صمغ گوار در مواد غذایی و نوشیدنی ها به عنوان یک غلیظ کننده و امولسیون کننده استفاده می شود. این پودر همچنین خاصیت تثبیت کنندگی دارد. در اصل، صمغ گوار به جلوگیری از جدا شدن مواد کمک می کند.

از آنجایی که صمغ گوار به طور طبیعی بدون گلوتن و یک ابرقدرت غلیظ کننده است، به یک ماده اصلی در مخلوط های آرد بدون گلوتن و پخت تبدیل شده است. در واقع، یکی از کاربردهای اصلی این ماده در پخت و تولید محصولات بدون گلوتن است. برخی از مهمترین کاربرد های گوارگام عبارتند از:

محصولات پخته شده

از صمغ گوار می توان به عنوان جایگزین آرد گندم در محصولات پخته استفاده کرد. هنگام استفاده از آردهای سنتی حاوی گلوتن، پروتئین گلوتن به عنوان یک عامل غلیظ کننده در خمیرها عمل می کند و حباب های هوا را به دام می اندازد (این همان چیزی است که باعث می شود محصولات پخته شده سبک و پف دار شوند). هنگامی که گلوتن را از دستور غذا حذف می کنید، باید یک غلیظ کننده یا امولسیفایر مانند گوارگام به ترکیبات خود اضافه کنید.

محصولات لبنی

صمغ گوار اغلب به محصولات لبنی مانند شیر، ماست و محصولات پنیر مایع اضافه می شود. هنگامی که در بستنی و شربت استفاده می شود، گوارگام به حفظ یکنواختی و بافت این محصولات بسیار کمک می کند. این ماده به عنوان یک عامل امولسیون کننده، به حفظ بافت صاف و یکدست مواد تشکیل دهنده بسیار کمک می کند.

محصولات گیاهی

همانطور که از صمغ گوار برای غلیظ کردن و بهبود بافت لبنیات استفاده می شود، برای جایگزین های غیر لبنی نیز فواید مشابهی دارد. صمغ گوار اغلب در شیرهای گیاهی برای افزایش ویسکوزیته مایع ( بهبود حس در دهان) استفاده می شود. گوارگام همچنین می تواند در برخی از دستور العمل ها به عنوان یک جایگزین مناسب برای افراد گیاه خوار به جای ژلاتین استفاده شود.

فراورده های گوشتی

گوارگام هنگامی که به محصولات گوشتی اضافه می شود، به عنوان یک اتصال دهنده خوب عمل می کند. هنگامی که به چاشنی هایی مانند سس سالاد و سس باربیکیو اضافه می شود، ظاهر این محصولات را بهبود می بخشد و از جدا شدن مواد جلوگیری می کند.

صمغ گوار علاوه بر غذا، مصارف صنعتی نیز دارد. به عنوان مثال، صنایع استخراج نفت و گاز، مقدار زیادی صمغ گوار تولید شده را مصرف می کنند. در میان گزینه‌ های دیگر، صمغ‌ گوار ضخیم‌ کننده‌ های ترجیحی برای افزایش بازیابی روغن هستند و در صنایع دیگری مانند نساجی، کاغذ، مواد منفجره، داروسازی و آرایشی نیز بسیار کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا